ליאונל מסי שחקן ברצלונה לאחר שער הבכורה לרשת אלבסטה, מאי 2005. AP
ליאונל מסי שחקן ברצלונה לאחר שער הבכורה לרשת אלבסטה, מאי 2005/AP

רגע אחד במאי

1.5.2020 / 8:00

"יכולתי לשמוע עשרות אלפים קוראים בשמי, אבל לא ראיתי כלום". התעוזה הכפולה של ילד בן 17, הגאווה של רונאלדיניו והשוער ששמר את הכדור למזכרת. 15 שנים לשער הבכורה: בחזרה ל-1 במאי 2005 - הערב בו החלה להיכתב אגדת ליאו מסי

17 שניות לפני סיום הזמן החוקי בקאמפ נואו, רונאלדיניו מצא את הילד בן ה-17 ליאונל מסי שהקפיץ באלגנטיות אל הרשת מעל ראול ולבואנה. ברצלונה רצתה לחגוג את השער השני, אבל השופט קרלוס ולאסקו קרבאיו פסל את המהלך בגלל נבדל של מסי. שוער אלבסטה ליטף בנחמה את ראשו של הארגנטינאי וחידש את המשחק.

15 שניות בתוך תוספת הזמן, המהלך חזר על עצמו בצורה כמעט מדויקת. רונאלדיניו הקפיץ בתחכום מעל הבלמים לעבר מסי, שברגל שמאל, עם כף רגל פתוחה, הקשית שוב מעל ולבואנה ומצא את הרשת. הפעם גם השופט לא הרס את הרגע. מסי הפך לכובש הצעיר בתולדות ברצלונה (עד שבא בויאן קרקיץ', והעונה אנסו פאטי).

זה קרה בדיוק לפני 15 שנים, ב-1 במאי 2005. חג הפועלים הבינלאומי היה גם היום בו מסי החל בפועלו, עם רגע שכל כולו תעוזה. כמה שחקנים בני 17 ירשו לעצמם להקפיץ כשהם לבד מול שוער בדקה ה-90 ומול יותר מ-90 אלף צופים באחד ממקדשי הכדורגל של אירופה? ועוד לעשות את זה פעמיים?

בחזרה לרגע בו החלה להיכתב האגדה.

ליאונל מסי חוגג שער ליגה ראשון במדי ברצלונה מול אלבסטה. Luis Bagu, GettyImages
מישהו יכול היה להעלות על הדעת אז מה יקרה איתו? ליאונל מסי מקבל אהבה אחרי שער הבכורה/GettyImages, Luis Bagu

את הופעת הבכורה הרשמית ערך מסי יותר מחצי שנה לפני כן, כמחליף בדרבי מול אספניול באוקטובר 2004. פרנק רייקארד העניק לו שמונה הופעות עד אז, אבל אף פעם לא בהרכב. הארגנטינאי הצנום, עם המספר 30 על הגב, גירד דקות כמחליף. 69 כאלה היו לו עד אז בליגה, בעיקר כי החברים לחצו. "הסתדרנו מצוין מהרגע שהתחלנו לשחק יחד", סיפר המבשל רונאלדיניו. "הוא הגיע והיה כל כך שונה מכולם, אז דיברנו עם רייקארד כדי שיוכל להתאמן איתנו באופן קבוע. הכול קרה כל כך מהר".

את רף 70 הדקות במצטבר, עבר מסי מול אלבסטה במחזור ה-34 של עונת 2004/05. סמואל אטו העלה את ברצלונה ל-0:1 בדקה ה-66 מבישול של רונאלדיניו, ובדקה ה-87 פינה את מקומו לטובת הארגנטינאי מקבוצת הנוער. כמה רגעים לאחר מכן הגיע שער הבכורה המפורסם, ומי יכול היה לדמיין באותו רגע עד לאן ימריא הכובש שעשה היסטוריה בגיל 17 ו-10 חודשים?

ליאונל מסי, שחקן ברצלונה, בשנת 2005. GettyImages
הסתפק אז בדקות בודדות כמחליף. ליאונל מסי ב-2005/GettyImages

"חודשים לפני כן כבר דיברו עליו, ילד מלה מאסיה שרבים התלהבו ממנו והאמינו שיהיה שחקן קבוע בליגה הבכירה, אבל באותו רגע אף אחד לא חשב שיתפתח כך", אמר גספאר גאלבס, בלם אלבסטה באותו משחק, בציון עשור לשער. "הוא נכנס לכמה דקות ואז שם את הגול הזה בכזה סטייל, עם איכות אדירה. מאז, בלתי אפשרי להתמודד איתו. אפשר רק לקוות שיתפוס יום רע".

השוער ולבואנה, שהיה אז בן 30 ופרש בחלוף שלוש שנים, שמר את הכדור למזכרת. ולא בגלל מסי. "אני זוכר היטב את השער כי אתם תמיד מתקשרים כדי לשאול עליו", הדגיש בריאיון ל"אל מונדו דפורטיבו" ב-2015. "היה לי משחק טוב והחלטתי לקחת את הכדור כשכל השחקנים שלנו חתמו עליו. אף אחד לא אמר לי כלום. לפני המשחק, החברים מריאל מדריד ביקשנו שנוציא מהם תיקו. אטו עשה 0:1 ואז מסי כבש פעמיים בחמש דקות. השער שאושר, זה שכולם מדברים עליו, היה שווה את זה. אין לי בעיה שזוכרים אותי בהקשר הזה, הרי מישהו היה צריך להיות הראשון שסופג ממנו".

ראול ולבואנה שוער אלבסטה, מאי 2005. GettyImages
לקח את הכדור, בלי קשר למסי. ראול ולבואנה בשערה של אלבסטה ב-1 במאי 2005/GettyImages

לשער הליגה הבא חיכה מסי יותר מחצי שנה. עד אז, ליוותה אותו התחושה מהפעם הראשונה שהקפיץ את הקהל בקאמפ נואו. "זה היה מוזר כי יכולתי לשמוע עשרות אלפי אנשים קוראים בשמי, אבל הכול היה חשוך", סיפר שבועיים לאחר שער הבכורה. "אני לא יודע אם הייתי מעולף באותו רגע או שהייתי בסערת רגשות בגלל הגול הראשון, אבל לא ראיתי כלום".

ההתרגשות לא הסיטה את מסי מהמטרה הראשונה - להיות שחקן הרכב בברצלונה. בהדרגה הוא תפס את מקומו וקיבל ביטחון בעיקר מכוכב הקבוצה רונאלדיניו. "הוא לימד אותי ספרדית ואני ניסיתי ללמד אותו פורטוגזית, אבל עם הכדור הבנו אחד את השני באופן מושלם", אמר הברזילאי בריאיון למגזין "פאננקה" בתחילת השנה. "תמיד אמרתי לו להישאר רגוע, כמו שהוא. זה מה שאהבתי אצלו, שהוא מעולם לא נסחף. הוא נשאר אותו אדם שהיה בגיל 17, בגול הראשון. התמזל מזלי להיות האיש שמסר לו את הכדור אז. נחמד לראות מישהו כובש כך את העולם".

ליאונל מסי, רונאלדיניו, ברצלונה 2005. GettyImages
"עם הכדור הבנו אחד את השני באופן מושלם". רונאלדיניו עם ליאונל מסי/GettyImages

השער הראשון בקריירה של הפרעוש הבטיח לברצלונה ניצחון ביתי בקרב הקצוות וקירב אותה לזכייה באליפות, שהייתה הראשונה שלו באופן אישי. בדיוק 14 שנים לאחר מכן, ב-1 במאי 2019, מסי שיגר כדור חופשי לחיבורים של ליברפול ב-0:3 בחצי גמר ליגת האלופות, וחגג את שערו ה-600. בפרק הזמן הזה הספיק לזכות בעוד תשע אליפויות ושישה גביעים, זכה ארבע פעמים בליגת האלופות, אסף לעצמו שישה כדורי זהב ושבר כל שיא מועדון אפשרי ושלל שיאים אחרים, אבל "את השער מול אלבסטה ב-1 במאי 2005 ואת המסירה של רונאלדיניו, לא אשכח לכולם", כפי שהזכיר בשנה שעברה.

כי הכול התחיל באותה הקפצה מעל ולבואנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully