וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספה הכי מפורסמת באנגליה: 28 שנים לאליפות של לידס יונייטד

קאנטונה ידע להגיד רק "כן", צ'פמן לא מצא שמפניה והאפטר פארטי הייתה בכלל בפיצריה. ארבעה שחקנים התיישבו על ספה אחת בעיירה קטנה, ותועדו בשידור חי כשהם צופים ביריבה הגדולה מפסידה ומכתירה אותם רשמית. ערב הקאלט של לידס ב-26 באפריל 1992

מתוך יוטיוב

בווידאו: התרסקות המטוס של לידס יונייטד ב-1998 (לסיפור המלא)

בתקופה זו, בה כדורגלנים רבים עדיין יושבים על הספה ומחכים להתפתחויות, וליגות שונות שוקלות להכתיר אלופה בצל משבר הקורונה ובלי להשלים את העונה, כמה סמלי שבלידס מציינים את יום השנה לאליפות השלישית והאחרונה שלהם. כאשר האלופה האחרונה של טרום עידן הפרמיירליג, חגגה אז את הזכייה בבית מול הטלוויזיה. וליתר דיוק: על הספה של לי צ'פמן, שהפכה לספה המפורסמת ביותר באנגליה.

כך זה קרה ב-26 באפריל 1992 - היום לפני 28 שנה.

"אבא שלי היה חבר של טרבור איסט, האיש מאחורי התוכנית "דה מאץ" (הגרסה הבריטית של משחק השבת) של ITV והם ביקשו לתעד אותנו", סיפר החלוץ לי צ'פמן ל"יורקשייר פוסט" בריאיון ב-2017. "הם לחצו עליי כל השבוע".

תחילה, לידס הייתה צריכה לעשות את העבודה שלה, ולמרות שער עצמי של צ'פמן, שדווקא כבש 16 פעמים לצד הנכון באותה עונה בליגה והיה מלך שערי הקבוצה, היא עמדה בלחץ עם 2:3 בבראמל ליין על שפילד יונייטד במחזור הלפני אחרון, בזכות עוד שער עצמי (הפעם של הקפטן המקומי בריאן גייל) ופתחה פער של ארבע נקודות בפסגה. הכדור עבר למנצ'סטר יונייטד המדורגת שנייה, שהייתה חייבת לפחות נקודה באנפילד מול ליברפול כדי לדחות את ההכרעה למחזור הסיום של העונה.

"הבית שלי היה בעיירה קטנה, ופתאום הגיע צוות טלוויזיה ענק עם כל המצלמות והציוד הטכני - השכנים היו בהלם", המשיך צ'פמן להיזכר בערב בו אירח בביתו בבורוברידג' שביורקשייר את אריק קאנטונה, גארי מקאליסטר ודייויד באטי לצפייה משותפת ומתועדת (ראו בסרטון המצורף למעלה) במשחק של היריבה הגדולה. "ראינו את השידור מאנפילד, ומדי פעם הם חתכו אלינו כדי להראות בלייב את התגובות שלנו לאירועים". על המסך, איאן ראש כבש כבר בדקה ה-11 והמחליף מארק וולטרס העניק לליברפול 0:2 על החבורה של אלכס פרגוסון. רשמית: לידס אלופה אחרי 18 שנה.

לידס יונייטד אלופת אנגליה 1992. GettyImages
הווארד ווילקינסון כיוון כל הדרך למקום השני. קבוצת האליפות של לידס ב-1992/GettyImages

"השידורים החיים אז היו בראשיתם, ואפשר לראות בשידור שאף אחד מאיתנו לא באמת ידע איך להתנהג", המשיך צ'פמן. "ITV רצו מסיבה בבית, אבל הכול היה מוזר ומביך. בשלב מסוים מישהו שאל אם נוכל לחגוג עם שמפניה, והייתי צריך להגיד להם שאין לי שמפניה בבית". השדר ניסה לפנות לקאנטונה הצרפתי שאז בקושי ידע אנגלית, וצ'פמן השתעשע עם ניסיונות לפשט עבורו את השאלות שעל כולן קיבל תשובה זהה: YES.

השידור החי מהבית לא הצליח לייצר שמחת אליפות אמיתית, אז בהמשך אותו לילה של 26 באפריל, הרביעייה המשיכה יחד עם גארי ספיד המנוח וחברים נוספים מהסגל לארוחת ערב במסעדת "פליינג פיצה". כאשר נכנסו, כל הסועדים קמו לכבודם והריעו להם במשך דקות ארוכות. "רק ברגע הזה הצלחנו להפנים מה עשינו ועד כמה זה היה משמעותי", אמר צ'פמן, ששנתיים קודם לכן היה חתום על השער שהחזיר את לידס לליגה הראשונה. "הווארד ווילקינסון כיוון רק למקום השני. זו הייתה המטרה שלו מתחילת העונה וגם כשהתואר היה בהישג יד. הלחץ הפסיכולוגי היה על מנצ'סטר יונייטד שקרסה במחזורים האחרונים, והאליפות התגנבה לידיים שלנו".

קאנטונה, שהגיע לאנגליה רק שלושה חודשים לפני כן והיה האקס פקטור בזכייה של לידס, לא ספר אף אחד במועדון ובנובמבר של אותה שנה, 10 חודשים בלבד אחרי שנרכש, כבר נמכר למנצ'סטר יונייטד. יש הטוענים כי המאמן ווילקינסון, שנשך שפתיים נוכח ההתנהגות של הצרפתי, החליט להיפרד ממנו בסופו של דבר רק בגלל רומן שניהל לכאורה עם אשתו של השותף להתקפה צ'פמן, שבעצמו נמכר לפורטסמות' פחות משנה לאחר מכן.

ומה עם הספה? אוהדי לידס נזכרו בה בערגה לפני שנתיים, כאשר מנצ'סטר סיטי תיעדה את הקפטן שלה וינסנט קומפני על הספה בבית הסבתא של רעייתו, כשהוא צופה ביונייטד מאבדת נקודות ומכתירה את הסיטיזנס.

אם העונה הנוכחית לא תושלם (ובעצם, גם אם כן) אולי שחקני הקבוצה הנוכחית של לידס, שכרגע ניצבים בפסגת ליגת המשנה, יוכלו ליצור שחזור משלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully