וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכוכב NBA למדריך באושוויץ: ריי אלן ממשיך להקדיש את חייו לזכר השואה

מאז שצפה ב"רשימת שינדלר" בגיל 18, הצלף הדגול נשבע לא לשכוח את פשעי הנאצים. מאז הפרישה הפך את ההנצחה לעיסוק מרכזי, ולאחרונה לקח זאת עוד צעד קדימה - כמדריך סיורים במחנה ההשמדה בפולין: "חושבים שפיתחתי תחביב מוזר, אבל לא צריך להיות יהודי כדי להזדעזע מרצח עם"

צילום: באדיבות המשפחה, עריכה: ניר חן

בווידאו: ניצול השואה שמסייע לניצולים אחרים

ריי אלן ייזכר לנצח כאחד הקלעים הגדולים בתולדות ה-NBA, אבל אם תשאלו אותו, הוא היה רוצה להיצרב בתודעה גם בזכות פועלו העיקרי מחוץ למגרש - המאמץ הבלתי פוסק להנצחת השואה.

אלן בן ה-44, חבר היכל התהילה, אלוף NBA וצלף אגדי, התעניין בשואה מגיל צעיר. הוא נחשף אליה לראשונה כשהיה בחטיבת הביניים וקרא את יומנה של אנה פרנק, אבל המאורע המכונן התרחש כשהיה בן 18 וצפה ב"רשימת שינדלר".

"הצפייה בסרט השפיעה עליי עמוקות. זה היה כל כך מוחשי, כל כך מכעיס, זה תפס אותי בצורה חזקה מאוד. מאז הבטחתי לעצמי לעשות הכל כדי שהשואה לא תישכח", אמר בעבר.

אלן, ששיחק עם דורון שפר במכללת קונטיקט, הפך למפעל הנצחה של איש אחד בזמן ששיחק ב-NBA. הוא ביקר במוזיאון השואה בוושינגטון, קרא עשרות ספרים על מלחמת העולם השנייה והעביר את הזמן בטיסות המרובות בצפייה בסרטים תקופתיים. בכל פעם שהגיע לשחק בוושינגטון, בין אם היה זה במדי מילווקי, סיאטל, בוסטון או מיאמי - לקח את חבריו לסיורים מודרכים במוזיאון.

אלן מסייר עם מיאמי היט במוזיאון השואה

אחרי שהסתיימה קריירת ה-NBA המרשימה שלו עם שתי אליפויות, 10 הופעות באולסטאר ושלשה אחת בלתי נשכחת שנחשבת לאחד הסלים הדרמטיים בתולדות הפלייאוף, הפך את חקר והפצת השואה לעיסוק מרכזי. ב-2016 הוא המתנה לחבר דירקטוריון במוזיאון השואה ומפעם לפעם העביר בו הדרכות.

כעבור שנה פרסם מאמר מכונן ב"פליירס טריביון" בו חלק את חוויותיו הקשות מביקורו הראשון במחנה ההשמדה אושוויץ.

"התהלכנו בצריפי המגורים ותאי הגז ומה שאני זוכר יותר מכל הוא מה ששמעתי: שום דבר", כתב. "מעולם לא חוויתי דממה כזו. למעט הצעדים שלנו, השקט המוחלט היה צורם, מפחיד, מפכח. אתה עומד מול אותם חדרים, שראו כל כך הרבה מוות ובראש אתה מנסה לעכל את כל מה שקרה בחלל הזה.

"שאלה אחת חוזרת שוב ושוב בראש: איך בני אדם יכולים לעשות את זה אחד לשני? איך מישהו יכול לעכל דבר כזה? אי אפשר. זו לא היסטוריה. זו האנושות. זה עכשיו. זה שיעור שעדיין תקף לכולנו כבני אנוש".

לאחרונה הוא לקח את מטלת חייו צעד אחד קדימה: הוא החל להדריך סיורי זיכרון באושוויץ לנערים אמריקנים לא יהודים. בספטמבר האחרון ארגן את הקבוצה הראשונה.

"בכל פעם שאני מדבר על השואה או מופיע באירוע כלשהו, אנשים חושבים שאני מוזר. 'אתה לא יהודי, מה אכפת לך?' באמת? אתה חייב להיות יהודי כדי להזדעזע מרצח עם של מיליוני אנשים? זה אבסורד", אמר ל"מיאמי הראלד" אשתקד. "זו אחת הבעיות של החברה האנושית בימינו. נעשינו שבטיים. בכל פעם שמשהו קורה למישהו אחר אנחנו אומרים, 'זו בעיה שלהם'. אז זהו, שזו לא הבעיה שלהם. אנשים חושבים שהשואה היא סיפור יהודי, אבל זה ההפך מנכון - זה הסיפור הכי אוניברסלי בהיסטוריה האנושית".

ריי אלן. GettyImages
"אנשים חושבים שהשואה היא סיפור יהודי - אבל זה הסיפור הכי אוניברסלי בהיסטוריה האנושית". ריי אלן/GettyImages

אלן טוען שהוא חש הזדהות עם היהודים לא בגלל היותו שחור - אלא מעצם היותו אדם. "לא נסעתי לפולין עם נערים מתוקף היותי אדם שחור, לבן או יהודי. הלכתי לשם כבן אנוש. אנחנו שמים יותר מדי תוויות על אנשים. כולנו אנושיים, ואנחנו צריכים להקדיש יותר מחשבה למקרים אחרים של רצח עם, ברואנדה, בבוסניה, בקמבודיה, בכל מקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully