וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבידוד הכי מתוק בתולדות הפועל ירושלים: 24 שנה לגביע האדום הראשון

עדי גורדון התווכח עם פיני גרשון בספסל אחד, טום צ'יימברס המרה את פיו של צביקה שרף בספסל השני, אבל מתוך הכאוס יצא רק מנצח אחד. ב-18 באפריל 1996 נולד פסק הזמן הכי דרמטי של הכדורסל הישראלי, שהביא לאדומים תואר היסטורי. בחזרה למשחק המפורסם

קלי מקארתי/מערכת וואלה! ספורט

בווידאו: קלי מקארתי במסר לאוהדי הפועל ירושלים לרגל יום השנה לזכייה ביול"ב קאפ

בזמן האחרון המילה "בידוד" מעלה מיד קונוטציה לקורונה, אבל ב-18 באפריל 1996, בדיוק היום (שבת) לפני 24 שנה, היתה לה משמעות אחרת לחלוטין.

גמר גביע המדינה ביד אליהו אירח את הפייבוריטית הנצחית מכבי תל אביב מול האנדרדוג מלא היומרות הפועל ירושלים, והכל התנקז לפסק זמן דרמטי אחד 12 שניות לסיום, במצב של שוויון 65.

מאמן הפועל ירושלים דאז פיני גרשון ביקש מעדי גורדון לבצע פיק אנד רול, אבל הרכז התעקש על תרגיל "Open". בתרגום חופשי, בידוד.

""פיני ביקש שאני אקח את הכדור ואעשה פיק אנד רול, אבל אני אמרתי 'לא רוצה, לא מתאים'", שחזר גורדון שנים אחר כך. "הוא אמר, 'לא רוצה, לא צריך' וביקש מפפי (תורג'מן) לקחת את הכדור האחרון".

בשלב זה העוזר הצעיר ארז אדלשטיין התערב וניסה לפשר בין גורדון לגרשון. "אתה יודע מה, תעשה פיק אנד רול. או שאתה נותן לי גב או שלא", הפציר גורדון פעם נוספת בגרשון, והפעם המאמן השתכנע. "הוא אמר לי, 'קח את הכדור ותביא לי גביע'. וזה מה שהיה".

צפו בתקציר המשחק

בספסל השני, זה של מכבי תל אביב, לא היה פחות מתח באותו פסק זמן מפורסם. תחילה תדרך המאמן צביקה שרף את שחקניו לבצע עבירה כדי להשאיר את ההתקפה האחרונה לעצמם, אולם טום צ'יימברס, כוכב עם רזומה עשיר ב-NBA, מחה. מיותר להזכיר שבסופו של לא בוצעה עבירה, ואת הסל האלמותי גורדון קלע מעל ידיו המושטות של אותו צ'יימברס.

"ההוראה שלי היתה לעשות פאול ובכל מקרה להשתדל שגורדון לא יקבל את הכדור, כי ידעתי מה הוא אוהב כל כך לעשות ומה הוא יודע לעשות כל כך טוב, וזה לנצח משחקים", סיפר שרף. "רציתי את הכדור האחרון ביד. לקראת סיום הפסק זמן התחיל ויכוח עם טום צ'יימברס. הוא מחה על ההחלטה לעשות פאול והתחיל לצעוק. בסופו של הטיימאאוט אף אחד לא ידע מה אנחנו עושים. אני לא סולח לעצמי על זה, כי שחקן אחד הפר את ההוראות של המאמן וגרם למעשה לאנרכיה. זה הפסד אכזרי שאתה מושך אותו איתך להרבה שנים".

גם מוטי דניאל שחזר בזמנו את האירועים, וטען ש"היה כאוס" על הספסל של מכבי תל אביב. "כל אחד התבצר בעמדה שלו. בסוף צביקה נכנע לעמדה של צ'יימברס, אבל לא כולם הבינו מה קורה. בראד ליף צעק, 'מה אנחנו עושים? מה אנחנו עושים?' היה כאוס לא נורמלי", סיפר.

צביקה שרף מאמן מכבי ראשון לציון. קובי אליהו
היום הוא כבר סולח לעצמו? צביקה שרף/קובי אליהו

כאמור, בסופו של דבר הניפה הפועל ירושלים את גביע המדינה לראשונה בתולדותיה. מאז ועד היום היא הניפה חמישה גביעים נוספים (1997, 2007, 2008, 2019 ו-2020) וזכתה בשתי אליפויות (2015, 2017), אבל המשחק ההוא ייזכר כרגע שבו הכל התחיל.

המשחק ההוא היה אמוציונלי כל כך גם בגלל מה שהתרחש לפניו. ביוזמתו של עדי גורדון הדפיסה וחילקה הקבוצה 3,000 חולצות עם הכיתוב "יש בנו אהבה והיא תנצח", שלימים תהפוך לסיסמא הלא רשמית של המועדון. ביציעים נרשם רוב אדום, מה שהוסיף עוד יותר לאווירה המיוחדת.

"אתה עולה למגרש, מסתכל למעלה ורואה רק אדום. זה היה הלם, הלם גדול. אין ספק שהיתה לזה השפעה גדולה על המשחק", אמר מוטי דניאל.

במכבי תל אביב האנרגיות היו אחרות לחלוטין לפני המשחק. "מכל מיני סיבות שלא הסכמתי איתן, צ'יימברס יצא לחופשה של שלושה שבועות בארצות הברית", סיפר לימים צביקה שרף. "הוא חזר עשרה ימים לפני המשחק, והיתה ירידה גדולה מאוד ביכולת האישית שלו וגם ביכולת הקבוצתית. זה פגע בנו מאוד במשחק הזה. לקראת הסוף הרגליים שלו והאוויר שלו לא הספיק לו, וזה גרם לו להחטיא זריקה או שתיים מכריעות לפני הסיום".

כדורסלן העבר טום צ'יימברס. Mike Powell, GettyImages
המתיחות בינו לבין שרף התחילה שבועות לפני הגמר. טום צ'יימברס/GettyImages, Mike Powell

ואז הגיע עדי גורדון ועשה את מה שעשה כל כך הרבה פעמים בקריירה, עם סל גדול במאני טיים. "השתרר שקט מוחלט באולם, או לפחות ככה הרגשתי. כנראה שזה מן שקט פנימי, איזה קצב פנימי. חדרתי לסל, וקלעתי. זה היה עד כדי כך פשוט", שחזר גורדון.

כמה פשוט, ככה חשוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully