וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הלידה של מייקל ג'ורדן": הערב שהראה למה הוד אווירותו הולך להפוך

67 אלף איש ביציעים, 17 מיליון צופים בטלוויזיה, שני כוכבים גדולים ממנו על הפרקט, מעמד השיא של הכדורסל האמריקאי, ובכל זאת MJ, בשנתו הראשונה במכללות, לוקח את הזריקה החשובה ביותר בגמר. אתם בטח יודעים איך זה נגמר. 38 שנה לסל הניצחון הראשון - וממש לא האחרון

AP

"לפני המשחק הזה הייתי מייק ג'ורדן. לפתע, קלעתי את הזריקה הזאת ואני מייקל ג'ורדן. זו היתה הלידה של מייקל ג'ורדן" - את המילים הללו אמר הכדורסלן הטוב בהיסטוריה לקרייג סייגר ב-2016, והוא לא דיבר על רגע בלתי נשכח ב-NBA אלא על סל ניצחון דווקא במכללות, כזה שנתן את יריית הפתיחה לאגדה שהפך להיות.

זה קרה ממש היום (ראשון) לפני 38 שנה, ב-29 במרץ 1982, כשצפון קרוליינה של הוד אווירותו פגשה בגמר טורניר ה-NCAA את ג'ורג'טאון של פטריק יואינג. MJ היה אז בשנתו הראשונה מתוך שלוש במכללה של דין סמית' האגדי, עדיין נער מוכשר בעל פוטנציאל אבל בסך הכל שחקן משלים במכונה המשומנת, כינור שני לג'יימס וורת'י וסם פרקינס. למעשה, היום קצת קשה להאמין, אבל בעונת 1981/82 ג'ורדן סיים לא מעט משחקים בספרות כפולות, רק חמש פעמים קלע למעלה מ-20 נקודות, וסיים את העונה עם ממוצעים של 13.5 נקודות, 4.4 ריבאונדים ו-1.8 אסיסטים לערב.

גם טורניר ה-NCAA ההוא נפתח עבורו באופן פושר, עם שש נקודות בלבד בסיבוב הראשון, 11 בשני ו-15 בשלישי. בחצי הגמר מול יוסטון, כשהמאני טיים הגיע, ג'ורדן התעורר עם 18 נקודות שסידרו לטאר הילס קרב על התואר, כיאה למי שהיתה הקבוצה החזקה ביותר במכללות באותה שנה. היריבה, אלופת 1980, הציגה לראווה בעיקר את פטריק יואינג האימתני, גם הוא בשנתו הראשונה במכללות, ואת סליפי פלויד.

יחסי הכוחות היו שווים יחסית, כך העריכו הפרשנים, וכך זה גם נראה על הפרקט, אל מול 61 אלף צופים באולם בלואיזיאנה ולמעלה מ-17 מיליון איש שצפו בנעשה במסכי הטלוויזיה ברחבי ארצות הברית: פטריק יואינג היה בלתי עציר בצד אחד, עם 23 נקודות, 11 ריבאונדים ו-4 חסימות, וורת'י בלט מנגד עם 28, ואף אחת משתי הקבוצות לא הצליחה לברוח ליריבה. ואז הגיעה הדקה האחרונה.

ואז הגיע מייקל ג'ורדן.

57 שניות לסיום, העניק אריק סמית' לג'ורג'טאון יתרון 61:62. המתח היה מורט עצבים. 32 שניות לסיום, לקח דין סמית' פסק זמן. כולם חשבו שהכדור יילך לוורת'י, הכוכב הבלתי מעורער, שקלע באותו ערב 13 מ-17 מהשדה והיה דומיננטי ויעיל מתמיד. אלא שסמית', שעד אותו רגע צבר 460 ניצחונות במכללות, שישה ביקורים בפיינל פור ואפס אליפויות, בחר לשים את הכדור המכריע דווקא בידיים של הפרשמן הצעיר. "תקלע את זה, מייקל", אמר בפסק הזמן, וקיבל: ג'ימי בלאק מצא את ג'ורדן, שהתרומם לזריקה.

"זה היה גורל", אמר. "מאז שקלעתי את הזריקה הזאת, הכל פשוט הלך עבורי כמו שצריך. אם הזריקה הזאת לא היתה נכנסת, אני לא חושב שהייתי היכן שאני היום".

הכדור נכנס, כמובן, אולם להויאס עדיין נותרו 15 שניות על השעון לנסות ולנצח את המשחק. לצערם, בכל משחק גדול יש גיבור, וגיבור טראגי. אם ג'ורדן היה הגיבור הבלתי מעורער, הרי שהגיבור הטראגי היה פרד בראון, שמסר את הכדור הישר לידיו של וורת'י, באחת הטעויות הזכורות בתולדות הטורניר. כוכב הטאר הילס אמנם החטיא את שתי זריקות העונשין שקיבל, אבל זה כבר לא שינה.

עוד בוואלה!

"הכל הלך לי": 30 שנה ל-69 הנקודות של מייקל ג'ורדן מול קליבלנד

לכתבה המלאה

צפו: עשרת המהלכים היפים בקריירת המכללות של ג'ורדן

ג'ורדן סיים את הערב ההיסטורי ההוא עם 16 נקודות ב-7 מ-13 מהשדה, לצד 9 ריבאונדים, 2 אסיסטים, 2 חטיפות ו-3 איבודים ב-34 דקות של משחק. "זה גם היה המשחק ההגנתי הכי טוב שלו העונה", הדגיש דין סמית'.

"עד היום, עדיין מדהים אותי לראות אותו מקבל את הכדור, 17 שניות לסיום, ועולה לזריקה", אמר השבוע חברו לקבוצה ההיא, מאט דוהטרי. "לא היה לו משחק מדהים עד אותו רגע, היה לו משחק טוב. הוא פרשמן, מול שישים ומשהו אלף איש ביציעים, לצד סם פרקינס וג'יימס וורת'י. הוא בקלות יכול היה לעשות הטעיה ולמסור הלאה, אבל הוא לקח את הזריקה. זו לא היתה זריקה פנויה לגמרי. אבל זה מייקל ג'ורדן שלמדנו להכיר ולאהוב. יש לו את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully