NBA בימי קורונה. AP
NBA בימי קורונה/AP

בדקו את עצמכם

28.3.2020 / 14:30

טראמפ הוזהר, אדם סילבר ספג אש, וגם הביקורות מבית כבר נשמעות: ה-NBA אמנם עומדת בחוד החנית של מאבק הקורונה בארצות הברית, אבל מדיניות "עקיפת התור" שלה בדרך לבדיקות בשעה של מחסור עולמי כבד, עלולה להפוך לסרט אימה יחצ"ני. האם הכוכבים האהובים יהפכו סמל לשחיתות?

דווקא עכשיו, כשהכדורגל, הכדורסל ושאר הענפים מושבתים עד להודעה חדשה, זה זמן טוב להשיק את מבחן הקורונה הספורטיבי: כמה עניין, אם בכלל, מעוררת ליגה מסוימת גם כשהיא לא פעילה, כשמסביב משתוללת מגיפה עולמית?

לו היה ניתן לכמת זאת למספרים, סביר שהסטטיסטיקה של ה-NBA היתה בין הבולטות. בזמן שענפים אחרים נדחקו אל מעבר לשוליים, ה-NBA מציגה גידול אקספוננציאלי של כותרות. היא זו שסיפקה לארצות הברית את קריאת ההשכמה שהיתה זקוקה לה כשהשהתה את הליגה בשעה שטראמפ, כך אומרים, עדיין התמהמה. היא זו שכבשה את מהדורות החדשות בזכות ההתגייסות הפיננסית של כוכביה למען עובדי האולמות הפשוטים, שאיבדו את פרנסתם יום בהיר אחד.

ה-NBA הפכה להרבה יותר מליגת כדורסל, ובשנים האחרונות יש לה חלק בהכתבת סדר היום החברתי והפוליטי בארצות הברית. אבל משבר הקורונה מציב בפניה אתגר חדש: היא מגלמת שני תפקידים בו זמנית - גם הגיבור, גם הנבל.

קומישינר ה-NBA אדם סילבר. GettyImages
בעיצומה של סערה ציבורית. אדם סילבר/GettyImages

זה החל כבר ב-12 במרץ, היום בו רודי גובר התברר כחולה 0 רגע לפני הטיפ-אוף נגד אוקלהומה סיטי, וגרם לאבני הדומינו של ה-NBA ליפול במהירות. במבצע קומנדו שלקח פחות משש שעות סופקו לשחקני, מאמני ושאר הצוות של יוטה - רובו המכריע ללא אף סימפטום - לא פחות מ-58 בדיקות קורונה מתוך המאגר הממשלתי, והכל בגיבויו והמלצתו של מושל אוקלהומה. רק כדי לסבר את האוזן, מדובר ביותר ממחצית הבדיקות שנערכו באוקלהומה באותו יום. מיותר לציין שבאותו יום עשרות אם לא מאות אנשים אחרים שלא התמזל מזלם להיות חלק מקבוצת NBA, לא נבדקו למרות שביקשו זאת.

זה נמשך בימים שלאחר מכן, כשהושלמו בדיקות קורונה לשמונה קבוצות NBA שלמות - חלקן באמצעות המאגר הממשלתי, חלקן דרך מעבדות פרטיות - אבל כולן עם ריח רע. דונובן מיטשל, קווין דוראנט, כריסטיאן ווד, מרכוס סמארט, שלושה שחקנים אנונימיים מברוקלין, שני שחקנים אנונימיים מהלייקרס ושלושה אנשי צוות מפילדלפיה נמצאו חיוביים אחרי גובר, אבל בשעה של מחסור לאומי/עולמי חמור בבדיקות, זה עדיין מעט מדי בשביל להניח את הדעת.

"אנחנו מאחלים להם החלמה מהירה, אבל עם כל הכבוד, קבוצת NBA שלמה לא צריכה להיבדק בשעה שיש בחוץ חולים במצב קריטי שממתינים לבדיקה. הבדיקות לא נועדו עבור העשירים, אלא עבור החולים", צייץ ביל דה בלאזיו, ראש עיריית ניו יורק מוכת הקורונה, עם קריצה ברורה לברוקלין נטס שבדקה את כל השחקנים והצוות ו"בזבזה" למעלה מ-60 ערכות.

ברוקלין הודיעה בתגובה כי הבדיקות לא נעשו על חשבון הציבור אלא במסגרת פרטית, כשרכשה ממעבדה עצמאית כל ערכה בסכום שנע בין 150 ל-300 דולר. אבל כך או כך הכסף מדבר - עצם הגישה למעבדות הללו תלויה בהכרח בקשרים שיש לקבוצות עם בכירים במערכת הבריאות האמריקאית.

בסך הכל, כ-25 אחוזים מהשחקנים ב-NBA כבר עברו בדיקות קורונה. מן הסתם מדובר באחוז עצום ביחס לכלל האוכלוסייה, וגם מידת הדיוק שלו מוטלת בספק בהתחשב בהערכות שקבוצות נוספות נבדקו והחרישו זאת.

אין ספק שהמספרים הללו לא מתקבלים בעין יפה אצל האמריקאי הממוצע. לאחרונה הסוגיה הועלתה גם לדרגים הגבוהים ביותר, כשבשיחת ועידה בין טראמפ לבכירים במשטרה, התרעם אחד המפקדים בשטח באוזני הנשיא: "רוצים לעצור את ההתפשטות של הוירוס? תפסיקו לבדוק שחקני NBA ותתחילו לבדוק את האנשים שיש להם פוטנציאל אמיתי להפיץ אותו".

הבדיקות ההמוניות הן אמנם לא חלק ממדיניות מוצהרת של ה-NBA, אבל מתחת לפני השטח ברור מה האינטרס של הליגה: ההפסדים בעקבות ההשבתה הכפויה עלולים להגיע למיליארד דולר, וכדי לזרז את החזרה למגרשים רצוי שכל השחקנים ואנשי הצוות יעברו בדיקות.

על פי הדיווחים האחרונים, זו גם המטרה שעולה בשיחות פנימיות של הנהלת ה-NBA עם בעלי הקבוצות, כך שאף אחד לא יתפלא אם שחקנים אסימפטומטיים שלא עומדים בקריטריונים לבדיקה של אמריקאי ממוצע, ממשיכים להיבדק בחשאי.

המצב שנוצר לא פחות מאבסורדי: עשירי ה-NBA נבדקים בזה אחר זה במהירות שיא, בעוד יחס הנבדקים בארצות הברית הוא מהנמוכים במערב - על פי CNN, מלאי הבדיקות בארצות הברית עומד על 125 בלבד למיליון איש. מחוץ לבועה של ה-NBA, אגב, מסתובבים כ-30 מיליון אמריקאים שכלל לא מחזיקים בביטוח בריאות.

"כנראה שזה חלק מהחיים. זה קורה מפעם לפעם", הגיב טראמפ בשבוע שעבר כשנשאל לגבי "עקיפת התור" של העשירים, בהם שחקני NBA וסלבריטאים, בדרך לבדיקות.

גם אדם סילבר הגיב בשבוע שעבר לביקורות, אבל נקט בעמדה פאסיבית וטען שהוא בסך הכל ממלא הוראות.

"הסיטואציה הזו, שלא כל אחד מסוגל להרשות לעצמו להיבדק, מצערת מאוד. בתור חברה, זה מצב קשה מאוד להיות בו. אבל אני בסך הכול פעלתי בהתאם להמלצות של משרד הבריאות", אמר ל-ESPN.

אולם במקביל החלו גם ביקורות בתוך קהיליית ה-NBA. הפרשן ג'ף ואן גנדי טען ש"אסור ששחקני NBA יקבלו יחס מועדף", וגם שחקן העבר קנדריק פרקינס, כיום פרשן ESPN, אמר ש"זה שאנחנו ספורטאים לא נותן לנו עליונות על אף אחד. אנחנו צריכים לקבל יחס זהה לכולם".

חלק מהקבוצות, ביניהן גולדן סטייט, סקרמנטו והניקס, הביעו עמדה עצמאית ובחרו שלא לשלוח את שחקניהם לבדיקות למרות שהדבר התאפשר, כדי להשאיר אותן לחולים שזקוקים להן באמת.

"בדקנו את האפשרות להיבדק ונאמר לנו שיש מחסור בערכות. אנחנו בסך הכל בני אדם, לא טובים יותר מאף אחד וגם לא פחות טובים", הסביר הג'נרל מנג'ר בוב מאיירס את ההחלטה. "אנחנו קבוצת כדורסל, ומתנהלים כמו כל חברה אחרת במשק. כל עוד אין לאף אחד מהשחקנים שלנו סימפטומים, לא נבדוק אותם".

יש גם מי שמשוכנע שמסיבות רפואיות פרופר, מוכרחים לבדוק את כל שחקני ואנשי ה-NBA ללא יוצא מהכלל. על פי כמה מומחים אפידמיולוגיים בארצות הברית, שחקני NBA עונים להגדרה של נשאים מיוחדים, Super Spreaders, כאלו שפוטנציאל ההדבקה שלהם גבוה מאחרים. בזמן שנשא "רגיל" של הנגיף מסוגל להדביק שלושה אנשים מתוך 20 אנשים, נשא מיוחד עלול להדביק 100 אחוז, 20 מתוך 20.

הטענה היא שאופי העבודה של השחקנים - הם משתתפים בענף ספורט פיזי שמגע הוא חלק מהותי ממנו, באים במגע עם יותר אנשים כתוצאה מהיותם מפורסמים ומרבים לטוס ברחבי ארצות הברית - עלול להפוך אותם למסוכנים לציבור.

"חובתנו הציבורית היא להיבדק, ויפה שעה אחת קודם", טענה בשבוע שעבר יו"ר ארגון השחקנים מישל רוברטס. "חוות הדעת שאני מקבלת ממומחים מוסמכים בתחום ברורות - שחקני NBA עלולים להאיץ את ההתפשטות של הנגיף ברחבי ארצות הברית".

בנוסף, טוענת רוברטס, "בין 40 ל-50 אחוז מהשחקנים הם נשאים של קורונה, גם אם לא נבדקו. אני מבינה מהיכן מגיעה הביקורת, אבל היא פשוט לא נכונה במקרה הזה. אנחנו צריכים להמשיך להיבדק, למרות כל מה שאומרים".

את הטענה ששחקני NBA הם "סופר-נשאים" אפשר לבדוק באמצעות שרשרת ההדבקה, כביכול, של ראשון המפיצים רודי גובר: חברו לקבוצה דונובן מיטשל נדבק (אגב, ייתכן שמיטשל המפיץ בעצמו - במשחק מול הניקס ב-4 במרץ הוא אירח חברים משכונת ילדותו, שהיא מוקד מוכרז של התפרצות קורונה), אחריו נדבק כריסטיאן ווד מדטרויט ששמר על גובר, ובנוסף נדבקו אוהד צעיר שגובר חילק לו חתימה וצלם עיתונות ששהה לצידו בחדר ההלבשה של יוטה, וכעת מורדם ומונשם בבית החולים. מנגד, ישנם עשרות שחקנים, מאמנים ואנשי צוות שבאו איתו במגע ולא נדבקו.

צילום: רויטרס

ארצות הברית עדיין נמצאת בשלב התחלתי של התמודדות עם הנגיף הקטלני, אבל כבר עכשיו יש מי שתוהה האם התדמית הצחה של ה-NBA תיסדק כשהכל יסתיים.

"אם ה-NBA תמשיך לעורר ביקורות שליליות ותעדיף את הכסף על פני אהדת הקהל, המשבר הזה עלול להתברר עבורה כסרט אימה יחצ"ני", הזהירו במאמר דעה ב-USA TODAY. "בבוא היום הליגה תחזור, אבל כמו שהעולם לא יהיה אותו דבר כשזה יקרה, כך גם היא תשתנה. ייתכן מאוד שהיא כבר לא תהיה הליגה שכולם אוהבים לאהוב. ייתכן שלברון ג'יימס, סטפן קרי ואחרים שלא פוצים פה נוכח עוול הבדיקות המתמשך, כבר יזכו לפחות אהדה".

המשך יבוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully