וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנאת פונזי: אלפונסו דייויס, הפליט בן ה-19 שהופך לכוכב בבאיירן מינכן

6.3.2020 / 14:00

באיירן האמינה שאלפונסו "פונזי" דייויס עשוי להפוך ליורש העתידי של אריאן רובן. בפועל, הוא צמח במהירות מסחררת דווקא לאחד המגנים השמאליים המבטיחים בתבל. היכרות עם האיש שגבר על סאנצ'ו וחיסל את צ'לסי - אחרי שהתגבר בדרך על קשיים הרבה יותר גדולים

רויטרס

בקיץ האחרון שברה באיירן מינכן את שיא המועדון ושילמה לאתלטיקו מדריד 80 מיליון יורו תמורת לוקאס הרננדז, המגן השמאלי של אלופת העולם. חודשים ספורים בלבד חלפו, והעסקה הזו מצטיירת באור משעשע למדי, כי התברר שממש לא היה למועדון צורך ברכש יקר בתפקיד. המגן השמאלי האידיאלי של הבווארים כבר היה בסגל, ומדובר בנער הקנדי אלפונסו דייויס שהגיע על תקן שחקן התקפה. אחרי ההצגה בסטמפורד ברידג' בשמינית גמר ליגת האלופות, גם הספקות האחרונים - אם היו כאלה - נעלמו והתאיידו. יש הגורסים כי פונזי, כפי שהוא מכונה מאז ומתמיד, הוא אחד הטובים בעמדתו בעולם כבר עכשיו, בגיל 19, אחרי שתופקד כך במשחקים ספורים בחייו. לאיזה גובה הוא יכול לנסוק? האם יש לו בכלל גבולות? אנחנו חוזים בעליה מטאורית של כוכב מיוחד מאוד.

הקרב מול צ'לסי בלונדון היה פיקנטי ומרגש עבור דייויס, כי אביו הוא אוהד שרוף של הכחולים, והוא עצמו גדל כמעריץ של דידייה דרוגבה. "אני בטוח שאבא אוהב אותי יותר מאשר את קבוצתו", התבדח הבחור הצעיר, ואז אכל את היריבה בלי מלח בניצחון 0:3. סרז' גנאברי להט כהרגלו עם בלונדון עם צמד, רוברט לבנדובסקי סיפק הצגה פנומנלית למרות פציעה, בישלו לו את שני השערים וכבש בעצמו, אבל הקנדי בכל זאת היה המצטיין על הדשא. הוא חיסל לחלוטין את כל מי שניסה לשמור עליו, הדהים במהירותו המסחררת ובטכניקה העילאית שלו, סידר אסיסט לחלוץ הפולני אחרי פריצה מסחררת, אך לא פחות חשוב - היה אדיר בצד ההגנתי. הוא תמיד הספיק לחזור לעורף אחרי שהשתתף בהתקפות, וגם כאן באה לידי ביטוי המהירות המטורפת שלו. נדמה היה כי יש שני דייויסים על המגרש בו זמנית - אחד מגן, ואחד קיצוני.

אלפונסו דייויס שחקן באיירן מינכן מול ז'ורז'יניו שחקן צ'לסי. רויטרס
כמו שני שחקנים. אלפונסו דייויס נגד צ'לסי/רויטרס

ההורים ברחו מגופות ברחובות

מצחיק להיזכר עכשיו שרק לפני שנה ניסו בתקשורת הגרמנית לייצר כותרות שליליות לגביו. דייויס הצטרף למינכן בינואר 2019, וכבר אחרי שלוש הופעות קצרות כמחליף בבונדסליגה יצא העיתון בילד עם כותרת: "אולי הוא לא מספיק טוב לבאיירן". "יש לו מגבלות טכניות, והוא לא בשל לשחק בקבוצה הראשונה", כתב טוביאס אלטשאפל לפני שהקנדי הורד לסגל קבוצת המילואים בליגה הרביעית ושיחק נגד קבוצת המילואים של אינגולשטאדט. לא כל הכישרונות הצעירים מצליחים בבאיירן, והדוגמא של רנאטו סאנצ'ס הפורטוגלי עדיין טריה בתודעה הקולקטיבית. ואולם, היה מגוחך לחלוטין לנסות להעריך את הנער שבועות בודדים אחרי המעבר החד מליגת ה-MLS, על סמך 18 דקות על הדשא. דווקא נכונותו לצבור ניסיון בליגה הרביעית דיברה בזכותו, כי דייויס תמיד שמח ללמוד, וקשיים זמניים לא מטרידים אותו כלל. כל הבעיות הקטנות מתגמדות אל מול החוויות שעבר בילדותו.

הוריו ברחו ממלחמת האזרחים בליבריה עוד לפני שנולד במחנה הפליטים על אדמת גאנה בשנת 2000 - השנה בה לבש ג'ורג' וואה את מדי צ'לסי, וזה אולי מסביר את נטיית ליבו של האב דבאה. הם לא יכלו לסבול עוד את הצורך להסתובב עם נשק ולראות גופות ברחובות על בסיס יומיומי. הם רצו חיים אחרים, אבל גם כפליטים התקשו מאוד למצוא כסף כדי להאכיל את הילד. המפנה המדהים התרחש כאשר אלפונסו היה בן חמש, והמשפחה קיבלה אישור להגר לקנדה ולפתוח דף חדש לגמרי. החששות היו גדולים, אבל הם עשו את זה בעיקר למען אלפונסו.

עוד בוואלה!

ג'יידון סאנצ'ו: "אמרו שזו טעות לעזוב את פפ, אבל העובדות מדברות בעד עצמן"

לכתבה המלאה
אלפונסו דייויס במדי ונקובר. GettyImages
הכי רחוק מפרדי אדו. אלפונסו דייויס ב-MLS/GettyImages

בכורה ב-MLS בגיל 15

שני האחים הקטנים שלו נולדו כבר בעיר אדמונטון, ובעוד ההורים עובדים מסביב לשעון לפרנסתו הוא נאלץ לעתים תכופות לטפל בהם לבדו, תוך שהוא מסתגל למציאות חדשה ולאקלים שונה מאוד. הדרך בה עשה זאת, עם חיוך תמידי על הפנים, מעידה על אישיותו, וכל מאמני הנוער בקבוצת אדמונטון סטרייקרס הבחינו בכך. "פונזי היה בוגר מאוד לגילו, על המגרש ומחוץ למגרש. הוא היה המוכשר מכולם, אך גם שחקן קבוצתי מאוד עם גישה חיובית. הוא עבד קשה בכל אימון והיווה דוגמא עבור חבריו", סיפר בדיעבד ניקה האוסה שטיפח אותו, והתלהב להעבירו כבר בגיל 14 ל-ונקובר וייטקאפס.

הסקאוטים של ונקובר קיבלו דיווחים על התקדמותו של אלפונסו, וב-2015 היה ברור שהוא בשל למעבר, אבל המשימה לקבל את האישור מהוריו לא היתה פשוטה. האם ויקטוריה פחדה כי עזיבת הבית לא תהיה בריאה לחינוך בנה, וטענה כי הוא צריך להתחיל חיים עצמאיים רק בגיל 17. דייויס שכנע אותה בעצמו והבטיח: "אביא גאווה למשפחה". וזה קרה, אפילו מהר מהצפוי. הוא המשיך להצטיין בלימודים בבית הספר, וזה ממש לא הפריע להתקדמות המזהירה בכדורגל. בגיל 15, הוא היה השחקן הצעיר ביותר בתולדות קנדה עם חוזה מקצועני. זמן קצר לאחר מכן, ערך הופעת בכורה עבור ווייטקאפס, וכך הפך לשחקן הצעיר בתולדות ה-MLS אחרי פרדי אדו.

האנזי פליק מאמן באיירן מינכן עם אלפונסו דייויס. רויטרס
באיירן טיפחה - וקוטפת את הפירות. דייויס עם האנזי פליק/רויטרס

בבאיירן הגו עבורו תוכנית רב שנתית

התקדים של אדו, ילד הפלא ששיחק ב-DC יונייטד בגיל 14 ב-2004, נופח בתקשורת מעבר לכל פרופורציה, וראה את הקריירה מתרסקת בגלל ציפיות לא מציאותיות, הנחה את אנשי ונקובר בהתנהלותם. הם דאגו להרחיק את דייויס מהעיתונאים עד כמה שניתן, והמאמן קרל רובינסון הצהיר: "תפקידי העיקרי הוא לשמור את רגליו על הקרקע". התברר שזה לא קשה מדי, כי אופיו הצנוע של פונזי מנע מהשתן לעלות לראשו. הוא אמנם מנהל מותג פרטי AD19, אבל ממשיך להתנהל בצניעות מופתית. השוער הדני דויד אוסטד, ששיחק איתו ב-ונקובר ב-2017, העיד: "הוא ניחן לא רק בכישרון, אלא בנחישות וביכולת לשים לב לפרטים קטנים. כך הוא יגיע לפסגה".

בקנדה החלו להפנים כי הנער עשוי להשפיע באופן מהותי ביותר על הכדורגל במדינה. ב-2017, מיד אחרי שקיבל יחד עם הוריו אזרחות קנדית באופן רשמי, זומן דייויס לנבחרת לקראת גולד קאפ, אליפות צפון-מרכז אמריקה, הוכתר למלך השערים ונכלל ברשימת מצטייני הטורניר. הוא היה כמעט בלתי ניתן לעצירה באגף בזכות הכדרור הנהדר בשילוב עם מהירות יוצאת דופן, ובונקובר היו שהגדירו אותו כסוג של אריאן רובן חדש. לכן, כאשר הגיעה ההצעה של באיירן מינכן, זה הרגיש כמו מהלך טבעי ומתבקש.

גם ארסנל, מנצ'סטר יונייטד וליברפול גילו עניין רב בפונזי, אבל הבווארים היו רציניים הרבה יותר. הם לא רק שלחו סקאוטים אלא הגישו תוכנית רב שנתית מפורטת, הסבירו לנער כיצד הם רואים את עתידו, וכיום אפילו מדברים על כך שהמנהל הספורטיבי חסן סליהמידז'יץ' זכה להארכת החוזה שלו עצמו בזכות ניהול משא ומתן מצוין עם דייויס ומועדונו. אלפונסו שוכנע במהרה שזה הצעד הנכון להתפתחות מקצועית, וסכום ההעברה שסוכם בקיץ 2018 עמד על 22 מיליון דולר. בחלוף חצי שנה, אחרי שחגג את יום הולדתו ה-18, יצא המעבר לפועל רשמית.

שחקני באיירן מינכן אלפונסו דייויס, רוברט לבנדובסקי, דייויד אלאבה חוגגים. GettyImages
לבנדובסקי היה צריך לגרור אותו לחגיגות עם הקהל/GettyImages

מגן שמאלי לעת צרה?

בחצי השנה הראשונה הראשונה בבונדסליגה כמעט ולא קיבל פונזי דקות על הדשא, גם אם הגשים את חלומו והבקיע את שער הבכורה לרשת של מיינץ. עם גנאברי וקינגסלי קומאן, שלא לדבר על רובן ופרנק ריברי שעדיין היו בסגל, הוא לא פילס את דרכו מיידית - וראשי באיירן אף הניחו כי שילובו יהיה הדרגתי בהמשך. הם תיכננו להחתים את לירוי סאנה ממנצ'סטר סיטי, ובעקבות פציעתו של הגרמני הלכו על השאלה של איבן פרישיץ' מאינטר. המאמן ניקו קובאץ', שלמד להכיר את אלפונסו טוב יותר באימוני טרום עונה, הגה אז רעיון מקורי וניסה את הקנדי לא רק כקיצוני אלא גם כמגן. "יש לו נתונים פיזיים שמאפשרים לו למלא את שני התפקידים", הוא הסביר.

ההחתמה של הרננדז הדגישה עד כמה המחשבה הזו לא היתה מגובשת. למעשה, היא כלל לא היתה רלוונטית בתחילת העונה, כאשר הקנדי בילה עדיין במילואים בליגה השלישית. אלא שאז נפצע הצרפתי באוקטובר, ובמקביל סבל גם דויד אלאבה מפגיעה בצלעותיו. בלית ברירה, זרק קובאץ' את דייויס למערכה כמגן שמאלי במשחק מול אוניון ברלין, והנער לקח את ההזדמנות בשתי הידיים. שבוע בלבד מאוחר יותר, פוטר המאמן אחרי תבוסה בפרנקפורט, אבל ההברקה שלו אומצה בהתלהבות על ידי האנזי פליק. עוזרו לשעבר של יואכים לב בנבחרת קודם ממשרת עוזרו של קובאץ', והפך את פונזי לבאנקר בהגנה.

ג'יידון סאנצ'ו, בורוסיה דורטמונד, מול אלפונסו דייויס, באיירן מינכן. GettyImages
מי היה מאמין שזה יסתיים בנוקאאוט? דייויס מול ג'יידון סאנצ'ו/GettyImages

מגן שמאלי לשנים ארוכות

תוך זמן קצר זה כבר היה בקונצנזוס. בבכורה של פליק בליגה, מול דורטמונד, התמודד דייויס מול יליד שנת 2000 שכבר הפך לכוכב על, ג'יידון סאנצ'ו, והביס אותו שוק על ירך. האנגלי כמעט ולא סיכן את השער ב-0:4 חלק של הבווארים, וזה הקנדי נכנס לקונצנזוס. היה ברור שהתפקיד תפור עליו. "ידענו שאלפונסו הוא אחד השחקנים הטובים בדורו, ואנחנו שמחים שהוא מוכיח זאת", אומר סליהמידז'יץ', והוא עוד מצטנע. אי אפשר להזיז את הקנדי מעמדתו החדשה. הרננדס ייאלץ לנדוד לתפקיד הבלם, אלאבה ישחק אף הוא במרכז ההגנה או בקישור. פונזי הוא המגן השמאלי הקבוע - והוא בכלל חלוץ.

גם התהילה הזו לא שינתה את אישיותו. הוא אפילו קצת התבייש כאשר אוהדי באיירן קראו בשמו אחרי שריקת הסיום בסטמפורד ברידג', ולבנדובסקי היה צריך לדחוף אותו לעבר יציע האורחים על מנת שיסכים לקבל את מחיאות הכפיים ולהודות לקהל. "אצלנו נהוג לכבד את כולם. תמיד צריך לזכור את השורשים שלך", אומרת אימו, וזו דרכו של פונזי. כעת הוא יהיה הפנים של קנדה, ואפילו שימש כשגריר שלה לקראת הבחירות של פיפ"א במדינות המארחות של מונדיאל 2026, אותו קיבלו הקנדים ביחד עם ארצות הברית ומקסיקו.

ביחד עם ג'ונתן דייויד, עוד יליד שנת 2000 שקורע רשתות בבלגיה במדי גנט ועשוי להתפתח לכוכב על, יוביל דייויס את המדינה שקיבלה אותו כפליט. "להיות קנדי זה כבוד גדול", הוא קובע, ופופולריות הכדורגל עשויה להאמיר בזכותו. באיירן מגלה בימים אלה את קנדה כשוק מפתיע עם פוטנציאל שיווקי ענק, וזה רק תוצר לוואי של ההחתמה. הרווח הגדול ביותר הוא מקצועי, כי דייויס מסוגל להפוך לאחד הטובים בתבל.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully