וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעושר עד הגג: מיטש גולדהאר ושאלת הפייר-פליי הפיננסי בכדורגל הישראלי

24.2.2020 / 13:30

לכסף של מיטש גולדהאר אין מתחרים, וגם ליציבות. אז למה כיום, בניגוד לעבר, בעלי מכבי תל אביב מוכן לשמוע על יוזמות כמו של משה חוגג? האיש שהביא אותו לישראל מסביר איזה שינוי ישאיר אותו בכדורגל הישראלי לאורך זמן, ולמה אוהדי הצהובים צריכים לפחד מהיום בו יעזוב

צילום וידאו: דני מרון, עריכת וידאו: ניר חן

שש שנים חלפו מאז הניצחון האחרון של הפועל תל אביב בדרבי. בזמן הזה הספיקה הפועל תל אביב להחליף כמה ידיים, אבל מיטש גולדהאר נשאר יציב ואיתן. אייל סגל כבר הניח את המפתחות, משה חוגג זועק הצילו והאחים ניסנוב כבר מחכים שמישהו אמיד באמת ייקח את המועדון.

בשבוע שעבר ירה בעלי בית"ר ירושלים בישיבת מנהלת הליגה את רעיון הפייר פליי הפיננסי של הכדורגל הישראלי. אם בתחילת הדרך שלו במכבי תל אביב, מהלך שכזה היה מעמיד בוודאות את גולדהאר על רגליו האחוריות, לא בטוח שכעת הקנדי יתנגד. תקרה להפסדים של בעלי הקבוצות, היא לא דבר רע אם רוצים ליצור כאן כדורגל יותר תחרותי. ואם לא מצליחים לגייס לכדורגל הישראלי עוד מיטש גולדהארים, אולי עדיף, גם לאיש עשיר כמו גולדהאר, לייצר ליגה יותר שוויונית ותחרותית.

"אני חושב שמיטש היה רוצה שיהיו בכדורגל הישראלי עוד מיטש גולדהארים כי הוא בן אדם סופר תחרותי", קובע אביב בושינסקי, האיש שהביא את גולדהאר למכבי תל אביב. "בהכירי את האיש שהוא אדם תחרותי ביותר, אני בטוח שהוא היה רוצה ליגה יותר תחרותית. זה היה הרבה יותר מאתגר אותו. ואם המחיר של לעשות את הכדורגל פחות גרעוני, הוא פגיעה יחסית בהיקף הזרמת הכספים של בעל הבית, אני מוכן לשלם את המחיר הזה בשביל טובת הכדורגל. היום כאוהד מכבי תל אביב אני נהנה מזה שיש לנו בעלים עם כיסים עמוקים, אבל זה לא יכול להיות לנצח".

מיטש גולדהאר, חגיגות אליפות מכבי תל אביב 2019. יוסי ציפקיס
הכיסים העמוקים שלו יישארו לנצח. גולדהאר/יוסי ציפקיס

בתחילת הדרך שלו במכבי תל אביב, גולדהאר היה לבטח מתנגד להגבלה כלשהי וכעת אחרי יותר מעשור, משהו אצלו ודאי השתנה.

"הגבלת הסכומים ששמים כאן בעלי הקבוצות והצבת תקרה להפסדים הכספיים זה דבר מתבקש ונכון. אני זוכר שבזמנו כאשר דובר על זה בתחילת הדרך של מיטש גולדהאר במכבי תל אביב, מי שהיה לו מה להגיד היה יענקל'ה שחר שדיבר בקול רם על זה שצריך לשים גבולות. עכשיו לא יצא לי לשמוע את הקול של יענקל'ה. מעניין מה דעתו".

איך לדעתך יקבל מיטש גולדהאר את הרעיון הזה? מיטש יהיה מוכן להגבלה שכזו?

"בוודאי. הרעיון הוא לא רק להגביל, אלא לייצר נוסחה שתהיה תלויה בהכנסות שיש לכל מועדון. למכבי תל אביב יש את פוטנציאל ההכנסות הגדול בכדורגל הישראלי ובהכירי את מיטש, אני חושב שזה דבר נכון. אולי זה ישים סוף לתופעה של קבוצות שהן גרעוניות. להזכיר לך שאלכס שניידר כיסה חובות עתק של קודמיו ומיטש יכול היה לקחת מועדון נקי מחובות. בחו"ל לעומת זאת קבוצות כדורגל הפכו לנכס בעל ערך. צריך להיות בכדורגל הישראלי מודל הרבה יותר בריא".

עוד בוואלה!

לפני הדרבי: שחקני מכבי תל אביב קראו "כל הפועל בני ז*נות"

לכתבה המלאה
יעקב שחר בעלי מכבי חיפה עם וילי רוטנשטיינר המנהל המקצועי של נבחרת ישראל. אדריאן הרבשטיין
גם הוא כבר דיבר בעבר על מגבלות דומות. יעקב שחר/אדריאן הרבשטיין

מההיכרות שלך עם מיטש, בטוח שהוא מאוד כעס על מה שהיה ביציעים בדרבי הקודם שגרר עונשים כספיים ומשחק רדיוס.

"נכון. אלה דברים שמכעיסים אותו ומרחיקים אנשים מהכדורגל. אני חושב שמיטש כועס על העיוות ועל העונשים הלא רציונליים. הוא הרי לא מרוויח ממכבי תל אביב כסף ולכן הכעס הוא עוד יותר גדול כשהקבוצה נענשת. הוא חושב שמי שצריך להיענש הוא הפורע. ביום שהמועדונים יהיו רווחיים, תהיה לגיטימציה לקחת כסף מבעלי הקבוצות, אבל כשבעלי הקבוצות שמים כל כך הרבה כסף בכל עונה, הם לא צריכים לחטוף עוד עונשים כאלה. אני לא רואה אנשים שעומדים בתור כדי להחליף את יענקל'ה שחר במכבי חיפה ובטוח שביום שאיזי שרצקי יעזוב את קרית שמונה, לא תהיה יותר קבוצת כדורגל בליגת העל שם. לכן חייבים לשנות את המודל הזה".

מה התפקיד של אוהד מכבי תל אביב במערכת יחסי הגומלין עם מיטש גולדהאר?

"את האוהד לא מעניין כל הדברים האלה וזה לגיטימי מבחינתו. כשהייתי יו"ר מכבי תל אביב תלו שלטים בחלון ההעברות "איפה החיזוק?". באו בטענות אל בעל הבית ואלי ולא מעניין אותם ששמו הרבה כסף. תסתכל מה קרה לאמיר כבירי בהפועל תל אביב. הוא בא ונכנס לסחרור וזה נבע מלחץ של האוהדים עליו".

גם בחלון ההעברות האחרון היו טענות של אוהדי מכבי תל אביב אפילו שגולדהאר נותן ונותן.

"שוב, זכותו של האוהד לבוא בטענות. קח את גדי ברומר שהתלונן על זה שהוא לא קיבל כרטיס לדרבי ואמר שהוא תרם למועדון ומגיע לו. בעיניי, אוהד תורם למועדון יותר משחקן. שחקן מתפרנס ממועדון וכאחד שהיה שם, אני דווקא מבין את האוהד כי האוהד נשאר נאמן לקבוצה בעוד ששחקן מהר מאוד מגלה חוסר נאמנות לקבוצה, אפילו אם הוא רק מוחלף או לא משחק. הבעיה היא בתרבות הספורטיבית. האוהדים לא מודעים לעיוות שנוצר כאן".

בעלי קבוצות צריכים לשלם משהו עבור החשיפה שהם מקבלים.

"אז ששחקן כדורגל יבקש שכר יותר ריאלי כי הוא מקבל פרסום ותהילה. מה הוא היה עושה אם הוא לא היה שחקן כדורגל? יש פה מערך מעוות וצריך מבוגר אחראי שיעשה סדר בעיוות הזה. כל עוד יש את הפרה החולבת שנותנת כסף, אז מעגל הקסמים נשמר ומשלמים לשחקנים ולמאמנים מאות אלפי דולרים. אם המצב היה יותר בריא בכדורגל הישראלי, התחרות בין הבעלים היתה יותר גדולה".

אוהדי מכבי תל אביב צריכים להיות אסירי תודה שיש להם את מיטש גולדהאר?

"ברור. חד משמעית. כי אין עוד הרבה מיטש גולדהאר ואני חרד מהיום שהוא לא יהיה. אני מדבר כרגע כאוהד מכבי תל אביב ולא כמישהו שיודע משהו על העתיד או התכנית של מיטש. גם מיטש גולדהאר היה רוצה שהמערכת הכלכלית של הכדורגל תהיה בריאה יותר. במקום בו מיטש גולדהאר גר יש מועדוני ספורט רווחיים. בכדורסל, בהוקי, אפילו בכדורגל - יש מועדונים רווחיים ובריאים בטורונטו וביום שמוכרים אותם, בעל הבית גם עושה כסף, ואין בזה פסול. כולם סופר-רווחיים. מיטש הוא קודם כל איש עסקים ולכן העיוות הזה הוא לא נורמלי. כשמיטש התלבט אם לקחת את מכבי תל אביב, הוא שאל אותי: 'למה אני צריך לתמוך בקבוצה של שחקנים מקצועניים?'. זה המשפט שהוא אמר לי ואני הייתי צריך לשכנע אותו שיש כאן אלמנטים אחרים - ציונות, היבטים היסטוריים, בני נוער. הגיע הזמן שבכדורגל הישראלי בעלי קבוצות לא יפסידו מיליונים בכל עונה. או שיצמצמו את ההוצאות, או שימצאו דרך להגדיל את ההכנסות. אני חושב שמיטש כבר מבין את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully