שחקן מנצ'סטר סיטי, סרחיו אגוארו. רויטרס
שחקן מנצ'סטר סיטי, סרחיו אגוארו/רויטרס

הקאס כבר נעול

18.2.2020 / 14:55

מנצ'סטר סיטי ההלומה נערכת למלחמת חורמה באופ"א ובבתי הדין בעקבות העונש החסר תקדים שספגה, אבל גם אם תנצח בזירה המשפטית, המאבק התדמיתי אבוד מראש. אולי מוטב לנצל את המשבר כדי להתחיל מחדש ולהיבנות בצורה בריאה יותר, כמו היריבה הגדולה ליברפול

"עכשיו, יותר מאי פעם, אנחנו צריכים להראות להם שאנחנו לא כסף, אנחנו כישרון", כך, על פי פרסומים באנגליה, אמר פפ גווארדיולה לשחקני מנצ'סטר סיטי כשפגש אותם בשבת. למי התכוון כשאמר 'להם'? לחוקרי וראשי אופ"א כמובן. בסיפור ההשעיה של מנצ'סטר סיטי לשנתיים מהמפעלים האירופיים יש שתי טענות מנוגדות בקיצוניות שלהן. סיטי טוענת שמדובר בניסיון "מאורגן וברור" לפגוע במוניטין של המועדון, בעוד אופ"א מאשימה את סיטי ברמיסה שיטתית ומכוונת של חוקי הפייר פליי. תודו שזה מזכיר לכם קצת את חקירות נתניהו.

קונספירציה מתוכננת או שחיתות מהיסוד? אולי גם וגם. סיטי נתפסה במערומיה, אופ"א שלפה עונש חסר תקדים בחומרתו שכולו ניסיון לחשוף שיניים ולהעביר מסר - למשל לשייח' של סן ז'רמן או כל בעל ממון קיים או עתידי שינסה לקנות הצלחה. עכשיו אלופת אנגליה יוצאת למאבק משפטי. היא משתמשת בטקטיקה התקפית וצועקת "לחקור את החוקרים", אבל יותר מכל יודעת שהמלחמה האמיתית שלה תהיה מאבק תדמיתי שנועד להציל את המועדון מפגיעה אנושה.

חאלדון אל מובארק יושב ראש מנצ'סטר סיטי. GettyImages
במאבק אחד הוא כבר הפסיד. יו"ר סיטי חאלדון אל מובארק/GettyImages

קצת רקע. חוקי הפייר פליי הפיננסי של אופ"א הוטמעו בשנת 2011 ובגדול הם דורשים איזון בין הוצאות להכנסות. סיטי מואשמת בדריסה שיטתית. עשרות מיליוני פאונד שהוזרמו על ידי הבעלים, אבל סווגו כהכנסות בתחבולות שונות. כך למשל הבעלים שייח' מנסור מימן את מרבית עסקת החסות עם הספונסר הראשי "איתיחאד אירליינס". מאמן העבר רוברטו מאנצ'יני קיבל למעלה ממחצית משכרו על "שירותי ייעוץ" לקבוצת אל ג'זירה שבבעלות השייח'. סיטי מכרה את הזכויות לשימוש בתמונות השחקנים לחברת קש כשאת העסקה מימנה כמובן החברה שבבעלות מנסור.

כדי להבין את מקור האיבה, צריך לחזור עוד יותר אחורה. ב-2014 סיטי ואופ"א עלו על מסלול התנגשות פיננסי שהסתיים בקנס בגובה 49 מיליון ליש"ט שקוצץ בסופו של דבר ל-17 מיליון. במהלך אותה חקירה, אמר היו"ר חלדון אל מובראק לג'אני אינפנטינו, כיום נשיא פיפ"א: "נשלם 30 מיליון ליש"ט ל-50 עורכי הדין הטובים בעולם וניקח אתכם ל-10 שנים של משפט". בהמשך, כשאחד החוקרים הלך לעולמו, כתב היועץ המשפטי של סיטי, סיימון קליף, מייל פנימי ציני: "אחד נפל, נשארו עוד שישה".

העבירות לכאורה והמיילים המפלילים נחשפו בנובמבר 2018 על ידי "פוטבול ליקס" ו"דר שפיגל". מדובר במעשה ידיו של ההאקר הפורטוגלי רוי פינטו שעצור כבר קרוב לשנה וממתין למשפט. אותו פרסום הוא המקור לחקירה המחודשת של אופ"א שנפתחה ארבעה חודשים מאוחר יותר. סיטי, שלא הגיבה לפרסום בגרמניה, טענה אחרי הפתיחה בחקירה שמדובר ב"האשמות שקריות". ראשיה שלחו שמונה עורכי דין ל-CAS במטרה שיורה על הפסקת החקירה ואלה נזרקו מכל המדרגות. עוד לפני ההפסד בערעור, חודשיים לאחר פתיחת החקירה, ציטט "ניו יורק טיימס" מקורות בכירים באופ"א ש"חזו" את עונש ההשעיה מאירופה.

הנתון הזה, גרם לראשי סיטי לתחושה שמדובר במשחק מכור. ציד מכשפות. למעשה, להוציא את השחקנים, אנשי המועדון כולל גווארדיולה עצמו לא הופתעו מההחלטה והתכוננו לה. המלחמה הבאה, CAS 2 כפי שהיא מוכנה בחדרי חדרים באיתיחאד, כבר מתוכננת. ביום פרסום ההשעיה, הועבר מסר לשחקנים דרך סוכניהם בסגנון: "תהיו רגועים, נהפוך את ההחלטה".

ועכשיו, יותר מעניין מאי פעם: סיטי מול ריאל מדריד בליגת האלופות

מצאנו לכם עוד אטרקציה לסוף שבוע ענק במדריד

חמישה ימים של טירוף במדריד: סיטי, ישי ריבו, קלאסיקו

פפ גווארדיולה עם שחקני מנצ'סטר סיטי. GettyImages
הכסף עיוור אותם. גווארדיולה עם שחקני סיטי/GettyImages

הפגיעה הכלכלית עצומה. קמפיין טוב בליגת האלופות שווה לסיטי בסביבות 100 מיליון דולר לשנה. מדובר באובדן הכנסה משמעותי בלי אפשרות ריאלית להכניס סכומים דומים ממקורות אחרים. ב-2018 דיווח המועדון על רווחים של 10 מיליון ליש"ט. רק ההכנסות מליגת האלופות באותה עונה עמדו על 77 מיליון ליש"ט לא כולל ימי משחק. כלומר, כדי להישאר מאוזנת, סיטי תצטרך להדק חגורות. המשמעות ברורה: בלי ליגת האלופות והכסף שנכנס ממנה, היכולת לקנות שחקנים, לשלם משכורות עתק או למשוך כוכבים בשיא הקריירה כמעט ולא קיימת.

גם את אפקט כדור השלג אפשר רק לדמיין: שחקנים לא ירצו להגיע, הכוכבים הקיימים יחפשו אופציות במקום אחר (על פי מספר הערכות, לחלקם יש סעיף קיצוץ בשכר במקרה של אי העפלה לליגת האלופות) ועתידו של גווארדיולה לא ברור. ואם גווארדיולה יוצא לשוק, זה טורף את הקלפים עבור לא מעט מועדונים גדולים באירופה. ברצלונה, יובנטוס, באיירן מינכן, רק תנקבו בשם. אף אחד לא נשאר אדיש כשהמאמן הטוב בעולם מתפנה. כלומר, לא מן הנמנע שאנחנו עומדים בפני קיץ שבו מאזן הכוחות האירופי ישתנה, כשכל האיכות של סיטי יוצאת לשוק.

סיטי עומדת להיכנס למקפיא, לבנות את עצמה מחדש בצורה רזה ולקוות שהפער המקצועי שייווצר לא יהיה גדול מדי כשהעונש יוסר. למעשה, מדובר במחיקת כמעט כל מה שנבנה במועדון בתקופת הבעלות הנוכחית. ויותר גרוע מזה, מדובר במכת מוות למותג, למוניטין ולתדמית. אוהד הכדורגל האובייקטיבי למד עם השנים להכיל ולקבל את קבוצות הכסף הגדול עם הבעלים הזרים, אבל הוא לעולם לא יקבל רמאים. איך אומר אל בנדי? "זו לא רמאות עד שאתה נתפס". אופ"א תפסה את סיטי והשתמשה כדי לשלוח חתיכת מסר.

מכאן נובעת הפניקה של אנשי סיטי. יש להם יכולות לגרור את אופ"א למאבק משפטי ארוך ואולי אף להקל את העונש, אבל מהמכה התדמיתית יהיה להם קשה להתאושש. אפשר לאהוד את סיטי או לשנוא אותה. לא מעט מאוהדי סיטי בוודאי ירגישו שההצלחות "היו שוות את זה". אבל כך או כך, לכולם ברור שמשהו בדרך שעשתה סיטי למעלה לא היה טבעי. אם בית המשפט ישים על הלא טבעי סטמפה של לא כשר, סיטי תהפוך, לפחות בשנים הקרובות, למועדון מצורע שכוכבים ומאמנים ירצו לברוח ממנו.

שחקני מנצ'סטר סיטי באימון. AP
מי ירצה להגיע עכשיו? שחקני סיטי/AP

זה מצחיק, כי מי זו בעצם מנצ'סטר סיטי? הקבוצה של המעמד הנמוך במנצ'סטר, של אואזיס וג'ימי גרימבל, של הפחונים. היא "השכנה הרעשנית" שאלכס פרגוסון סירב להכיר בה עד שגילה שבתוך כמה שנים קמה לה אימפריה לא פחות שחצנית ויהירה מהקבוצה שלו. היא אולי הייתה קשה לבליעה, אבל גווארדיולה הפך אותה ליותר חביבה, להבדיל למשל מצ'לסי של רומן אברמוביץ'. ועדיין, האנגלים מקדשים מסורת לפני כסף. וסיטי כבר מזמן לא קבוצה אנגלית. אולי עכשיו לא תהיה לה ברירה אלא לחזור להיות כזאת.

למען האמת, סיטי השנה שידרה מסרים של סוף עידן. ההתקפלות מול ליברפול, הכוכבים המזדקנים, השאלות החוזרות ונשנות לגווארדיולה האם ימשיך לשנה הבאה, שתהיה האחרונה בחוזהו. אפשר להגיד שסיטי כבר מעבר לשיאה. שבכל מקרה היא צריכה להתחיל לבנות את עצמה מחדש ואולי לוותר על חלק מהשחקנים המבוגרים שהביאו את השינוי למועדון הזה. סביר להניח שאם העונש אכן ייצא לפעול, פפ לא יישאר בסיטי וגם כמה משחקניה הבכירים.

אם לומר את האמת, סיטי של פפ אולי עשתה שיאים באנגליה, אבל בליגת האלופות הייתה רחוקה מלהרשים. בכלל, פפ של אחרי ברצלונה קופא במפעל הבכיר. מיליונים על מיליונים קיבל גם במינכן ועדיין בלי מסי לא הצליח להביא את התואר הכי חשוב בכדורגל הקבוצות. תהיו בטוחים שמכאן ועד סוף העונה, האובססיה של גווארדיולה תהפוך חזקה יותר. תמות נפשי עם פלישתים. אם אופ"א תפיל אותנו, אנחנו רוצים ליפול כאלופי אירופה ושכולם יילכו אתם יודעים מה לעשות.

ואולי בכלל יש דרך אחרת להסתכל על כל הפרשה. באנגליה שואלים ביומיים האחרונים לא מעט שאלות כמו מה יהיה ומי יישאר? מעטים הפרשנים שרואים במשבר העצום הזה הזדמנות. הרי יכול להיות שאם סיטי תבנה את עצמה מלמטה שוב, כקבוצה שמחוברת לשורשים שלה יותר ולא רק לארנק של השייח', היא תעשה את קפיצת המדרגה שהיא מחפשת. היא תגלה מחדש צעירים, היא תקים סמלים חדשים שיזוהו עם נאמנות ואולי אפילו תתנקה יום אחד. יכולים לדמיין את זה? את קבוצת הכסף עושה מהפכה וחוזרת למקורות? אל תלכו רחוק מדי. יונייטד וליברפול עדיין מצליחות לשמור על זהות אנגלית בתוך הררי הכסף של הפרמיירליג. סיטי יכולה להיות שם. עם ובעיקר בלי גווארדיולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully