וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההיפך מזלאטן: אלכסנדר איסק, החלוץ השבדי שניצח את ריאל מדריד

13.2.2020 / 11:28

הוא סירב להגיע לריאל מדריד לפני 3 שנים כדי לא ללכת לאיבוד כמו מרטין אודגור. אחרי שזה קרה לו דווקא בדורטמונד, פורח נער הפלא בן ה-20 לצד הנורבגי בריאל סוסיאדד, בזכות אופי צנוע וסגנון משחק תכליתי

עריכת וידאו: ירדנה עבודי פוקס

בינואר 2017 דיווח ב"מארקה", העיתון המקורב לריאל מדריד, כי הקבוצה סיכמה על רכישתו של אלכסנדר איסק. הפרסום הוגש כעובדה מוגמרת, אולם המצב בפועל היה שונה. המגעים טרם הושלמו, וברגע האחרון חל המפנה הדרמטי. החלוץ השבדי סירב למועדון המלכותי והעדיף להגיע דווקא לבורוסיה דורטמונד. היכרותם של האוהדים בסנטיאגו ברנבאו איתו נדחתה בשלוש שנים תמימות, אך הם לא ממש שמחו כאשר היא התרחשה. ביום חמישי שעבר פירק איסק את הקבוצה של זינדין זידאן לחתיכות במדי ריאל סוסיאדד והעיף אותה מהגביע הספרדי.

המופע החל באמצע המחצית הראשונה, כאשר בעיטה נהדרת של איסק נהדפה על ידי השוער אלפונס אריאולה הישר לרגליו של מרטין אודגור, והקשר הנורבגי המושאל מריאל המשיך לרשת. בדקה ה-48 הפציץ איסק בעצמו, אבל החגיגות נקטעו בגלל נבדל קטנטן. השבדי ממש לא התרגש, ובחלוף שש דקות הוא קבע 0:2 כאשר סיים התקפה בקור רוח מופתי. עוד שתי דקות חלפו, והבחור השלים צמד עם טיל לחיבורים. מרסלו צימק, אך בדקה ה-69 רשם השבדי מעורבות בשער רביעי עם בישול נפלא למיקל מרינו - 1:4. בשלב זה בחר המאמן אימנול אלגואסיל להחליפו, והמארחת הצליחה לצמק ל-4:3 כדי לייצר דרמה מאוחרת. זה לא עזר לה. איסק ניצח.

בריאל סוסיאדד מקפידים לשמור על כוחותיו של השבדי בן ה-20, ובדרבי הגדול מול בילבאו ביום ראשון הוחלט לשלבו רק כמחליף במחצית השניה. אז המפגש הזה הוכרע אחרי ההפסקה. חניכיו של אימנול התקשו לייצר מצבי הבקעה קודם לכן, אבל עם כניסתו הכל השתחרר. איסק בישל מיד את השער של פורטו, ואחרי שיוויון של איניאקי וויליאמס דאג גם לכבוש את שער הניצחון בדקה ה-83. בכך הוא האריך את רצף ההבקעו שלו לשישה משחקים. הרשימה המלאה כוללת צמד שער ב-0:2 על אספניול בגביע, שער ב-0:3 על מיורקה בליגה, צמד ב-1:3 על אוססונה בגביע, שער בהפסד 2:1 ללגאנס בליגה, ואז צמד בברנבאו והשער החשוב מול אתלטיק. זהו אחד החלוצים החמים ביבשת כיום, והחגיגה עשויה להימשך הערב כאשר קבוצתו תארח את מיראנדס מהליגה השניה בחצי גמר הגביע.

שחקן ריאל סוסיאדד מרטין אודגור עם אלכסנדר איסק. רויטרס
שילוב מנצח. איסק ואודגור/רויטרס

צמד בדרבי ביום הולדת 17

אלה שמכירים את ביצועיו של איסק מתחילת הקריירה במדי א.י.ק שטוקהולם בעונת 2016 ממש לא מופתעים. הם זוכרים כיצד פרץ בסערה לבמה המרכזית בהיותו נער בן 16 והדהים את כולם בטכניקה מלוטשת וקור רוח מופתי מול השער. איסק נכנס להיסטוריה ככובש הצעיר ביותר בתולדות הליגה השבדית כבש במשחק הבכורה באפריל, וההמולה סביבו הגיעה לשיא כאשר הפציץ צמד בדרבי החם מול יורגורדן באוקטובר, דווקא ביום הולדתו ה-17. קשה לדמיין מתנה טובה יותר לעצמו, וחברו לחוד צ'ינדו אובאסי לא התאפק אז. "אלכסנדר הוא כשרון יוצא דופן. הוא יכול להפוך לזלאטן איברהימוביץ' החדש", הצהיר הניגרי הוותיק.

ההקבלה הזו תפסה, בין היתר כי איסק גבוה (190 סנטימטרים) וניחן בשליטה מרהיבה בכדור. עד היום, כמעט בכל התייחסות אליו בתקשורת האנגלית או הספרדית, הוא מוגדר כ"זלאטן השחור". עם זאת, ההשוואה לא נכון בעליל, ולא רק בגלל שלא כדאי לדמות נער צעיר לכוכב על מוכח. למעשה, איסק הוא בדיוק ההיפך מאיברהימוביץ' בכל הקשור לסגנון המשחק ולאופי. זלאטן תמיד היה וירטואוז שחצן, וכבר בתחילת דרכו במאלמו ובאיאקס הדבר בא לידי ביטוי בנסיון להמציא תרגילים חדשים ולהשוויץ בכישוריו. איסק פועל באופן שונה לחלוטין - הוא יעיל להפליא. הוא לא נוטה לכדרר, מסתפק במספר נגיעות קטן ככל הניתן, ושואף להיות תכליתי.

עוד בוואלה!

ריאל מדריד הודחה מהגביע לאחר הפסד 4:3 לריאל סוסיאדד

לכתבה המלאה
אלכסנדר איסק במדי א.י.ק שטוקהולם בשנת 2016. GettyImages
פרץ בסערה לבמה המרכזית בהיותו נער בן 16. איסק ב-2016/GettyImages

משפחה אריתראית חמה ותומכת

נילס-אריק יוהאנסון, קפטן א.י.ק לשעבר שחזה על הדשא בפריחתו של איסק מעיד: "הדבר שהרשים יותר מכל כאשר אלכסנדר עלה לבוגרים בגיל 16 היה קבלת ההחלטות. הוא גילה בגרות וחוכמת משחק של שחקן מנוסה בן 26. צעירים רבים מאוד, מוכשרים ככל שיהיו, מתקשים במשחק הקבוצתי. איסק היה אדיר בהיבט זה - הוא תמיד חיפש את המסירה הטובה ביותר. הוא מהיר רגליים, אבל מהיר אפילו יותר במחשבה".

איסק כבש 10 שערים בעונת הבכורה החלומית, אבל השתן לא עלה לו לראש. בניגוד מוחלט לזלאטן, מדובר באדם צנוע ושקט בחדר ההלבשה. "אלכסנדר סקרן מאוד ותמיד רוצה ללמוד. הוא מגיע ממשפחה מסודרת, וקיבל חינוך נהדר. אבא שלו ליווה אותו לאורך כל הדרך", אומר יוהאנסון. גם כאן העלילה שונה ב-180 מעלות מזו של זלאטן שגדל כפרחח במשפחה הרוסה בשכונת מצוקה במאלמו. המנטליות של איסק, הבן הצעיר ביותר שנולד בשטוקהולם לזוג מהגרים מאריתריאה, הפוכה - הוא תמיד מכבד את הסובבים. לשמחתו הרבה, גם הכוכב המוביל בחוד של א.י.ק, הנוק גויטום, הוא ממוצא אריתראי. הסקורר הוותיק לקח את הנער תחת חסותו וסייע לו להתקדם. במהרה, עלה התלמיד על מורו.

הנטיה לא להסתנוור מחיי הזוהר הביאה את איסק לדחות לפני שלוש שנים את ההצעה של ריאל. "הלכתי למועדון שנתן לי את התחושה הטובה ביותר. דורטמונד עשתה עלי רושם נהדר, ואני יודע שזה מועדון שאוהב לקדם צעירים", אמר השבדי. הדוגמא של אודגור, שחתם בסנטיאגו ברנבאו שנתיים קודם לכן, נדחק לקבוצת המילואים וסומן במהרה כפלופ על לא עוול בכפו, היוותה עבורו תמרור אזהרה. הוא שאף לקבל דקות משחק, ומיכאל צורק, המנהל הספורטיבי של בורוסיה, נשמע נלהב: "אנחנו מאושרים שאלכסנדר בחר בנו, ובטוחים שצפוי לשני הצדדים שיתוף פעולה פורה".

אלכסנדר איסק שחקן נבחרת שבדיה. רויטרס
אופי מנוגד לזה של זלאטן. איסק במדי הנבחרת/רויטרס

יובש בדורטמונד, אבל לא התלונן

מחיר של 10 מיליון יורו נשמע מגוחך למדי, ועוד לפני המעבר הספיק איסק להפוך בינואר 2017 לכובש הצעיר ביותר בתולדות נבחרת שבדיה. "הוא משכתב את ההיסטוריה, ואני זה הגיוני. היה ברור שהוא יצליח. איסק יציב מאוד מנטלית", התפייט המאמן הלאומי יאנה אנדרסון. הכל היה מוכן לנסיקה המטאורית בבונדסליגה, אבל הנה לכם התפנית המוזרה - הנסיקה הזו לא הגיעה. דורטמונד לא נתנה לרכש הנוצץ הזדמנות, ואיש לא מסוגל להבין מדוע.

המועדון השחור-צהוב תמיד מעניק במה לכשרונות העולים, במיוחד אלה שהוא בוחר בקפידה. ובכל זאת, ארבעה מאמנים שונים לא שיתפו את השבדי, ושנתיים מחייו התבזבזו. לפי הדיווחים, תומאס טוכל לא היה מעוניין בו מלכתחילה, אך הוא עזב בכל מקרה בקיץ 2017. אחריו הגיעו פטר בוס, פטר שטוגר ולוסיאן פאבר - ושום דבר לא השתנה. בכל התקופה הזו, שותף איסק חמש פעמים בלבד בליגה, מתוכן במשחק אחד בהרכב. הוא לא היה רלוונטי, שולב בעיקר בקבוצת המילואים בליגה הרביעית, וגם במדיה לא מצא את הרשת. "זו תעלומה מוחלטת. במועדון לא מוכנים לתת הסברים בנושא", אומר העיתונאי יוכן טיטמר.

גם כאן, אגב, בא לידי ביטוי ההבדל התהומי בין איסק לזלאטן. תנסו לדמיין את איברהימוביץ' הצעיר מתייבש הרחק מהסגל הראשון במשך שנתיים - הרי הוא עשה בלגן גדול באיאקס גם כאשר מעמדו היה טוב בהרבה. איסק לא התלונן, לא התראיין ולא התרעם. הוא המשיך לעבוד קשה באימונים, וגם עכשיו, אחרי שהפרק הזה בחייו הסתיים, הוא לא מוכן לומר מילה רעה על בורוסיה. "זו היתה תקופה מועילה, והפכתי לשחקן טוב יותר בזכות הדברים שלמדתי בדורטמונד. היה זה צעד קדימה מבחינתי", הוא טוען.

אלכסנדר איסק במדי בורוסיה דורטמונד, 2017. GettyImages
גם היום לא תשמעו אותו אומר מילה רעה על דורטמונד. איסק במדים הצהובים-שחורים/GettyImages

פגש את אודגור בקבוצה הנכונה

הצעד האמיתי הראשון קדימה נעשה בינואר 2019, כאשר הסיוט הגדול הסתיים בהשאלה לווילם טוויי ההולנדית. איסק השתלב מיידית, הבקיע 13 שערים ב-16 משחקי ליגה, ואף העפיל עם המועדון הצנוע לגמר הגביע. למרות זאת, העדיפה דורטמונד למכור אותו בקיץ בהפסד, תמורת 6.5 מיליון יורו בלבד, לחבל הבאסקים. מדוע? את התשובה נקבל אותי בהמשך, וכרגע פורח בבורוסיה ילד פלא סקנדינבי אחר, ארלינג הולאנד. ואולם, קצב ההבקעות של איסק לאחרונה דומה, והוא מאושר לשתף פעולה עם נער נורבגי אחר.

יש אירוניה לא מבוטלת בכך שהשבדי היה אמור לחבור לאודגור בריאל מדריד ב-2017, אך עשה זאת דווקא בריאל סוסיאדד בחלוף שנתיים וחצי. גם אודגור השתקם מהתקופה היבשה בליגה בהשאלה בהולנד, וכעת שניהם נהנים עד הגג במועדון שנותן להם את הבמה הראויה בליגה הספרדית. "ידעתי שמרטין הוא שחקן מצוין, אבל לא ידעתי עד כמה", אומר איסק. ההבנה ביניהם נהדרת, והם מסוגלים להצעיד את הקבוצה להישגים מרשימים.

התואר האחרון של ריאל סוסיאדד היה גביע המלך ב-1987, יותר מ-12 שנה לפני שאיסק נולד. כעת, אחרי החגיגה המזהירה של איסק בסנטיאגו ברנבאו, היא הפייבוריטית לזכות בו שוב, כאשר הגמר הלוהט מול בילבאו מסתמן באופק. לא כדאי לזלזל במיראנדס, שכבר הדיחה את סלטה ויגו, סביליה ו-ויאריאל, אבל לבאסקים יתרון ברור, במיוחד בשיטת שני מפגשים בחצי הגמר, והשבדי מוכן למשימה.
גם הכרטיס לליגת האלופות בהחלט בר השגה - שתי נקודות בלבד מפרידות בין ריאל סוסיאדד לאתלטיקו מדריד במקום הרביעי, ובכושרם הנוכחי של אודגור ואיסק לא כדאי להמר נגדם. זו יכולה להיות עונה היסטורית, ואחריה ממתין לחלוץ יורו 2020, בו הוגרלה שבדיה לבית עם ספרד, אותה תפגוש בבילבאו. הכל מתחבר. בגיל 20, השמיים הם הגבול. ואל תקראו לו זלאטן החדש, או זלאטן השחור. זה פשוט לא נכון. הוא כוכב נהדר בפני עצמו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully