וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק התדמית של הפועל באר שבע: "אנחנו ארץ ישראל היפה והשלמה"

13.2.2020 / 8:19

בבירת הנגב עדיין מעכלים את העונש בעקבות מקרי ה"גזענות לכאורה" ומדגישים: "צריך להוריד את הכתם הזה כמה שיותר מהר". במועדון העדיפו את בלומפילד, אבל הסתפקו בנתניה

צילום וידאו: דני מרון, עריכת וידאו: נועה לוי

ביום ראשון בערב ישב אסי רחמים ביציע באצטדיון טרנר והפעיל את אפליקציית וייז. הפועל באר שבע וסקציה נס ציונה כבר היו על הדשא לקראת פתיחת המשחק ומנכ"ל המועדון רצה לבדוק כמה זמן לוקח להגיע מבאר שבע לכל אחד מהאצטדיונים שהיוו אופציות לקיום עונש הרדיוס שהושת על הקבוצה כמה ימים קודם, בעקבות אירועי הנהמות במשחק החוץ בקרית שמונה.

על הפרק עמדו שלוש חלופות: טדי, בלומפילד ונתניה. אצטדיון המושבה לא היווה אלטרנטיבה מאחר שמדובר באצטדיון הביתי של היריבה הפועל כפר סבא. הווייז נתן זמן של שעה ורבע נסיעה עד בלומפילד. הנסיעות לטדי ונתניה היו ארוכות יותר, אבל זמני הנסיעה היו כמעט זהים. ההעדפה של באר שבע הייתה לקיים את המשחק ביפו, אבל מאחר שיום אחרי זה ייערך הדרבי ובאצטדיון לא רצו לייצר עומס על הדשא, האופציה נפלה. בין טדי לנתניה העדיפו בבאר שבע את האצטדיון הרחוק יותר מכיוון שבטדי עלול להיות קר מאוד.

בבאר שבע מעריכים שלמשחק יגיעו כ-5,000 אוהדים ויודעים שיהיה להם אפקט גדול בהרבה בנתניה מאשר בטדי. בנוסף, הקבוצה מבירת הנגב השיגה תוצאות טובות בעיר היהלומים בשנים עברו - למשל במשחק נגד הירידה נגד הקבוצה המקומית או משחק האליפות מול מכבי תל אביב - ונראה שהיא אוהבת לבקר שם.
-

מנכ"ל הפועל באר שבע אסי רחמים. קובי אליהו
הפועל באר שבע השיגה תוצאות טובות בנתניה בשנים האחרונות. רחמים/קובי אליהו

"כל הסיטואציה הזו כואבת לנו מאוד", מדגישים בהפועל באר שבע. "זה שצריך להוציא עד נתניה אלפי אוהדים של הקבוצה שלא עשו דבר, זה מפריע ואפילו מעציב. אנחנו לא מזלזלים במה שקרה בקרית שמונה. לא בדוחות של השופט והמשקיף, לא בפסיקת בית הדין וגם לא באירוע שהיה - למרות שעד עכשיו מקנן ספק גדול באשר למהות שלו".

במועדון ממשיכים: "קשה מאוד להתגונן מול אירוע של גזענות לכאורה. ולמה לכאורה? כי אם היו עומדים יושבי היציע הדרומי בטרנר ונוהמים לעבר שחקן אפריקאי סתם כך, הרי שזו הייתה גזענות לשמה. מה שקרה בקרית שמונה היה אירוע שבו מספר מאוד מצומצם של אוהדים השמיעו חצי נהמות-חצי שריקות בוז כיוון ששחקן קרית שמונה לא הוציא את הכדור החוצה אחרי פציעה של רמזי ספורי".

בבאר שבע סיכמו: "עד עכשיו לא ברור אם אותם אוהדים לא היו נוהגים באותה הדרך גם אם היה מדובר בשחקן שצבע עורו שונה. הנסיון הזה להפוך ביום אחד את הפועל באר שבע ממועדון שהכניס אליו יהודים, מוסלמים, נוצרים, שחורים, לבנים מבלי לייחס לזה חשיבות, למועדון גזעני, הוא כואב מאוד ולא הגיוני".

ב-2011, לפני תשע שנים, נרשם העונש הכבד ביותר שספגה הפועל באר שבע בעידן אלונה ברקת וגם הוא היה בתקופה אחרת לגמרי מבחינת הקשר בין הקהל למועדון. אז, אחרי זריקת רימון עשן בווסרמיל קיבלה הקבוצה עונש של משחק ללא קהל. מאז ועד היום לא נענשה הקבוצה בצורה כה חמורה ובטח לא במשחק רדיוס שמחייב לזוז כ-150 קילומטר צפונה.

קייס גאנם, הפועל באר שבע. האתר הרשמי של הפועל באר שבע, אתר רשמי
רק בינואר הפועל באר שבע צירפה שחקן שחום עור ושחקן ערבי. גאנם/אתר רשמי, האתר הרשמי של הפועל באר שבע

אף שבתוך זמן קצר ובסמיכות נוראית הגיעה הקבוצה פעמיים העונה לבית הדין בגין נהמות, בהפועל באר שבע הודפים את הניסיון לצייר כאן רצף שמלמד על בעיה כרונית. אירוע הנהמות לפני שנפתח משחק הגביע מול מכבי נתניה לא צוין בדו"ח השופט ולא נתפס במועדון כאירוע גזעני מאחר ששם משוכנעים ששתי הקבוצות ירדו יחד מהחימום והנהמות שנשמעו לא כוונו לשחקן מסוים ממכבי נתניה.

את האירוע השני, זה שהיה בקרית שמונה, ושבגללו הושת על הקבוצה עונש הרדיוס המדובר, תיחקרו במועדון מכל כיוון אפשרי. המנכ"ל רחמים אירח במשרדו מאז את ראשי האוהדים יותר מפעם אחת כדי להבין האם צומח עשב פרא גזעני ביציעי הקבוצה, או שמא מדובר באירוע יוצא מן הכלל שלא מלמד על הכלל.

"בכל הבדיקות שהמועדון עשה, לא נמצא שום שורש גזעני ושם כוונה גזענית", ממשיכים להדגיש במועדון. "אדרבא, רק בחלון ההעברות האחרון שסגרנו לפני שבוע, צורפו שחקן שחום עור, אלטון אקולטסה ושחקן ערבי, קייס גאנם. הפועל באר שבע זו ארץ ישראל היפה והשלמה ואף אחד לא ייקח לנו את זה. אנחנו נגנה כל תופעה של נהמות ולבטח גזענות ללא דופי וללא משוא פנים, אבל יחד עם זה לא ניתן להפוך את הקהל שלנו לגזעני. הכתם הזה צריך לרדת מהר מאוד כי זה לא מה שמסמלת הפועל באר שבע".

חלוץ בית"ר ירושלים אנז' פרדי פלומן חוגג שער מול מכבי חיפה. ברני ארדוב
בהתאחדות לכדורגל חוששים מנגע חדש. פלומן/ברני ארדוב

גם אם מקבלים את הטענות של הפועל באר שבע וזורמים עם האמונה שלהם, כי מדובר באירועים שאין ביניהם לגזענות קשר, אי אפשר שלא להעלות את השאלה מה קרה באחרונה שקבוצות חזרו לבית הדין של ההתאחדות לכדורגל ועמדו לדין בגין עבירות של גזענות. האירוע האחרון בין פרדי פלומן לאוהדים של מכבי חיפה, יביא את המועדון מהכרמל להעמדה לדין וגם במקרה הזה מדובר במועדון שדוגל בדו קיום ולאורך שנים מחזיק בשחקנים יהודים וערבים, שחורים ולבנים, מוסלמים ונוצרים ועושה זאת עם הרבה פתיחות ותשומת לב.

"אסור לנו להקל ראש במה שקרה בשבועות האחרונים ומכאן שהעונשים בהתאם", אומר גורם בהתאחדות לכדורגל. "התקווה היא שבאמת מדובר באוהדים בודדים ובאירועים מצומצמים מאוד שלא מלמדים על הכלל שהוא בסך הכל טוב ונמצא במגמה של שיפור כבר שנים. בכל מקרה רק הזמן יגיד לאן אנחנו הולכים, אבל צריך לומר בזהירות שהתחושה היא שאין כאן נגע שמתפשט או שאנחנו מאבדים שליטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully