וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכישלון לפיינל פור? הקריסה של פנרבחצ'ה והקאמבק המרשים

7.2.2020 / 8:00

חודשיים אחרי ההתפרצות של אוברדוביץ', ואחרי שגירדה את קרקעית היורוליג, קבוצת הפאר הטורקית שוב נוגעת בכרטיס לפלייאוף: המושכות הועברו מדה קולו לסלוקאס, וסלי חזר לחיים והשמועות על פיטורי המאמן נעלמו כלא היו. לפני מכבי תל אביב (19:45), הענק מאיסטנבול שוב ענק

צילום וידאו: דני מרון, עריכת וידאו: ירדנה עבודי פוקס

יש רגעים שלא יישכחו בעולם הכדורסל, ולא בגלל המשחק עצמו. אחד מהם הגיע במחזור השמיני של העונה ביורוליג. בלב המשבר של פנרבחצ'ה, ועוד לפני שהגיע לשיאו, יצאה הקבוצה למשחק חוץ נגד צסק"א מוסקבה והובסה. באחד מפסקי הזמן איבד ז'ליקו אוברדוביץ' את העשתונות והתפרץ כלפי שחקניו בצרחות. "אתם חושבים שאתם נחמדים? פאק יו כולם, פאק יו ג'יג'י דאטומה, תתבייש לך!", שאג המאמן המעוטר.

הסרטון מהספסל הפך ויראלי, הממים חגגו והרשת סערה בימים שלאחר אותו פרסום. אוברדוביץ' התנצל על השפה, אבל לא על התוכן והמשמעות. שבוע מאוחר יותר הוא שיחק את המשחק, ובמהלך אחד מפסקי הזמן ביקש מנימוס משחקניו אם לא אכפת להם לשמור בהגנה. על פי דיווחים שהופיעו בחודש לאחר מכן בתקשורת הטורקית, הנהלת פנרבחצ'ה שוחחה איתו על דבריו, אבל אחרי שעמד על שלו, הוחלט להמשיך הלאה. דאטומה עצמו המשיך הלאה ואפילו השתפר בשבועות שאחרי התקרית.

אלא שפנר, שהגיעה לשפל עם מאזן של 11:5 וחלקה את מקומות 16-15 בטבלה עם אלבה ברלין, יצאה מהשאול בצורה מרשימה. היא ניצחה בשישה משבעת משחקיה האחרונים, השתוותה במאזנה למקום שמוביל לפלייאוף ועלולה להפוך לסיוט הגדול של קבוצת הצמרת שתיתקל בה, אם וכאשר, בסדרת רבע הגמר. הערב (שישי, 19:45, ספורט 5) היא רוצה לנקום במכבי תל אביב על ההפסד מהסיבוב הראשון ביד אליהו.

מאמן פנרבחצ'ה ז'ליקו אוברדוביץ' עם בובי דיקסון. דני מרון
התנצל על השפה, אבל לא על התוכן והמשמעות. אוברדוביץ'/דני מרון

הצניחה של פנרבחצ'ה הגיעה בשני שלבים. פתיחת העונה המזעזעת, שכללה שני ניצחונות מתשעה משחקים, הייתה מכה שלא ציפו לה במועדון. בכל זאת, בקיץ נחתו בקבוצה כוכבים גדולים כמו ננדו דה קולו ודריק וויליאמס, שהיו אמורים לעזור לבסיס הקיים לפרוח אחרי עזיבתם של מרקו גודוריץ' וניקולו מלי. אלא שזה לא עבד כבר מהרגע הראשון. דה קולו הציג את המספרים המוכרים והיכולת המפורסמת מימיו בצסק"א, אבל לא הצליח לסחוב את הקבוצה איתו; שותפו לקו האחורי, קוסטאס סלוקאס, נראה נבול, ועלתה התהייה האם השניים הללו מסוגלים בכלל לפרוח האחד לצד השני.

בגזרת הגבוהים סבלה פנרבחצ'ה מבעיה שנראתה נטולת פתרון. יאן וסלי התקשה להתאושש מהפציעה שפקדה אותו כבר בעונה שעברה, שיחק איתה בבינוניות עד המחזור התשיעי, וז'ופרי לוברן המשיך לדעוך לתוך האכזבה ממנו עד שנעלם. ולדימיר שטימאץ ואחמט דובריולו הובאו רק כמשלימים, ואוברדוביץ' מצא עצמו מציב את וויליאמס כסנטר, אף שאינו יכול לשחק בעמדה הזו.

ככל שההפסדים הלכו ונערמו, ההרגשה הייתה שפנר מתכנסת בתוך עצמה. ברקע החמירו הבעיות הכלכליות הכבדות שמשפיעות על המועדון כולו, החל מקבוצת הכדורגל, ועד לקבוצת הכדורסל, ופנר נראתה בדרך לאבדון.

בדיוק אחרי התקרית בין אוברדוביץ' לדאטומה, הצליחה הקבוצה להרים את הראש עם שלושה ניצחונות רצופים. אלא שאז הגיע המשבר השני עם ארבעה הפסדים רצופים ביורוליג, ותבוסה בליגה לקרשיאקה, ופנרבחצ'ה נראתה בדרך לכישלון הגדול ביותר של קבוצה אירופית בעשורים האחרונים.

"אי אפשר להגיד שצפינו את מה שקרה, אבל היו נסיבות מאוד מיוחדות שהובילו לזה", סיפר המנהל המקצועי האיטלקי של פנרבחצ'ה מאוריציו ג'רארדיני, לפני כחודש. "סבלנו מכמות פציעות לא הגיונית, כולל של כמה שחקני מפתח, כמה שחקנים שירדו קצת ביכולת, חיבור שלקח יותר מדי זמן בין שחקנים מובילים. זה דבר שיכול לקרות. ועדיין, אם לא נהיה קרובים לפיינל פור, נתאכזב".

שני שחקנים בלבד הופיעו עד כה בכל משחקי הקבוצה - וויליאמס ודאטומה, ושניים נוספים שיחקו בלפחות 20 מ-23 המשחקים ביורוליג - סלוקאס וניקולה קאליניץ', ורשימת הנעדרים ארוכה בהרבה. וסלי החמיץ עשרה משחקים, לוברן שמונה, הרכש המחליף ליאו וסטרמן נעדר משישה, דה קולו לא הגיע לארבעה.

בשיא המשבר לקחה פנר כמה החלטות חשובות. הראשונה היא החזרתו של ג'יימס נאנלי לסתימת החור בעמדת הסמול פורוורד, והשנייה החתמתו של מלקולם תומאס כגיבוי איכותי יותר משטימאץ לעמדות 4 ו-5. השניים בינתיים לא תורמים משמעותית, אבל הם חלק מהריצה החיובית האחרונה.

ההחלטה המשמעותית יותר נגעה לצמד סלוקאס-דה קולו. אוברדוביץ' החזיר את הקבוצה לידיו של היווני, שהנהיג אותה כל הדרך לפיינל פור בעונה שעברה, וסלוקאס הגיב בהתאם. הוא נראה הרבה יותר טוב בשבועות האחרונים, מחבר גם את השחקנים האחרים, בעוד שותפו הצרפתי סובל מירידה בדומיננטיות.

מאז אותה החלטה עומד דה קולו על 14.2 נקודות למשחק בשבעה משחקים לצד 2.5 אסיסטים. לפני כן רשם 19.2 נקודות ו-2.9 אסיסטים. ואצל סלוקאס? לפני רצף הניצחונות עמד היווני על 11 נקודות ו-6.3 אסיסטים למשחק, ומאז הוא עם 12.6 נקודות ו-7.6 אסיסטים.

דה קולו עצמו נשאל על השינוי אחרי הניצחון הגדול בקאמבק בברלין, בו קלע רק עשר נקודות: "אני עושה מה שהמאמן מבקש ממני, ומה שעוזר לקבוצה לנצח. אם אנחנו מתחילים לנצח, אני מאושר. המספרים שלי פחות חשובים".

שחקן פנרבחצ'ה קוסטס סלוקאס מאוכזב. דני מרון
שיפור משמעותי. סלוקאס/דני מרון

בחודש הבא יחגוג אוברדוביץ' 60. כבר 29 שנים הוא מאמן ברמה הגבוהה ביותר של הכדורסל האירופי, ולראשונה מאז עזב את פנאתינייקוס בתום 13 עונות ב-2012, הוא עשוי למצוא עצמו בקיץ ללא קבוצה. חוזהו בפנר יסתיים, ועל פי הדיווחים בטורקיה לא יחודש מסיבות מקצועיות וכלכליות.

בהתאם למשבר שפקד את פנרבחצ'ה, שאלת מעמדו של המאמן עלתה בשלב כזה או אחר, והיו שמועות שמאמן נבחרת טורקיה אופוק סאריג'ה יחליפו. אבל את אוברדוביץ' קשה לפטר, ועוד יותר קשה לדמיין מישהו שיצליח יותר ממנו, גם כשהקבוצה לא מתפקדת.

"לא פנינו לשום מאמן אחר, ז'ליקו הוא מאמן הקבוצה ואנחנו מאמינים בו וביכולתו להוציא את הקבוצה מהמצב אליו נקלעה", אמרו בפנרבחצ'ה בהודעה רשמית שיצאה בסוף חודש דצמבר, כשהשמועות היו בשיאן. אלא ששבוע לאחר מכן חזרו הדיווחים כי שיחות עם סאריג'ה אכן נערכו, אך בעיקר לגבי העונה הבאה.

אוברדוביץ' לקח את פנרבחצ'ה בשנת 2013 כמועדון כושל שרחוק מהצמרת האירופית, הביא אותו לפיינל פור היסטורי (שהפך לחמישה פיינל פורים רצופים) וזכה איתו בתואר יורוליג היסטורי. על אף השנה הקשה שלו, ההערכות באירופה הן שלא יישאר מחוסר עבודה לאורך זמן, ואם רק ירצה הוא יזכה לעניין רב באחד המועדונים הגדולים והעשירים, דוגמת ברצלונה.

בינתיים הוא מתמודד עם אתגר חדש. "אם נתחיל לחשוב שאנחנו נגיע לפיינל פור, לא ניכנס בכלל לפלייאוף", אמר אוברדוביץ' אחרי הניצחון הדחוק על אלבה ברלין בשבוע שעבר, "יש לנו עוד דרך ארוכה להשלים, ואנחנו חייבים להמשיך להתקדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully