וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופרבול 54: המפתחות של קנזס סיטי וסן פרנסיסקו לניצחון

אורי שטרנבך

2.2.2020 / 12:18

יד הנפץ של מהומס מול יכולת ההתשה של סן פרנסיסקו, הסוד של אנדי ריד לעומת המערך המיוחד של שנאהאן. רגע לפני הסופרבול הלילה (1:30, METV וספורט5), אורי שטרנבך, המנהל המקצועי של התאחדות הפוטבול בישראל, מסביר מה צריכה כל קבוצה לעשות כדי להניף את הגביע בסיום

סופרבול 54 הגיע ואתו הניתוחים והמפתחות לניצחון עבור כל קבוצה. שתי הקבוצות היו אולי הכי טובות בליגה לאורך העונה (אם כי, כנראה, לבולטימור ולניו אורלינס יש מה להגיד על זה). ההתקפה המעולה של קנזס סיטי פוגשת את ההגנה מס' 1 בליגה, ובמקביל התקפת ריצה אקספלוסיבית של הניינרס מול הגנה שמראה גרף שיפור מאז שבוע 11.

פטריק מהומס קנזס סיטי צ'יפס. AP
המשימה של סן פרנסיסקו: לעצור את האיש הזה. מהומס/AP

מפתחות לניצחון קנזס סיטי

מהומס ו"לגיון הזום". שתי הקבוצות הגיעו בריאות משני צדי הכדור, אחרי שסבלו מפציעות מאוד משמעותיות לאורך העונה. בראש ובראשונה ראינו לאורך הפלייאוף את פטריק מהומס בריא, וכשהוא בריא קשה מאוד לעצור אותו. אנדי ריד פשוט צריך לתת לו לעשות את שלו ולהגביר את קצב העבודה. יש לו את הנשקים בדמות נבחרת אולימפית של אצנים, שיכולה לתקוף את השמירה האזורית של שלושה מגנים בעומק המגרש כמו שסן פרנסיסקו מריצים. קשה לראות איך הם מכילים אותם לאורך זמן אם הפאס ראש לא מגיע למהומס.

להגיע לקו ה-40 של הניינרס ולרדזון. הניינרס טובים במניעת הזדמנויות, אבל כשיש כבר את ההזדמנויות הם רעים מאוד. הצ'יפס עם צוות של רץ, טייטאנד ושלושה רסיברים (ידוע בכינויו "פרסונל "11), נחשבים לטובים בליגה, הניינרס הכי גרועים נגד הצוות הזה באזור הרדזון (קו ה-20 שלה), ולמרות כמות הסאקים היוצאת דופן שהם עשו העונה, כשזה מגיע לאותו נתון הם מקום שלישי מהסוף.

יותר מסירות ופליי אקשן. אנחנו מדברים על התקפת המסירה מס' 1 בליגה, כן? אז תעשה מה שאתה עושה הכי טוב והרבה יותר, תעייף את הפאס ראש שמשתפר במחצית השניה ועם הפליי אקשן (הטעיית הריצה למסירה) מול הניינרס, הקבוצה החלשה בתחום זה מבין כל הקבוצות שעלו לפלייאוף, זה אמור לתת יותר זמן למהומס.

מהלכי סקרין ושחקן המפתח בהתקפה, דמיאן וויליאמס. במשחק בעונה שעברה (בו נפצע ג'ימי גראפולו), אנדי ריד הראה את המומחיות שלו במשחק הסקרין. הוא הצליח למשוך את שחקני קו ההגנה אל הקוורטרבק והעביר מסירות סקרין, לרצים, לטייטאנדים ואפילו לפולבק. זה יאט ויגרום לפאס ראש לחשוב ולהסס.

לתת לג'ימי גארופולו לנצח. הוא יכול (הוא פשוט לא היה צריך במשחקים האחרונים) והוא טוב מאוד אפילו (טופ 10 העונה בליגה), אבל לפעמים צריך לבחור מה יותר גרוע עבורך. התשובה היא משחק הריצה, חולשה ענקית של הגנת הצ'יפס שהתקשתה כל העונה נגד הריצה עד לפלייאוף. עדיף להם לתת לגארופולו ללכת אחורה למסור ולשחרר את הפאס ראש המצוין לצוד אותו.

טיירון מת'יו ישחק קרוב לקו. הסייפטי מת'יו הוא ה"שחקן" של הצ'יפס בהגנה והוא עושה את ההתאמות עבור המתאם סטיב ספאגנולו. הוא משחק קרוב לקו, שומר אישית או נופל אחורה - למעשה הוא שיחק הכי הרבה סנאפים בקבוצה ועשה זאת בהמון עמדות שונות. אני משער שנראה אותו לעיתים שומר על קיטל או נמצא במרכז המגרש בשמירה אזורית (איפה שגראפולו אוהב למסור) וגם בבליצים נגד הריצה. מספר 32 יהיה המפתח לסוג ההגנה שהצ'יפס יריצו.

מפתחות לניצחון לסן פרנסיסקו

לעשות מה שעשו כל העונה. הקבוצה הכי פיזית בליגה צריכה להתיש הגנה, שלמרות שעשתה התקדמות משמעותית ונבנתה לעצור משחק ריצה בסגנון של הניינרס, עדיין מתקשה נגד הריצה. קו ההתקפה המצוין צריך לנצח את שני השחקנים הפנימיים בקו ההגנה, בין אם זה דרק נאנדי, קיילן סנדרס או כריס ג'ונס (במיוחד אם האחרון על המגרש לתקוף את החור ממנו הוא חודר).

תנועה לפני הסנאפ (הוצאת הכדור). שתי הקבוצות הללו הן טופ 5 של קבוצות שעושות תנועה לפני הסנאפ (מושן), אבל בעוד הצ'יפס עושים את זה כדי ליצור יתרונות במשחק המסירה, הניינרס עושים את זה כדי להניע את משחק הריצה. אין הגנה גרועה בליגה כמו הצ'יפס בהתמודדות עם תנועה כזו, והדבר יכול להוביל ליצירת מרווחים ושטחים גדולים יותר לרצים. המאמן קייל שנאהאן צריך לעשות את זה בכל מהלך במקום בכל מהלך שני.

משחק הריצה עובר דרך ג'ורג' קיטל וקייל יוזצ'ק. אם מדברים על התנועה לפני הוצאת הכדור, אז שני השחקנים האלה הם הוורסטיליים ביותר כשזה נוגע לחסימות לריצות, לצד היכולת שלהם לתפוס כדור. כולם מדברים על קיטל, אבל יוזצ'ק הפולבק נע מצד לצד ומטעה לא מעט הגנות, כשהוא מראה חסימה לכיוון אחד ואז חוזר לצד השני. שווה להתמקד במספר 44 לאורך מהלך שלם והעבודה הנקייה שלו - הוא בדרך כלל ייקח אותך לכדור ויפתח את הדרך לרצים.

הוורסטיליות של דיבו סמואל. הרסיבר הרוקי (מס' 19), מקבל הרבה נגיעות בכדור ולא מעט במשחק הריצה. אפשר לראות אותו עומד קרוב לבוקס ורץ מהלכי אנד-אראונד (מצד אחד של המגרש לצד שני). שנאהאן יודע לייצר חסימות ושטח פתוח עבור שחקן פיזי כמוהו, שמצוין ביארדים אחרי המגע הראשוני. הוא צריך בין 3-4 נגיעות במשחק הריצה כדי להשפיע ולגרום להגנה של הצ'יפס לדאוג.

גיוון של מערכי השמירה בקו האחורי ושימוש נכון בסייפטי ג'קוואסקי טארט. סן פרנסיסקו ומתאם ההגנה שלה רוברט סאלה מריצים שמירה אזורית ואת ה"קאבר 3" המפורסם של סיאטל, אבל הסגל שיש להם (מלבד שרמן) הוא לא הסגל של הגנת העילית ההיא. מהומס נורא אוהב לשחק נגד אזורית, ואם טארט, שבהגנה מסוג זו הוא שחקן המפתח, ינוע לשטחים המתים ויבלבל אותו יש סיכוי לייצר איבודי כדור. לא יפתיע אותי לראות את סאלה מנסה קצת שמירות מסוג אחר ומתבל עם קצת שמירה אישית למרות שהוא לא נוהג לעשות זאת.

לדעת מתי קנזס סיטי מבודדת את קלסי. הצ'יפס מאוד אוהבים להיות במצבים קריטיים במערך של שלושה תופסים לצד אחד, ובצד השני לבודד את טראוויס קלסי, הטייט אנד שלהם, ולגרום להגנות להציג מה תהיה ההגנה שלהם ואיך הם יכסו כל אחד מהנשקים של מהומס. טנסי ניסתה במצבים כאלה לעשות שמירה כפולה על קלסי וגם לשים מישהו שימנע ממהומס לרוץ (ספיי) אבל מהומס ניצח גם את זה. הליינבקרים של הניינרס מהירים יותר ומכסים טוב יותר מסיידליין לסיידליין והייתי שם מישהו כמו קוואן אלכסנדר לכסות אותו.

ההימור

בסופו של דבר צריך לשחק את המשחק ולראות איך הוא יתפתח, אבל למרות שלדעתי הניינרס קבוצה יותר טובה, אתלטית ופיזית על הנייר, מהומס מטה את הסיכויים לטובת הצ'יפס. 27:34 לקנזס סיטי.

אורי שטרנבך הוא המנהל המקצועי של התאחדות הפוטבול בישראל, הפועל תחת התאחדות "אילת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully