וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלום תכול: כך כבשה ריאל מדריד את השוק הארגנטינאי

30.1.2020 / 12:00

קבוצות ה-NBA לא התעניינו, סימני השאלה הוסרו, וכיום נהנים הבלאנקוס משלושה שחקני מפתח שמכירים היטב זה את זה: קמפאסו הפך לבעל הבית, דק נכנס לנעליים של נוצ'יוני, ולפרוביטולה עובר מסלול שונה וקצת מוזר. הערב הם ביד אליהו

התגובות בלוס אנג'לס למותו של קובי בריאנט בהתרסקות מסוק/צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

העולם כולו התרגש לפני ארבעה חודשים מנבחרת ארגנטינה בכדורסל. יותר מעשור אחרי הפעם האחרונה שהצליחה לנצוץ בבמה המרכזית, חבורה של שחקנים שעוד לא הובילה את האלביסלסטה להישגים, מלווים בלואיס סקולה אחד בלתי נגמר, הצליחה להדהים כל הדרך עד לגמר גביע העולם. זה נגמר בהפסד שובר לב לספרד, אבל עם מדליית הכסף והכרטיס המבוקש לאולימפיאדת טוקיו 2020.

בגיל 39, וכשנותר השריד האחרון לדור הזהב, סקולה ריכז את רוב תשומת הלב, אבל מאחוריו עמדה שלישיית שחקנים שנתנה טורניר מדהים - פקונדו קמפאסו, שהיה מועמד ל-MVP, גבי דק וניקולאס לפרוביטולה. המשותף לשלושה? כולם שחקני ריאל מדריד. הבלאנקוס אף ניסו לצוד את סקולה במהלך הטורניר ולצרפם לטריו הארגנטינאי, אך הפורוורד הוותיק העדיף את אולימפיה מילאנו ופספס הזדמנות לאיחוד מרגש. הערב (חמישי, 21:05) יגיעו הארגנטינאים עם קבוצתם ליד אליהו, ואחרי שלושה הפסדים רצופים ביורוליג ינסו לנפץ את המאזן הביתי המושלם של מכבי תל אביב.

החיבור הזה בין השלושה גרם לכך שמלבד העונה הפנומנלית שרושם קמפאצו ביורוליג מצליחים שני חבריו, להכנס בצורה מושלמת לתוך המערך של פאבלו לאסו ולהפוך את ריאל לקבוצה עם ניחוח ארגנטינאי מובהק ולקחת לבאסקוניה, קבוצה שהתמחתה עם השנים בשוק הארגנטינאי עם החתמת שחקנים צעירים בזמנם כמו פבלו פריג'יוני, אנדרס נוצ'יוני ולואיס סקולה, את הבכורה בנושא זה.

פקונדו קמפאסו, נבחרת ארגנטינה בכדורסל. רויטרס
עושה בריאל את הקסמים שהוא עשה במונדובאסקט. פקונדו קמפאסו/רויטרס

החיבור בין ריאל לארגנטינה חדש, והיא למעשה נטלה את ההגמוניה מבאסקוניה, שהתהדרה בעבר בפריצתם של סקולה, פאבלו פריג'וני ואנדרס נוצ'יוני. לוקאס ויקטוריאנו שיחק בריאל בתחילת שנות ה-2000, פריג'וני הגיע בסוף העשור הקודם (אף שהיה מזוהה קודם לכן עם הקבוצה מוויטוריה), אבל הראשון שהותיר חותם ממשי היה נוצ'יוני. אחרי שסיים גם הוא קדנציה שנייה מוצלחת בחבל הבאסקים, הוא הגיע בקיץ 2014 לריאל, והוכתר ל-MVP של הפיינל פור בו זכתה הקבוצה.

"צ'אפו" עזר לחנוך באותה עונה את קמפאסו, ילד מוכשר שהגיע מהליגה הארגנטינאית לריאל באותו הקיץ, אך לא ממש השתלב. התהיות לגבי מבנה גופו הצנום ליוו אותו עד לפני שנה, ובדרך הוא הושאל למורסיה. זכייתו בתואר שחקן העונה בליגה הספרדית גרמה לבלאנקוס להחזיר אותו לשורותיהם, ולבנות אותו כרכז מחליף ללוקה דונצ'יץ', בעונה שבה סרחיו יוי הושבת בגלל פציעה, ולהחתימו עד 2021. היה לו חלק חשוב בזכייה ביורוליג באותה עונה, כשיוי מחמיא לו: "ב-NBA אומרים על שחקן כמוהו שהוא פרנצ'ייז פלייר".

ההצלחה עם קמפאסו גרמה לאנשי ריאל לחזק את הקשר שלהם עם השוק הארגנטינאי, ובעונה שעברה נחת דק, רק בן 23, גם הוא עם ניסיון בלבד בליגה הארגנטינאית אך עם תואר מרשים - ה-MVP ואלוף ליגת פיב"א אמריקה. דק, פורוורד קשוח שמזכיר את נוצ'יוני, העביר עונה שלמה בכניסה לעניינים, ואחרי הפריצה בגביע העולם הפך להיות שחקן חמישייה אצל פאבלו לאסו.

ניקולאס לפרוביטולה, שחקן נבחרת ארגנטינה. רויטרס
פחות משמעותי מקמפאסו ודק אבל עדיין מסוכן. ניקולה לפרוביטולה/רויטרס

לפרוביטולה, בניגוד לחבריו, עשה דרך שונה ואולי מעט מוזרה. מהליגה בברזיל לאירופה, לתקופה קצרה בסן אנטוניו, דרך באסקוניה וזניט סנט פטרסבורג, עד שנחת בבדאלונה. הוא הוכתר אשתקד לשחקן העונה בספרד, והפך לסחורה חמה מאוד, שעמדה במוקד המאבק בין ברצלונה לריאל. החיבור הארגנטינאי ניצח, והוא חתם במדריד.

בראיון משותף שנתנו השלושה בחודש אוגוסט הם סיפרו על האידיליה ביניהם: "זה חלום עבורי, לשחק עם שניהם עונה שלמה", אמר קמפאסו. "אנחנו חברים כבר הרבה שנים בנבחרת, ולהיאבק יחד איתם על תארים בריאל, זה משהו שאני רוצה ליהנות ממנו ולחלוק איתם את החוויה". דק הוסיף: "זה גדול עבור הכדורסל הארגנטינאי, ואנחנו רוצים לעשות את זה בדרך הטובה ביותר".

לפרוביטולה, הפחות משמעותי עד כה בין השלושה, סיפר עד כמה הוא נהנה בתחילת העונה: "בהרבה דברים ריאל מדריד טובה יותר ממה שה-NBA יכולה להציע. כיף יותר לשחק כאן מאשר ב-NBA, אתה עולה לכל משחק כדי לנצח, בכל משחק יש לחץ, אתה נלחם עם הקבוצות הטובות באירופה, וזה מה שהופך את זה לכל כך כיף".

גבריאל דק שחקן ריאל מדריד מול דארון היליארד שחקן צסק"א מוסקבה. GettyImages
היורש של נוצ'יוני. גבריאל דק/GettyImages

הכניסה של ריאל לשוק הארגנטינאי נובעת בין היתר מהעובדה שהוא פחות מעניין בשלב הזה את אנשי ה-NBA. השחקן היחיד שנלקח ישירות מהליגה הארגנטינאית אל הליגה הטובה בעולם היה ניקולאס ברוסינו, על ידי דאלאס, אולם גם הגיוס הזה נכשל והוא משחק כיום בסראגוסה.

"כשאנחנו רואים את השחקנים המובילים בליגה הארגנטינאית, חבר'ה צעירים שמרשימים מאוד כמו שקמפאסו ודק היו בתקופתם, המלחמה שלנו שונה מאשר זו שיש על שחקנים סרבים או קרואטים", סיפר בשנה שעברה חבר הנהלת ריאל, שחקן העבר אלברטו הררוס. "קבוצות ה-NBA לא לוקחות אותם ישירות, לא בוחרות אותם כמעט בדראפט, ואפשר להביא אותם אלינו, להחתים על חוזים ארוכי טווח ולרוץ איתם קדימה".

עד כמה השחקנים הארגנטינאים בפרט, והדרום אמריקאים בכלל, לא נספרים על ידי השוק האמריקאי? סקולה, מאנו ג'ינובילי וקרלוס דלפינו היו שלושת הארגנטינאים היחידים בדראפט, כששני הראשונים נבחרו רק בסוף הסיבוב השני. בשנים האחרונות נכנסו רק שלושה ארגנטינאים לליגה, כשלפרוביטולה, ברוסינו ופטריסיו גארינו משלימים יחד 81 משחקים בליגה הטובה בעולם.

אז אחרי שקבוצות ה-NBA לא לוקחות את השחקנים הטובים מדרום אמריקה ישירות אליהן, הן גם לא מצליחות לפתות אותם להגיע אחרי שהפכו לכוכבים באירופה. אחרי הפריצה של קמפאסו בשתי העונות האחרונות בריאל, החלו לצוץ פרסומים שלפיהם בליגה הטובה בעולם מחזרות אחריו. התגובה? הרכז חתם על חוזה במדריד עד שנת 2024, ומקורביו סיפרו לתקשורת הספרדית: "עד לפני כמה שנים, לשחק ב-NBA היה החלום של פאקו, ועכשיו, כשהוא כל כך חשוב לריאל, זה כבר לא כל כך מעניין אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully