דני ורלינדן במדי קלאב ברוז', 2003. AP
דני ורלינדן במדי קלאב ברוז', 2003/AP

לשבור את החומה

13.12.2019 / 17:30

גילוי ההישג 11 שנים אחרי, הברכה שפעלה כקללה והרגע בו ואן דר סאר שמט את השיא במו ידיו. דני ורלינדן הבלגי, שזכה לכינוי "החומה" ומחזיק בשיא האירופי של דקות ללא ספיגה מאז 1990, כבר איבד שני שיאים אחרים. דניאל טננבאום ייקח ממנו עוד אחד?

"בזמנו בכלל לא ידעתי שקבעתי שיא", הודה דני ורלינדן בראיון לאתר אופ"א בפברואר 2009. אדווין ואן דר סאר עמד לנשל אותו ממעמד השיאן האירופי עם רצף נדיר ללא ספיגה במדי מנצ'סטר יונייטד, ושוער קלאב ברוז' לשעבר נדרש לסוגיה ואפילו בירך את ההולנדי מבעוד מועד כשהבהיר: "להיות הסגן של שוער כמו ואן דר סאר? אז כנראה שלא הייתי כזה רע".

אז, הברכה המוקדמת עשתה את שלה ופעלה כקללה. עכשיו, מעל עשור אחרי, ורלינדן יכול לאבד את השיא לטובת מישהו קצת פחות מוכר מאחד השוערים הגדולים בכל הזמנים. דניאל טננבאום, שאפילו לא התחיל את העונה הזו כשוער הראשון של מכבי תל אביב, צריך רק 128 דקות - משחק שלם מול סקציה נס ציונה ועוד 38 דקות מול בני יהודה - כדי להפוך את ורלינדן לסגן שלו.

שוער מכבי תל אביב דניאל טננבאום. ניב אהרונסון
רק עוד 128 דקות מול שתיים מההתקפות החלשות בליגה. דניאל טננבאום/ניב אהרונסון

בזמן אמת, כאמור, השיא לא העסיק את ורלינדן. הוא כלל לא היה מודע למספרים או לשיא העולמי של מזארופי הברזילאי שנמצא לפניו. היסטוריון כדורגל בלגי סיפר לו שמדובר בהישג ייחודי, אבל איש לא התעניין או טרח לספור. גם כשנכנע אחרי 16 משחקים בשערה של קלאב ברוז', לא התרגש. "האמת היא שביום שספגתי לא הכרתי את הנתונים, אף אחד לא ספר דקות אז", תיאר ב-2009. "אני רק ידעתי ששמרתי על שער נקי בכמות מכובדת של משחקים ואני זוכר שזה היה על פני שתי עונות. היינו קבוצה מאוד פיזית ולפניי היו שחקני הגנה חזקים. רק ב-2001 פנו אליי מחברת סטטיסטיקה גרמנית כדי לעדכן שאני השיאן האירופי".

דני ורלינדן במדי קלאב ברוז', 2001. GettyImages
גילה על השיא רק לקראת הפרישה. דני ורלינדן ב-2001/GettyImages

ורלינדן, שעובד כיום כמאמן שוערים ביריבה העירונית סרקל ברוז' ובעיקר מלווה את בנו טיבו המשחק בבולטון האנגלית, הגיע לקלאב ברוז' ב-1988 מלירסה בה גדל. הוא היה אז בן 25 ובעונה השנייה שלו הפך לשוער הראשון של הקבוצה. ב-3 במרץ 1990 החל לנעול את השער, בדרך לאליפות הראשונה שלו והשמינית של המועדון, ורצף המשחקים ללא ספיגה נמשך עד החודש השני של העונה הבאה, כאשר ספג ב-26 בספטמבר מהבלם פיליפ אלבר ב-1:1 מול מכלן.

באותם שנים גם קיבל ורלינדן את הכינוי "החומה", דווקא על ידי התקשורת הזרה ולא הבלגית, והוא המשיך לשמור על השער של קלאב ברוז' עד הפרישה ב-2004, אם כי תמיד נשאר בבינוניות ומעולם לא נחשב לכישרון יוצא דופן. במהלך עונת הפרידה שלו, בדצמבר 2003, ורלינדן שיחק מול אייאקס והפך בגיל 40 ו-116 ימים למבוגר ביותר שהופיע בליגת האלופות. את השיא הזה הוא איבד מאז וטימי סימונס גם עקף אותו כשחקן הכי מבוגר בתולדות קלאב ברוז', בנבחרת בלגיה הייתה לו הופעה אחת בלבד בכל הקריירה (במשחק ידידות מול נורבגיה בגיל 35) ובמשחקו האחרון בקריירה הצליח לכבוש שער עצמי משעשע בגמר הגביע. אבל השיא האירופי נותר שלו כבר כמעט שלושה עשורים.

השער העצמי של ורלינדן בגמר הגביע שהיה גם משחקו האחרון (מ-0:30)

האחרון שאיים על הכתר של ורלינדן היה מיודענו וינסנט אניימה. אקס הקבוצות התל אביביות החזיק מעמד במשך 1,062 דקות לפני שש שנים בליגה הצרפתית, עד שבורדו הגיעה עם מוטיבציה מיוחדת למפגש עם ליל. "אממן ארוחה למי שיכניע אותו", הבטיח אז המאמן פרנסיס ז'ילו, שרצה להגן על השיא הצרפתי של גאטן הואר, חברו הקרוב מימי לאנס שלא ספג במשך 1,176 דקות במדי בורדו ב-1992/93. לאנדרי אנגמו היה הזוכה בארוחה, כשנעזר בהסטה של הבלם סימון קיאר וקטע את הרצף של אניימה במשחק ה-12.

לפיכך, הכי קרוב היה ונשאר ואן דר סאר ב-2009. הרצף של השוער ההולנדי החל ב-8 בנובמבר 2008, לאחר שספג מסמיר נאסרי, ועמד על 1,302 דקות ללא ספיגה בפרמיירליג לפני המשחק מול בלקבורן. אלכס פרגוסון החליט לתת לו מנוחה כדי שיהיה מוכן למפגש עם אינטר בליגת האלופות (0:0) ובין הקורות ניצב תומאש קושצ'אק שגם ספג בניצחון 1:2, לפני שוואן דר סאר חזר לשער מול ניוקאסל ב-4 במרץ. ההולנדי נזקק ל-88 דקות נקיות כדי להיות השיאן החדש, אבל שמט את השיא במו ידיו.

כולם דיברו על השיא לפני המשחק, כולל ואן דר סאר, וכנראה שהלחץ נתן את אותותיו. כבר בדקה התשיעית הדף השוער בצורה רעה את הבעיטה של חונאס גוטיירס מצד שמאל, היישר לרגליו של פטר לובנקרנדס שכבש מקרוב והעניק לניוקאסל יתרון. "ברור שאדווין מאוכזב", אמר אז פרגוסון שחגג מהפך וניצחון 1:2. "הכדור קפץ לפני כן בצורה מוזרה, אבל הוא יודע שטעה. הוא אמר בעצמו שעשה שטות. אבל אם כבר לטעות, אז במשחק שאתה מנצח. הרצף שלו? לכל דבר טוב יש סוף".

האם גם לשיא של ורלינדן?

אדווין ואן דר סאר, מנצ'סטר יונייטד. GettyImages
נתן להזדמנות שלו לחמוק ב-2009. אדווין ואן דר סאר/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully