וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך אופ"א נכנעה לפריס סן ז'רמן וסייעה לה לחמוק מעונש: "ניו יורק טיימס" חושף

על פי העיתון האמריקאי, על אף שהחקירה נגד הצרפתים הוכיחה הפרה ברורה של חוקיי הפייר פליי הפיננסי, אופ"א עזרה לקטארים להציג תמונה שונה. מנצ'סטר סיטי הבאה בתור?

יח"צ - חד פעמי

בקיץ 2017 חובבי הכדורגל קראו בתמיהה: איך ייתכן שפריס סן ז'רמן החתימה בקיץ אחד את ניימאר וקיליאן אמבפה בשתי ההעברות הכי גדולות בתולדות הכדורגל העולמי, ולא הפרו את חוקי הפייר פליי הפיננסי? האלופה הצרפתית שילמה כ-400 מיליון יורו על שני הכוכבים, ועל פי כל היגיון היא לא הצליחה לעמוד בתקנות המגבילות של אופ"א: היא לא מכרה שחקנים בסכומים גבוהים באותו קיץ, ולא הגדילה בצורה משמעותית את ההכנסות שלה מספונסרים. חוקי הפייר פליי הפיננסי דורשים מאזנים כספים מאוזנים, כדי למנוע מצב שבו מיליארדרים משקיעים בקבוצות סכומים לא הגיוניים ורק מגדילים את הפערים בין הקבוצות הגדולות לקטנות, אבל איכשהו בפריס זה עבר בשקט. איך? "ניו יורק טיימס" מפרסם: "אופ"א נכנעה בקלות לפריס סן ז'רמן, ללא קרב, למרות הוכחות וחקירה שהעלו לא מעט שאלות".

הבעלים של פריס סן ז'רמן נאסר אל חלאיפי. רויטרס
פולו דה מאני. אל חלאיפי/רויטרס

אין מדובר בטענה חדשה, מסמכים של "פוטבול ליקס" כבר הראו איך קבוצות כמו פריס סן ז'רמן ומנצ'סטר סיטי מגדילות את ההכנסות בצורה לא טבעית על ידי "משחק" בהגדרות בסעיפי החסויות. על פי "ניו יורק טיימס", ב-2018 החקירה של אופ"א נגד פריס סן ז'רמן נפתחה רשמית. הופק דו"ח. כשהוא הגיע בחודש יוני שעבר לשולחנו של חוסה נרסיו דה קוניה רודריגס, שופט לשעבר ויו"ר הוועד המשמעתי של אופ"א למגבלות פיננסיות - הוא גילה שהחוקרים ניקו את פ.ס.ז' מאשמה, והופתע.

קוניה רודריגס ואנשיו עברו על הדו"ח, והחזירו אותו לחוקר הראשי - ראש ממשלת בלגיה לשעבר איב לטרם - בדרישה לבחון אותו מחדש, כשהם מעלים ספקות במסקנות שלו. "ההחלטה לסגור את התיק", כתב קוניה רודריגס, "הייתה שגויה בעליל".

פריס סן ז'רמן, קבוצה בבעלות קטארית, טענה להגנתה שהיא זכתה בחוזי חסות גדולים ממספר גורמים בקטאר: הבנק הלאומי בקטאר, ובעיקר רשות התיירות הקטארית, שהכניסו כסף שאיפשר לקנות את ניימאר ואמבפה.

קוניה רודריגס הביע חוסר אמון בהגינות של המסקנות של החוקר מטעם אופ"א. "זה פוגע באינטרסים של מועדונים המתמודדים בתחרויות אופ"א", כתב קוניה רודריגס, "כאשר נותנים למועדון אחד אפשרות לשמור על יתרון כספי משמעותי, כתוצאה מיישום שגוי של התקנות והחוקים על ידי החוקר הראשי".

אבל לא נפתחה חקירה מחודשת? למה? כי פריס סן ז'רמן פנתה ל-CAS, בית הדין הגבוה לערעורים, וטענה שבגלל שהייתה טעות פרוצדורלית - ההחלטה של לטרם חייבת להישאר. אופ"א הסכימה עם הטענה של פ.ס.ז', והתיק נסגר.

אבל על פי טענת "ניו יורק טיימס", אופ"א הסכימה לפעול נגד החוקים שלה בזכות הקשרים המיוחדים של לנשיא פריס סן ז'רמן, נאסר אל חלאיפי הקטארי, עם הארגון. אל חלאיפי לא רק יושב בוועד המנהל של אופ"א - הוא גם יושב ראש חברת התקשורת beIN הקטארית, שמשלמת מיליארדי דולרים כחלק מעסקאות של רכישת זכויות שידור.

לטרם קיבל את הטענה של פריס סן ז'רמן שמשרד התיירות הקטארי משלם למועדון חסות של 100 מיליון יורו לשנה. אבל כאשר חוזה החסות נותח על ידי חברת Octagon Worldwide על מנת לבחון את המהימנות והלגיטימיות שלו - נמצא שהערך האמיתי שלו הוא 5 מיליון יורו בשנה. פריס סן ז'רמן טענה שחברת האנליסטים Nielsen טוענת שהוא אכן שווה 100 מיליון יורו. לטרם לא דרש בדיקה שלישית, התעלם מהנתונים שהביאה החברה הראשונה - וקיבל את הטענה של הפריסאים.

עוד בוואלה

חשיפה: האם כך רימתה מנצ'סטר סיטי את חוקי הפייר פליי של אופ"א?

לכתבה המלאה
ג'אני אינפנטינו נשיא פיפ"א עם ולדימיר פוטין. AP
העיקר שכולם מחובקים. נשיא פיפ"א אינפנטינו עם פוטין/AP

קוניה רודריגס סבור היה שמדובר בהערכה מעוותת ודרש לבחון מחדש את הנתונים, אבל אז פריס סן ז'רמן טענה שהוא לא עמד בדדליין שיש על פי החוק - 10 ימים כדי לספק דו"ח חדש. לטענת קוניה רודריגס, זו טענה מגוחכת, מאחר שעשרת ימי הדדליין הם לא בשביל להגיש דו"ח חדש (לאור העובדה שמדובר בכמות עצומה של חומר שעליו לבחון) - אלא עשרה ימים כדי לגשת להתחיל את הבחינה מחדש שלו, ולא להגיש אותו. אבל שוב, אופ"א קיבלה את הטענה של פריס סן ז'רמן, וכך, ב-19 במרץ, בהודעה קצרה לתקשורת - אופ"א הודיעה שההחלטה של לטרם נותרת בעינה, ולמעשה פריס סן ז'רמן נוקתה מכל חשד והחקירה נגדה נסגרה.

"בעקבות הערכה משפטית שנעשתה יחד עם יועץ משפטי חיצוני בנוגע לפרשנות המאמר הנ"ל, סיכמה אופ"א כי אכן היו טיעונים חזקים התומכים בפרשנות שהציג המועדון", נמסר מאופ"א, שבימים אלה חוקרת, לכאורה, את ההתנהלות הפיננסית של מנצ'סטר סיטי, שעל פי הדיווחים והמסכים שהודלפו מ"פוטבול ליקס", משתמשת באותן השיטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully