וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מככב בשביל שניים: דוני ואן דה בק חולם לסגור את המעגל של עבדלחק נורי

דוני ואן דה בק רחוק משחק מגמר הצ'מפיונס ושבוע מאליפות מספר 34. למרות העונה המסחררת ומחמאות מברגקאמפ ועד קרויף, נער החווה לא שוכח היכן גדל ועם מי. אורן יוסיפוביץ על הטאלנט העולה של אייאקס, שינסה לממש את הפנטזיה אותה החבר אפי נורי לעולם לא יצליח להגשים

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: התגובות ל-0:4 של ליברפול על ברצלונה

בזמן שכל אנשי אייאקס חגגו על הדשא של טורינו עוד העפלה בלתי אפשרית בליגת האלופות, דוני ואן דה בק רץ לחדר ההלבשה ומיד כתב בקבוצת הוואטסאפ של החברים. את הרגע הכי גדול בחייו עד כה בחר לשתף איתם, הילדים עמם גדל, המאמנים שעשו ממנו אז את מה שהוא היום. עם כל הכבוד ליובנטוס, לאייאקס ולמעמד, ואן דה בק שחגג 22 יומיים לאחר מכן אף פעם לא שכח מאיפה בא. זה די קל, מפני שהוא אף פעם לא עזב.

ילד החווה מהכפר נייקרקרויין, קצת יותר מחצי שעת נסיעה מאמסטרדם כשאין פקקים, לא קנה פנטהאוז על הקאנאל כשהכסף החל להיכנס לחשבון; הוא בנה יחידת דיור בחצר של ההורים. כפי שנכתב עליו בפרופיל מקיף ב-AD, הוא לא אוהב את המסיבות של העיר הגדולה. הוא מעדיף את היריד המקומי.

הוא כבש את השער הראשון במשחק המדובר מול יובה בדקה ה-34, הסתכל על לוח התוצאות ולא האמין - אין סיכוי שזה מקרי.

עוד בנושא

22:00, ספורט 5: אייאקס ודוני ואן דה בק מארחים את טוטנהאם בגומלין
רגע לפני שהוא עוזב: פרנקי דה יונג רוצה טרבל וכבר מתגעגע לאייאקס
למדינה שלמה נשבר הלב: הטרגדיה של "אפי" נורי, עתיד הכדורגל ההולנדי

עוד באותו נושא

פוצ'טינו: "אין לנו מה להפסיד", לוריס: "לא נעצור בחצי הגמר"

לכתבה המלאה

34 היה מספר החולצה של "אפי" נורי - ילד טוב אמסטרדם, הכוכב הכי מבטיח בדור מלא כוכבים מבטיחים, שבקיץ 2017 קרס במשחק אימון של אייאקס באוסטריה ומאז לא קם ממיטתו; ילד יפה, מוכשר וטהור שהפך לצמח ועצר את החיים של משפחה שלמה ואת התקוות של מדינה שלמה. היו שהגדירו אותו "קרויף הבא", וכפי שוואן דה בק הגדיר אותו שבוע לאחר הטרגדיה, "לא חבר לקבוצה. חבר".

בגיל 10 נפגשו באקדמיה של אייאקס, ולמרות הרקע הכל-כך שונה הם הפכו לחברים הכי טובים. הם זכו כמעט בכל תואר - אפי ודוני - נורי עם הכדור דבוק לרגל וואן דה בק תמיד מוצא את השטח המת. ההבנה ביניהם היתה עיוורת, כאילו שיחקו עם עיניהם מכוסות. "אנחנו מבינים אחד את השני ומשלימים אחד את השני", אמר ואן דה בק על אפי בכתבה שצולמה על שניהם כששיחקו בקבוצת הנוער. "זה כיף שהוא לידי", החזיר נורי. שניהם, ילידי אפריל 97', היו התקווה של העיר, גם של הנבחרת. כל המדינה התעניינה בדור שאולי יוציא את ההולנדים מהבוץ.

ושניהם אהבו אחד את השני כמו שהם אהבו את אייאקס. כשאמרו שנורי המוכשר חלש מדי פיזית והמליצו לו לצאת לעונת השאלה הוא סירב - כי לא רצה לשמוע על האפשרות לשחק נגד קבוצתו. אותו הסיפור לגבי ואן דה בק: אבא אנדרה לקח אותו למשחק בגיל 5, והוא נדבק. כשקבוצות רציניות החלו להתעניין בבלונדי ששיחק במועדון המקומי ויינסה בויס, הסקאוט מאמסטרדם נתן לאבא התראה: אל תעשו כלום, עוד מעט תורנו להתקשר. זה לא היה משנה - המשפחה שרופה על אייאקס. לאף אחת אחרת ממילא לא היה סיכוי.

כשדניס ברגקאמפ הפך לעוזרו של פרנק דה בור הוא לחש על אוזני חברו: שים עין על דוני. כשהאיש והאגדה התלהב באוזני מאמן הנוער של אייאקס, ההוא החזיר: אני לא רואה את זה, איך אתה יודע? התשובה היתה פשוטה: ברגקאמפ ראה בדוני את עצמו. דניס עמו בקבוצת הילדים, זיהה את התכונות שמעבר, את הדרייב, את התכל'ס. אפילו את המנטליות ראו אז, כך מספרים. הוא לא שחקן שלם, התריע ברגקאמפ, והילד נכנס לתוכנית אימונים אישית - מאמן כושר, מומחי פוטבול אמריקאי וג'ודו שעבדו על הגוף. הם רצו לחזק את הבחור שבגיל 5 ניבא שיהיה "או לולן או כדורגלן", ללמד את דוני לנתב לכדורגל את התכונות שרכש בחווה המשפחתית.

כשיוהאן קרויף בעצמו נפגש עם אנדרה ואן דה בק, האבא יצא נפעם. לדיילי מייל סיפר: "אתם יודעים איזה מוזר זה שהאליל שלך יודע הכול על הבן שלך?!". השבוע סיפר שחקן העבר סוני סילוי שעיתונאי יווני שנפגש עם קרויף ב-2013, ודיבר איתו על הדור הבא שגדל באקדמיה, שמע מיוהאן ש"עד 2019 אייאקס תגיע שוב לגמר הצ'מפיונס". קרויפסטרדמוס רחוק משחק אחד מצדק, אבל הצדק שלו לגבי ואן דה בק כבר לא תלוי בשום משחק.

אגב אגדות עבר של אייאקס, סיאק סווארט - שזכה עם הקבוצה בשבע אליפויות בסיקסטיז ובסבנטיז - כל כך התלהב מהילד, שהוא נתן לו לישון אצלו בבית באמסטרדם כשלא היתה לדוני את האופציה לחזור הביתה לכפר. על הדרך הוא שדרג אותו, ביקר איתו, היה איתו ישיר וקשוח. גם זה עזר.

ואן דה בק ערך הופעת בכורה בוגרת מול סלטיק בליגה האירופית, בנובמבר 2015. דה בור ואחר כך פטר בוס ראו כי טוב, למאמן הנוכחי אריק טן האח אין כבר על מה לחשוב - הילד הפך כוכב. בקבוצה עם כל כך הרבה מוסרים מדהימים, שחקן שלא רוצה כדור לרגל אלא לשטח זה מצרך נדיר וכל כך מתאים. ההגעה של טאדיץ' והתפקוד שלו כ-9 מזויף רק הולמים עוד יותר את כישוריו של הבלונדי הכפרי - הוא האיש שבא מאחור, המסתנן.

ואן דה בק הוא 6, העמדה שייעדו לו. נורי בחר ב-34. הסיבה: הענקית ההולנדית זכתה ב-33 אליפויות, אפי רצה לזמן את הבאה בתור. מאז הטרגדיה בהרי טירול המספר הפך למחייב ולסמלי עוד יותר עבור כל מי שאייאקס חשובה לו. חבריו של נורי, כמו למשל ג'סטין קלויברט, לובשים 34 כדי להנציח. במשחק הרשמי הראשון מאז ההתמוטטות של נורי, מול ניס במוקדמות הצ'מפיונס של 2017, החבר ואן דה בק כבש שער חוץ ומיד סימן שלוש וארבע עם האצבעות. "הגול הזה בשביל נורי, למען המשפחה שלו". במשחק הבית כבש שוב ורץ לעבר האוהדים שהחזיקו תמונות, דגלים וצעיפים של נורי. הכול היה 34. האליפות ה-34 עדיין לא הגיעה, אולי תגיע העונה, אבל כשדוני כבש מול יובנטוס בדקה הזו הכול צף מחדש.

הגול של ואן דה בק מול ניס, והמחווה לנורי

נורי הרי היה אמור להיות שם. בראיון של ואן דה בק למגזין VI באותו הקיץ הוא שחזר איך הם ישבו במרפסת עם נוף להרים, חלמו על העתיד ודיברו ביניהם איך לאותו קישור יצליחו להשתחל אפי, דוני ודה יונג. למחרת היה המשחק ההוא מול ברמן. "זה בלתי מובן וכל כך כואב", סיפר דוני, "כולם רוצים לדעת איך אני מרגיש אבל אני לא יכול. אני נרגש מדי. אני בתוך כל זה. אני לא יודע כמה זמן זה יימשך".

עבר קצת זמן. הדור הזה אכן מספק את הסחורה. דה יונג כבר חתום בברצלונה, תג המחיר של דה ליכט יפלרטט עם התלת-ספרתי, נרס שווה כמה עשרות מיליונים, ולאחרונה גם ואן דה בק הצטרף לרשימה. הידיעות רודפות - טוטנהאם רוצה, פריס מתעניינת, ריאל חושקת אם פוגבה לא יגיע, והסכומים צווחים. מניית דוני משתוללת, בטח אחרי הביצועים מול יובנטוס וטוטנהאם (גול וציון 9 בעיתונים), אבל בכלל - 16 כיבושים מהעמדה הזו לא השאירו את מועדוני העל אדישים. את רומא הוא דחה בעונה שעברה מאותה סיבה שהחליט להישאר באייאקס כילד - שם הסיכוי הכי גדול שלי להצליח.

כאמור, זה איש שלרגע לא שוכח מאין בא. כשבאמסטרדם ארנה שיפצו את הטריבונות וזרקו את הכיסאות הישנים, ואן דר בק ברר את הכחולים ושלח 600 מושבים לקבוצה בה גדל ויינסה בויס. הוא עדיין מגיע למשחקים, הוא גם תרם את הכסף לשדרוג המתקן, היציע החדש נקרא על שמו.

עבדלחק נורי עם רודי ואן דה בק. אתר רשמי
אפי נורי לובש חולצה עם איחולי החלמה לרודי ואן דה בק, אחיו של דוני/אתר רשמי

השם נורי גם תמיד יישאר בזיכרון. משפחות ואן דה בק ונורי נשארו בקשר. מאז שהילדים התחברו המשפחות התחברו. כשרודי, אחיו של דוני, עבר ניתוח קריטי להוצאת גידול מהגב, היה זה אפי נורי שהצטלם עם חולצה ועליה רודי והאיחול "תהיה חזק". זה היה ביום בו הבטיחה אייאקס הצעירה אליפות מול פ.ס.וו והתמונה הגיעה לרודי, שאכן התעודד, והניתוח הצליח - לילד שלום. חבל שאי אפשר לכתוב את המילים הללו גם על מצבו של אפי, שלפי דיווחים החל לזהות קצת את הסביבה, למצמץ כשמבקשים, אבל לא יותר מזה. דוני מדבר עם אחיו של נורי כמעט כל יום. כמה שהיה רוצה לדבר גם עם אפי.

"ברור שזה מרגיש אחרת", אמר כשנשאל על לשחק ללא החבר הכי טוב. "אני לוקח דוגמה מהמשפחה - תמיד להישאר חיובי. אף פעם לא לוותר". הוא הוכיח את המנטרה מול ריאל ומול יובה.

את הופעת הבכורה שלו ערך נורי מול וילם-2, בגביע, לפני שלוש שנים. הוא גם כבש את החמישי בניצחון 0:5. השבוע זכו האמסטרדמים בתואר הראשון שלהם מאז 2014 כשהניפו את הגביע אחרי 0:4 על אותה וילם-2. רק הגול של אפי היה חסר. ב-15 במאי ייערך המחזור האחרון בליגה ההולנדית - ואן דה בק והחבר'ה רחוקים שבוע אחד מהגשמת הפנטזיה של החבר הטוב נורי, שלעולם לא יזכה להגשים אותה ברגליו. בעוד שבוע החולצה של נורי, מספר 34, תוכל סוף סוף לסגור מעגל של דמעות ואושר. אפי לא יהיה בתוכה אבל הוא יהיה לגמרי בפנים

הערב, עם יתרון 0:1 שדוני כבש בעצמו, אייאקס תילחם בטוטנהאם על הכרטיס לגמר הצ'מפיונס - הנבואה של קרויף. בפעם האחרונה שההולנדים הניפו את הגביע של אירופה, באוסטריה, איפה שקרס נורי, דוני ואפי טרם נולדו. הלילה אולי יצטרפו הילדים של טן האח למועדון הסגור והיוקרתי של קלויברט, ליטמאנן, קרויף וסווארט ושות'. לחבורה הקסומה יש כבר 33 שערי צ'מפיונס העונה. הגול הבא, אם וכאשר, יהיה ה-34.

orenjos walla co il

שחקן אייאקס דוני ואן דה בק. GettyImages
בעוד שבוע אפשר יהיה לסגור סוף סוף מעגל. ואן דה בק/GettyImages
שחקני אייאקס עבדלחק נורי, דוני ואן דה בק. אתר רשמי אייאקס, אתר רשמי
שחקני אייאקס עבדלחק נורי, דוני ואן דה בק/אתר רשמי, אתר רשמי אייאקס
שחקני אייאקס עבדלחק נורי, דוני ואן דה בק. אתר רשמי אייאקס, אתר רשמי
שחקני אייאקס עבדלחק נורי, דוני ואן דה בק/אתר רשמי, אתר רשמי אייאקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully