וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלון תורג'מן בראיון: "אם לא הפציעה, כבר הייתי במקום אחר"

ההשבתה בשיא המומנטום ("שאלתי 'מה אני צריך את זה?'"), העומס שהוביל לעוד פציעה ("לא כל כך חכם מצד הקבוצה"), החיים באוסטריה ("דאגתי שהחברים יראו הסטורי של אווה"), דאבור, הרצוג ובניון ("באנגליה היו בונים לו פסל, לא שורקים בוז"): החלוץ מסכם עונת בכורה כליגיונר

עריכה: מתן חדד

בווידאו: מונס דאבור מוצג בסביליה

ביום ראשון האחרון אירחה אוסטריה וינה את משחק האליפות של רד בול זלצבורג, שניצחה 1:2 והבטיחה את הדאבל. מעבר להכתרה הרשמית, אמור היה להיות זה גם דרבי ישראלי בין מונס דאבור, אחד הכוכבים הגדולים של האלופה, ואלון תורג'מן, מהמבקיעים הבולטים של המארחת בחודשים האחרונים. בפועל, כשנשמעה שריקת הפתיחה, אף אחד מהם לא היה על הדשא. דאבור נשאר על הספסל, ועלה רק בשלהי המחצית השנייה כשקבוצתו בפיגור כדי לבשל את שער השוויון בדרך לניצחון; תורג'מן נותר בחוץ לכל אורך 90 הדקות בשל פציעה, שככל הנראה סיימה לו את העונה והיתה טלטלה נוספת בתקופה עמוסת העליות והירידות שלו.

אשתקד סיפק את אחת העונות הטובות בקריירה, כשחלק עם עדן בן בסט את תואר הכובש המצטיין של הפועל חיפה והרשית גם בגמר הגביע בו ניצחו האדומים את בית"ר ירושלים. היכולת המצוינת סידרה לו יציאה ראשונה לאירופה. הפתיחה לא היתה חלקה: מספטמבר ועד ינואר האחרון לא שיחק כלל בשל פציעה, אולם דווקא כשנדמה היה שעונתו הראשונה מעבר לים תהיה גם האחרונה, התהפכה הקערה על פיה. תורג'מן לא סתם חזר לכושר אלא הבקיע בלי סוף, כולל שער בדרבי נגד ראפיד וינה, צמד בתיקו מול סט. פולטן, ואז פנדל ניצחון בדקה ה-94 מול אותה קבוצה. כל זה במסגרת הפלייאוף העליון של הליגה האוסטרית, שעה שאוסטריה וינה שלו נאבקת על מקום בליגה האירופית וזקוקה לכל שער, לכל נקודה.

ואז, בסוף השבוע שעבר, הגיעה הבשורה המרה: בשל פציעה בשרירי הבטן ובמפשעה, החלוץ הישראלי ככל הנראה יפספס את ארבעת המשחקים האחרונים של העונה, כולל המפגש מול דאבור. אין זה מפתיע, אם כך, שהוא נראה מדוכדך ביותר כשפגשתי אותו בווינה ביום שבת, רגע לפני אותו משחק מול זלצבורג.

עוד בנושא

דאבור בישל, רד בול זלבצורג ניצחה את אוסטריה וינה וזכתה באליפות
גם סלטיק של ניר ביטון זכתה באליפות, אלמוג כהן על מעל הקו האדום
אלון תורג'מן חוזר לזכייה בגביע שחיפתה על הפאשלה בצילום הסרטון שלו

אלון תורג'מן שחקן אוסטריה וינה. אבנר שביט, מערכת וואלה!
"את זה עוד לא עברתי". אלון תורג'מן/מערכת וואלה!, אבנר שביט

"אני כבר לא ילד", אומר תורג'מן, שיחגוג את יום הולדתו ה-28 בקיץ הקרוב. "עברתי דבר או שניים בכדורגל, אבל את זה עוד לא עברתי - להיות פעמיים בעלייה כזו ופעמיים להיעצר בגלל פציעה, זה עוד לא קרה לי. זה קשה, זה לא נעים, אבל צריך לדעת להתמודד עם זה".

מה הוביל לפציעה השנייה?

"עומס. לא שיחקתי המון זמן, ואז פעמיים שיחקתי תשעים דקות תוך ארבעה ימים. זה לא היה כל כך חכם מצד הקבוצה, אבל אין מה לעשות.

"אחרי הגול האחרון שלי, אמרתי שחבל שנשארו רק ארבעה משחקים לעונה, כי אני במומנטום טוב ולא בא לי שהיא תיגמר. עכשיו אני אומר ההפך, מזל שנשארו רק ארבעה משחקים ואני לא מפסיד יותר. כל דבר צריך לקחת בפרופורציות. הכל לטובה".

אלון תורג'מן שחקן אוסטריה וינה. GettyImages
"אחרי הגול האחרון אמרתי שחבל שנשארו רק ארבעה משחקים. עכשיו אני אומר ההפך". אלון תורג'מן/GettyImages

אם אנחנו כבר באווירה קלילה, אז תרשה לי לשאול - לפני יומיים ציינו את יום השואה. איך היה, לראשונה, לבלות אותו באוסטריה?

"זה מוזר. תשמע, היטלר אשכרה היה פה, אשכרה נאם מטר מאיפה שאנחנו יושבים. זה הזוי. אתה מסתכל על דברים בצורה שונה. פתאום אתה שומע ברחוב את השפה שאתה שומע בסרטי שואה. מה עשיתי במהלך הערב? מה שאני עושה בארץ. ישבתי בבית וראיתי סרט, 'הפסנתרן', רק שהפעם ההרגשה היתה קצת מוזרה".

צפית ב"סטורי של אווה"?

"העליתי פוסט על זה, ולא רק שצפיתי בעצמי, אלא גם דאגתי שחברים מהקבוצה יצפו. לא כולם הכירו את הסיפור כמו שמספרים אותו שם, ולכן לדעתי זה יוזמה מבורכת, גם אם לא כולם מסכימים".

נתקלת השנה בגילוי אנטישמיות?

"חד-משמעית לא, ואני כבר שנה פה, בלי עין הרע. כולם בעיקר מבינים ומכבדים. שני חברים מהקבוצה הזמינו אותי למסעדה בערב יום השואה, הסברתי להם למה אני לא יכול והם ענו לי 'הא נכון, סליחה, שכחנו'. הם מכבדים תמיד".

צפית בליברפול-ברצלונה בערב יום השואה?

"לא, גם אין לי איך, כי אין לי טלוויזיה אוסטרית אלא שירות שקולט טלוויזיה ישראלית. עדכנו אותי בווטסאפ מה התוצאה".

הסטורי של אווה. צילום מסך, צילום מסך
"דאגתי שחברים מהקבוצה יצפו". הסטורי של אווה/צילום מסך, צילום מסך

הפגישה עם תורג'מן מתקיימת על גג של מלון יוקרה, הנמצא מול דירתו של השחקן, במיקום מעולה בעיר שהיא גם כך אחת הנוחות באירופה. "איכות החיים פה היא בין הגבוהות בעולם ומרגישים את זה", הוא מתענג. "מבחינה אישית, גם יש פה קהילה יהודית מאוד גדולה, שקיבלה אותי מהרגע הראשון בחום, מזמינה אותי בשבתות ודואגת לכל מה שצריך, אז אני אף פעם לא מרגיש לבד. לא לכל הליגיונרים יש את זה".

ביומיים שאני פה, כל מי שיודע שאני מישראל מדבר איתי על אנדי הרצוג, כולל אנשים שבכלל לא קשורים לכדורגל.

"אני לא יודע אם בארץ מבינים עד כמה מכירים אותו ומחזיקים ממנו פה. אנדי ואני בקשר תמידי. הוא מדבר איתי ומפרגן לי, וגם נפגשנו כאן לארוחת צהריים. הוא בחור מדהים. אם אזכה לשחק במדי ישראל נגד אוסטריה בגומלין בווינה, זה יהיה כיף גדול".

איך היה לראות מפה את הניצחון של ישראל על אוסטריה?

"חברים שלי מהקבוצה עקצו אותי לפני המשחק, כי היו בטוחים שאוסטריה תנצח. יום למחרת, כשבאתי לחדר ההלבשה, שמעתי שקט מוחלט. הם הופתעו והאמת שגם אני. לא ציפיתי שננצח ככה".

אם אוסטריה וינה תשחק נגד קבוצה ישראלית, מה תהיה התוצאה?

"באופן כללי הקבוצות פה טובות יותר מהקבוצות בארץ. לא הרבה הרבה יותר, אבל כן טובות יותר. אוסטריה וינה נגד מכבי תל אביב יהיה משחק טוב. זלצבורג תנצח את מכבי תל אביב".

מדברים איתך כאן הרבה על מונס?

"אנחנו בקשר מדהים וכבר אמרתי כמה פעמים את דעתי על מה שהוא עושה פה. אני מפרגן לו. היו לי חברים לקבוצה שלא מכירים את המציאות בישראל, והתפלאו ששחקן ערבי משחק בנבחרת, אז הסברתי להם את הסיטואציה והם הבינו".

שחקן רד בול זלצבורג מונס דאבור. אבנר שביט, מערכת וואלה!
הקבוצה שלו ברמה אחת מעל הליגה. מונס דאבור/מערכת וואלה!, אבנר שביט

בלי דאבור, זלצבורג מתקשה מול אוסטריה וינה, שמשחקת טוב יותר. האלופה שבדרך אמנם סופגת גול גם לאחר כניסתו של השחקן הישראלי, אבל הוא עוזר לה להתגבר על כך בקלילות, ושני השערים המהירים שלה מוכיחים - הקבוצה הזו נמצאת ברמה אחת לפחות מעל הליגה, וכשהיא רוצה לכבוש, הוא כובשת. לא פלא אם כך שזו כבר האליפות השישית ברציפות שלה, וסוף ההגמוניה לא נראה באופק, אפילו שהכוכב הישראלי שלה עובר בעונה הבאה לסביליה.

המשחק מתנהל בקצב מהנה - טוב יותר מאשר בישראל, אם כי אכן לא בפער ניכר. אם יש סיבה לקנא, זה באיצטדיון הנוח של אוסטריה וינה, בגישה הכה מהירה אליו מן העיר, בעידוד הנפלא של הקהל ובעיקר באווירה הספורטיבית בין אוהדי היריבות, שלמרות הנסיבות מדברים ומתלוצצים ביניהם בנחת ברכבת התחתית בדרך חזרה העירה.

"אין כאן את האדרנלין שיש במשחקים גדולים בישראל", אומר תורג'מן, "אבל מצד אחר, פה אתה יכול לראות סבתא שבאה עם נכד למשחק, מה שלדעתי לא קורה בארץ".

גם תקשורת הספורט שונה, אני מניח.

"בניגוד לישראל, כאן לא קורה שכל פיפס בחדר ההלבשה ישר יוצא לתקשורת. יש שקט תעשייתי, ולדעתי עדיף ככה".

איך השתנית השנה מבחינה מקצועית?

"התחזקתי. החשיבה שלי אלגנטית יותר. אני יותר רגוע עם הכדור, יותר בוגר".

ואישית?

"גם, התבגרתי, כי אני לבד. נכון שגם בארץ הייתי רווק, אבל פה אין לי את אמא שאני יכול להתקשר אליה ולהגיד שאני בא לאכול. למדתי לבשל לבד, לקחתי ממנה מתכונים. פה גם אין לי את הלחץ של לחזור הביתה לחברים או למשפחה. אני מגיע למתחם בתשע, יוצא בצהריים ואז מטפל בעצמי ומשקיע בעצמי יותר".

אלון תורג'מן שחקן אוסטריה וינה. GettyImages
"המון זה בראש". אלון תורג'מן/GettyImages

מעבר מוצלח של כדורגלן ישראלי לחו"ל - עד כמה ההצלחה תלויה בצד המקצועי, ועד כמה בצד המנטלי?

"הרבה זה הצד המנטלי. המון זה בראש. אחרי הפציעה הראשונה, היו לי רגעים שנשברתי. היו רגעים ששאלתי את עצמי מה אני צריך את זה. לא יכולתי לעשות כלום: לא יכולתי להתאמן, הייתי מגובס, וגם הייתי לבד. למזלי יש לי את המנטור שלי - אחי הגדול, שאפילו שיש לו משפחה, מתי שאני צריך הוא עולה על המטוס ומגיע. גם עכשיו הוא פה".

היו לך הצעות לחזור לארץ במהלך העונה?

"כן, ושללתי אותן. אני באמת רוצה למצות את עצמי באירופה, ואני לא אחד כזה שירים ידיים מהר. כשיגיע הרגע לחזור לארץ נדבר על זה, אבל אני קודם כל רוצה להצליח פה ולעשות עוד קפיצת מדרגה. לא שיחקתי חצי עונה ובכל זאת הבקעתי שישה שערים ובישלתי שער נוסף. אני מאמין שאם לא הפציעה, אולי לא היינו יושבים בווינה כרגע, אלא בעיר אחרת באירופה".

ביום רביעי הבא ייפגשו מכבי נתניה ובני יהודה בגמר גביע המדינה, ומי מהן שלא תנצח, זו תהיה הפעם הראשונה בשנתיים האחרונות בה תורג'מן לא חוגג עם התואר, אחרי שעשה זאת במדי הכתומים לפני שנתיים ועם הפועל חיפה בשנה שעברה.

"יום ההולדת שלי בתחילת יוני, אז פעמיים בשנתיים האחרונות חגגתי אותו עם הגביע, ואני לא מעכל שהפעם הוא לא יהיה איתי", אומר תורג'מן. "זו הרגשה מדהימה לקחת גביע, ועוד יותר כשזה קורה עם קבוצות שהן לא, איך נקרא לזה, מהגדולות. זה היה מתוק כפליים. בהפועל חיפה הכיף היה גדול במיוחד, כי הייתי שותף מלא כל העונה, ולקינוח שמתי את הגול האחרון בגמר".

שחקן הפועל חיפה אלון תורג'מן חוגג עם מאמנו ניר קלינגר. ברני ארדוב
"מתוק כפליים לקחת גביע עם קבוצה לא מהגדולות". אלון תורג'מן בשנה שעברה/ברני ארדוב

מי אתה מהמר שתנצח הפעם?

"מכבי נתניה".

עקבת אחרי העונה של הפועל חיפה השנה?

"בשנה שעברה היינו בהיי מטורף כל השנה, לא רק בגביע. לא היה רגע אחד של דאון. ידעתי שיהיה קשה לשחזר את זה, בעיקר כשלא כל הסגל נשאר. התבאסתי רק שהם עפו בשלב מוקדם של הגביע, ושניר לא סיים שם בצורה יפה. לפחות הם נשארו בליגה, זה הכי חשוב".

עקבת אחרי הליגה הישראלית השנה?

"קצת, פה ושם. מכבי תל אביב זה כמו רד בול זלצבורג פה. אין מה להגיד, הם עשו דבר מדהים. כל הכבוד להם".

יוסי בניון, אלון תורג'מן שחקני מכבי חיפה. ברני ארדוב
"לא מגיע לבנאדם כזה שישרקו לו בוז". אלון תורג'מן עם יוסי בניון/ברני ארדוב

דיברת עם יוסי בניון אחרי שהודיע על פרישה?

"אנחנו מדברים הרבה, דיברנו גם על הפרישה. הוא בן אדם מדהים. אמרתי לו שאני לא מעכל שבן אדם עם כל כך הרבה אהבה לכדורגל פתאום יעזוב את זה. הוא אמר לי שהגיע הזמן שלו.

"אני לא חושב שאנשים מבינים את גודל ההישגים שלו. לא יודע מה היה שם לעומק, אבל זה שאוהדי מכבי חיפה שרקו לו בוז? לא מגיע לבן אדם כזה, שייתן הכל בשביל המועדון שהוא שיחק בו. זה כדורגלן ששיחק במעמדים שרוב האנשים לא מגיעים אליהם אפילו בסוני פלייסטיישן. אם הוא היה עושה את הקריירה הזו באנגליה, כאנגלי, היו בונים לו פסל".

הוא נתן לך עצה לקראת המעבר?

"כן, ואשמור אותה ביני לבינו. אגיד רק שהיא עוזרת לי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully