וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציון 10: אריק טן האח הוא המנטור מאחורי הכדורגל המהפנט של אייאקס

17.4.2019 / 7:00

הוא החל כשותפו של פרד רוטן, עבד עם פפ גווארדיולה וקיבל את התפקיד באייאקס בזכות מארק אוברמארס. כעת, אחרי שהעיף את ריאל מדריד ואת יובנטוס עם סגנון עוצר נשימה, לכולם ברור - לא רק שחקני אייאקס נועדו לגדולה, גם המאמן

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: מתן חדד

מתיאס זאמר מעולם לא היה אדם שגרתי, והרעיון המקורי ביותר שלו הצליח להפיל מהכיסא כל מי ששמע אותו. בהיותו המנהל הטכני של התאחדות הכדורגל הגרמנית, הוא הציע למנות למאמן הנבחרת עד גיל 21 בחור אלמוני מהולנד. תחשבו על זה לרגע: הולנדי מטפח את הכישרונות הצעירים של גרמניה? ועוד מישהו שאיש במדינה מעולם לא שמע עליו? איך זה ייתכן? מעולם לא עבד מאמן זר באף נבחרת גרמנית. סביר מאוד להניח שזה לא ישתנה גם ב-100 השנים הקרובות. להצעה המטורפת של זאמר להמר על אריק טן האח לפני כעשור לא היה סיכוי קלוש. ואולם, כאשר מסתכלים בכירי ההתאחדות דאז על אייאקס של טן האח העונה, ייתכן שהם קצת מצטערים בדיעבד.

עוד בנושא

אייאקס המופלאה ניצחה את יובנטוס 1:2 ועלתה לחצי הגמר
אייאקס באופוריה: "אף אחד מאיתנו לעולם לא ישכח את זה"
עוד אמש: ברצלונה הביסה 0:3 את יונייטד ועלתה גם לחצי הגמר
אוהדי ברצלונה הקניטו את יובנטוס, מסי עם "תצוגה מושלמת"

מאמן אייאקז אריק טן האח עם כריסטיאנו רונאלדו. רויטרס
בגרמניה מתחרטים, כנראה. טן האח מקבל ברכה גם מכריסטיאנו רונאלדו/רויטרס

חלק מהמפכה של פפ בבאיירן

זאמר, שהתרשם בזמנו מאוד מההולנדי כאשר שמע את סדרת ההרצאות שלו בקורסים מקצועיים, הצליח לשים בכל זאת את ידו על טן האח ביוני 2013 כמנהל הספורטיבי של באיירן מינכן. היה זה קיץ בו התכוננה האימפריה הבווארית למהפכה של פפ גווארדיולה, ובאחת ממסיבות העיתונאים הראשונות שלו בתפקיד החדש הופיע הקטלוני לצד המאמן החדש של קבוצת המילואים. "כדי להישאר בטופ, מועדון כמו באיירן צריך להיות חדשני, ואנסה לתרום לכך", הכריז אז טן האח. הוא הרגיש נוח לצד המאמן המפורסם בעולם. הם היו צוות.

וזה היה שווה מבחינתו הכל, גם אם במולדתו הרימו גבה כאשר שמעו על החלטתו. כי הרי ב-2012/13 הצליח טן האח, בעונתו הראשונה כמאמן עצמאי, לעלות לליגה הבכירה כנגד כל הסיכויים על גו אהד איגלס הצנועה. זה היה הצ'אנס שלו להוכיח את עצמו על הבמה הגדולה, אך במקום זאת הוא בחר להיעלם במעמקי הליגה הרביעית בגרמניה עם מילואי באיירן. כך, לפחות, ראו זאת הכתומים, אבל עבור טן האח זו היתה הרפתקה מכוננת. "לעבוד על בסיס יומיומי עם אנשים כמו פפ וזאמר זה כמו לזכות בהגרלה. אלה היו שנתיים חשובות מאוד בחיי", הוא סיפר העונה, וגווארדיולה הוא עדיין המנטור הנערץ מבחינתו.

עוד באותו נושא

אייאקס באופוריה: "עשינו את זה שוב, אף אחד מאיתנו לעולם לא ישכח את זה"

לכתבה המלאה
אריק טן האח במדי באיירן מינכן. GettyImages
המודל לחיקוי: פפ גווארדיולה. טן האח בקדנציה בבאיירן/GettyImages

30 שנות ידידות עם פרד רוטן

ויש לו גם מנטור אחר, פרד רוטן. ניכרת אירוניה מרה בכך שרוטן פוטר אתמול בבוקר מאנדרלכט - הקבוצה השניה שהוא עוזב העונה אחרי מכבי חיפה, ובערב צפה בטלוויזיה בחברו הטוב חוגג הישג היסטורי ומדיח את יובנטוס ברבע גמר ליגת האלופות. הקשר בין השניים הדוק מאוד, ותחילתו לפני כ-30 שנה. כאשר שיחק לראשונה באיצטדיונה של איאקס במדי טוונטה בפברואר 1990, שיתף טן האח בן ה-20 פעולה עם רוטן הוותיק במרכז ההגנה. ממנו הוא למד רבות, ובו הוא ראה מודל לחיקוי על הדשא.

טן האח הוא אוהד טוונטה מאז שהוא זוכר את עצמו, כי הוא יליד איזור אנסחדה הסמוך לגבול עם גרמניה. בתרבות המקומית יש קרבה לא מבוטלת לגרמניה, והמאמן עצמו אוהב להדגיש זאת. "למנטליות הגרמנית יש השפעה עצומה עלי", הוא אמר כאשר הוצג בבאיירן. אז טוונטה, הקבוצה "הגרמנית" ביותר של הולנד, היתה כל עולמו. אליה הוא חזר ב-1992 כדי לרשת את רוטן שתלה את הנעליים. הקדנציה השלישית במועדון היתה הטובה ביותר בקריירה שלו כשחקן, והוא אף ליקט שם את התואר היחיד בו זכה עד כה - הגביע ההולנדי ב-2001. פרד רוטן כבר היה אז המאמן, וטן האח היה סוג של עוזר על הדשא.

ב-2002 פרש טן האח, וקיבל מיידית תפקיד ניהולי בכיר באקדמיה של טוונטה. הוא היה אחראי על בניית תוכנית הלימודים בקבוצות הנוער, עבר השתלמויות רבות, ואף העביר קורסים בעצמו. כך הוא פגש בין היתר את זאמר, אבל הדרך למעלה עדיין היתה קשורה לרוטן. ב-2006, כאשר שב המאמן לטוונטה, הוא מינה את טן האח לעוזרו. כאשר עבר לאיינדהובן ב-2009, הוא לקח איתו שוב את טן האח. בסך הכל, נמשך שיתוף הפעולה הפורה הזה שש שנים, ורק אז - כאשר כבר היה בן 42 - העז טן האח לצאת לדרך עצמאית. הוא לא מיהר לשום מקום, אלא חיכה להזדמנות הנכונה, והיא הגיעה מכיוונו של מארק אוברמארס.

אריק טן האח עם פרד רוטן. GettyImages
שותפים במשך 30 שנה. טן האח עם פרד רוטן/GettyImages

הכי לא מקובע בהולנד

הכוכב המפורסם לשעבר של אייאקס, ארסנל, ברצלונה והנבחרת החל וסיים את הקריירה בגו אהד איגלס, והיה שותף לניהול המועדון אחרי פרישתו. הוא היה זה שהביא את טן האח ב-2012, והמאמן מודה: "היה בינינו קליק מיידי. אנחנו סומכים זה על זה". לצערו, מיד לאחר מכן עזב אוברמארס ומונה למנהל הספורטיבי של אייאקס, אבל בחלוף חמש שנים הגיע האיחוד המרגש באמסטרדם.

באייאקס כבר חתם טן האח על תקן התקווה הגדולה של הכדורגל ההולנדי בתחום האימון. אחרי שנתיים במילואים של באיירן, הוא חולל נסים ונפלאות באוטרכט, שיקם לחלוטין את המועדון שהיה שרוי במשבר עמוק, הצעיד אותו לצמרת הליגה ולשתי הופעות בגמר הגביע, ובלט במיוחד בזכות הגמישות הטקטית שלו.

רוב המאמנים בהולנד דוגלים באדיקות ב-3-3-4 המסורתי והטוב, אבל טן האח שונה בתכלית. אין לו מערך מועדף, והוא מתאים על ההרכב והשיטה ליריבות. הוא אוהב החזקת כדור ולחץ גבוה מאוד, ולא לחינם גווארדיולה השפיע עליו רבות, אבל יודע לשחק גם על מתפרצות במידת הצורך. כמאמן אוטרכט, הוא היה אחד הבודדים בהולנד שנהג לוותר לחלוטין על קיצונים קלאסיים. אצל טן האח, משימות השחקנים מגוונות ויכולות להשתנות תוך כדי משחק. במידה לא מבוטלת, זהו טוטאל פוטבול במיטבו, אך באופן פרדוקסלי זו גם סטייה מהמורשת. זו הסיבה לכך שהמינוי שלו באמסטרדם נתפס כלא טבעי. הוא הרי מעולם לא שיחק במועדון. הוא היה אאוטסיידר.

שחקני אייאקס חוגגים. AP
טוטאל פוטבול עם טוויסט. שחקני אייאקס חוגגים אמש/AP

הדגש - פסיכולוגיה ועידוד חשיבה עצמאית

לכן אוברמארס הפסיד בנסיונו הראשון להביא את טן האח כמחליפו של פטר בוס שברח לבורוסיה דורטמונד בקיץ 2017. הנהלת אייאקס תמיד היתה מפולגת, ומחנה דניס ברגקאמפ ניצח אז כאשר מרסל קייזר קודם מקבוצת המילואים. ואולם, כבר בדצמבר 2017 פוטר קייזר אחרי הפסד בגביע לטוונטה. כן, טוונטה - גם בכך יש משהו אירוני מאוד. ברגקאמפ ואנשיו נבעטו החוצה מהמועדון, אוברמארס ואדווין ואן דר סאר השתלטו על העניינים, וטן האח הונחת במהלך בזק מאוטרכט. הביקורת התקשורתית היתה עצומה, ואפילו השחקנים ביכו פומבית את העזיבה של קייזר. "הוא היה צריך לקבל הרבה יותר זמן", אמר המגן יואל פלטמן, והצדק איתו. ואולם, גם לפיטורים לא הוגנים יכולה לעתים להיות תועלת. קייזר אולי היה טוב, אבל טן האח טוב יותר. הוא מצוין, וסגנונו מתאים בול לאייאקס, גם אם זה לא נראה כך ממבט ראשון.

כי טן האח משלב בתוכו תכונות קצת מנוגדות. הוא הולנדי, אבל די גרמני וקצת קטלוני. הוא פרפקציוניסט וקפדן, אבל ניגש לכל משימה עם ראש פתוח. הוא טקטיקן בחסד ונותן הוראות מדויקות, אבל מעודד קודם כל חשיבה עצמאית. "בכדורגל המודרני יש נטייה לתכנת דברים, ושחקנים מביטים לעתים בחוסר אונים לעבר הספסל אם היריב משנה לפתע את הטקטיקה. לדעתי, כל שחקן מסוגל לפתור את הבעיות על המגרש לבדו אם יעז", הוא אומר. ותעוזה היא מילת המפתח מבחינתו. "אני מעדיף החלטה שגויה על היעדר החלטה", קובע טן האח.

האמונה שלו בשחקנים מעניקה להם כנפיים. כך היה בגו אהד איגלס, כך היה באוטרכט, וזה המצב גם באייאקס מול יריבות חזקות בהרבה. מי שראה את חניכיו מפגינים ביטחון עצמי פנומנלי במשחקי החוץ מול באיירן, ריאל מדריד ויובנטוס, יודע במה מדובר. לכוכבי אייאקס אין רגשי נחיתות, כי טן האח הוא פסיכולוג בחסד עליון. הוא מנתח את האישיות של כל שחקן ושחקן, ומוצא את דרך לליבם. אין סטיגמות, אין תבניות, אין קבעון מחשבתי. הכל גמיש לחלוטין. הכל ניתן לשינויים ולהתאמות.

מאמן אייאקס אריק טן האח חוגג. AP
קצת הולנדי, קצת גרמני, קצת קטלאני. טן האח/AP

מעניק לשחקנים כלים ומשחרר אותם

שבחים זרמו בכיוונו תמיד. קווינסי פרומס, שהגיע לגו אהד איגלס כצעיר פרובלמטי בלשון המעטה, השתדרג בזכות טן האח וחייב לו את הקריירה. "הוא המאמן החשוב ביותר בחיי", אומר כוכב סביליה והנבחרת. אורבי עמנואלסון עבר הרבה מאמנים במהלך הקריירה, אבל נפעם מטן האח בימיהם המשותפים באוטרכט: "הוא איש מקצוע מבריק, אבל גם בן אדם נפלא, וזה חשוב אפילו יותר".

כאשר מאמן כזה מקבל חומר גלם איכותי ביותר בדמותם של פרנקי דה יונג, מתייס דה ליכט, דושאן טאדיץ', חכים זייש, דוני ואן דה בק ודויד נרס, התוצאה יכולה להיות עוצרת נשימה. והיא אכן עוצרת נשימה. אין קבוצה בליגת האלופות שמשחקת העונה כדורגל יפה יותר מאייאקס. היא נותנת הצגות מרהיבות. משחק בנגיעה אחת הפך שוב לסמל המסחרי של אייאקס, כמו בשנות ה-70' העליזות, והמשחק הזה דורש לא רק מיומנות טכנית גבוהה וראיית משחק. זו בעיקר תוצאה של תנועה חכמה ויצירתית ללא כדור, והיא שילוב של אימונים עם אימפרוביזציה נטו.

זה החלום של כל מאמן - לתת לשחקנים כלים להצליח ולשחרר אותם כי רק הם לבדם יכולים להעצים את ההצלחה. טן האח השיג זאת, וקיבל 1:4 בסנטיאגו ברנבאו ו-1:2 באיצטדיונה של הגברת הזקנה. פפ גווארדיולה עשה זאת בברצלונה, בעיקר בעונת הבכורה ב-2008/09. טן האח למד ממנו במשך שנתיים במינכן, וכעת - אם יצליח פפ על ספסל מנצ'סטר סיטי הערב במשחק הגומלין מול טוטנהאם - השניים ייפגשו לצמד משחקים בחצי הגמר. מבחינת חובבי הכדורגל הטהור, יהיו אלה 180 דקות אדירות. יש למה לחכות, ואל תופתעו לראות את מתיאס זאמר ביציע. הוא היה בין הראשונים לזהות את הפוטנציאל של האיש שהופך כעת במהירות מסחררת לדמות מרכזית בכדורגל העולמי. בגיל 49, השמיים הם הגבול מבחינתו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • אייאקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully