וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבטיחו את מקומם בשלב ההתלבטות: על הנקודות הקריטיות בעונה של מכבי תל אביב

22.3.2019 / 13:00

המחשבות על עתידו של ספאחיה נגמרו בפיטורים מוקדמים, ההתלבטות לגבי פארגו הובילה לשני שליש עונה ללא גארד, וההחלטה לא להתחזק עלתה כנראה ביותר ממשחק אחד. לפני המשחק נגד חימקי מוסקבה (19:00, ספורט 5), חזרנו לנקודות בהן מכבי תל אביב לא פעלה נכון

באדיבות: One

בווידאו: תקציר במשחק בין מכבי תל אביב לעירוני נהריה

עיקרי הדברים

אור שקדי מנתח את הנקודות הקריטיות בעונה של מכבי תל אביב

- ההחלטה להמשיך עם נבן ספאחיה בקיץ
- יותר מחצי עונה בלי גארד שני מוביל
- פיספוס ההזדמנות לחזק את הקבוצה

seperator

מכבי תל אביב תעלה הערב (שישי, 19:00, שידור ישיר בספורט 5) למשחק החוץ נגד חימקי מוסקבה במסגרת המחזור ה-28 ביורוליג כשסיכוייה לעלות לשלב הפלייאוף ביורוליג עדיין קיימים. בזכות ההפסד של אולימפיאקוס אמש, ניצחון של הצהובים במוסקבה ישים אותם בתמונת הסיכויים גם בשבוע הבא בכל מקרה, אך נראה כי באיירן מינכן וז'לגיריס קובנה נמצאות במצב דומה עם הצהובים ויהיה קשה לראות אותם משיגים את הכרטיס הנכסף.

רגע לפני שתמונת הסיכויים הופכת מקטנה מאוד ללא קיימת, חזרנו לנקודות בעונה שבה בחרה מכבי, מההנהלה דרך הצוות המקצועי, לא לפעול, או התלבטה יותר מדי. מדובר אמנם במחשבות בדיעבד, אבל בכל אחת מנקודות הזמן הללו עלתה השאלה גם בתקשורת - מדוע הצהובים לא פועלים? זאת כשייתכן מאוד שפעולה אחרת הייתה יכולה להסתיים עם כרטיס לשמונה האחרונות.

מאמן מכבי תל אביב נבן ספאחיה. דני מרון
ראשי מכבי לא האמינו שהוא המאמן הנכון בנקודת הזמן הנוכחית. נבן ספאחיה/דני מרון

1. בקיץ - ממשיכים עם ספאחיה

נקודת הזמן הראשונה אולי הייתה זאת שדיברו עליה הכי מעט, אבל הייתה באוויר. ההחלטה להמשיך עם נבן ספאחיה לעונה נוספת לא הייתה החלטה ברורה לכל אנשי מכבי תל אביב. אמנם המאמן הקרואטי החזיר את תואר האליפות ליד אליהו, אבל היה קיים ספק גדול אצל הרבה מאנשי הקבוצה אם הוא האדם שיכול למשוך את העגלה לעבר הצלחה ביורוליג. חוסר ההצלחה בעונה הראשונה במסגרת היורוליג, איבוד הגביע והעצבים, לא הקנו לו הרבה נקודות אצל מקבלי ההחלטות.

חודשי וחצי ושבעה משחקים הספיקו לראשי מכבי כדי לפטר את ספאחיה העונה. לא ניתנה לו האפשרות לתקן את הסגל, הוא לא קיבל קרדיט לאור לוח המשחקים הקשה שאיתו פתחה הקבוצה את העונה והפציעה של ג'רמי פארגו וההעדרות של סקוטי ווילבקין וטאריק בלאק ממשחקי מפתח. שבעה משחקים, ניצחון אחד, פיטורים. בלי סנטימנטים. המהלך רק מלמד שראשי מכבי לא האמינו כי זה המאמן הנכון בשבילם בנקודת הזמן הנוכחית, וכי הוא לא באמת יכול להוביל את הקבוצה לאיזשהו הישג.

סקוטי ווילבקין לא טעה בסיום המשחק נגד ז'לגיריס קובנה כשאמר שאם הקבוצה הייתה משחקת כמו שהיא משחקת עכשיו, אז סביר להניח שהיא לא הייתה בסיטואציה דומה. על פניו, מלבד ההפסד לגראן קנאריה בחוץ, כל ההפסדים האחרים של ספאחיה היו כאלה שמתקבלים על הדעת, אבל העובדה שמכבי לא ידעה לנצח את המשחקים שבדיעבד יהיו חסרים לה כדי לעלות - פנאתינייקוס החלשה של פתיחת העונה, אולימפיאקוס וגם ברצלונה, משחקים שהיום בהנחה סבירה הייתה מנצחת אחד מהם לפחות, נופלת על ספאחיה.

יאניס ספרופולוס הגיע למכבי במאזן של ניצחון ושישה הפסדים. הוא לא באמת רשום על ההפסד נגד אנאדולו אפס כי העביר אימון אחד בבוצה, ונגד פנרבחצ'ה העביר עוד אימון. אבל גם אם נספור לו את ההפסדים הללו, הוא עדיין עומד על מאזן של 11 ניצחונות מול תשעה הפסדים. עם אחוזי ההצלחה הללו, מפתיחת העונה, מכבי תל אביב הייתה היום עם הכרטיס לפלייאוף. בהנהלה הרגישו שהחיבור עם ספאחיה הוא לא מה שהם צריכים, היססו, ושילמו על כך בדיעבד.

שחקן מכבי תל אביב, ג'רמי פארגו. דני מרון
חזר לפעולה רק במחזור ה-20. ג'רמי פארגו/דני מרון

2. אוקטובר - ינואר: יותר מחצי עונה בלי גארד שני מוביל

רגע לפני פתיחת העונה ביורוליג ספגו הצהובים מהלומה. ג'רמי פארגו חש כאבים בגבו ערב המשחק נגד פנאתינייקוס בחוץ, לא שותף במשחק והבדיקה שנערכה לו הייתה לא חד משמעית. ההערכות דיברו על כחודש בתחילה, ולאחר מכן הוא יצא לארצות הברית כשבמכבי העריכו שיחזור במקרה הטוב במהלך חודש דצמבר. בסופו של דבר - פארגו חזר לפעילות ב-24 בינואר, המחזור ה-20 של העונה, כשלאורך כל התקופה שיחקו הצהובים עם שלושה גארדים טבעיים - סקוטי ווילבקין, ג'ון דיברתולומאו וקנדריק ריי, כששני האחרונים מקבלים דקות לסירוגין, ודיאנדרה קיין ומייקל רול מגבים. במשך שני מחזורים היה כאן גם רמון סשנס, שעזב עם פיטורי ספאחיה.

בראיון שנתן ניקולה וויצ'יץ' לערוץ הספורט במהלך העונה הוא ציין כי מאמני מכבי לא הסכימו על המחליפים לפארגו, כשיאניס ספרופולוס מאשש את העובדה שהחליט ללכת עם קנדריק ריי ביום שהגיע לישראל. השאלה שעולה מהדברים הללו, גם אם בוחרים לקחת אותם כעובדות גמורות, היא האם זה נשמע הגיוני? ספאחיה לא האמין בדיברתולומאו וריי, והלך עם מייקל רול בדקות רבות כרכז. ספרופולוס נתן לשניים יותר דקות, אבל ברגע שפארגו הגיע העלים אותם ומשתמש במתאזרח כמושיע. אז אם האמין בהם, איפה דקות המשחק שלהם?

בכל שנה משקיעים הצהובים מיליוני דולרים בבניית הקבוצה. האם זה נראה הגיוני כשאחד החלקים החשובים של הסגל נפצע בשלב מוקדם, וניתן לראות שיפספס כל כך הרבה משחקים, לא מחליטים להנחית שחקן אירופי לפחות ברמה סבירה במקומו? אז נכון שבמכבי לא רצו להחתים שחקן עד לסיום העונה, מתוך מחשבה כי פארגו יחזור, וככל הנראה זה עלה להם בצירוף של שחקן אחד או שניים, אבל האם באמת לא היה שווה לספוג את התוספת התקציבית וכן לחזק את הרוטציה?

נחזור לעובדות. עד לשובו של פארגו עמדה מכבי על מאזן של שמונה ניצחונות מול 11 הפסדים, לא מאזן נורא במיוחד, וכזה שעוד ניתן לצאת ממנו עם כרטיס לפלייאוף. ניתן רק לדמיין כמה ניצחונות היו רושמים בקבוצה אם היו פועלים כפי שמצופה מהם במקרה הזה.

שמעון מזרחי, מכבי תל אביב. קובי אליהו
הצהובים ויתרו על האפשרות להתחזק. שמעון מזרחי/קובי אליהו

3. מפספסים הזדמנות להתחזק

נקודת הזמן השלישית הגיעה בתקופה האחרונה. אמנם לא מדובר בכל קבוצות היורוליג, אבל חלק מהקבוצות שנלחמות על מקום בפלייאוף בחרו בחודשים האחרונים לחזק את הסגל בשחקן או שניים, גם אם לא מדובר בשחקן מוביל, אבל לעשות זאת עם שחקן נוסף לרוטציה, גם למקרה של פציעה. בריאנטה וובר נחת באולימפיאקוס, ג'יילן ג'ונס בבאסקוניה, מילאנו החתימה את ג'יימס נאנלי ואלן אומיץ', פנאתינייקוס את שון קילפטריק וז'לגיריס קובנה את דיון תומפסון. מבין הקבוצות שנלחמות על הפלייאוף רק שתיים לא התחזקו - מכבי תל אביב ובאיירן מינכן.

במשך חודש ינואר נשאל ספרופולוס מספר פעמים על האפשרות לחזק את הסגל וענה כי החיזוק של מכבי הוא החזרה של ג'רמי פארגו. גם כשדיאנדרה קיין נעדר למספר שבועות, והערב יחמיץ את משחקו השלישי, הצהובים לא פנו לשוק השחקנים. למעשה מכבי אפילו איבדה שני שחקני סגל - נמרוד לוי בחר לעזוב, וקנדריק ריי הושאל ללה מאן.

אז האם חיזוק במהלך העונה יכול היה לעזור לצהובים? לא בצורה חד משמעית, אבל ממילא הסגל של הצהובים לא עמוק במיוחד. בעמדה מספר 5 משחקים כיום שני שחקנים - טאריק בלאק ואלכס טיוס, כשמכבי מפסידה שלושה מארבעת המשחקים בהם בלאק נעדר. סקוטי ווילבקין היה חסר בהפסד לאולימפיאקוס, מייקל רול בהפסד לפנרבחצ'ה, דיאנדרה קיין כאמור לא שיחק שני משחקים, אחד מהם נגמר בתבוסה בבאסקוניה.

אז יש משמעות חברתית גם לשחקן נוסף ברוטציה - אם זה בעמדות הגארד או בעמדות הפנים, וגם משמעות כלכלית. אבל נראה שהבחירה הנוחה של הצהובים לא לחזק את הסגל, בניגוד לשנים הגדולות של המועדון בהן הגיעו שחקנים בשלבים מאוחרים של העונה גם אם לא בדיוק היה להם תפקיד משמעותי, פגעה. חיזוק היה יכול לעזור למכבי לגרד עוד ניצחון שעשוי היה להיות משמעותי מאוד בנקודת הזמן הזאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully