וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאטה החדש בדרך למעלה: נסיקתו המדהימה של חיימה מאטה בחטאפה

4.3.2019 / 9:16

פעם לא היה לו מקום במילואים של ראיו וייקאנו, וחיימה מאטה רק רצה להיות פקיד מכס. במקום זה הוא קורע רשתות בגיל 30 בעונתו הראשונה בליגה הבכירה, עשוי להצעיד את חטאפה לליגת האלופות, ואפילו זימון לנבחרת נשמע הגיוני. על הלהיט של הפתעת העונה בספרד

רויטרס

בווידאו: התגובות אחרי הקלאסיקו

מי מעורב במספר הרב ביותר של שערים בליגה הספרדית מתחילת 2019? השאלה הזו מרגישה אולי קצת מטופשת לאור ביצועיו של ליאו מסי, אבל התשובה הנכונה שונה. הפרעוש של ברצלונה כבש 10 שערים ובישל אחד נוסף ללואיס סוארס - כלומר 11 במצטבר. אתמול (ראשון) הבקיע חיימה מאטה את שערו השמיני השנה בניצחון החוץ 1:2 של חטאפה על בטיס, ולכך יש להוסיף ארבעה אסיסטים. לפיכך, מעורב מאטה ישירות ב-12 מתוך 15 הכיבושים בתשעת המשחקים האחרונים של הכחולים מהפרבר הדרומי של מדריד, ונכון לעכשיו הוא המלך, בדרך להעפלה אפשרית לליגת האלופות.

זה לא מדע בדיוני. בתחילת העונה האפשרות הזו נתפסה כאבסורדית, אך כעת היא ריאלית לחלוטין. שלוש הנקודות שהושגו על חשבון הצד הירוק של סביליה איפשרו לחטאפה להתבסס במקום הרביעי, והפער מהצד האדום של סביליה - המועמדת הטבעית לעלות לצ'מפיונס-ליג שקרסה טוטאלית ב-2019 - צמח לחמש נקודות. בקיץ דיברו שם בעיקר על הישרדות. כעת לא רק הדרך לליגה האירופית נראית סלולה, אלא גם טופ-4 אפשרי. אחרי הכל, לחטאפה פחות הפסדים מריאל מדריד, המומנטום לצידה, ולוח המשחקים במחזורים הקרובים סביר יחסית. היא יציבה בכל המערכים ומשוחררת מלחצים.

עוד בנושא
ספרד: חטאפה המפתיעה במקום הרביעי אחרי 1:2 על בטיס
מוראטה כבש צמד בראש תוך 175 שניות, אתלטיקו שוב ניצחה
ניימאר שוב לא פוסל מעבר: "כל אחד היה רוצה ללבוש את החולצה של ריאל מדריד"
ז'וזה מוריניו: "ליברפול לא כפי שהיתה, גם בליגת האלופות היא בצרות"
נאפולי זועמת אחרי ההפסד ליובנטוס: כריסטיאנו רונאלדו והצלילה על הכוונת
מריו באלוטלי מספר על הסוד מאחורי הסלפי שכבש את הרשת

חיימה מאטה חטאפה. רויטרס
עונה מדהימה לקבוצה מדהימה. חיימה וחטאפה/רויטרס

אף קבוצה לא שילמה תמורתו סנט

ההגנה הפנומנלית קריטית להצלחה, ומשמעת הברזל של חוסה בורדלאס עשתה כותרות עוד בעונה שעברה (אתם מוזמנים מאוד לקרוא על המאמן המטורף) . המגמה ממשיכה גם העונה, עם 23 שערי חובה ב-26 משחקים, ורק אתלטיקו מדריד ו-ולנסיה ספגו פחות, אך הפעם יש לחטאפה מה למכור גם בחוד. עם 11 שערים ושישה בישולים, אחראי מאטה בדיוק למחצית מ-34 שערי הזכות של הקבוצה, ויש הקוראים ללואיס אנריקה לזמנו לסגל הלאומי.

מאטה בנבחרת? ההופעה האחרונה של כוכב מנצ'סטר יונייטד התקיימה לפני כשלוש שנים, ומאז חואן מאטה לא ממש רלוונטי מבחינת ספרד. מנגד, חיימה מאטה פרץ בסערה לתודעה בעונתו הראשונה בקריירה בליגה הבכירה, והנה לכם פאנץ' מדהים - שניהם בני 30. חואן וחיימה נולדו ב-1988, אך סיפור חייהם פשוט לא יכול להיות שונה יותר. הם ההפכים המוחלטים, ודי להזכיר את סכומי ההעברות ששולמו תמורתם. במונחי השוק הנוכחי, הנתון של חואן מאטה מרגיש יחסית צנוע - 72 מיליון יורו במצטבר. ואולם, מדובר ב-72 מיליון יותר מחיימה מאטה. הוא מעולם לא עלה לאף קבוצה אפילו סנט אחד.

עוד באותו נושא

גדוד בורדלאס: הסוד המטורף מאחורי הגנת הברזל המפתיעה של חטאפה

לכתבה המלאה
חיימה מאטה חטאפה קוקה אתלטיקו מדריד. GettyImages
בתקציב צנוע, בכל הכוח. חיימה מול אתלטיקו/GettyImages

סוס, כנפיים וגלקטיקוס

למעשה, הוא גם לא חשב להפוך את הכדורגל למקצוע. מבחינת חיימה מאטה, המשחק תמיד היה תחביב. בעוד חואן נחשב לעילוי בילדותו והצטרף לאקדמיה של ריאל מדריד בגיל 15, סבר חיימה שזה בלתי אפשרי מבחינתו. הוא אמנם נולד בבירת ספרד, אהד את ריאל מאז שהוא זוכר את עצמו והעריץ את רונאלדו הברזילאי, אבל לא ראה את עצמו בקאסטייה. איך לעזאזל מתקבלים לשם? זה שמור ליחידי סגולה בלבד, והוא בסך הכל נער קצת מגושם שאוהב לבעוט בכדור. מקומו יהיה בליגת החובבים, עד שיסיים תואר וימצא פרנסה אמיתית.

חואן מאטה חלם פעם להיות חלק מפרוייקט הגלקטיקוס של פלורנטינו פרס, אך השאיפה הזו לא התגשמה. אחרי שטיפס למילואים של ריאל, הוא הבין שעדיף לו מקצועית לחפש אלטרנטיבה אחרת וחתם בוולנסיה ב-2007. ובאופן אבסורדי, דווקא חיימה מאטה הפך לגלקטיקו בחלוף שנה. טוב, בערך. זה קרה כי המועדון המדרידאי הזניח בתחתית המחוז המרכזי בליגה הרביעית אליו השתייך שינה ב-2008 את שמו לגלאקטיקו פגאסו, כלומר פגאסוס גלקטי. מבלי לפגוע בכבודם, אפשר לחשוד בשפיות האנשים שהוגים דברים כאלה, ואכן - הקבוצה פשטה את הרגל ב-2010 ונעלמה.

שחקן מנצ'סטר יונייטד חואן מאטה. רויטרס
המאטה האחרון ששיחק בספרד עלה עשרות מיליונים. המאטה הכי לוהט לא עלה שקל/רויטרס

עזב את הבית בגיל 24

לכן, בעוד חואן מאטה זוכה במדליית הזהב במונדיאל בדרום אפריקה, הצטרף חיימה מאטה לקבוצת המשנה של ראיו וייקאנו, ואפילו בה לא היה לו מקום בגלל בעיות בירוקרטיות וחוסר הערכה מצוות האימון. אז הוא יצא לסדרת השאלות במועדונים קטנטנים נוספים במדריד. רק אחרי שחואן מאטה נמכר מוולנסיה לצ'לסי בקיץ 2011, קיבל חיימה מאטה הזדמנות ראשונה במילואים של ראיו ושיחק סוף סוף בליגה השלישית. זה ריגש אותו, אך לא השפיע על תוכניותיו לחיים. בעוד חואן מאטה זכה בליגת האלופות ובאליפות אירופה ב-2012, חיימה מאטה בדיוק סיים את לימודי הסחר הבינלאומי והתכונן להגיש מועמדות למשרת פקיד מכס. ואז הגיעה ההצעה ששינתה את הכל.

את ההצעה הגישה ליידה, ששיחקה אף היא בליגה השלישית אך נתפסה כמועדון מכובד למדי. עבור מאטה, היה זה רעיון מהפכני. הוא לא עזב את מדריד מאז נולד, ולפתע נשקל המעבר לקטלוניה, מאות קילומטרים מביתו. האם זה הגיוני? האם כדאי לעכב את תחילת הקריירה האמתית לטובת הרפתקה משונה שנועדה כמעט בוודאות לכשלון? לאחר התלבטות ארוכה, האהבה לכדורגל ניצחה. "החלטתי שאפשר להמתין קצת עם המכס. בדיעבד, זו ההחלטה הטובה ביותר שקיבלתי אי פעם, הן מקצועית והן אישית", סיפר בדיעבד החלוץ.

בשנתיים בליידה הפנים חיימה שהוא חלוץ לא רע, הבקיע במהלכן 31 שערי ליגה ונהנה עד הגג. זה עדיין לא הכין אותו לבאות - בקיץ 2014, חצי שנה אחרי שחואן מאטה הועזב מצ'לסי על ידי ז'וזה מוריניו ועבר למנצ'סטר יונייטד, קיבל חיימה מאטה טלפון מהמנהל הספורטיבי של מועדון קטלוני טוב אפילו מליידה. ג'ירונה מהליגה השניה רצתה אותו. מה כבר יש להפסיד? "חשבתי שאשחק שם עונה אחת, ואחזור לליגה השלישית", אומר הסקורר. המציאות היתה שונה, וב-2015 הוא כמעט מצא את עצמו דווקא בליגה הראשונה. רק פיאסקו גרוטסקי מנע זאת ממנו.

חיימה מאטה, חטאפה. GettyImages
מאטה/GettyImages

שותף לפיאסקו הגרוטסקי של ג'ירונה

קשה לחשוב על תסריט ספורטיבי טרגי יותר מזה של ג'ירונה בעונת 2014/15, במהלכה הבקיע מאטה 12 שערים והוכיח שהוא ראוי להיקרא כדורגלן מקצועני. נצחון במשחק הביתי מול לוגו היה אמור להבטיח עליה היסטורית ראשונה לליגה הבכירה, והקטלונים אכן הובילו 0:1 עד הדקה ה-90. אלא שאז הם ספגו בזמן פציעות, החמיצו את המקום השני בגלל הפרש שערים, והלכו לפלייאוף. בחצי הגמר, כבש מאטה צמד ב-0:3 מפואר בסראגוסה, והכל היה שוב ורוד, אבל בגומלין הביתי הובסה איכשהו ג'ירונה 4:1 והודחה בשערי חוץ.

גם ב-2016, בעוד חואן מאטה הבקיע בגמר הגביע האנגלי והניף את התואר המי-יודע-כמה בקריירה, נעצרה ג'ירונה של חיימה מאטה בפלייאוף העליה בליגה השניה. החלוץ סיים את חוזהו, בחן את ההצעות הרבות שזרמו לעברו, ובחר את ויאדוליד, בין היתר כי העיר הזו קרובה יחסית למדריד. וההחלטה הזו נראתה בהתחלה כטעות. ב-2017, בעוד חואן מאטה זכה בליגה האירופית וסיים כסגן אלוף בפרמייר-ליג, ישב חיימה מאטה על ספסל הקבוצה ששקעה בבינוניות, וראה דווקא את חבריו מג'ירונה מגשימים את החלום ועולים בלעדיו. כאן היה אמור, לכאורה, להסתיים הסיפור הקטן והפיקנטי של חיימה, והוא כבר שקל שוב את דרכו החדשה במסחר בינלאומי. ואולם, החיים הכינו לו הפתעה נוספת.

35 שערי ליגה בעונה שעברה

שינויים גדולים בסגל ויאדוליד פינו עבורו את הבמה בעונת 2017/18, והתוצאה היתה סנסציונית. עם 33 שערים הוכתר מאטה למלך השערים, ולא סתם - היה זה המאזן השלישי בטיבו בכל תולדותיה הארוכים של הליגה השניה. הוא אף הוסיף שני שערים נוספים בפלייאוף, והסגולים-לבנים חזרו בזכותו כנגד כל התחזיות לליגה הראשונה. ביצועיו המדהימים משכו תשומת לב מכל קצוות אירופה - קבוצות רבות ניסו להחתימו עוד באמצע העונה, כולל נוריץ' מליגת המשנה באנגליה ולבסקי סופיה הבולגרית. מאטה נותר נאמן וסיים את חוזהו בוויאדוליד, אך כבר במרץ 2018 סגר את התנאים לקראת המעבר לחטאפה.

לו ידע כיצד תסתיים העונה, ייתכן שההחלטה שלו היתה אחרת. לו ידע שרונאלדו הברזילאי ירכוש את ויאדוליד בספטמבר, החלטתו היתה אחרת בוודאות. אלא שהוא לא ידע - נכון למרץ 2018 עדיין היתה ויאדוליד במרכז הטבלה, והעליה נראתה בלתי אפשרית. הצעה של חטאפה היתה, אם כך, מדהימה מכל הבחינות. איך אפשר לסרב להזדמנות לשחק בליגה הראשונה, ועוד במועדון ממדריד? "אני חוזר הביתה, למשפחה ולחברים. זה דבר מדהים", אמר מאטה. הוא לא תיאר לעצמו עד כמה הדבר הזה יהיה מדהים באמת.

שחקן ברצלונה ליאונל מסי. רויטרס
הייתם מאמינים שיש מישהו שכבש יותר ממנו ב-2019? מסי/רויטרס

החליף חולצות עם מסי ולא מפסיק לכבוש

זה התחיל כבר עם פרסום לוח המשחקים שזימן לו בכורה בליגה הראשונה דווקא בסנטיאגו ברנבאו, היכל חלומותיו. זה המשיך עם השתלבות הדרגתית בסגל, כי הרי לא קל להסתגל לליגה הראשונה בגיל 30. בהתחלה, ייעד לו בורדלאס תפקיד של ג'וקר על הספסל, אבל שער ראשון לרשת סלטה ויגו שינה את היחס. החל מנובמבר, הפך מאטה לבאנקר בהרכב, יצר שיתוף פעולה מופלא עם חורחה מולינה, שועל ותיק ומנוסה בן 37, והשניים מפרגנים זה לזה בלי סוף. מאז דצמבר, אי אפשר לעצור אותם. למאטה יש כעת 11 שערים, והוא הספרדי הפורה ביותר בליגה. מולינה מפגר אחריו בשער אחד בלבד, והאהבה פורחת. ביחד עם ההגנה המאורגנת, הקישור הלוחמני, הם הפכו לקבוצת צמרת אמיתית. האווירה בחדר ההלבשה מושלמת, המוטיבציה בשיא, ואין דבר העומד בפני הרצון.

וכך, בתום מסע מוזר ומיוחד, מוצא את עצמו חיימה מאטה מעל חואן מאטה. יש לו סיכוי טוב יותר לקבל זימון לנבחרת. הוא עומד לשבור את שיאו של חואן בליגה הבכירה שעומד על 12 שערים. ויש לו אפילו סיכוי לא פחות טוב להעפיל לליגת האלופות. חטאפה רביעית בספרד, מנצ'סטר יונייטד רביעית באנגליה. מי תצליח לשמור על מקומה? הכל פתוח לחלוטין. ומי יודע, אולי שתיהן יעלו. אולי בעונה הבאה יוגרל חיימה מאטה מול חואן מאטה בשלב הבתים?

ואז, בדרכו למנצ'סטר, יחייך החלוץ לפקיד המכס בשדה התעופה. בחיים האמיתיים, הוא היה אמור להיות שם במקומו, אבל כרגע הוא פשוט חי בחלום. הוא הבקיע מול ברצלונה בינואר והחליף חולצות עם מסי אחרי שריקת הסיום. הוא כובש ומבשל בכמויות של מסי. הוא הפך לכוכב, ובזכות. ההתמדה השתלמה. איך שלא תסתכלו על זה, פגסוס מעולם לא היה גלקטי יותר.

למעקב אחרי יוכין בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • חטאפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully