וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיוט פסיכולוגי: על ההשפעות המנטליות של ה-VAR על שחקני כדורגל

20.2.2019 / 11:30

הדעות לגבי הטכנולוגיה החדישה עדיין חלוקות, אבל לא רבים מדברים על השפעותיה ההרסניות בזמן אמת שיכולות להפוך שמחה טהורה לטרגדיה ספורטיבית של ממש. רק תשאלו את ספאל, שהפכה בעל כורחה לקורבן סיוט ה-VAR הגרוע מכולם

אתר ההתאחדות

בווידאו: שימוש היסטורי במערכת VAR בישראל

בזמן שבישראל מחכים ומצפים להגעת ה-VAR בעקבות אירועי המשחק בין הפועל באר שבע לבית"ר ירושלים, ישנה קבוצה שעדיין מנסה להתאושש מהשפעות הכלי הטכנולוגי החדיש. דמיינו לכם את הסיטואציה הבאה: עשר דקות לסיום, הקבוצה שלכם יוצאת להתקפה מתפרצת קטלנית וכובשת שער קריטי שמעלה אותה ל-1:2. השמחה בספסל אדירה, האוהדים שואגים ביציעים, השחקנים חוגגים על הדשא, אבל אז, אז הוא מגיע. הסיוט הגדול מכולם, אימת השחקנים, המאמנים והאוהדים - VAR.

הסיוט שעבר על ספאל ביום ראשון האחרון בליגה האיטלקית הוא אולי הגרוע מכולם. הסיטואציה בפסקת הפתיחה אכן התרחשה: ספאל יצאה למתפרצת ועלתה ל-1:2 נגד פיורנטינה, אבל אז ה-VAR נכנס לפעולה. השופט ניגש להתייעצות עם הצוות וגילה שהגיע לפיורנטינה פנדל בהתקפה הקודמת. מה הוא עשה? הוא לא רק העניק לפיורנטינה את אותו הפנדל, אלא גם ביטל את השער של ספאל. במקום יתרון מקומי, דווקא האורחים מפירנצה עלו ל-1:2. מקרה דומה קרה גם בסופרקאפ ההולנדי בשנת 2017, אז פיינורד הייתה הקורבן והמרוויחה הייתה ויטסה, אבל לשמחתה של פיינורד היא הצליחה לחזור מזה ולנצח, לכן הכול נשכח. במקרה של ספאל זה הלך טיפה אחרת.

עוד בנושא:

פרסומת ל-VAR: סיכום המחזור ה-23 על טעויות השיפוט בליגת העל
הקרקס באינטר נמשך: נארה בכתה בטלוויזיה, מארוטה פרץ לשידור וסיפק הבהרות
כך תדעו אם אתם אוהדים, או אוהדי הצלחות: חידון ברצלונה הגדול

עוד באותו נושא

פרסומת ל-VAR: סיכום המחזור ה-23 על טעויות השיפוט בליגת העל

לכתבה המלאה

הלם ותסכול: אנשי הספסל ושחקני ספאל קיבלו בשוק טוטאלי את רוע הגזרה. רק כרגע הם חגגו שער, ולפתע הם בפיגור. איך זה הגיוני? הרי זה מנוגד לכל מה שהם מכירים ויודעים. שום דבר בקריירה שלהם לא הכין אותם להתמודדות עם סיטואציה מהסוג הזה. כשנותרו עשר דקות לסיום, הם היו חייבים לשים את אירועי הדקות האחרונות בצד ולנסות לאזן במטרה להשיג נקודה, אבל אי אפשר. זה מאוחר מדי, זה כואב מדי, זה מוזר מדי. הבור כבר נפער, והמחשבות בראש כבר התחילו לרוץ ולצלול אל עבר החור השחור. בין המחשבות של אנשי ספאל תוכלו למצוא את: "האם באמת היה פנדל?", "השופט הזה נגדנו" ואת הגרוע מכולם - "אני לא מאמין. אני פשוט לא מאמין". המשפט האחרון הוא זה שמוציא שחקנים מריכוז, הוא זה שחורץ גורלות, הוא זה שגומר משחקים ושגרם להם להתפרק מבחינה מנטלית ולהפסיד 4:1.

שחקן אייאקס ניקולאס טגליאפיקו. רויטרס
תחושת התסכול האישית שלו חלחלה אל חבריו לקבוצה. ניקולאס טגליאפיקו מאייאקס/רויטרס

התלונות על טכנולוגיית ה-VAR רבות. האטת המשחק, הוצאת ה'עוקץ' והעובדה כי מדובר בכלי חדשני ומהפכני במשחק שלא רגיל לשינויים, גרמה לרבים לסלוד ממנה. מנגד, יש לטכנולוגיה גם תומכים. ביניהם תמצאו שופטים, שלא יצטרכו יותר לחיות עם טעויות שיפוט מן העבר שירדפו אותם. גם מי שמחפש צדק ומשחקים הוגנים יתמוך בה, וצפוי ללא מעט עימותים עם מי שיטענו שאותן טעויות שיפוט היו, וצריכות להמשיך להיות, חלק בלתי נפרד מהמשחק. אבל אחת מההשפעות הפחות מדוברות היא הפסיכולוגית-מנטלית. היא מתרחשת לזמן קצר ובזמן אמת, והיא כנראה הקטלנית ביותר.

בנוסף למה שקרה לשחקני ספאל, דוגמה מצוינת להשפעה שכזאת הגיעה במשחק ליגת האלופות בין אייאקס לריאל מדריד בשבוע שעבר. ההולנדים שיחקו נהדר, כבשו שער והשיגו יתרון שהגיע להם. אבל אז ה-VAR התערב, השער בוטל, ותחושת תסכול קשה נחתה ביוהאן קרויף ארנה. יש לציין שישנו הבדל מהותי בין ביטול שער באופן מידי, לבין ביטול שער דקה או שתי דקות לאחר שהוא נכבש וכבר נחגג. זאת סיטואציה חדשה שהמעורבים לא מכירים, והם מעולם לא למדו כיצד להתמודד איתה.

לא צריך להיות מומחה גדול לשפת גוף על מנת לקרוא את תחושותיו של כובש השער, ניקולאס טגליאפיקו, אחרי שהשער נפסל. המגן הארגנטינאי הגיב בעצבים ובתסכול, והתחושה הזאת חלחלה אל חבריו לקבוצה. אייאקס איבדה את הקצב, ירדה להפסקה ב-0:0, ובמחצית השנייה האורחים ממדריד כבר עלו ליתרון והמשחק באמסטרדם הפך שונה לחלוטין. החלטה אחת קטנה של VAR שינתה קצב, מומנטום, ובסופו של דבר, את המשחק כולו.

שחקן ספאל מתיאה ולוטי חוגג. GettyImages
החגיגה הייתה מוקדמת והפכה לכואבת. שחקן ספאל מתיאה ולוטי חוגג/GettyImages

בקבוצות כדורגל ובספורט בכללי מכירים כעת יותר מאשר בעבר בכוחם של פסיכולוגים ויועצים מנטליים. הם מועסקים במספרים גדולים בכל מועדוני העל, אשר בונים לעצמם צוות חזק של אנשי מקצועי שתפקידם פשוט: לדבר עם השחקנים (וגם עם אנשי הצוות האחרים), להרגיע אותם ולעזור להם להגיע לקצה גבול היכולת שלהם בעזרת מחשבה נכונה ובריאה. בדיוק כפי שיש על הספסל רופא ומעסה, אם מאמן ספאל היה יכול, הוא היה שולף ממנו את הפסיכולוג הצמוד של הקבוצה מיד אחרי אותה החלטת VAR גורלית. לצערו, עדיין אין פסיכולוגים כאנשי מקצוע על הספסל. בשנים האחרונות מדובר גם על האופציה שמאמנים יוכלו לקחת 'פסק זמן' במהלך משחק, ואילו הוא היה יכול, הוא היה משתמש בו בדיוק באותו רגע.

מאז שהטכנולוגיה נכנסה לשימוש מלא בשנת 2017, חזינו פעמיים ב'סיוט ספאל' ובעוד שלל טרגדיות ספורטיביות אחרות. פיינורד הצליחה להתמודד עם החלטה שכזאת היטב, אבל ספאל הוכיחה שהיא יכולה לפרק קבוצה לחלוטין. למועדוני הכדורגל יש כעת אתגר חדש, אתגר מנטלי שלא היה חלק מהמשוואה עד כה: התמודדות עם החלטות הרסניות של VAR. זה לא משנה אם אתם בעד או נגד הטכנולוגיה, כי לפחות בשנים הקרובות, היא כאן כדי להישאר וצריך פשוט להשלים עם זה. אולי בעוד כמה שנים לא נדבר בכלל על ה-VAR עצמו, אלא דווקא על היכולת שלו לשנות משחקים ומומנטומים, להפוך חלום לכישלון, וליצור טרגדיות ספורטיביות מזווית שאיש לא חשב עליה עד לפני מספר שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully