וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פול האוס: ההימור המשתלם של פול ג'ורג' על אוקלהומה סיטי ת'אנדר

19.2.2019 / 14:11

הוא הפתיע כשבחר להישאר בת'אנדר אחרי שנה בעייתית, אבל בשלושת רבעי העונה שחלפה ממחיש בדיוק למה. יובל עוז על האיש שנכנס לנעליים של דוראנט, קנה אפילו את ווסטברוק, והפך לשחקן עם ההשפעה הכי גדולה ב-NBA (את זה המספרים אומרים). MVP?

עריכת וידאו: מתן חדד

כמעט בלי ששמנו לב, כבר שלושת רבעי עונה מאחורינו והנה אנחנו אחרי פגרת האולסטאר, מוכנים ליישורת האחרונה של הליגה. זה השלב בו לוקחים אוויר וצוללים אל תוך מאבקי המיקום של הפלייאוף, שהולכים להיות מרתקים גם במזרח (שם טורונטו תנסה לנשל את מילווקי מהמקום הראשון ואילו בוסטון ופילדלפיה ינסו להשתלט על המקום השלישי, שכרגע מאוכלס על ידי אינדיאנה) וגם במערב (שם הלייקרס, הקליפרס, הקינגס והספרס ילחמו כנראה עד הרגע האחרון על הכרטיסים האחרונים לפלייאוף).

אבל רגע לפני הצלילה, זה זמן טוב לבדוק מה קורה עם המירוץ ל-MVP. המירוץ היוקרתי קיבל צורה ואחרי שבמשך רוב העונה היה לנו מירוץ דו-ראשי בין ג'יימס הארדן ליאניס אנטטוקומפו עם רעשי רקע של ניקולה יוקיץ', לפתע פול ג'ורג' התייצב כמועמד לגיטימי עם רצף משחקים מרשים ששם חותמת על העונה הטובה בקריירה שלו.

ב-15 המשחקים האחרונים ג'ורג' מעמיד מספרים מגוחכים של 34.1 נקודות ב-47.3% מהשדה, 5.4 שלשות ב-45.3%, 7.8 ריבאונדים, 4.9 אסיסטים ו-2.5 חטיפות. גם על פני העונה כולה המספרים היבשים שלו מרשימים מאוד, אבל מה שמרשים הוא שגם המספרים המתקדמים אוהבים אותו.

כאשר ג'ורג' על הפרקט הת'אנדר קולעים טוב יותר מכל הטווחים ומנגד, חוץ מזריקות המוגדרות כ-Long Mid Range (הזריקות הכי פחות יעילות בכדורסל) היריבות קולעות מול הת'אנדר באחוזים פחות טובים מכל הטווחים. הוא צמצם את האיבודים שלו העונה (TO Rate של 10.3%, הכי נמוך בקריירה) ומשתלט על משחקים בנונשלנטיות שגורמת לכך שהת'אנדר יכולים להכיל את העונה המוזרה שעוברת על ראסל ווסטברוק. ג'ורג' עד כדי כך טוב. הוא ממלא את הנעליים הגדולות שהשאיר מאחוריו קווין דוראנט.

"הוא ברמה אחרת לגמרי", אמר עליו דמיאן לילארד לפני כשבועיים כשג'ורג' חרך את הפרקט מול הבלייזרס עם 47 נקודות, טריפל דאבל וניצחון. גם אוון טרנר, חברו לקבוצה לשעבר באינדיאנה, הצטרף לתשבוחות. "כולם מתלהבים מיאניס ומהארדן, אבל פול הוא כנראה השחקן הכי טוב שנתקלנו בו השנה. קשה להסביר את זה".

ובכל זאת, ננסה.

עוד בנושא:

פול ג'ורג' קלע באולסטאר, אבל הפסיד עם יאניס לקבוצת לברון
שחקני פורטלנד מהללים: "ג'ורג' השחקן הכי טוב ששיחקנו מולו"
אל תאשימו את הבוגי: האפקט של דמרקוס קאזינס על הווריירס

פול ג'ורג' אוקלהומה סיטי. רויטרס
לא רק המספרים היבשים אוהבים אותו. פול ג'ורג'/רויטרס

אחרי ההפסד המתסכל מול הג'אז בפלייאוף שעבר, לא היה ברור אם ג'ורג' הולך להישאר באוקלהומה סיטי. הת'אנדר עשו עליו טרייד בקיץ 2017 כאשר נותרה לו שנה אחת בחוזה מתוך הבנה שג'ורג' יכול לעזוב בקיץ 2018, כשהיעד היה אמור להיות לוס אנג'לס, כולל חבירה לכוכב אחד מפורסם בלייקרס. הת'אנדר לקחו את הסיכון הזה והאמינו ביכולת שלהם להמם את ג'ורג' עם התרבות הארגונית שלהם וסמכו על הכישרון של ראסל ווסטברוק. אחרי ההפסד לג'אז, הייתה תחושה שההימור כשל.

אלא שככל שהקיץ התקרב, התברר דווקא שג'ורג' התאהב באוקלהומה סיטי ולמרות האכזבה היחסית מהעונה הראשונה בת'אנדר, שהייתה רצופה עליות וירידות וכרמלו אנתוני, הוא החליט לקשור את עתידו בעתידו של ווסטברוק ולחתום לארבע עונות נוספות בקבוצה (שלוש מובטחות ועוד אחת כאופציית שחקן). "בכנות, מעולם לא הרגשתי שהם מנסים לגייס אותי", הוא אמר ל-ESPN בקיץ, "זה תמיד הרגיש אותנטי. פשוט הרגשתי שככה הארגון עובד".

אבל זו לא הייתה רק ההחלטה עצמה, אלא גם הדרך. ג'ורג' הכריז על כך במסיבה מוזרה שראסל ווסטברוק ארגן עוד לפני הגונג הראשון של הפרי אייג'נסי ולא נתן לאף קבוצה אחרת אפילו את ההזדמנות להיפגש איתו. יש כל מיני ציניקנים שיגידו שהליגה התערבה לטובת הת'אנדר והחליטה מאחורי הקלעים שג'ורג' לא יעבור ללייקרס בגלל שהלייקרס פנו אליו כשהיה עוד תחת חוזה באינדיאנה. אבל בהתחשב בכך שללייקרס וללברון יש את כל האינטרס שבעולם לפרסם כזו התערבות, אני יוצא מנקודת הנחה שההחלטה של ג'ורג' הייתה טהורה.

ההחלטה הזו נראית מצוין היום, כאשר ג'ורג' הוא העוגן של ההתקפה של הת'אנדר והרוח החיה מאחורי ההגנה שלהם. ניכר שהוא מרגיש יותר נינוח בהתקפה ושהוא הגיע לאיזושהי סינרגיה עם ווסטברוק שמעולם לא הייתה בין ווסטברוק לדוראנט. ווסטברוק מוותר על זריקות במאני טיים בשביל ג'ורג' (כמו סל הניצחון של ג'ורג' מול ברוקלין מוקדם יותר העונה) או מפרגן לו בראיונות ("היפים יותר מדברים ראשונים והטובים יותר מדברים בסוף", אמר ווסטברוק לפני כשבועיים כאשר עלה להתראיין ראשון, לפני ג'ורג', אחרי הניצחון על הרוקטס) בצורה שלא ראינו כאשר KD שיחק בת'אנדר. זה כנראה חלק מההתפתחות וההתפכחות של ווסטברוק כשחקן, אבל זה לא פחות בגלל הנינוחות של ג'ורג' והעובדה שהוא לא דורש את המפתחות לקבוצה. יש פה סערה מושלמת שמאפשרת לג'ורג' ולווסטברוק להתקיים בו זמנית בצורה שמוציאה מג'ורג' את המיטב.

עוד באותו נושא

אנתוני דייויס מבהיר: אין לי "רשימה", גם בוסטון מועמדת

לכתבה המלאה
שחקני אוקלהומה סיטי ת'אנדר, פול ג'ורג', ראסל ווסטברוק. AP
עם דוראנט הוא לא הגיע לכימיה כזו מעולם. ווסטברוק עם פול ג'ורג'/AP

"תמיד הייתי שחקן שנותן למשחק לבוא אליי", אמר ג'ורג' בראיון ל-ESPN מוקדם יותר העונה. המשחק העונה בא אליו יותר ונראה שהוא בקצב מדהים. מה שעוד יותר מרשים זו התרומה ההגנתית שלו. ג'ורג' מוביל את הליגה בחטיפות, הוא שני בהסטות כדור (3.7 למשחק) וראשון בהצלת כדורים אבודים (2.2). בהגנה זה נראה כאילו הוא יודע מה היריבה הולכת לעשות לפני שהיא עושה את זה.

"אני מרגיש שהמשחק האט עבורי בשלב הזה של הקריירה", הוא אמר בראיון ל-NBA.COM בחודש שעבר, "אני מרגיש כמו ילד שלימדו אותו אלגברה ועכשיו יש לו את כל הכלים לפתור את כל הבעיות במתמטיקה. זו דרך כיפית לשחק, כי אני יודע שאי אפשר להפתיע אותי".

את כל המספרים, הנתונים, האנקדוטות והציטוטים בסופו של דבר אפשר לתמצת לנתון אחד אבסורדי. כאשר ג'ורג' על הפרקט הת'אנדר טובים יותר ב-22.8+ נקודות ל-100 פוזשנים, לפי Cleaning the Glass. זה הנתון הכי טוב בליגה, שמרמז על כך שג'ורג' הוא השחקן עם ההשפעה הכי גדולה בליגה על הקבוצה שלו. אפילו כשראסל ווסטברוק על הפרקט ללא ג'ורג' זה לא נראה טוב. ב-519 פוזשנים של ווסטברוק ללא ג'ורג' העונה לת'אנדר יש Net Rating של 7.3-, קצת יותר טוב מהנתון של הניקס העונה. ואת כל זה הוא עושה אחרי שהתאושש מהפציעה המחרידה ברגלו לפני קצת יותר מ-4 שנים.

האם כל זה אומר שג'ורג' הוא ה-MVP של עונת 2018/19?

זוהי תיבת פנדורה אחרת לגמרי. דיון ה-MVP של העונה הרגילה חורג מגבולות הסטטיסטיקות ומבחן עין הראיה והוא היום איזשהו שעטנז של נרטיבים, סטטיסטיקות מתקדמות וכללי אצבע מוזרים שצריך לפעול לפיהם, אבל אף אחד לא יודע בדיוק מהם הקריטריונים.

האם בוחרים בשחקן הכי טוב? כי הרי אז היינו בוחרים בלברון כל שנה. אולי בשחקן הכי טוב מהקבוצה הכי טובה? זה לא תמיד היה המקרה בשנים עברו (ראה ערך ווסטברוק ב-2017 או דוראנט ב-2014). אולי השחקן שמשפיע בשני צידי המגרש? זה בטוח לא המקרה כי קוואי לאונרד לא זכה ב-2017 למרות שהייתה לו עונה הגנתית מרשימה הרבה יותר מווסטברוק או הארדן. אולי השחקן ההתקפי הכי מרשים? אולי, אין לדעת.

הבחירה ב-MVP היא סובייקטיבית ותלויה בסיפור שנלווה למועמדים. הרי קווין דוראנט נותן העונה מספרים כמעט זהים לאלו של ג'ורג' ובחלק מהנתונים הוא אפילו עדיף עליו, אבל דוראנט לא נמצא בכלל בדיון משום שהוא וסטף קרי מבטלים אחד את השני. אם אתה משחק עם עוד שחקן גדול זה מוריד מהגדולה שלך. זהו עוד קריטריון לא כתוב של המירוץ אחר ה-MVP.

מנגד, ב-2017 ווסטברוק זכה בעונת הטריפל-דאבלים. בעונה שלאחר מכן הוא שוב העמיד ממוצע של טריפל דאבל וגם העונה הוא בדרך הנכונה לשם, אבל אף אחד לא חושב להציע אותו כמועמד. כנראה שהישג היסטורי משפיע גם כן על השיקולים.

הליגה אוהבת את הקריטריונים הבלתי נראים הללו משום שהם מזינים עוד ועוד פרמטרים לדיון הבלתי פוסק הזה ומייצרים גל של דיונים נוספים מסביב לליגה. מבחינת הליגה, אם היעדר הקריטריונים מייצרים עוד באזז ועוד הייפ, אז למה להגדיר קריטריונים? למה להרוג את הבאזז?

"אני חושב שכולם, בין אם יש להם מטרות קבוצתיות או מטרות אישיות, היו רוצים לזכות ב-MVP", אמר PG ל-ESPN. הבעיה היא שאין נוסחה ברורה לזכייה בתואר ואם הייתי צריך להמר על בסיס העבר הייתי אומר שיאניס אנטטוקומפו הוא הפייבוריט הברור כרגע, פשוט כי אין סיבה לא לתת לו את התואר. אבל אם ג'ורג' ימשיך בכושר הנוכחי והת'אנדר יצליחו לעקוף את הנאגטס בדרך למקום השני במערב, הוא הולך לקבל הרבה קולות.

נתראה באותו דיון בעונה הבאה.

שחקן מילווקי באקס, יאניס אנטטקומפו, מול שחקן אוקלהומה סיטי ת'אנדר, פול ג'ורג'. AP
ילכו ראש בראש עד הסוף? ג'ורג' ויאניס אנטטוקומפו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully