וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי המטמון: לוקאס פאקטה שואף להיות היורש של קאקה במילאן

4.2.2019 / 12:00

הנער החדש בסן סירו רואה בקאקה מודל לחיקוי, הובא על ידי לאונרדו בדיוק כמוהו, הקסים במשחקים הראשונים אחרי המעבר מפלמנגו תמורת 35 מיליון יורו, וכבר סיפק שני בישולים. האם יהפוך לדבר האמיתי?

וידאו: רויטרס

אוהדי מילאן מתחילים לגלות אופטימיות זהירה כי הם חשים שניצחו בגדול בחלון ההעברות בינואר, ושני המשחקים בשבוע החולף הדגישו זאת היטב. קשישטוף פיונטק, הסקורר הפולני שנחת בסן סירו אחרי חצי עונה בלבד בגנואה, הפציץ שלושה שערים בשני המשחקים הראשונים בהרכב - 0:2 על נאפולי ברבע גמר הגביע ו-1:1 באולימפיקו מול רומא אתמול (ראשון). לוקאס פאקטה, שהכיר אותו זה עתה, הספיק לבשל לו פעמיים. ביום רביעי, רוב העבודה נעשתה על ידי המבקיע, אבל אתמול הקרדיט הלך לטבח. הברזילאי הפעיל לחץ על לורנצו פלגריני ליד דגל הקרן, גנב לו את הכדור, עבר אותו בתנועה דרום אמריקאית מבריקה ושלח כדור מושלם לתיבת השוער.

ביציעים רוצים לשמור על פרופורציות, אבל קשה מאוד להתעלם מרגשות. הראש אומר שצריך להתאזר בסבלנות, אבל הלב ממהר לקפוץ למסקנות. לא רק האסיסט האמנותי הזה - כמעט כל תנועה של פאקטה מזכירה להם את קאקה. כמעט עשור חלף מאז המכירה של הכוכב הגדול לריאל מדריד - עסקה שהפכה לכשלון עבור כל המעורבים. שום דבר לא התקרב לקאקה במשך התקופה הזו, ואפילו קאקה עצמו לא עמד בסטנדרטים כאשר חזר לביקור חטוף בעונת 2013/14. כעת יש תקווה בזכות האלגנטיות של פאקטה. משהו בתנועה שלו, בריצה עם הגב הזקוף, דומה לאליל שהצעיד את האדומים-שחורים לזכיה בליגת האלופות ב-2007 וקטף את כדור הזהב.

עוד בנושא:

ריאל בונה על בנזמה, בספרד תוהים: מה קורה עם איסקו ומרסלו?
אגוארו הודה שכבש שער עם היד, גווארדיולה מפעיל לחץ על ליברפול
הדובדבן הסודי של סולשיאר: ג'ושוע קינג מסייע למנג'ר מנצ'סטר יונייטד מבחוץ

שחקן פלאמנגו לוקאס פאקטה. GettyImages
הצטרף לאקדמיה של פלמנגו כבר בגיל תשע. לוקאס פאקטה/GettyImages

מעבורת חצות בכל יום

2007... זו הרי בדיוק השנה בה הצטרף לוקאס לאקדמיה של פלמנגו, והוא בן תשע בלבד. לא מפתיע שהוא העריץ מאז את קאקה וראה בו מודל לחיקוי, גם אם העילוי גדול בסאו פאולו, והנער בריו דה ז'ניירו. למעשה, אפילו לא בריו עצמה, אלא באי ציורי קטנטן בשם פאקטה במפרץ גואנברה. כ-4,000 תושבים בלבד גרים שם, תנועת המכוניות אסורה, והשייט במעבורת לעיר הגדולה אורך 17 קילומטרים ולוקח 40 דקות. את המסלול הזה עשה לוקאס הקטן במשך שנים בשני הכיוונים, על בסיס יומי. וזה לא היה שגרתי, כי גם האח הבכור מתיאוס למד באקדמיה. האימונים בקבוצת הגיל שלו החלו ב-14.00, האימונים של לוקאס - ב-19.00. רק סבא מיראו המנוח יכול היה ללוות את הנכדים, ולכן הם יצאו בבוקר וחזרו בסירה האחרונה בחצות. זה היה מעייף, אבל הכדור ריתק, והחלום ללכת בדרכו של קאקה לא איפשר לוותר.

כולם באקדמיה ידעו מהיכן הוא מגיע, והכינוי פאקטה היה טבעי - רוב הילדים אפילו לא ידעו את שמו האמיתי. ובעוד הוא מפנטז על קאקה, איש מלבדו לא עשה את ההקבלה הזו, כי הנער היה קטן מדי. אם כבר, אפשר להשוות אותו בהיבט זה דווקא לליאו מסי, בגלל בעיות הגדילה. כאשר היה בן 15, היה גובהו 153 סנטימטרים בלבד, והיו שנטו לנפות אותו כליל על אף הכישורים הטכניים. טיפול הורמונלי עזר, ולוקאס צמח תוך כשנתיים ל-180 סנטימטרים. כאשר התחזק מאוד פיזית, הדרך לסגל הבכיר היתה קצרה, אבל באופן אירוני היה צורך במאמן קולומביאני על מנת ללטש את היהלום.

עוד באותו נושא

הדובדבן הסודי של סולשיאר: ג'ושוע קינג מסייע למנג'ר מנצ'סטר יונייטד מבחוץ

לכתבה המלאה
שחקני פלאמנגו ויניסיוס ג'וניור, לוקאס פאקטה. AP
ה"אחים" כמעט הפכו ליריבים לקלאסיקו. לוקאס פאקטה עם ויניסיוס ג'וניור במדי פלמנגו/AP

חבר קרוב מאוד של ויניסיוס ג'וניור

תחלופת המאמנים בפלמנגו מטורפת, וריינאלדו רואדה עבד בקבוצה במשך חודשים ספורים בשלהי 2017, לפני שעזב לטובת נבחרת צ'ילה, אולם הוא הספיק להותיר מורשת משמעותית. הוא היה הראשון שהאמין עד הסוף בפאקטה, נתן לו להפגין את יכולתו במגוון תפקידים בקישור ההתקפי ובחוד, נתן לו את הבמה בגביע סודאמריקנה, והכישרון היה שותף לדהירה עד הגמר, שם אף הבקיע בגומלין מול אינדפנדיינטה, אם כי הארגנטינאים ניצחו 2:3 בסיכום שני המשחקים. "אני אסיר תודה לריינאלדו על כל מה שעשה עבורי", אמר פאקטה, שהצטער מאוד על עזיבתו.

שחקן נוסף שקודם מאוד על ידי רואדה הוא ויניסיוס ג'וניור, הצעיר בשלוש שנים מלוקאס. ילד הפלא הפך במהרה ללהיט בשוק ההעברות, נרכש על ידי ריאל מדריד, ובחודשיים האחרונים השתדרג לאחד השחקנים החשובים ביותר במערך של סנטיאגו סולארי בסנטיאגו ברנבאו. החברות בין השניים הדוקה מאוד, הם מגדירים זה את זה כ"אחים" בפרסום תמונות ברשתות החברתיות, ונהנים מאוד לבלות ביחד גם מחוץ למגרש. לכן משעשע למדי לחשוב כי היתה אפשרות סבירה למפגש ביניהם בקלאסיקו. ברצלונה עקבה בשנה שעברה ברצינות אחרי פאקטה, אשר מיודד גם עם ארתור איתו שיתף פעולה בנבחרות הצעירות, אך בחרה לא להפעיל את סעיף השחרור של 50 מיליון יורו בחוזהו בפלמנגו.

קאקה שחקן מילאן מחוץ לביתו במילאנו. Luca Bruno, AP
לאונרדו הינדס גם את הגעתו של קאקה למילאן/AP, Luca Bruno

הביאו אפילו את האח, כמו במקרה קאקה

העניין מצד הקטלונים מלמד על הנסיקה המטאורית של הקשר. ב-2017, שמו הוזכר כמועמד לשחטאר דונייצק, דינמו קייב ובשיקטאש. ב-2018, לא רק בארסה, אלא גם מנצ'סטר יונייטד ופריס סן ז'רמן בחנו אפשרות לצרפו. מילאן יכולה להרגיש ברת מזל לנצח במירוץ, ואין לדעת מה התרחש מאחורי הקלעים כדי להשלים את המהלך, כי גורמים מסוימים בפלמנגו ממש לא הבינו כיצד הסכים המועדון למכור אותו לסן סירו תמורת 35 מיליון בלבד, ומי גזר את הקופון מתחת לשולחן. דבר אחד בטוח - האיש המרכזי במגעים היה המנהל הספורטיבי לאונרדו, בוגר האקדמיה של פלמנגו ואוהד שרוף של הקבוצה. כאשר נזכרים כי לאונרדו גם הינדס את ההגעה של קאקה למילאן ב-2003, מבינים שכל המעגלים נסגרו.

לפאקטה היה קשה מאוד לסרב להצעה, והמועדון עשה הכל כדי להקל עליו. האח מתיאוס הובא למילאנו ונרשם במונצה, הקבוצה של סילביו ברלוסקוני בליגה השלישית, רק כדי לעזור ללוקאס להתאקלם - בדיוק כמו שסייעה מילאן לקאקה כאשר החתימה בזמנו את אחיו, דיגאו. זה פשוט דומה מדי, והתקשורת האיטלקית הוסיפה מיד שמן למדורה. גאזטה דלו ספורט הגדיר באוקטובר, אחרי השלמת העסקה, את פאקטה כ"שילוב של קאקה ורונאלדיניו". כוכב העבר עצמו ביקש לא להעמיס ציפיות גבוהות מדי על הכוכב בן ה-21 וטען: "ראינו כבר הרבה שחקנים שלא עמדו בתחזיות, וכדאי להימנע מהשוואות. כדאי לתת לו להגיע ולשחק בראש שקט". ואולם, באותה הזדמנות הוא גם ציין: "עתיד ורוד לפניו. אני מאמין בו".

הוא ממש לא היחיד. טיטה, מאמן נבחרת ברזיל שכלל את הקשר חסר הנסיון ברשימת ההמתנה בסגל למונדיאל למקרה של פציעות, מעריך אותו מאוד. אחרי שערך פאקטה הופעות בכורה במדים הלאומיים בספטמבר, התפייט הבוס הוותיק: "הוא רואה כדורגל בדרך דומה לניימאר ופיליפה קוטיניו". גם מרסלו לא מפסיק לדבר בשבחו, על אף שמגן ריאל מדריד גדל בפלומיננזה, היריבה המושבעת ביותר של פלמנגו. בעצם, כל ברזיל מייחלת להצלחתו. גם בסלסאו מחפשים שחקן שיזכיר את קאקה בשיאו, ופאקטה הוא המועמד המוביל לתפקיד. הוא לא יכול לברוח מההקבלה הזו. הוא גם לא רוצה.

שחקן מילאן לוקאס פאקטה. GettyImages
המשחקים הראשונים במילאן מוכיחים שהפוטנציאל עצום. לוקאס פאקטה/GettyImages

לשמור רגליים על הקרקע, לא לספוג כרטיסים

המשחקים הראשונים בקבוצתו החדשה מוכיחים שהפוטנציאל עצום. המאמן ג'נארו גאטוזו שיבח בדרכו המיוחדת את הבגרות המנטלית של הברזילאי: "הוא כבר מרגיש כמו שחקן אירופי לכל דבר". פאקטה לא מהסס לקחת אחריות, מבקש את הכדור בכל הזדמנות ומפגין בטחון עצמי ללא גבול. אפשר להבין את האוהדים שמתאהבים בו כבר עכשיו. יש לו כריזמה מיוחדת.

האם תהיה המשכיות? זו כבר סוגיה הרבה יותר מורכבת. ראשית, צריך למצוא את העמדה האופטימלית עבור הכוכב החדש שמשובץ בינתיים בעיקר באגף השמאלי, אך מעדיף באופן אישי לשחקן כפליימייקר. שנית, אם הבטחון העצמי יהיה מופרז, הדבר עלול להפוך לבעיה. המקרה של פאטו, שהובא אף הוא לסן סירו על ידי לאונרדו, הוא דוגמא נהדרת לכך. שלישית, יש צורך להתאים את הארגסיביות לכדורגל האיטלקי. פאקטה נוטה לבצע עבירות רבות, ויש לו יותר כרטיסים צהובים משערים בקריירה הקצרה עד כה. את הקדנציה באיטליה הוא החל עם שתי אזהרות בשלושה משחקי ליגה, ואתמול הוחלף בדקה ה-76, בין היתר כי חששו של גאטוזו מהרחקה.

בקיצור, סימני שאלה רבים מרחפים באוויר, אבל זה לא צריך לעצור את ההתלהבות. המעבורת עזבה את האי, ועל סיפונה אוצר יקר ערך. כולם מקווים שלא תטבע בדרך ותגיע ליעדה בשלום.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully