וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוח הקבוצה, לא המועדון: על הניצחון של מכבי תל אביב מול צסק"א

12.1.2019 / 9:44

מכבי ניצחה במוסקבה בזכות תוכנית משחק הגנתית של ספרופולוס והתעלות של הישראלים המושמצים שלה, ולא בשל הוינריות המכביסטית שניקולה וויצ'יץ' קבר השבוע. אם ראשיה לא מתכוונים לחזק את הקבוצה, עליהם להודיע שהיווני יישאר בעונה הבאה גם אם יאבדו את האליפות

ניקולה ווצ'יץ'. ברני ארדוב
"מאמן ושחקנים הוכיחו וינריות בזמן שמעסיקיהם הודיעו להם שזה ממש בסדר להפסיד".ניקולה ווצ'יץ'/ברני ארדוב

על ניצחונות כמו של מכבי תל אביב אמש במוסקבה היו אומרים פעם שהם משקפים את רוח המועדון ושהם מוכיחים שאת הצהובים אסור לקבור אף פעם. אלא שהפעם הסיפור שונה: הקבוצה ששלח אתמול לפרקט יאניס ספרופולוס השיגה סנסציה אירופאית למרות רוח המועדון, ולא בזכותה. היא הביסה את אחת הקבוצות הטובות ביבשת באחד המגרשים הקשים באירופה בסופו של שבוע שבו הודיע הג'נרל מנג'ר של המועדון, ניקולה וויצ'יץ', בריאיון לשי האוזמן (גילוי נאות: ידיד ורע) בערוץ הספורט, שעקב מגבלות תקציביות ותקנוניות (החוק הרוסי), נבצר ממנה להילחם על מקום בצמרת היורוליג. מאמן ושחקנים הוכיחו וינריות בזמן שמעסיקיהם הודיעו להם שזה ממש בסדר להפסיד.

לפני שנגיע להתעלות של מכבי, חייבים להוריד מהשולחן את החלק של הרוסים בהפסד. צסק"א היא כבר לא הקבוצה המאיימת מהעונות הקודמות של כהונת דימיטריס איטודיס, זו שהתבססה על חדירות ומסירות החוצה, הנעת כדור מופתית וריקודים בהתקפה. לאור הדומיננטיות הגוברת של קורי היגינס ו-וויל קלייבורן, והנטייה של היווני לא לשבץ את כל כוכביו ביחד בחמישיה, זו הפכה להיות קבוצה אנוכית יותר, שמתבססת על יצירתיות ואחד על אחד של דה קולו וצמד האמריקאים שהזכרנו. ולאור הירידה ביכולתו של קייל היינס, אחד הבלמים האחוריים הטובים בתולדות הכדורסל האירופי, צסק"א גם נחלשה משמעותית בהגנה.

כדי לחזק את הצד הזה נאלץ איטודיס להחזיק לדקות ארוכות על הפרקט את דניאל האקט המוגבל התקפית ולספסל את סרחיו רודריגז, שהפך לשטיח של ג'ון דיברתולומיאו בדרך לטבעת. מעבר לזה, הרוסים ירדו רע להגנה לאורך כל הערב, איפשרו חדירות קלות ונתנו לאורחת נתונים נדירים של 74.5 אחוזי קליעה מ-2 וניצחון גדול למרות 19 אחוז בלבד משלוש.

עוד בנושא:

במכבי רואים בזוסמן כעתיד של המועדון, טיוס שוב בתוכניות: מכבי חוגגת ניצחון במוסקבה
יובל זוסמן סחט מחמאות. וויצ'יץ' שוב תוקף את פרנקל וניר אלון
בזכות הצגה של זוסמן וטיוס: מכבי תל אביב הדהימה את צסק"א

שחקן מכבי תל אביב ג'ון דיברתולומאו. האתר הרשמי של מכבי תל אביב, אתר רשמי
הועדף על קנדריק ריי כרכז מחליף והיה מצוין. דיברתולומאו/אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי תל אביב

לערב אחד, היה אפשר גם לקבל הצצה למכבי נטולת מגבלות כלכליות ותקנוניות (או תירוצים, תלוי בנקודת ההשקפה), כשאלכס טיוס, יובל זוסמן וג'ון דיברתולומיאו הישראלים לא רק שלא הגבילו אותה, אלא נתנו תרומה של זרים - בדיוק אלו שחסרים לה. דיברתולומיאו הועדף לראשונה בעידן ספרופולוס על קנדריק ריי כרכז המחליף, ונתן תצוגה התקפית מלאת ביטחון, עם חדירות פנטסטיות, קליעה ושליטה בקצב. זוסמן העניק למכבי לא רק את הגארד-פורוורד הנוסף שאין לה, אלא גם מימדים משמעותיים שחסרים לה בקו האחורי הננסי שבנתה בעונות האחרונות, בעיקר בצד ההגנתי.

טיוס היה הגבוה הדומיננטי שטאריק בלאק אמור היה להיות, עם כיסוי הרמטי של הטבעת בהגנה (4 חסימות) ומשחק התקפי סולידי. לאור התרומה של השלושה, בייחוד שני הראשונים, ספרופולוס יכול היה להרשות לעצמו לתת לוילבקין 20 דקות בלבד, ולא להסתמך באופן מוחלט על הקפריזות שלו. איכשהו, עם פחות דקות משחק, הגארד האמריקאי שסביבו נבנתה הקבוצה גם החל לשמור לפתע, אולי בגלל יותר אנרגיות ואולי בשל החשש מהספסול. גם דיאנדרה קיין יכול היה להתרכז לאור העומק הפתאומי של מכבי במה שהוא טוב בו - הגנה וסיומת במגרש הפתוח - וזרק שתי שלשות בלבד (מול ממוצע של 3.43 עד אתמול).

את התרומה הפרסונלית של שחקנים בודדים השלימה תוכנית משחק מצוינת של ספרופולוס. בעוד בעונות קודמות הייתה צסק"א בעיקר קבוצה של פיק אנד רול באמצע (היי פיק אנד רול), העונה היא מבצעת את המהלך הזה בעיקר מהצד, והיווני בלם זאת באמצעות הגנת טופ-סייד - מניעת התנועה לאמצע בכל מחיר. היישום היה פנטסטי, הבסיס של ההתקפה של צסק"א קרס ומכבי ניצלה זאת כדי לשלוט בריבאונד, לחטוף ולרוץ לסלים קלים. הקבוצה שתחת נבן ספאחיה הייתה הגרועה באירופה הגנתית יכולה לשמור, כך מתברר, תחת איש מקצוע שמייחס מעט יותר חשיבות - ומביא ככל הנראה גם יותר ידע - לצד הזה של המגרש.

עוד באותו נושא

במכבי רואים בזוסמן כעתיד של המועדון, טיוס שוב בתוכניות: מכבי חוגגת ניצחון במוסקבה

לכתבה המלאה
יאניס ספרופולוס מאמן מכבי תל אביב. דני מרון
חייב להמשיך, אפילו אם מכבי תאבד את האליפות. ספרופולוס/דני מרון

לפני שני משחקי בית קריטיים נגד ברצלונה ופנאתינייקוס, קבוצות שמכבי חייבת לנצח אם ברצונה לשמור על סיכויי העפלה תיאורטיים לטופ 8, כדאי לסייג ולהזכיר שדיברתולומיאו, זוסמן וטיוס לא ישחקו ככה תמיד. החיזוק עדיין חיוני, הכיסים של הבעלים עדיין לא נפתחו ותאריך החזרה של ג'רמי פארגו עדיין מעורפל. הבעיות של הקבוצה ושל המועדון לא נפתרו עדיין, כפי שהעידה עוד קטטת טוויטר ילדותית של ניקולה וויצ'יץ' עם שמואל פרנקל סביב החוק הרוסי בסוף המשחק. מכיוון שחיזוק נראה רחוק, דבר אחד מכבי כן יכולה לעשות אחרי הרגע הכי גדול שלה בעונות האחרונות: להודיע שספרופולוס יישאר כאן בעונה הבאה גם אם יפסיד את האליפות, צעד שיוריד ממנו לחץ ויבסס את מעמדו בעיני השחקנים (והאוהדים). ספק גדול אם הצהובים יכולים למצוא מאמן טוב ממנו בקיץ. מימוש האופציה לעונה הבאה הוא הדבר הנכון. השאלה היא מתי מכבי תל אביב - כמועדון - עשתה בפעם האחרונה את הדבר הנכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully