וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אייר ג'רדאן: ג'רדאן שאקירי המריא מול יונייטד, אבל האם ימצה את הפוטנציאל?

17.12.2018 / 8:30

שנים ארוכות מדי מהקריירה המבטיחה נזרקו לפח, אבל יורגן קלופ האמין ב"מסי האלפיני", הביא אותו לאנפילד - וקיבל אתמול צמד מול יונייטד, מולה שאקירי תמיד אהב לשחק. האם זה רגע השיא, או רק נקודת ציון בדרך לתהילה?

עריכת וידאו: ניר חן

לקראת קיץ 2012 החתימה באזל את מוחמד סלאח כמחליפו הישיר של ג'רדאן שאקירי. מעטים מאוד, מלבד הסקאוטים של אלופת שווייץ, שמעו אז על הכישרון המצרי. לעומת זאת, שמו של שאקירי הלך לפניו - הוא הוגדר בכל הרשימות כאחד הכוכבים הצעירים המבטיחים בתבל. קראו לו מסי האלפיני. מועדוני פאר רבים עמדו בתור כדי לשוחח עם סוכנו, ובאיירן מינכן היתה זו שזכתה לבסוף בשירותיו תמורת 12 מיליון יורו. משעשע להיזכר בכך עכשיו, כאשר סלאח ושאקירי משתפים פעולה באנפילד, כאשר השווייצרי משמש כגיבוי, אבל זה מדגיש בעיקר את העובדה כי הפוטנציאל שלו לא מוצה, בלשון המעטה.

הפוטנציאל הזה היה ועדיין נשאר עצום. שאקירי הקסים כבר במשחקיו הראשונים בבאזל ביכולת כדרור פנומנלית ובקבלת החלטות לא שגרתית. היה ברור - הוא מסוג הכוכבים שגורמים לאוהדים לקנות כרטיס ולרוץ ליציע. וירטואוז חצוף ובלתי צפוי שלא מכיר במגבלות ומנסה להמציא משהו חדש בכל הזדמנות. שחקן רב גוני, אשר לא כדאי לדחוף למשבצת ספציפית, גם אם אפשר היה לראות בו כבר מזמן תכונות מסוימות של אריאן רובן. כך לפחות הבקיע שאקירי את השער המפורסם הראשון שלו, בטיל מטורף ממרחק לחיבורים של אנגליה בספטמבר 2010, במוקדמות אליפות אירופה.

עוד בנושא

ליברפול ניצחה 1:3 את מנצ'סטר יונייטד וחזרה לפסגה, צמד לשאקירי
שחקני העבר תוקפים את מוריניו: "יונייטד איומה, השחקנים סובלים"
הגרלת שמינית גמר ליגת האלופות: ליברפול תפגוש את ריאל מדריד?

שרדאן שאקירי שחקן פ.צ. באזל. GettyImages
בעבר הלא רחוק סלאח היה נחות ממנו משמעותית. שאקירי במדי באזל/GettyImages

היצפלד ראה בו כוכב על

שער הבכורה המדהים הזה במדים הלאומיים הצדיק בדיעבד את ההחלטה של המאמן אוטמר היצפלד לקחת אותו, כנער בן 18, למונדיאל בדרום אפריקה. הגרמני רצה להעניק לשאקירי ניסיון חשוב כבר אז, על מנת שיוכל להתפתח במהירות למנהיג הנבחרת ולאחד הכוכבים הגדולים בתולדותיה. היצפלד העריץ את היהלום וסמך עליו בעיניים עצומות. כמקורב להנהלת באיירן, הוא גם המליץ לאולי הנס וקרל היינץ רומניגה להחתים אותו בכל מחיר. "שאקירי הוא העתיד של מינכן, הוא היורש של רובן ופרנק ריברי", אמר השועל הוותיק, והמגעים עם באזל נכנסו להילוך גבוה מאוד אחרי ההצגה במשחק מכריע בליגת האלופות בדצמבר 2011.

זו היתה סנסציה. מנצ'סטר יונייטד אמנם הגיעה לשווייץ בתקופה לא מזהירה, שבועות אחרי התבוסה ההיא בדרבי, 6:1 ביתי משפיל מול מנצ'סטר סיטי, אבל חניכיו של אלכס פרגוסון היו זקוקים לתיקו בלבד כדי להעפיל לשמינית הגמר. לשאקירי היו תוכניות אחרות. בתחילת ההתמודדות, הוא העביר כדור רוחב משמאל, ומרקו שטרלר תירגם אותו לשער יתרון. לקראת סיום, הוא שלח הגבהה מדודה מימין, ואלכסנדר פריי ניצל מחדל בהגנה כדי לנגוח פנימה ולהבטיח את הנקודות. שער מצמק של פיל ג'ונס לא שינה דבר, ובאזל חגגה הישג ענק על חשבון השדים האדומים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שרדאן שאקירי שחקן באיירן מינכן. GettyImages
אכזבה גדולה. במדי באיירן/GettyImages

קלופ התאהב מהמשחק הראשון

ואולי פשוט כדאי לו לשחק מול מנצ'סטר יונייטד כל שבוע. כאשר פגש אותה לראשונה במדי סטוק סיטי, ניצח שאקירי 0:2, ולמעשה שמר על מאזן אישי ללא הפסד מול היריבה עד למפגש השני בעונה שעברה - כאשר קבוצתו כבר היתה בעיצומו של משבר קטסטרופלי בדרך לירידה. הקריסה הזו הורידה את סעיף השחרור לפי החוזה, ואיפשרה לליברפול להחתימו במחיר נוח יחסית במונחי השוק הקיימים, כולה 13.5 מיליון ליש"ט. ואת מי פגש השווייצרי בבכורה אצל יורגן קלופ? נכון, את יונייטד בכבודה ובעצמה.

אז נכון, היה זה רק משחק ידידות במישיגן, ההרכבים היו ניסיוניים, ואיש לא הסיק מסקנות מרחיקות לכת, אבל ההופעה הזו היתה מסחררת. שאקירי נכנס בהפסקה כמחליף במקומו של סלאח, בישל לדניאל סטארידג', השתלט לחלוטין על המהלכים, וקינח עם מספרת מרהיבה בניצחון 1:4. קלופ יצא מגדרו: "זה לא נורמלי להשתלב כך בסגנון אחרי ארבעה ימים בלבד בקבוצה. ג'רדאן עלה על הציפיות שלי. מיד אחרי החתימה, הוא השתוקק להצטרף לאימונים, והיה נלהב. זה רגע טוב וחשוב בקריירה שלו, והוא יכול לשתף פעולה עם שחקנים נהדרים".

יורגן קלופ מאמן ליברפול חוגג. רויטרס
הראשון לזהות. קלופ/רויטרס

המעבר לליברפול ב-2014 טורפד

בגיל 27, זה לא סתם רגע חשוב. זו הזדמנות שלא תחזור, כי שנים ארוכות מדי בוזבזו. המעבר לבאיירן התרחש בשלב מוקדם מדי, הנבואה של היצפלד לא התממשה, וגם כאשר רובן וריברי היו פצועים לא קיבל השווייצרי דקות משחק באליאנץ ארנה. לשני הצדדים לקח זמן להבין שהשידוך לא עובד - ובמיוחד לבאיירן. בקיץ 2014, אחרי המונדיאל החיובי בברזיל, במהלכו הבקיע שאקירי בין היתר שלושער לרשת הונדורס, הביעה ליברפול של ברנדן רוג'רס עניין רב להחתימו. במינכן סירבו, בטענה כי הכוכב נמצא בתוכניותיו של פפ גווארדיולה, רק כדי לשלוח אותו בחלוף חצי שנה לאינטר - אשר נכשלה אף היא בגלל מערכת יחסים עכורה עם רוברטו מאנצ'יני. לבסוף, הוא עשה את דרכו לקבוצה צנועה הרבה יותר, ונאלץ להסביר מדוע העדיף את סטוק.

"זו קבוצה שאפתנית, ואני רוצה שקט נפשי הרחק מאור הזרקורים", טען שאקירי. שלוש שנים מאוחר יותר, הוא הואשם באחריות ישירה לירידה, למרות שתרם שמונה שערים ושבעה בישולים אשתקד. חוסר היציבות היה בעוכריו. "שחקני סטוק הפגינו חוסר מקצועיות, ובראשם שאקירי. הוא מסוגל לתת משחק מדהים, אבל אז נעלם במשך שלושה משחקים, מטייל על המגרש ולא עושה כלום. אני פשוט לא מסוגל לסבול שחקנים כאלה", אמר גארי נוויל מכיסאו כפרשן. בעצם, הביקורת הגיעה אפילו מחבריו לקבוצה. צ'רלי אדם יצא בהצהרה בוטה לפיה "שאקירי הוא כביכול שחקן גדול, אבל אף פעם לא מופיע כשצריכים אותו".

ג'רדאן שאקירי עם דגל אלבניה. מתוך אינסטגרם, צילום מסך
לא חושש להביע דעות פוליטיות. שאקירי עם דגל אלבניה/צילום מסך, מתוך אינסטגרם

גם שווייצרי, גם קוסוברי

האמנם? זה לכל הפחות לא מדויק. בנבחרת, למשל, שאקירי נוטה להתעלות דווקא כאשר זקוקים לו יותר מכל. אי אפשר לשכוח את המספרת המופלאה שלו לרשת פורטוגל בשמינית גמר יורו 2016. במונדיאל ברוסיה - השלישי בקריירה שלו - הוא היה בזמן הנכון במקום הנכון כדי להבקיע בדקה ה-90 ולהביא 1:2 קריטי מול סרביה, בקרב טעון מאוד מבחינה אישית, כיליד קוסובו. הוא אף חגג עם תנועת הנשר האלבני, ואין לו בעיה להביע את דעותיו. הוא אדם דעתן, צבעוני, בעל רקע מרתק. לו הכל היה הולך כשורה, הוא באמת היה הופך למסי האלפיני. וזה אולי כבר לא יקרה, אבל המעבר לאנפילד פותח בפניו צ'אנס יותר מהכלל. קלופ יודע לטפח שחקנים מסוגו.

המנג'ר הגרמני התעלם מהספקות והחתים את שאקירי כדי לקבל שחקן שמסוגל לשנות את המומנטום. השווייצרי לא אמור להדיח מההרכב את חברי השלישיה המושלמת - מקומם של סלאח, רוברטו פירמינו וסאדיו מאנה מובטח. העניין הוא שבעונה שעברה לא היה מישהו שמסוגל להיכנס לנעליהם. כאשר המצרי נפצע בגמר ליגת האלופות, שלח קלופ למגרש את אדם ללאנה - שחקן טוב מאוד, אך בעל תכונות אחרות לגמרי. עם שאקירי, שמסוגל להחליף כל אחד מהטריו, וגם לתפקד בקישור במידת הצורך, יש לאדומים קלף חזק על הספסל.

כך נראה גול הבכורה שלו בליברפול (נחשו מול איזו יריבה)

מול יונייטד הולך לו אפילו בימין

אתמול הופעל הקלף הזה, וקלופ זרק את שאקירי למערכה ביחד עם כל השלישיה, כאשר התוצאה עמדה על 1:1, והאורחת התבצרה כהרגלה בהגנה. כדי לפרוץ את הבונקר, נדרש משהו לא שגרתי, ושאקירי מסוגל להיות האיש הנכון למשימה. עבור הווירטואוז, זו היתה הבמה האולטימטיבית מול היריבה החביבה מבחינתו. כמו עם באזל ב-2011, כמו במישיגן בקיץ, הביטחון העצמי שלו היה בשמיים - עד כדי כך שאת השער הראשון הוא הבקיע ברגלו הימנית החלשה. השני הגיע בשמאל, ואמנם בשני המקרים הכדורים פגעו באריק באי חסר המזל, אבל זה לא ממש משנה. הוא היה גיבור הערב. גיבור הניצחון הראשון של קלופ על יונייטד בפרמיירליג.

לפני חודשיים אמר קלופו: "אני חושב שלאף אחד אין מושג עד כמה טוב שאקירי יכול להיות. זו לא ביקורת - זו האמת. היה זה הדבר ההגיוני להחתימו. הוא עדיין לא התעצב לגמרי. עדיין יש לו המון מקום לשיפור, וזה מצוין. הוא מעניק לנו משהו שונה". אתמול זה באמת היה משהו שונה, אבל האם תהיה לכך המשכיות? זה תלוי רק בשחקן עצמו. הצמד במשחק החשוב ששמר את האדומים בפסגה יכול להיזכר כרגע השיא שלו במועדון לפני הדעיכה, אך מסוגל להיות גם נקודת ציון בדרך להמראה לגבהים חדשים. חובבי הכדורגל היצירתי והשמח צריכים לקוות שהאופציה השנייה היא שתתממש.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

ג'רדאן שאקירי ליברפול. רויטרס
שימשיך ככה. שאקירי חוגג אמש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully