וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיר רפאים: הכדורגל הישראלי מחפש נקודה ראשונה בגלזגו

אחרי כל כך הרבה שנים, שלל מפלות ואפס הצלחות, הכדורגל הישראלי מחפש נקודה ראשונה בגלזגו. הרצוג, הנציג היחיד שניצח בהאמפדן, לא חוזר לעבר. נאתכו, שכבר הפסיד כאן, לא פוזל לסטטיסטיקה. שליחנו לסקוטלנד אורן יוסיפוביץ על מארחת פייבוריטית ומדינה שעדיין לא התעוררה

צילום: אורן יוסיפוביץ, עריכה: איתי עמרם

בעיגול האמצע כינס את השחקנים אנדי הרצוג, חושך בשעון, ארבע מעלות באוויר וטפטופים בשמיים, ובפעם הראשונה מאז הגיע נשמע האוסטרי כאחד שניכס לעצמו את ההיסטוריה של הכחול-לבן. "אל תיכנסו לפאניקה", נאם ועד היציע שמעו, "הגענו למעמד הזה אחרי כל כך הרבה שנים - בואו נעשה שלא תצטרכו לחכות לזה עוד כל כך הרבה שנים".

עוד בנושא

הערב: סקוטלנד - ישראל (21:45, רשת 13)
כל העדכונים, הניתוחים והכתבות לקראת הקרב בגלזגו
הצהובים יכריעו? התרחישים לקראת הגרלת מוקדמות היורו
מהרצוג להרצוג: הסיוט של הנבחרת הוא כעת תקוותה הגדולה
סקוטלנד מתעסקת ב"קללת האמפדןרוברטסון: "נשמח לנקום"

קאלום מגרגור סלטיק חוגג שחקני הפועל באר שבע מאוכזבים. ברני ארדוב
שרשרת אכזבות ומפלות. שחקני באר שבע אחרי ההדחה מול סלטיק/ברני ארדוב

0 ניצחונות, 0 תיקו, 22:5 בשערים - איך מוציאים מכאן נקודה?

מה שלא קל לנכס ולא קל לנחס זה את הסטטיסטיקה. הפועל תל אביב חטפה שלוש פעמים בגלזגו, ולא כבשה. מכבי חיפה גם היא הפסידה בלי לכבוש, לריינג'רס, והפועל חטפה מהכחולים רביעייה. באר שבע הובסה מול סלטיק, 5:2; בית"ר מול ריינג'רס 4:2. עם משחק הנבחרת כאן באייטיז, שנגמר ב-1:3 מקומי, התקיימו בסך הכול שבעה מפגשים בגלזגו, עם שבע מפלות, 0% הצלחה והפרש שערים כואב של 22:5. ישראלים כל כך חלשים היסטורית בסקוטלנד, שאפילו אם נמצא את "נסי", לא נזהה אותה.

שאלתי את ביברס נאתכו, אחד שספג אישית הפסד כאן בדצמבר 2009 - איתו ברשימה ערן זהבי ולואי טהא - על הסטטיסטיקה. "אנחנו לא מסתכלים על המאזן של הקבוצות בסקוטלנד בעבר", הכריז. "סטטיסטיקה סופה להשתנות".

"אכפת לי רק לגבי השחקנים שלנו", אמר לי מאמן סקוטלנד מקליש, כששמע על המיס-מצ' ההיסטורי של הישראלים מול הסקוטים. השאלה היתה אם הסתמך על משחקי העבר, זיהה נקודות חולשה שיכולות ללמד אותו משהו על היכולת או המנטליות של השחקן הישראלי, ספציפית בסקוטלנד. "זה עלינו, על המנטליות שלנו, היכולת שלנו, הכדורגל שלנו", ענה. "אנחנו מכבדים את ישראל על מה שעשתה לאחרונה, ואולי היה להם קשה לשחק כאן, אבל אנחנו לא לוקחים שום דבר כמובן מאליו". מאוחר יותר טען עיתונאי סקוטי: "אין סיכוי שמקליש בכלל ידע על הסטטיסטיקה הזו".

אותה השאלה הופנתה להרצוג, שבאופן אירוני, הוא הישראלי היחיד שניצח באיצטדיון הזה בעבר. גם הוא לא מאמין בפעם ולא בנתונים אלא בכאן ובעכשיו. "הנבחרת הסקוטית טובה מאוד בבית אבל אני חושב שלא זה ולא המאזן של הישראליות בעבר, רלוונטי לגבי מה שיקרה היום. להפך - משחק כזה הוא חלום של כל שחקן כדורגל מקצוען. המשחק מול גואטמלה היה נחמד, אבל כולנו מחכים למשחקים האלה, בהם נבחן האופי האמיתי של השחקן". יאללה, תראו לנו.

ביברס נאתכו שחקן נבחרת ישראל. רויטרס
סטטיסטיקה סופה להשתנות". נאתכו/רויטרס

כולם צודקים - סקוטלנד פייבוריטית, ובגדול

היסטורית, שום דבר טוב לא קרה לנבחרת ישראל אחרי שמשהו טוב קרה לה. הניצחון בצרפת הביא מפלה מול פינלנד, ה-0:5 מול אוסטריה הביא את נערות הליווי ודנמרק, ה-0:3 מול בוסניה חיסל את הקמפיין של גוטמן והרשימה מתחילה עוד לפני שרובינו נולדנו. אחרי שני ניצחונות ביתיים בליגת האומות ו-0:7 בידידות, המפגש של סקוטלנד ואלבניה אולי ישנמך את קומת הישראלים. סוכנויות ההימורים הגיבו בהתאם, והיחס לטובת סקוטלנד זינק. 1.70. תיקו, התוצאה הרצויה לישראל, מתומחרת נכון לאמש ב-3.75. אנדרדוג למופת.

נאתכו לא התרגש ואמר: "הערכתי עוד לפני המשחק באלבניה שסקוטלנד תנצח שם. בלי קשר, נבחרת ישראל לא יכולה להרגיש פייבוריטית, מול סקוטלנד, ועוד אצלה בבית. אנחנו נעשה את מה שאנחנו חושבים לנכון כדי להביא את התוצאה שאנחנו רוצים - ואם זה אומר להתגונן או להחזיק בכדור בפרקים מסוימים, זה מה שנעשה". כשאריאל הרוש נשאל על שק הטריקים שיש לשוער כדי למשוך זמן, לא התבייש, והודה: אני יודע מה לעשות.

עדיפה מנטליות כזו, של אופציה לעקיצה, מאשר של אף בעננים ותוצאה באדמה.

אלס מקליש, מאמן נבחרת סקוטלנד. רויטרס
אכן, פייבוריטים. אלס מקליש/רויטרס

הטקטיקה של הרצוג ושל מקליש

אחרי המפלה בצפון אירלנד, שהביאה משום מה לגל ביקורות מופרך כלפי הרצוג, מאמן שהדריך את הנבחרת בקושי שמונה דקות, האוסטרי המבוהל אמר שאולי ישנה את מערך ה-5:3:2. אחרי שני משחקים רשמיים מוצלחים ושביעייה למורל, השיטה נראית בטון, לא ברת שינוי. "אני אוהב גמישות טקטית אבל כמאמן של נבחרת לאומית לא רציתי לשנות יותר מדי ממשחק למשחק", הסביר אודות הלבטים. "הייתי מאמן חדש, התחלתי באוגוסט, והיה חשוב לי שהשחקנים יקבלו הרגשה של אוטומטיזם לגבי השיטה. עכשיו אני חושב שזה נראה טוב, אבל מחר מתחילים שוב, מאפס. עבורי המנטליות חשובה יותר".

בסקוטלנד ההפך הוא הנכון. מקליש, מינוס תשעה שחקנים פצועים, בחר בהרכב של "אין ברירה" ודווקא הוא עבד וסיפק רביעייה באלבניה. הוא גם שינה שיטה, משלושה בהגנה לארבעה, והאנשים שמסקרים את הנבחרת אומרים שכך יהיה גם מחר - כלומר, שתי הנבחרות צפויות לעלות בשיטה ובהרכב ששוחק בהופעה הלאומית האחרונה. הבלם מאברדין סקוט מקנה אף הודה שהוא מעדיף רביעייה מאחור.

אם כבר מדברים על המאחור, היכולת האדירה של שלישיית הקישור הדפנסיבי הצליחה למנוע עודף עבודה מהבלמים, עד כה, אבל סביר להניח שהטריו ייני-טהא-בן הרוש - ציוות שאף ישראלי לא היה מאמין שנראה יחדיו במשחק כזה חשוב - יקבל הלילה עבודה מסוג אחר. אפשר לדבר על זהבי ודאבור כמה שרוצים, אבל דבר אחד בטוח: לא סופגים? עולים.

הרכב משוער, ישראל (5-3-2): הרוש, דסה, ייני, טהא, בן הרוש, טואטחה, פרץ, כיאל, נאתכו, זהבי, דאבור.

הרכב משוער, סקוטלנד (4-1-4-1): מקגרגור, פאטרסון, בייטס, מקנה, רוברסטון, ארמסטרונג, מקגרגור, פרייזר, פורסט, כריסטי, פלטשר.

שחקני נבחרת סקוטלנד באימון לקראת המשחק מול ישראל. אורן יוסיפוביץ, מערכת וואלה! NEWS
גם הם, כמו ישראל, משוועים להעפיל לטורניר גדול. שחקני סקוטלנד/מערכת וואלה! NEWS, אורן יוסיפוביץ

"הלו, זה משחק ידידות"

יופי של מסעדה איטלקית בבאטלפילד אווניו, כמה דקות מהאמפדן. טעימה ואותנטית, אפילו המלצר איטלקי. וכשהחבר מנאפולי שאל מה מעשינו כאן, והסברנו לו, הוא מיד ביטל את ההתלהבות: "הלו, זה משחק ידידות".

במובן מסוים, סקוטלנד היא גרסה בריטית של ישראל. גם הסקוטים משוועים לכרטיס לטורניר גדול - במקרה שלהם מאז 1998. אפילו פלייאוף לא טעמו מאז 2003, והתקווה הלכה ואבדה, וגם שם כיוון הרוח זז לפי 90 הדקות האחרונות. "זה מדהים איך ניצחון אחד משנה את הכול עבור מדינה", טען העיתונאי מת'יו לינדסיי שחזר עם הנבחרת מאלבניה שלשום בלילה. גם אצלם המטרה המוצהרת של המאמן וצוותו היא "להחזיר את הרוח".

ורוח זה באזז ובאזז זה קהל. רחובות סקוטלנד לא מרגישים שיש משחק גורלי באופק, אפילו לא קרוב. נכון להיום לא נמכרו מעל ל-20 אלף כרטיסים באיצטדיון שמכיל 52 אלף מקומות. 2,000 משוגעים חרכו את אלבניה, יותר הגיעו לסמי עופר, אבל בסקוטלנד לא סופרים משחק ביתי אחד ב-2018 שמילא אפילו חצי מהאמפדן. ואלו חבר'ה שאוהבים כדורגל. בסקוטלנד מנסים, כולל בעזרת שילוט באיצטדיון - "שום דבר לא חשוב יותר" - למשוך כמה שיותר אוהדים למפגש הקריטי. המאמן מקליש אפילו ביקש: "האוהדים שהיו באלבניה צריכים להתקשר לכל החברים שלהם ולהגיד להם 'בואו להאמפדן ביום שלישי!".

ואולי זה גם הפורמט. כמו המלצר החביב, שעדיין חשב שזהו משחק ידידות, אוהדים רבים טרם התחברו למפעל החדש - אולי עוד לא הפנימו שזה הסיכוי הגדול ביותר של הסקוטים להריח יורו. שאלתי את הבלם מקנה על כך. "זה דבר שהם לא ראו כאן", הודה, "אבל אני מקווה שכל אוהד שיגיע למשחק יקבל תמורה, ואם נשיג את התוצאה שצריך, ונעלה לטורניר גדול, האוהדים יעריכו את זה ויחזרו לעקוב".

"הקהל יעזור להם", ביברס בטוח, "אבל יש לנו מספיק שחקנים מנוסים שיודעים להתמודד בתנאים קשים". אם כן, המשימה של הקפטן, זהבי, דאבור וכיאל היא להשאיר את האמפדן ריק גם במשחקים הבאים.

זהו. ב-21:45 מתחילים לשחק כדורגל.

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully