וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך והייסורים: עדיין לא ברור מה נבן ספאחיה רוצה ממכבי תל אביב

2.11.2018 / 11:30

הסגנון של ברצלונה מנוגד לכל המגמות בכדורסל העולמי, אבל לפשיץ' לפחות יש דרך, שיטה ועקביות. במקרה של ספאחיה, לעומת זאת, עדיין אין מסר, גם אחרי שנה וחצי בתפקיד. ולא, הפציעות הן לא תירוץ

נבן ספאחיה מתדרך את שחקני מכבי תל אביב. הטוויטר של מכבי תל אביב, אתר רשמי
כרגע זה נראה לא טוב. ספאחיה ושחקניו/אתר רשמי, הטוויטר של מכבי תל אביב

לא מעט מושגי מפתח קליטים השתלטו בשנים האחרונות על הכדורסל העולמי: סמול בול; הזריקה הכי טובה היא שלשה מהפינה; פוסט אפ הוא מהלך לא יעיל; ריווח; חדירה והוצאה; סל ב-7 שניות או פחות; סטרץ' פור; סטרץ' פייב. סביר להניח שסווטיסלב פשיץ', מדריך ותיק בקורסי מאמנים, מכיר את כולם על בוריים. ככל שניתן להתרשם מסגנון המשחק של ברצלונה, הסרבי בז להם. הקטאלאנים משחקים כאילו הזמן קפא מלכת בשנות ה-90'. הקצב איטי, אלא אם כן יש אפשרות לעשות סל מהיר ביתרון מספרי מובהק - עדיף של אחד על אפס; בהתקפה משחקים פיק אנד רול, כמו כולם, אבל המהלך המוכר בדרך כלל מוביל לפיק אנד רול הבא, ואז לעוד אחד, כשהשליטה בקצב היא המטרה המרכזית; המסירה פנימה היא אופציה משמעותית ומרכזית, וזו גם הסיבה לפריחה המאוחרת של אנטה טומיץ'; ההרכב הפותח מציג שלישיית מגדלים, טומיץ', קלאבר וסינגלטון, ששולטים ביד רמה בריבאונד (46:27 בקטגוריה הזאת אמש, כולל 14:5 בהתקפה); למרות הסנטימטרים העודפים, פשיץ' לוחץ על כל המגרש 40 דקות ושומר על אינטנסיביות הגנתית באמצעות רוטציה רחבה; וההגנה על חצי מגרש ממעטת בחילופים אוטומטיים, גם במקרה הזה בניגוד לצו האופנה, ומשתמשת בעזרה אינטנסיבית על כל חסימה.

אפשר להתווכח אם זו הדרך הנכונה לשחק כדורסל - אבל לפשיץ' יש דרך, מילה השגורה על פיהם של כמה מאמנים ישראלים הנושאים את שמה לשווא. במקרה של נבן ספאחיה, לעומת זאת, קשה למצוא סגנון משחק מובחן שמאפיין אותו ואת קבוצתו. ולא - לא מדובר בתוצאה של גמישות יוצאת דופן. בכל אחד ממשחקי היורוליג העונה, גם בניצחון הבודד בפודגוריצה על בודוצ'נוסט, היריבה הכתיבה את הקצב ומכבי ניסתה להתאים את עצמה. היריבה רצה? מכבי תרוץ. היריבה מאטה? מכבי תזחל כמותה. ברצלונה לוחצת על כל המגרש? מכבי תתקשה להתחיל התקפות בתרגיל מסודר ותעביר פוזשנים שלמים של כאוס וזריקות רעות. ברצלונה היא קבוצת ריבאונד עילאית? בבקשה, הרחבה כולה שלהם. אחרי שנה וחצי בתפקיד, קשה להבין מה הקרואטי רוצה מהקבוצה שלו.

השבוע, למשל, מונה אנדראה טרינקיירי למאמן פרטיזן בלגרד, ואפשר להעריך בזהירות שבתוך מספר שבועות נראה שם קבוצה שמשחקת כדורסל איטי למדי ומשחקת הרבה וריאציות של היי פיק אנד רול, עם הנעת כדור טובה וניסיון למצוא את השחקן הפנוי בהתאם לתגובות ההגנתיות. מה נראה במכבי בעוד מספר שבועות? תלוי נגד מי היא תשחק, מה יהיה מצב הפציעות ולאיזה כיוון תנשוב הרוח. אין לדעת. אימון כדורסל אפקטיבי הוא בחירה במספר מסרים מוגבל, חזרה עליהם פעם אחר פעם, הטפה לביצועם בדבקות דתית בכל אימון וקצירת התוצאות על הפרקט. לספאחיה אין מסר.

עוד בנושא:

מלחמת שברים: כך איבד נבן ספאחיה את השליטה על מכבי תל אביב
ספאחיה רוצה חיזוק מיידי, במכבי תל אביב טוענים ש"מצב השוק בעייתי"
יורוליג: מכבי תל אביב הובסה 74:58 בברצלונה

נבן ספאחיה, מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
אחרי שנה וחצי בתפקיד, קשה להבין מה הקרואטי רוצה מהקבוצה שלו. ספאחיה/ברני ארדוב

גם התוצאה הצמודה בסיום המחצית הראשונה לא סיפקה שום סיבה לאופטימיות. ברצלונה שיחקה בקצב שלה, טחנה פנימה, הגיעה למצבי הבקעה קורצים ופשוט חסרה רגל מסיימת. מכבי? מרגע שהיה ברור שסקוטי וילבקין לא בעניינים, היא התבססה על התגנבויות יחידים ויכולת אישית (מוגבלת) של ג'וני אובריאנט ודיאנדרה קיין. ההתקפה האחרונה של מכבי במחצית הייתה סימן לבאות: היא לא הצליחה לארגן תרגיל, וקיין לקח זריקה רעה, סתם כי הוא בחור אסרטיבי ולא כי זה מה שמשרת את הקבוצה. כדורסל לא היה שם.

במחצית השנייה, כפי שקורה בדרך כלל למכבי - וכפי שקורה בדרך כלל לקבוצות נטולות דרך - הבלוף התגלה. ברצלונה התחדדה התקפית, תקפה בפיק אנד רול את אובריאנט - הגרוע בשומרי תבל, ככל הנראה - ועשתה סלים קלים ללא כל התנגדות. כל מה שהשתנה הוא שהמארחת הרימה את הראש כבר באופציה הראשונה בהתקפה, גילתה שמולה אין מתנגד ולא הניעה כדור לריק. דיברנו על סגנון בהתקפה, אבל גם בהגנה ספאחיה איבד כיוון לחלוטין. אין לי מושג מה מכבי ניסתה לעשות מול הפיק אנד רול, למשל. בנוסף, אחד הקלעים הטובים באירופה, קייל קוריץ', הרים שלשות אחרי חסימות על הכדור והרחק מהכדור בלי יד על הפרצוף, קלאבר עשה פוסט אפ על קיין (שאיכויותיו ההגנתיות הולכות ומתפוגגות ככל שהוא משקיע אנרגיות בניסיון עקר להיות שחקן התקפה מוביל) בלי עזרה ועוד ועוד דוגמאות מביכות. מנגד, קנדריק ריי מתקשה לעבור את החצי מול הלחץ ומשום מה מסמן בכל התקפה לתרגיל פיק אנד רול עבורו - לא בדיוק המהלך המתאים לשחקן שגם לא מאיים על הסל מבחוץ וגם נטול יכולת אישית שמאפשרת לו לחדור לצבע. מייקל רול, מישהו שצריך לגעת בכדור במשורה ובנקודות מאוד ספציפיות, הופך לרכז, עובר את החצי ומעיף שלשה. כן, ההרכב חסר; כן, ברצלונה כשרונית יותר; לא, אין סיבה להיראות ככה.

כמובן שבאמצע החדר עומד פיל גדול במיוחד: הפציעות. גם בהרכב הנוכחי, עם ווילבקין ובלאק בריאים, מכבי היא לא קבוצת טופ 8 ביורוליג. לכן, מחליף לג'רמי פארגו היה צריך לנחות כאן מזמן. מכיוונם של ראשי מכבי נשמעות אמירות מוכרות כגון "השוק חלש, לא נחתים שחקן כדי לומר שהחתמנו". ובכן, האלטרנטיבה היא עונה שתחוסל עוד לפני חודש דצמבר. אפשר להחתים שחקן גם לחוזה זמני או לתקופת ניסיון, ויש שחקנים זמינים ביבשת שלכל הפחות ישדרגו את הספסל. אגב, לא כאן צריכים להסתיים השינויים בסגל: לקנדריק ריי אין מקום בקבוצת יורוליג, גם לא כרכז שלישי, ואובריאנט צריך לעלות על מטוס בהקדם בהיעדר יכולות מסירה והגנה מינימליות. במקביל, כאמור, בכלל לא בטוח שהאיש על הקווים הוא המתאים למשימה. בקבוצה שקבלת ההחלטות בה מקצועית והגיונית, אפשר היה להאמין שהשינויים המתבקשים הללו הם עניין של זמן. במקרה של מכבי, אובדן הדרך על הפרקט בסך הכל משקף את הבלבול מחוצה לו.

עוד באותו נושא

מכבי תל אביב: ספאחיה רוצה חיזוק, במועדון טוענים ש"מצב השוק בעייתי"

לכתבה המלאה
שחקן מכבי תל אביב, ג'וני אובריאנט. ברני ארדוב
בלי לשמור או למסור, אין לו מה לעשות פה כרגע. אובריאנט/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully