וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדום מבחוץ, רועש מבפנים: מבחן השפיות של הפועל תל אביב בעונה החדשה

28.10.2018 / 14:00

גירעון כספי שלא נסגר, שחקנים מהעונה שעברה שעדיין מחכים למענקים, מכירת מינויים מאכזבת, בניית סגל מאולצת ושינויים בדרך. הפועל תל אביב מגיעה לדרבי הראשון של העונה עם הרבה כאבי ראש, בתקווה שלא תצטרך להגיע לבית הדין עם האוהדים

צילום מסך

עוד לפני שהפועל תל אביב התייצבה למחזור הראשון של העונה, בו הביסה את הפועל אילת, היה די ברור כי הצוות המקצועי בראשות דני פרנקו לא מרוצה ממצבת הגארדים. ברקע עומד כל הזמן ג'רל מקניל, שסומן על ידי המאמן ואנשי הקבוצה כמועמד טבעי להישארות, אך המהלך מתעכב. אחרי שהפסידה שניים משלושת משחקיה הראשונים, נראה כי השינוי הוא רק עניין של זמן, אבל רב הנסתר על הגלוי: בכלל לא ברור מי מבין ג'מאל שולר או דאלאס מור ילך, ועוד פחות ברור האם מקניל יגיע, כשהאדומים עדיין לא השלימו את ענייניהם מולו מהעונה שעברה.

הפארסה הזאת מלמדת מעט על הנעשה בתוך המועדון. ארבעה חודשים אחרי ההופעה הראשונה בפיינל פור, מגיעה הפועל תל אביב לדרבי הערב (ראשון, 21:00) מול מכבי תל אביב שוב עם הלשון בחוץ. היא בקושי בחרה להשתתף באירופה, ולא בלב שלם, לא הצליחה לשמור על חלק מהשחקנים שרצתה, מכרה פחות מינויים ממה שחשבה, מנסה להתאושש מהתקרית האלימה בשרלרואה ויודעת שהמצב לא עומד להשתנות בעתיד הקרוב. בינתיים נראה שלפחות בחלק הראשון של העונה היא תיאלץ להשתרך בתחתית.

עוד בנושא

הערב: מכבי תל אביב - הפועל תל אביב (21:05, ספורט 5)
צפו בהפועל ירושלים מפסידה 101:99 לגלבוע/גליל

חבר  הנהלת הפועל תל אביב ידידיה רפפורט. יוסי ציפקיס
התנהלות לא נכונה עם רכבת של זרים. ידידיה רפפורט/יוסי ציפקיס

בסוף חודש יוני, כשבועיים לאחר סיום העונה האחרונה, נפגש יו"ר הקבוצה רמי כהן מספר פעמים עם נציג הבעלות הפרטית בהנהלה ידידיה רפפורט על מנת לקבל החלטה לגבי ההשתתפות של האדומים באירופה, כשבפיב"א ממתינים לשמוע האם הקבוצה תירשם למוקדמות ליגת האלופות. עוד לפני תום העונה ביצע רפפורט סבב פגישות עם נציגי קבוצות הליגה שהשתתפו במפעל, כדי ללמוד על העלויות השונות. הנטייה הייתה להשתתף, מאחר שמבחינה תדמיתית הפועל לא תוכל להצטייר כקבוצה שמוותרת על מה שזכתה לו על הפרקט.

לבסוף החליטו האדומים להירשם למוקדמות, עם כוכבית: במידה שיודחו ולא יעפילו לשלב הבתים, כפי שקרה בסופו של דבר, הם יוותרו על הכרטיס המובטח ליורופקאפ. בעקבות כך, מחירי המינויים הועלו ב-200 שקלים, עם הבטחה שאם הקבוצה תודח מוקדם, האוהדים יזכו להחזר כלשהו. התחושה הייתה שהפועל הולכת למפעל האירופי רק כדי לסמן וי על מה שהיא צריכה, ולא באמת כדי לנסות ולשחק בשתי מסגרות.

עיקר ההחלטה לא ללכת בכל הכוח על אירופה היא כלכלית. הפועל תל אביב מסיימת כל אחת מהעונות האחרונות עם חוב מתגלגל, שעל פי אנשי הקבוצה מצטמצם עם השנים - אך לא נסגר. איך נוצר אותו חוב? בניית קבוצה יקרה יותר מסך ההכנסות ערב הכניסה לדרייב אין, התנהלות לא נכונה עם רכבת של זרים, וקנסות רבים מצד בית הדין של איגוד הכדורסל, שעל פי ההערכות הטיל על הקבוצה יותר ממיליון שקלים בשל עבירות שונות מאז העלייה לליגת העל לפני שש שנים. בין היתר פיב"א קבעה כי הקבוצה צריכה לשלם יותר מ-80 אלף דולר לכריס אוואנס בשל התנהלותה החוזית, התנהלות דומה עלתה לה כ-15 אלף דולר לטיילור באטל ולאחרונה ספגה קנס של 10,000 יורו בשל מאורעות שרלרואה.

הפועל תל אביב היא הקבוצה היחידה בליגת העל שלא חיה על בעלות פרטית ולא נסמכת ברוב תקציבה על עירייה - כך שבכל פעם שנוצר איזשהו מצב של מצוקה תקציבית, והקבוצה צריכה הזרמה של כסף כדי לבצע שינוי, מעבר לסכום שנשמר בתחילת העונה, הכתובת היא רפפורט ועוד אנשי עסקים שנותנים מדי פעם מכספם.

השנה אף נפגעה הקבוצה ממכירת מינויים נמוכה מהצפוי. במועדון שיערו שיצליחו למכור כ-400 כרטיסים עונתיים יותר ממה שהצליחו בפועל, וגם הכנסות הכספים מחברי העמותה ירדו, כשביחד מעריכים במועדון שנפגעו בכ-600 אלף שקלים משני הסעיפים הללו. כל המצב הזה מוביל למועדון שכמאמר הקלישאה חי מהיד לפה. אז איך מסתדרים? נכון לעכשיו, המענקים שחייבים בהפועל לשחקנים ולאנשי הצוות המקצועי על ההישג מהעונה שעברה נפרסו ולא שולמו במלואם, וקיימים גם חובות לספקים מסוימים. לכן אין בשלב הזה כסף כדי לבצע שינויים בסגל. וכך, כשצריך לחשוב האם לצאת למסע אירופי עם סיבוכים כלכליים, מקבלים החלטה שנראית קצת עקומה.

עוד באותו נושא

אחרי התלבטויות רבות: סקוטי ווילבקין בסגל מכבי תל אביב לדרבי

לכתבה המלאה
רמי כהן, יושב ראש הפועל תל אביב. ברני ארדוב
פרסו את המענקים לשחקנים. רמי כהן/ברני ארדוב

אחרי ההחלטה ללכת לאירופה, המאמן דני פרנקו קיבל דדליין - להשלים את בניית הסגל עד ל-13 באוגוסט, כך שצריך להחתים את השחקנים הטובים ביותר שמוצאים נכון לנקודה הזאת. מה הוביל לתאריך הזה? הרצון שהקבוצה תתאמן תקופה מסוימת לפני ההליכה של תומר גינת ורפי מנקו, שניים מתוך שלושת הישראלים הבכירים, לקמפיין מוקדמות גביע העולם עם נבחרת ישראל.

האכזבה הגדולה ביותר של כל המערכת הגיעה במקרה אדריאן בנקס. המתאזרח ששיחק שנתיים בקבוצה, והיה אחד המצטיינים בחלק השני של העונה אשתקד, קיבל הצעה כספית עוד לפני סיום העונה, שלטענת אנשי הקבוצה גבוהה משמעותית מזאת שחתם עליה בסופו של דבר בברינדיזי. מיד אחרי ההדחה בידי מכבי תל אביב בפיינל פור, הוא קיבל את ההצעה באופן רשמי וחזר לארה"ב. מאז, ועד החתימה באיטליה, בנקס לא השיב להצעה ולמעשה הפנה את גבו למועדון.

פרנקו היה מעוניין ששני שחקנים נוספים ימשיכו, אך נחל אכזבה. הראשון היה טוני גפני, עמו הלך דרך ארוכה, אבל הפערים הכספיים בין מה שהאדומים הציעו, או מוכנים היו להציע בסטנדרטים הכספיים הנוכחיים שלהם, אל מול מה שגפני היה מוכן להתגמש עבורו, היו עדיין גדולים - וגם הוא חתם באיטליה. השני היה מקניל. בהפועל העריכו שהגארד יהיה מוכן לחתום בשלב מאוחר של הפגרה, כפי שנהג לעשות לאורך כל הקריירה, אבל בתאריך היעד, 13 באוגוסט, הוא לא היה בשל להחליט עדיין.

מצב העניינים הנוכחי הוא שבקבוצה לא מרוצים משני הגארדים, שולר ומור, ואחד מהם צפוי לעזוב. השניים חתמו סמוך לאותו דדליין בהפרש של כמה ימים, ולא בדיוק מתאימים לשאר שחקני הסגל. הגעתו של שולר יצרה פקק של ארבעה שחקנים שמשחקים פחות או יותר באותה עמדה, ודי דומים בסגנון, לצד רפי מנקו, סטו דגלאס (שבסופו של דבר החליף את בנקס) וצוף בן משה, שבהנהלה דרשו שיהיה חלק מהסגל כמו גם ים מדר הצעיר.

בעיה מקצועית נוספת בפתיחת העונה של האדומים היא התלות ברביב לימונד. הקפטן בן ה-34 מגיע אחרי אחת העונות הטובות שלו בשנים האחרונות, כשהוא מנער מעליו פציעה שהעמידה את המשך קריירת המשחק שלו בסכנה, אלא שאת העונה הנוכחית פתח עם פציעה אחרת, ובמועדון מודים שהם תלויים ביכולת שלו על המגרש וביכולת שלו להישאר בריא לאורך זמן.

על אף הבעיות, פרנקו יכול לישון בשקט בכל הנוגע למעמדו. גם במחיר של החלפת זר, שניים או שלושה, דבר שבהפועל נהגו לעשות עד העונה שעברה, הוא לא אמור לשלם את המחיר. בין המאמן לרפפורט קיים מתח, למרות שהיחסים המקצועיים קורקטיים, ובניגוד למקרי שרון אברהמי ועודד קטש, שלא החזיקו מעמד זמן רב בעונתם השנייה, בקבוצה זוכרים את ההצלחה מהעונה שעברה, ולא ממהרים לבצע שינוי שיעלה להם הרבה כסף ורק ירחיב את הגרעון הכלכלי אותו הם מנסים לסגור.

מאמן הפועל תל אביב דני פרנקו. ברני ארדוב
מעמדו יציב, למרות הכל. דני פרנקו/ברני ארדוב

במקביל לעניינים הכספיים והמקצועיים, העיסוק התקשורתי הקבוע סביב הפועל תל אביב ממשיך להיות בנושא אלימות האוהדים, שהתפרעו בצורה מכוערת במשחק החוץ בשרלרואה במוקדמות ליגת האלופות. הביקורת החריפה, והחשש מקנס כספי כבד (שהתבדה עם סכום של 10,000 יורו), הובילו את הנהלת האדומים לקבל החלטה מרחיקת לכת.

"ההנהלה מבקשת להבהיר כי לא תקבל בשום אופן מעשים אלימים והפרות סדר במשחקי הקבוצה, ולא תשלים עם כל פעולה שפוגעת בחוסנו של המועדון", נכתב בהודעה רשמית שיצאה מטעם המועדון לאחר ההתפרעות בבלגיה. "ההנהלה תפעל בכל האמצעים על מנת לשים סוף להתנהגות שמזיקה להפועל. אי לכך, הוחלט ברוב של ארבעה נגד אחד, כי אוהד שייתפס במהלך העונה מפר סדר, או ינקוט באלימות כלפי מי מהנוכחים במגרש - ובכלל זה שחקנים, שופטים ואוהדים - יורחק ממשחקי הקבוצה. במקרה של גרימת נזק כספי, תישקל הגשת תביעה בגין הנזק שגרם לקבוצה על פי חומרת המעשה".

אחד המשפטים שבולטים לעין מההודעה הנ"ל של הקבוצה היא כי מדובר ברוב של ארבעה נגד אחד במלחמה נגד האלימות של האוהדים. מי שהתנגד בנחרצות היה היועץ המשפטי של המועדון וחבר ההנהלה, עו"ד חיים יצחקי, שטען במהלך הישיבה כי אין זו מתפקידה של ההנהלה לטפל בעניינים כאלה.

המבחן הגדול של אותה הודעה של הפועל עשוי להגיע בשבוע הקרוב. משחק חוץ נגד מכבי תל אביב הערב, ומשחק חוץ נגד הפועל חולון בשבת, הם למעשה הזמנה ידועה מראש של הקבוצה לבית הדין של איגוד הכדורסל - לפחות לאור מקרי העבר. אם זה יקרה, יהיה מעניין האם הקבוצה אכן תפעל ביד קשה נגד האוהדים, או שתמשיך בפעילות של הסברה ושיחות כפי שעשתה עד היום.

seperator

תגובת הפועל תל אביב:

"מבנה הבעלות הייחודי של הפועל תל אביב לצד השאיפה להישגיות, מציב בפנינו אתגרים לא פשוטים ברמה היום-יומית. אנחנו גאים בהתקדמות העקבית שעושה המועדון לאורך השנים וקוראים לכל האוהדים לעשות מנויים וחברויות בעמותה על מנת לחזק את המועדון".

"חברי עמותת הפועל אוסישקין תל אביב מוזמנים להגיע לאסיפת החברים שנקבעה ל-14.11, לאישור התקציב ודיון על הנעשה בקבוצה".

  • עוד באותו נושא:
  • דני פרנקו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully