וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פיני היה אחד משלנו. דיוויד הוא אריסטוקרט": יוון מאוהבת בבלאט

25.10.2018 / 15:00

בברנז'ה מכנים אותו "השגריר", אוהדי אולימפיאקוס מזכירים ש"הוא אימן את לברון" וספאנוליס מקבל בהבנה את הפיחות במעמדו. הישראלי זוכה לאשראי מוגדל באתונה ("אפילו יותר מגרשון"), ואת זה לא קילקלו גם התבוסה למילאנו והתגובות העוקצניות בטלוויזיה

one

"אולימפיאקוס נעלמה". "אולימפיאקוס שכחה לקלוע". "אולימפיאקוס נשארה בחדר ההלבשה". "אולימפיאקוס קיבלה שיעור ולמדה מה הרמה האמיתית של היורוליג". "זו הייתה רוח הרפאים של אולימפיאקוס". לא מעט ביקורות הטיחה התקשורת היוונית באדומים מפיראוס לאחר התבוסה המפתיעה לאולימפיה מילאנו ביום שישי האחרון, 99:75. זה היה ההפסד הביתי השלישי בגודלו שספגה הקבוצה במפעל, ולראשונה מאז יונאס קזלאוסקאס הליטאי ב-2004 - מאמן במועדון נוצח בהופעתו הראשונה כמארח בהיכל השלום והאחווה. אלא שאף אחת מהביקורות לא הופנתה, אפילו במרומז, כלפי דיוויד בלאט. ולא במקרה.

שבועיים בלבד חלפו מאז הפתיחה הרשמית של עונת היורוליג, ויוון כבר הספיקה להתאהב במאמן הישראלי - שיארח הערב (חמישי, 22:00) את האקסית המיתולוגית מכבי תל אביב. אפילו "ראיון הזיעה" במחצית המשחק מול המילאנזים, שבו הגיב בציניות עוקצנית לשאלת הניתוח של שדרנית הקווים דורה פאדלי ועזב את העמדה מבלי לענות, התקבל בשוויון נפש על ידי הקולגות שלה. "הוא הציב גבולות ברורים, ורוב האנשים שראו את זה דווקא אהבו את מה שעשה", מודים עיתונאים באתונה. "עבור רבים מאיתנו זה היה שיעור שנלקח מבית מדרשו של גרג פופוביץ'".

"אני חושב שבלאט ניסה להעביר מסר לאנשי התקשורת: אל תנסו ללמד אותי כדורסל", אומר לפטריס מוטיס מאתר Eurohoops. "יום קודם לכן, במסיבת העיתונאים לקראת המשחק נגד מילאנו, אחד הכתבים התחיל לנתח את האיטלקים מבחינה מקצועית ונאם נאום ארוך. הוא סיים בשאלה לבלאט 'מה אתה חושב?', והמאמן אמר: 'אוקיי, ניתוח פנטסטי, תודה על עבודת הסקאוטינג!', ושוב לא השיב לשאלה. האוהדים שמחים לאידה של התקשורת, ונהנים מכל רגע".

עוד בנושא

אולימפיאקוס הביסה, בלאט לקראת מכבי תל אביב: "משחק מיוחד"
צפו: דיוויד בלאט בראיון לא שגרתי שמזכיר את גרג פופוביץ'

אינפו בלאט. עיבוד תמונה
אינפו בלאט/עיבוד תמונה

בלאט, יודעים היטב מי שעקבו באדיקות אחרי הקריירה הארוכה שלו בישראל, חווה בעבר משברים בתקופה הזאת של העונה. הפסדי ענק כמעט שלא היו לו, אבל גם כשכן - הוא ידע איך להעמיד את קבוצתו על הרגליים ולעצור את כדור השלג באופן מיידי.

אז הנה החדשות הרעות למכבי תל אביב: בתשע מעשר התבוסות האחרונות שספג הישראלי ביורוליג, הוא הגיב עם ניצחון במשחק שאחרי. והחדשות הטובות? ההפסד היחיד בסיטואציה הזו נרשם דווקא כשאירח מפגש בין אולימפיאקוס למכבי, ועוד בתוצאה המיתולוגית 78:77 (ראו תרשים לעיל).

"בלאט זוכה לכבוד עצום מכל מי שמקיף את אולימפיאקוס", מספר יאניס תאופיליס מאתר SDNA. "עבור רבים, ההגעה שלו מחזירה את יוון לימים הגדולים של תחילת העשור, כשדושאן איבקוביץ' וז'ליקו אוברדוביץ' אימנו כאן, וכמעט כל צמרת הכדורסל האירופי התרכזה באתונה".

- והתגובות העוקצניות כלפי התקשורת לא עלולות לפגוע בו בטווח הארוך?

"ממש לא", טוען מוטיס. "אתה מכיר אותו, הוא יודע איך להתנהל מול התקשורת. הוא מבין את כללי המשחק ופועל על פיהם. בדרך כלל הוא עונה באריכות, בחיוך ובצורה דיפלומטית".

תאופיליס מסכים: "ביום המדיה שכל קבוצות היורוליג מקיימות, הכתבים יושבים לראיונות אישיים עם שחקנים כמו בסרט נע. המאמנים בדרך כלל בורחים מהאירוע הזה, ובוודאי לא משתתפים בו. אבל כשזה קרה באולימפיאקוס, בלאט עלה למגרש מחדר ההלבשה, לקח כיסא והתיישב, והזמין את כל מי שרצה לבוא ולשוחח איתו. הוא ענה בסבלנות על שאלות מכל הסוגים ומכל אמצעי התקשורת, בין אם מדובר בערוץ טלוויזיה ארצי ובין אם במקומון נידח".

אנטוניס קלקאבוראס, ראש דסק הכדורסל באתר "גאזטה", מספר כי "בלאט למד את המיתולוגיה העתיקה של יוון, וזה דבר שקנה את האנשים כאן. אתה יודע, לאולימפיאקוס לא היה מאמן זר מאז פיני גרשון לפני עשור, וזה שינוי עצום. אז נכון, איבקוביץ' הסרבי אמנם חזר ב-2011, אבל היו לו 12 שנות ותק ביוון והוא הפך כבר לסמל במועדון, כך שהוא נחשב למקומי. בלאט מקבל כבוד עצום מכולם".

- וכשאתם משווים את היחס לבלאט לעומת זה שקיבל גרשון בזמנו מהתקשורת ומהקהל?

תאופיליס: "גרשון היה סוג של יווני במובנים רבים. בתשוקה, בבדיחות. האוהדים אהבו אותו מהרגע הראשון, גם אם זה לא נגמר בטוב. בלאט הוא טיפוס יותר אריסטוקרטי. כולם מכבדים אותו".

קלקאבוראס: "פיני אהב להתבדח ולהתחכם עם העיתונאים, היה לו חוש הומור נהדר והוא כל הזמן סיפק כותרות. בלאט יותר מרוחק, ויש לו תדמית של אדם רציני יותר. מבלי לפגוע בפיני או להוריד ממנו דבר, אני חושב שאת בלאט מכבדים אפילו יותר ממנו".

מוטיס: "צריך לזכור גם ששניהם הגיעו בסיטואציות שונות לגמרי. ב-2006, כשגרשון חתם באולימפיאקוס, המועדון היה די מרוסק, אחרי שבע עונות רצופות ללא הופעה בפיינל פור, וכשפנאתינייקוס שולטת בענף. הביאו אותו מסיבה אחת בלבד: הוא הוכיח לפני כן במכבי שהוא יודע לנצח את אוברדוביץ'. באותם ימים, הגעה לרבע גמר היורוליג נתפסה כהצלחה, והיום זה כמעט מובן מאליו".

עוד באותו נושא

צפו: דיוויד בלאט בראיון לא שגרתי שמזכיר את גרג פופוביץ'

לכתבה המלאה
דיוויד בלאט עם התקשורת היוונית. Action Images, אתר רשמי
"המאמן היחיד שהעמיד את עצמו לרשות הכתבים". בלאט עם התקשורת היוונית/אתר רשמי, Action Images

שתי הקבוצות הגדולות של יוון, פנאתינייקוס ואולימפיאקוס, לא נהנו בשנים האחרונות מתקציבי העתק שהיו להן בעבר. הירוקים שינו קונספציה בקיץ האחרון ובנו את עצמם סביב ניק קלאתיס כסופרסטאר, כשלצידו יוונים בולטים וזרים בעלות נמוכה, בדומה למה שיריבתם השנואה עשתה בימיו הגדולים של ואסיליס ספאנוליס. דווקא בלאט שינה את החשיבה בצד האדום של העיר.

המאמן הישראלי, שבברנז'ת הכדורסל היוונית זוכה לכינוי "השגריר" (The ambassador), החתים לא מעט זרים טעוני הוכחה, שהבאתם לסיר הלחץ בפיראוס נתפסת כהימור; לא רק נייג'ל וויליאמס-גוס וזאק לידיי, שמעולם לא הופיעו ביורוליג, אלא גם סשה וזנקוב, יאניס טימה ובמידה רבה אפילו אקסל טופאן, ששיחקו ברמות הגבוהות אבל לרוב כשחקני משנה. בינתיים, זה עובד לטובתו.

"בעונה שעברה, כשאולימפיאקוס הובסה בבית ב-27 הפרש בידי ברצלונה, הקהל זעם על המאמן יאניס ספרופולוס", מספר תאופיליס. "באיזשהו שלב האוהדים הפסיקו לעודד את הקבוצה והחלו לקרוא בשמו של העוזר הנצחי מילאן טומיץ', כי הם רצו שהוא יחליף את המאמן. בשבוע שעבר נגד מילאנו לא היו תגובות מהסוג הזה. גם בגלל שזה בסך הכל היה משחק ראשון, וכן, גם בגלל שזה בלאט. אפשר לסכם את המנטליות שמובילה את כולם כאן בשתי מילים: 'בלאט יודע'. הוא מקבל את הקרדיט הזה".

קלקאבוראס: "אולימפיאקוס משחקת העונה בסגנון מהיר ומלא תנועה, בשונה מהסטייל ההגנתי והמעט כבד שהנהיג ספרופולוס. זה כדורסל יותר סקסי, ולקהל קל להתחבר אליו, בעיקר כשהוא מגובה בתוצאות כפי שהיו בניצחונות החוץ המרשימים על חימקי מוסקבה ובאסקוניה. לכן הנפילה מול מילאנו נתפסה כמשהו רגעי, אולי אפילו צפוי. זה חלק מהמחיר שאתה משלם כשאתה בונה קבוצה צעירה שחלקה הגדול חסר ניסיון".

מוטיס: "יש ויכוח בין אוהדי פנאתינייקוס לאולימפיאקוס בנוגע לזהות המאמן הטוב בעיר. בפאו אוהבים מאוד את צ'אבי פסקואל, שבדומה לבלאט הגיע אחרי שכבר זכה ביורוליג, והוא הצליח לייצב את הקבוצה בשנתיים שלו באתונה. אבל כשהנושא הזה עולה לדיון, האדומים תמיד מעלים את הטיעון שאין לו תשובה: הוא אימן את לברון ג'יימס".

דיוויד בלאט עם מאמן פנאתינייקוס צ'אבי פסקואל. Action Images, אתר רשמי
שניהם אלופי יורוליג, אבל רק אחד אימן את לברון. בלאט עם צ'אבי פסקואל/אתר רשמי, Action Images

אלא שעם כל הכבוד ללברון, אחת הנקודות המרתקות במדיניות המקצועית שינקוט בלאט נוגעת לספאנוליס. "קיל ביל" נותר מנהיג הקבוצה גם בגיל 36, ויהיה כזה עד ליום שבו יפרוש ממשחק, אבל עד כמה שאפשר לשפוט על פי פתיחת העונה, נראה שחל פיחות במעמדו: בכל אחד משלושת משחקי היורוליג נעו הדקות שלו בין 23 ל-25, ומספר האסיסטים שלו משתווה כמעט למספר הנקודות (6.7 לעומת 7.3).

הנתונים היבשים מספרים רק חלק קטן מהסיפור. בדקות ההכרעה בוויטוריה, כשבאסקוניה נגסה ביתרון המבטיח של היוונים ואיימה לחולל מהפך, ספאנוליס ריכז וניהל את ההתקפות, אך בניגוד לעבר לא לקח את המשחק עליו אלא ייצר מצבים לחבריו. יומיים מאוחר יותר, 2:46 דקות לתום התבוסה למילאנו, כשלוח התוצאות מורה על 91:71 והגארבג' טיים נמצא בשיאו, בלאט העלה דווקא את הקפטן מהספסל והותיר אותו על הפרקט עד לסיום.

מוטיס: "נראה שבלאט וספאנוליס מסתדרים ביניהם, ולא קיבלנו דיווחים על מתחים ודברים מהסוג הזה בחדר ההלבשה - לא עם ואסיליס ולא עם אף אחד מהכוכבים הוותיקים היוונים. להפך, הם מדברים על המאמן בכבוד רב".

תאופיליס: "אני בטוח שהיו לא מעט שיחות בין בלאט לספאנוליס בנוגע לדומיננטיות שלו ולתפקיד שלו. העונה הזו תהיה ארוכה מאוד, ואולימפיאקוס תזדקק לקפטן שלה בשלבים מאוחרים יותר. אין טעם 'להתיש' אותו עכשיו, ונראה שהוא מקבל את הירידה בדומיננטיות שלו בהבנה ומתחבר לתפקיד החדש שלו בקבוצה".

דיוויד בלאט עם ואסיליס ספאנוליס. Action Images, אתר רשמי
"אין דיווחים על מתח בחדר ההלבשה". בלאט עם ואסיליס ספאנוליס/אתר רשמי, Action Images

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully