וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק יום שישי ה-13 יעצור אותו: קשישטוף פיונטק לא מפסיק לכבוש במדי גנואה

11.10.2018 / 9:30

החלוץ הפולני האלמוני שנחת הקיץ בגנואה כבר סופר 13 שערים ב-8 משחקים, ואחרי שעמד בהבטחתו לכבוש בכל משחק וזכה להתעניינות מברצלונה, הוא לא ממהר לזנק ליעד הבא. הבלוג של יוכין על היורש של לבנדובסקי שינסה לשתף איתו פעולה הערב מול פורטוגל

עריכת וידאו: מתן חדד

במרץ 2010 הגיע מנכ"ל גנואה פבריציו פרציוזי, בנו של הבעלים אנריקו פרציוזי, לפולין על מנת לקדם עסקה מבטיחה. הוא ניהל משא ומתן ארוך עם לך פוזנאן לגבי רוברט לבנדובסקי וניסה להוריד את תג המחיר שעמד על 4.5 מיליון יורו. בסופו של דבר, ויתרו האיטלקים על החלוץ בן ה-20, בעוד בורוסיה דורטמונד החליטה שהסכום הגיוני ושווה סיכון. ההמשך ידוע, ומשפחת פרציוזי הרגישה רע מאוד עם החלטתה בשמונה השנים האחרונות. יש שיגידו כי היה זה אחד הפספוסים הגדולים ביותר בתולדות גנואה.

וזו אולי הסיבה בגללה פעל המועדון במהירות שיא הקיץ כאשר נוצרה הזדמנות להחתים חלוץ פולני צעיר חדש. קראקוביה קראקוב דרשה 4 מיליון תמורת קשישטוף פיונטק שהרשית 21 שערי ליגה בעונה שעברה, וקיבלה אותם באופן מיידי. פרציוזי האב אף טען כי הסקאוטים לא חזו בביצועיו של הסקורר במגרשים, והספיקה לו צפיה במספר סרטונים ביוטיוב. האם זו היתה בדיחה? גם פיונטק עצמו לא יודע, אבל דבר אחד בטוח - הצעות לא חסרו לו, וגנואה היתה המחזרת הנחושה מכולן. היא לא הותירה למתחרים סיכוי.

עוד בנושא

הערב: פולין - פורטוגל בליגת האומות (21:45, ספורט 2)
באיטליה טוענים: רונאלדו זועם על אופ"א ומחרים את ליגת האומות
אלכסנדר קוקורין ופאבל ממאייב נעצרו ומוחזקים בבידוד בכלא

קשישטוף פיונטק ב-2015. GettyImages
למדו לקח מפרשת לבנדובסקי. קשישטוף פיונטק במדי פולין הצעירה ב-2015/GettyImages

חתום על יותר מ-80 אחוזים משערי גנואה

המעבר התקבלה בשקט מופתע בתקשורת בארץ המגף. אף אוהד לא ידע במי מדובר, והמאמן דוידה בלארדיני ייעד בכל מקרה לפולני תפקיד משני בתחילת העונה. הוא היה אמור להיות הגיבוי של ג'אנלוקה לפאדולה. אך הגישה שלו השתנתה כבר במשחק ההכנה הראשון מול קבוצת חובבים זניחה. פיונטק הפציץ חמישיה, הוסיף בישול ונראה כמו חיית רחבה רעבה. היריבה לא היתה רצינית, אבל הוא קיבל צ'אנסים גם במפגשי האימון הבאים, והקפיד לשים את הכדור ברשת. לקראת פתיחת העונה, כבר היה ברור שפיונטק חייב להיות בהרכב, אבל ההצהרה שלו בראיון בפולין בכל זאת נשמעה יומרנית ביותר. "אני רוצה להבקיע בכל משחק", הוא הכריז.

ובכן, צחוק בצד - זה בדיוק מה שהוא עושה עד עכשיו, ועם כל שבוע שחולף מתחזקת התחושה שמדובר בסרט מדע בדיוני. שמונה משחקים יש לפיונטק במדי גנואה, והם הניבו 13 כיבושים. כל יתר חבריו הצליחו לתרום בתקופה זו שלושה שערים בלבד במאמצים משותפים. במילים אחרות, הבחור אחראי ליותר מ-80 אחוזים מהשערים של גנואה.

זה התחיל עם רביעייה במחצית הראשונה ב-0:4 על לצ'ה מהליגה השניה בגביע, כולל שלוש נגיחות. בבכורה בליגה, כבש פיונטק כבר בדקה השישית ב-1:2 על אמפולי. לאחר מכן הגיע הצמד בהפסד 5:3 בססואולו, שער ניצחון ב-0:1 על בולוניה, שער בתבוסה 4:1 באולימפיקו מול לאציו, שער ב-0:2 על קייבו, צמד בזק ב-1:2 בפרוזינונה, ולבסוף גם נגיחה נאה בהפסד ביתי 3:1 לפארמה במחזור האחרון. שבעה משחקי הליגה הראשונים הניבו תשעה כיבושים. כדי להבין את ייחודיות המאזן, די להזכיר כי לפאדולה הצליח לסיים כמבקיע המצטיין של גנואה בכל עונת 2017/18 עם שישה שערים בלבד. פיונטק כבר הרשית הרבה יותר, ואנחנו רק בתחילת אוקטובר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שחקן גנואה קשישטוף פיונטק. GettyImages
13 שערים, אפילו לא אחד בפנדל. קשישטוף פיונטק חוגג עם שער/GettyImages

הפתיחה הטובה ביותר בתולדות איטליה

ההיסטוריונים פתחו את הספרים כדי לגלות אם היה אי פעם שחקן שפתח את הקדנציה האיטלקית כמו פיונטק. הם הלכו 69 שנים לאחור ומצאו את קארל אוגה האנסן הדני שהבקיע אף הוא תשעה שערים בשבעה המשחקים הראשונים בסרייה A, כאשר חתם ב-1949 באטאלנטה. העניין הוא שחמישה מתוך הכיבושים האלה היו בפנדלים. אצל פיונטק, הכל מגיע ממשחק פתוח. אם כך, הוא השיאן של כל הזמנים, אך רק עיתונאי פולני סיפר לו על כך.

כי פיונטק לא ממש מתעניין בתקשורת. גם במולדתו הוא מיעט להתראיין, ובארץ המגף הוא לא מכיר את העיתונים בכלל. כאשר הגיע פרשן בכיר של גאזטה דלו ספורט לשוחח אותו, חשב החלוץ שמדובר במקומון קטן מגנואה. באופן כללי, הוא לוקח את העניין העצום שעורר בפרופורציות. הסקאוטים נוהרים לצפות בפלא, ולפי הדיווחים אפילו ברצלונה שלחה נציגים כדי לעקוב אחרי הסנסציה, אבל פיונטק התייחס לשמועות בביטול. הוא ממש לא ממהר לקאמפ נואו, ויודע שצריך להתקדם בקריירה בהדרגה. אחרי הכל, רק לפני שנתיים הוא נחשב למחמיצן לא יציב בליגה הפולנית.

העילוי החדש מגיע ממעמקים. הוא גדל בעיירה קטנה מוכת אבטלה בדרום פולין, ורבים מחבריו הידרדרו לסמים ולפשע. התשוקה לכדורגל הצילה את פיונטק מגורל דומה, אבל אחוז ניצול ההזדמנויות בתקופתו בזאגלבי לובין היה נמוך מאוד. החלוץ נטה לאבד את הריכוז אחרי החמצה אחת בתחילת המשחק, סבל מביטחון עצמי נמוך, היה עצבני ואף התפרסם במספר אמירות אומללות בתקשורת, בעקבותיהן בחר לצמצם את הקשר עם עיתונאים. כל זה השתנה בקיץ 2017, שנה אחרי המעבר לקראקוביה, כאשר המאמן מיכל פרובז' הגיע לקבוצה.

מיכל פרובז' מאמן פולני. GettyImages
הצליח לשנות לחלוטין את הגישה של פיונטק. מיכל פרובז'/GettyImages

"יהיה שווה לפחות 30 מיליון יורו"

הבוס הצליח לשנות לחלוטין את הגישה של פיונטק. "אל תתרגש אם אתה מבזבז מצב אחד, כי תהיה לך הזדמנות לתקן", הסביר פרובז', והבהיר לחניכו שהוא סומך עליו בעיניים עצומות. הגיבוי חסר הפשרות עשה את שלו, וכך גם העבודה באימונים. פרובז' הבחין בפוטנציאל העצום של פיונטק, לקח אותו כפרוייקט אישי, והשניים השקיעו שעות רבות בליטוש הסיומת מול השער. כך הפך לפתע החלוץ הצעיר לפולני הפורה ביותר בליגה. המנטור היה הראשון שהגדיר אותו כ"לבנדובסקי החדש", ואף התנבא כי בקרוב יאמיר מחירו ל-30 מיליון יורו לפחות.

ההתמודדות עם לבנדובסקי המקורי לא היתה פשוטה, ופיונטק אמנם נכלל בסגל המורחב של הנבחרת לקראת המונדיאל ברוסיה, אך נותר בסופו של דבר בחוץ. אפשר היה להבין את ההחלטה של המאמן דאז אדם נבאלקה, אשר לרשותו עמדו כוכב העל של באיירן מינכן וארקדיוש מיליק מנאפולי. ואולם, שיתוף הפעולה בין השניים עלה על שרטון, ופולין הודחה במפתיע בשלב הבתים. כעת, עם אקס מכבי חיפה ייז'י בז'צ'ק על הקווים, הגיע הזמן לשנות ציוותים חדשים. פיונטק ערך הופעת בכורה לפני חודש במשחק הידידות מול אירלנד לצידו של מיליק. הערב, בקרב הגדול נגד פורטוגל בליגת האומות, מצפים הפרשנים לראות אותו לצד לבנדובסקי.

האם הם מסוגלים לשחק ביחד? זו אחת השאלות המסקרנות, אשר פתרונה עשוי להשפיע רבות על הנבחרת בשנים הקרובות. התשובה לא בהכרח חיובית, כי פיונטק הוא מספר 9 מובהק שחי ברחבה, ואת תווית "לבנדובסקי החדש" קשה מאוד להסיר עכשיו, לאור ההצלחה המסחררת באיטליה. עם זאת, הוא דווקא לא רואה את בן ארצו כמודל לחיקוי. בילדותו, העריץ פיונטק את רונאלדו הברזילאי, אבל הסגנון שלהם אינו בר השוואה. בהמשך, הפך פיליפו אינזאגי לאלילו האישי, וזה כבר הרבה יותר מציאותי.

רוברט לבנדובסקי שחקן נבחרת פולין. רויטרס
יכולים לשחק ביחד? רוברט לבנדובסקי/רויטרס

המודל לחיקוי - פיפו אינזאגי

כי הכיבושים של פיונטק מעולם לא היו מרהיבים. אין לו שליטה מיוחדת בכדור, הוא לא מבצע סלאלומים, ולא ניחן בעוצמה יוצאת דופן. הוא פשוט נמצא במקום הנכון בזמן הנכון, ויודע לדחוק את הכדור לרשת בכל דרך אפשרית. בימין, בראש, וגם ברגלו השמאלית החלשה הוא מסוכן ביותר. "אצל אינזאגי היתה תחושה שהכדור מחפש אותו, ולא להיפך. אני רוצה להגיע לשלמות הזו", התפייט פיונטק לקראת המפגש עם בולוניה, אותה מאמן פיפו. ואז הוא ניצח אותה בסגנון פיפו.

וזה נהדר, אבל כדאי לקחת בחשבון את לוח המשחקים שקיבל פיונטק בפתיחת העונה. תעיפו מבט על היריבות שפגש, ותראו כי לאציו היתה החזקה מכולן. למעשה, זו היתה היריבה האימתנית ביותר שראה בקריירה. האם הרצף המטורף שלו יימשך במחזור הקרוב כאשר גנואה תצא למשחק חוץ מול יובנטוס, ועוד עם המאמן החדש איבן יוריץ' אחרי שבלארדיני פוטר שלשום? מולו יעמוד בין הקורות חברו לנבחרת ווייטק שצ'סני, אשר ישמח מאוד להיות השוער הראשון שמונע שער מגיבור גנואה.

שצ'סני יידע גם להעריך את הבדיחה. משמעות המילה פיונטק בפולנית היא יום שישי, והחלוץ הגיע ל-13 שערים בכל המסגרות. מדובר, אם כך, ביום שישי ה-13, אבל האם הוא ימשיך להיות סיוט ההגנות גם בעתיד, או אולי זה המספר חסר המזל בו תיפסק החגיגה? כדי להגיע למפגש עם הגברת הזקנה במצב רוח טוב, לא יזיק לו שער בכורה במדים הלאומיים הערב. אחרי הכל, כריסטיאנו רונאלדו מחכה לו בליגה, אבל אלופת אירופה תחסר את הכוכב שלה בפולין. הבמה עשויה להיות של פיונטק בהופעתו השניה, ושל לבנדובסקי בהופעתו ה-100. מי יצטיין יותר?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

שחקן גנואה קשישטוף פיאטק. GettyImages
בליגה רונאלדו כן מחכה לו. קשישטוף פיונטק/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully