וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימרה על הסוסים הנכונים: צסק"א מוסקבה עושה חיל למרות שאיבדה את רוב הסגל

3.10.2018 / 8:30

הפרשנים חזו לסוסים ממוסקבה עתיד בעייתי אחרי שגולובין, איגנאשביץ', התאומים ברזוצקי, נאתכו, ורנבלום, ויטיניו ומוסא עזבו, והבעלים גינר החתים מחליפים אלמוניים בלבד. בפועל, המציאות עולה על כל דמיון, ואתמול אפילו ריאל מדריד השחצנית נפלה קורבן

שחקן אולימפיאקוס, ביברס נאתכו. GettyImages
דווקא עכשיו הוא לא חלק מזה. ביברס נאתכו/GettyImages

מנכ"ל צסק"א מוסקבה רומן בבאייב עשה בתחילת השנה מאמצים נכבדים להאריך את חוזהו של ביברס נאתכו. הוא גם יצא מגדרו כדי לשכנע את פונטוס ורנבלום להישאר במועדון. לשווא. שני הקשרים הדומיננטיים, הישראלי והשבדי, בחרו לצאת לדרך חדשה כשחקנים חופשיים. מעבר לשיקולים הכספיים והרצון להתנסות בחוויות מסוג אחר בשלב מתקדם בקריירה, הם גם לא ממש האמינו בהמשך הפרוייקט של המועדון הרוסי. הם ידעו כי צסק"א עומדת לעבור שינוי קיצוני ביותר בסגל. מהפכה זו מילה עדינה מדי כדי להגדיר את התמורות. יהיה קשה להיזכר בקבוצת צמרת שאיבדה בבת אחת מספר כה רב של שחקני מפתח.

הסיטואציה היתה חריגה במיוחד עבור צסק"א, כי המועדון הזה התרגל והתמכר ליציבות. בשנים האחרונות הסגל שלה כמעט ולא השתנה, וחוסר הנכונות של הבעלים יבגני גינר להחתים שחקנים חדשים גרם לאוהדים לצאת לפני שנה במחאה משעשעת. מישהו פרסם ברשתות החברתיות תמונות שעובדו בפוטושופ של הכוכבים הקיימים בשנות ה-50 לחייהם, עם כיתוב: "צסק"א - 30 שנה ללא רכש". בבאייב הגיב אז: "אהבתי את הבדיחה. חוש הומור בריא עוזר במצבים כאלה".

עוד בנושא

צסק"א מוסקבה הדהימה וניצחה 0:1 את ריאל מדריד
ריאל מתגעגעת לרונאלדו: "איתו לא היינו בבצורת כזאת"
מוריניו שוב תוקף את שחקני יונייטד ומגיב לשריקות הבוז

נשיא צסק"א מוסקבה יבגני גינר. GettyImages
קבלן תארים. יבגני גינר/GettyImages

הבעלים שאף תמיד להרוויח

הבעלים יבגני גינר הוא דמות מיוחדת מאוד בנוף הכדורגל הרוסי. כאשר השתלט על המועדון ב-2001, כאיש עסקים לא ממש מוכר, הוא הכריז כי בכוונתו להביא הצלחה מבלי לחרוג ממסגרת התקציב. "אני מאמין באמת ובתמים שאפשר להרוויח מכדורגל", הוא הצהיר, וכך נהג לאורך כל השנים. צסק"א שברה את תקרת הזכוכית והפכה למועדון הרוסי הראשון שהניף את גביע אופ"א ב-2005. היא זכתה בעידן גינר בשש אליפויות ושבעה גביעים, ותמיד שמרה על מקומה בצמרת הגבוהה, אבל סירבה להחתים כוכבי על בשכר עתק.

בעוד זניט, ספרטק, לוקומוטיב, ובשלב מסוים גם דינמו מוסקבה, אנז'י מחצ'קלה ואחרות בזבזו מאות מיליונים, גינר קנה בזול והשתדל למכור ביוקר. צסק"א התגאתה בכך שהיא מביאה אך ורק את השחקנים הספציפיים להם היא זקוקה באמת, אחרי שבחנה אותם בזכוכית מגדלת. היו גם טעויות, אך שיעורם נמוך יחסית. רוב ההחתמות של צסק"א היו בינגו בעלות נמוכה, כמו נאתכו שצורף כשחקן חופשי בקיץ 2014. כמו ורנבלום שהגיע עוד בינואר 2012 וכבש את שערו הראשון לרשת ריאל מדריד בשמינית גמר ליגת האלופות. הן הרוסים המקומיים והן הזרים נשארו בקבוצה לשנים ארוכות, בזכות האווירה המשפחתית ותחושת היציבות. ואז, בשלב מסוים, הפסיק גינר לקנות כלל, ואפילו החורים שנוצרו בסגל לא אוישו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שחקני צסק"א מוסקבה חוגגים. רויטרס
מאיפה זה הגיע? שחקני צסק"א חוגגים/רויטרס

נותרו רק אקינפייב, פרננדס ודזגוייב

המתכון הזה עבד מעל ומעבר לכל הציפיות ההגיוניות, אך גם ההנהלה וגם האוהדים ידעו שאותם הסוסים לא מסוגלים לסחוב את העגלה לנצח. ביום בהיר אחד זה היה צריך להסתיים, והיום הזה הגיע. המכה היתה אנושה. שלושת הבלמים האגדיים - סרגיי איגנאשביץ' בן ה-39 שהיה במועדון מאז 2003, והתאומים ואסילי ואלכסיי ברזוצקי בני ה-36 שהצטרפו עוד ב-2002, הודיעו בצוותא על הפרישה. היהלום הצעיר אלכסנדר גולובין נמכר תמורת 30 מיליון יורו למונאקו. החלוץ הברזילאי ויטיניו ביקש לחזור למולדתו, לפלמנגו. יש להזכיר גם את אחמד מוסא הניגרי, שחזר בהשאלה מלסטר למשך חצי שנה בגלל שלא התאקלם בפרמיירליג ותרם את חלקו לפני שזהר במונדיאל ועבר לליגה הסעודית. תוסיפו את ורנבלום ונאתכו, ותקבלו עזיבה של שמונה שחקני הרכב.

מבחינת כוכבים ותיקים, נותרו במועדון השוער והקפטן איגור אקינפייב, המגן הברזילאי המתאזרח מריו פרננדס, וגם אלן דזגוייב שנוטה להיפצע ומעולם לא מיצה את הפוטנציאל. למרות זאת, גינר לא מיהר לפתוח את הארנק. הבעלים הכחיש נמרצות שמועות עקשניות על כוונתו למכור את צסק"א, ואף טען כי הכסף לא אזל וכי האיצטדיון החדש כבר מתחיל להניב הכנסות בזכות בנייני המשרדים בשטחו - אבל אף שחקן מוכר לא הוחתם במקום הנוטשים.

הקשר המוכשר ביותר הגיע רק בהשאלה, וגם הוא לא אמר הרבה לאוהדים המקומיים בקיץ - ניקולה ולאשיץ' הקרואטי שמיעט לשחק במדי אברטון בעונה שעברה. החלוץ האורוגוואי אבל הרננדס הגיע אחרי תקופה לא מזהירה בהאל בליגת המשנה האנגלית. המחליף הישיר של נאתכו הוא הקרואטי האלמוני כריסטיאן ביסטרוביץ'. המחליף של ורנבלום הוא הסלובני בן ה-19 יאקה ביול. הבלם האיסלנדי הורדור מאגנוסון הוחתם מבריסטול סיטי. שחקן קריטי חדש שהוחתם בהגנה הוא רודריגו בקאו, אשר אפילו בברזיל בקושי מזהים אותו. ניקיטה צ'רנוב חזר מתקופת השאלה במהלכה ישב על הספסל באוראל הבינונית. בנוסף, הימרה צסק"א על שני קשרים רוסים צעירים וחסרי נסיון - איבן אובליאקוב מאופה ואילזאט אחמטוב מרובין קאזאן. הציפיות בתקשורת היו נמוכות. "יהיה נס אם צסק"א תהיה שוב בצמרת", נכתב בספורט אקספרס, והיו אפילו פרשנים שניבאו לקבוצה מאבקים נגד הירידה.

מאמן צסק"א מוסקבה ויקטור גונצ'ארנקו. GettyImages
בינגו. גונצ'ארנקו/GettyImages

גונצ'ארנקו, עילוי בלארוסי

אלא שהרוח המיוחדת של צסק"א לא נעלמה. העבודה היסודית והתכנון לטווח הארוך של גינר ובבאייב באים לידי ביטוי לא רק באיתור השחקנים המתאימים אלא גם בבחירת המאמנים. כאשר סומן ויקטור גונצ'ארנקו הבלארוסי כיורשו הפוטנציאלי של ליאוניד סלוצקי, הוא הוחתם כעוזר לעונת 2015/16 על מנת להכיר את המועדון מבפנים. לאחר מכן, כאשר עזב לאופה, הוכנס בחוזהו סעיף מיוחד לפיו יוכל לחזור לצסק"א ללא תמורה בכל רגע נתון אם יידרש - וכך היה כבר בינואר 2017 אחרי ההתפטרות של קודמו. וכמו סלוצקי, המוטו של גונצ'ארנקו פשוט: "עובדים עם מה שיש, ועושים את המקסימום". כאשר רואים את תוצאות עבודתו, אין מנוס מלקבוע כי מדובר באיש מקצוע עם יכולות נדירות.

צסק"א הפכה תוך שבועות מקבוצה מבוגרת במיוחד לקבוצה צעירה במיוחד, אבל גונצ'ארנקו הצליח ללכד את כולם למכונה משומנת כבר במחנה האימונים, והעונה נפתחה ברגל ימין. החלוץ בן ה-20 פיודור צ'אלוב, שישב על הספסל בשתי העונות הקודמות, הפך למכונת שערים. העורף החדש ספג רק ארבעה שערים בתשעה מחזורי ליגה, וצסק"א טיפסה למקום הרביעי עם ארבעה ניצחונות ושתי תוצאות תיקו בשישה המחזורים האחרונים. בליגת האלופות גילתה החבורה אופי כאשר חזרה מפיגור לתיקו 2:2 בפלזן, ואתמול (שלישי) הדהימה בלוז'ניקי את ריאל מדריד עם 0:1 סנסציוני.

שחקן ריאל מדריד לוקה מודריץ'. רויטרס
גם ריאל למדה לא לזלזל. מודריץ'/רויטרס

ריאל נענשה על שאננות

אפשר רק לרחם על אנשי הצוות של ג'ולן לופטגי שהיו אמורים להעביר אליו מידע מקצועי על צסק"א. כל נקודות החוזק והחולשה של הרוסים היו ידועות מראש בשנים הקודמות, אבל עכשיו המשימה היתה כמעט בלתי אפשרית. איש בספרד לא הכיר את צ'רנוב, ביול, בקאו, ולאשיץ', אחמטוב ואובליאקוב. זו אולי גם היתה הסיבה לשאננות מסוימת, וגם בלי סרחיו ראמוס, גארת' בייל, מרסלו ואיסקו האמינו בריאל שהנקודות מונחות בכיס. המסירה האיומה של טוני קרוס שהפכה לבישול לולאשיץ' בדקה ה-2 הדגישה זאת היטב. מאז, כל הניסיונות להשוות עלו בתוהו, הרוסים היו יעילים במתפרצות, והם מובילים כעת את הבית כנגד כל הסיכויים. גם בעידן היציבות, כשלה צסק"א בדרך כלל בליגת האלופות, אבל עכשיו, איכשהו, דווקא הילדים קופצים מעל הפופיק בלי פחד.

ובינתיים, גולובין טרם התאקלם בריביירה אחרי שנפצע בקיץ, ורנבלום ונאתכו יושבים על הספסל בקבוצות צמרת יווניות (ביום ראשון היתה להם הזדמנות להחליף חוויות כאשר פאוק ניצחה את אולימפיאקוס), ושלושת הבלמים המפורסמים יושבים בבית. אולי הם מתגעגעים ומקנאים קצת בנערים שעשו אתמול צעד גדול מאוד להכרה. תזכרו את השמות האלה. אובליאקוב, ביול, אחמטוב, בקאו, צ'אלוב. גינר עוד יעשה עליהם קופה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully