וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשם האח: פליקס גצה הכניע את האקסית המשפחתית האהובה באיירן מינכן

26.9.2018 / 9:05

הוא הגיע לבאיירן מינכן בעקבות האח המפורסם, ונשאר אחרי שמריו חזר לדורטמונד, אבל פליקס גצה בן ה-20 שוחרר בקיץ האחרון כי באיירן כבר מזמן לא מקדמת שחקני אקדמיה. כעת הוא חזר כדי להכות בה במדי אוגסבורג, והרושם הראשוני בבונדסליגה חיובי מאוד

צילום וידאו: רויטרס, עריכת וידאו: מתן חדד

שער השיוויון המאוחר של אוגסבורג באליאנץ ארנה לא אמור להיות דרמטי במיוחד מבחינה האלופה. הבווארים הרי לא התיימרו לנצח בכל 34 משחקי הליגה, והמעידה הקלה לא מסכנת את מעמדם. ארבעה הנצחונות מול יריבות מאתגרות יותר במחזורי הפתיחה הראו כי תואר נוסף חייב להיות בדרך. ובכל זאת, תיקו 1:1 הותיר מבחינתם טעם מר בפה ממספר סיבות.

ראשית, היה זה דרבי מול היריבה הבכירה בחבל נכון לעכשיו, עם כל הכבוד לנירנברג ששבה למקומה הטבעי. שנית, הטעות של מנואל נוייר הדגישה את עובדה כי הוא כבר לא השוער הטוב בגרמניה. הכתר הזה עבר בהדרגה, אך בבטחה, לראשו של מרק-אנדרה טר שטגן, ולמאמן הלאומי יואכים לב שבחר להישאר בתפקידו אחרי הפיאסקו במונדיאל צפויה החלטה משמעותית בסוגיה. חשוב מכל, האיש שדחק את הכדור לרשת מטווח אפס היה בוגר האקדמיה ששוחרר ללא תמורה בקיץ האחרון.

עוד בנושא:

עמוד האינסטגרם של וואלה! ספורט
אוגסבורג הדהימה את באיירן מינכן עם 1:1 באליאנץ ארנה
רביעי בגרמניה: בורוסיה דורטמונד רוצה לשמור על מאזן ביתי מושלם

דויד אלאבה שחקן באיירן מינכן. רויטרס
מאז? כלום ושום דבר. דויד אלאבה/רויטרס

באיירן נכשלת עם הצעירים

מדובר בסוגיה כואבת עבור אוהדי באיירן. היא משקיעה מאמץ ומשאבים במחלקת נוער משובחת, מעסיקה מאמנים נהדרים, ובכל זאת דרכם של החניכים הגרמנים לסגל הבכיר חסומה. צריך להרחיק עד ימי לואי ואן חאל כדי להיזכר בצעירים שקיבלו הזדמנות אמיתית ולקחו אותו - תומאס מולר שצמח לאחד השחקנים הגרמנים הגדולים בתולדות המועדון, והולגר באדשטובר אשר הקריירה שלו נהרסה באופן טרגי בשל שורת פציעות קשות. לאחר מכן הגיע תורו של דויד אלאבה, אבל הוא אוסטרי. ומאז? כלום ושום דבר.

היו לא מעט תקוות משחקנים שונים, כמו ג'אנלוקה גאודינו ששותף על ידי פפ גווארדיולה במספר משחקים בגיל 17, אבל הם נעלמו. גאודינו נמצא כעת ללא קבוצה בגיל 22. ניקלאס דורש, שהבקיע בהופעתו היחידה בבונדסליגה בעונה שעברה, עזב בקיץ להיידנהיים. את הרשימה הזו אפשר להמשיך, ופליקס גצה הוא דוגמא מצוינת. אחיו הצעיר של מריו היה אלמוני מאוד בגרמניה עד אתמול, אבל כעת - בזכות הפעולה הפשוטה על קו השער - הוא יקבל לא מעט כותרות. הייחוס המשפחתי יעבוד, וזה הזמן לציין כי הוא שחקן בעל פוטנציאל לא מבוטל בעצמו. הסיפור של משפחת גצה עשוי לקבל תפנית מעניינת ומרעננת.

עוד באותו נושא

גרמניה: אוגסבורג הדהימה את באיירן מינכן עם 1:1 באליאנץ ארנה

לכתבה המלאה
שחקן באיירן מינכן פליקס גצה. GettyImages
הרווח היה משולש. פליקס גצה במדי באיירן מינכן/GettyImages

המעבר - יום אחרי הגמר הגדול של מריו

עד לא מכבר, האח המתוקשר יותר של כובש שער הניצחון בגמר המונדיאל 2014 היה דווקא הבכור. פביאן גצה הוזכר כצאצא הכושל של המשפחה. הוא מבוגר ממריו בדיוק בשנתיים (הם חולקים יום הולדת), שיחק כמגן שמאלי עם נטיות התקפיות, אבל עזב את דורטמונד עוד ב-2009, נעלם בליגות הנמוכות, ופרש לפני שלוש שנים אחרי קדנציה באונטרהאכינג קטנה מפרברי מינכן. על פליקס לא ממש ידעו, כי הוא היה רק בן 16 כאשר אחיו הכניע את סרחיו רומרו הארגנטיני בריו דה ז'ניירו. בתוך כל החגיגות, הידיעה המסקרנת על מעברו לא זכתה לתהודה מינימלית, וחבל שכך.

שימו לב - גמר המונדיאל התקיים ב-13 ביולי 2014. ב-14 ביולי, שעות ספורות אחרי שריקת הסיום, פורסם כי באיירן החתימה מדורטמונד את הכשרון הצעיר. פליקס עשה את דרכו למינכן שנה אחרי "הבגידה" הגדולה של מריו, והיו במועדון שטענו כי הדבר נעשה על מנת לשפר את מצב הרוח של הכוכב ולגרום לו להרגיש נוח יותר. זה לא היה השיקול היחיד, ואיש האקדמיה, שחקן העבר מיכאל טרנאט, טען: "פליקס גצה הוא הבטחה, ואנחנו מאושרים שהוא בחר להצטרף אלינו".

זה היה קל יחסית, כי כל משפחת גצה אוהדת את באיירן. האחים נולדו בממינגן בדרום המדינה, ואפילו המצעים במיטותיהם היו בצבעי אדום-לבן של באיירן עם הסמל של המועדון. המעבר לעמק רוהר נבע רק מעבודת אביהם, פרופסור בתחומי הנדסת חשמל וטכנולוגיות מידע. יורגן גצה עבד באוניברסיטת מינכן, אבל בשלהי שנות ה-90' קיבל ג'וב יוקרתי יותר באוניברסיטת דורטמונד, והמשפחה נדדה. לכן למדו כל האחים באקדמיה של בורוסיה, אך החזרה היוותה הגשמת חלום עבור מריו. מבחינת פליקס, הרווח היה משולש לכאורה - גם הצטרפות לקבוצתו האהודה, גם איחוד משפחתי, וגם הזדמנות להתקדם מקצועית בספינת הדגל של הכדורגל הגרמני. ואולם, בעוד שני המניעים הראשונים מובנים מאליהם, לגבי השלישי היו ספקות גדולים, וההחלטה לפלס את דרכו לבונדסליגה דווקא בבאיירן היתה מסוכנת.

קרלו אנצ'לוטי מאמן נאפולי. רויטרס
סימפט את הנער. קרלו אנצ'לוטי/רויטרס

על הספסל ליד אנצ'לוטי והיינקס

בכל הקשור לכדורגל, פליקס גצה כלל לא דומה למריו. שני האחים הגדולים נמוכים יחסית, ומשחקם מבוסס על זריזות ומהירות. האח הצעיר גבוה הרבה יותר - הוא מתנשא ל-185 סנטימטרים, איטי יחסית, ולכן תופקד כבלם וכקשר מרכזי. למרות זאת, הוא ניחן בשליטה מעולה בכדור ובראיית משחק משובחת. מאמניו, כולל הרמן גרלאנד המיתולוגי של באיירן, ציינו תמיד את יכולתו לפתח את המשחק מאחור ולנהל התקפות בתבונה. גצה היה אחד המנהיגים בקבוצה הצעירה של באיירן, והיה בורג מרכזי כאשר היא העפילה לגמר אליפות גרמניה ב-2017, שם הפסיד באופן אירוני לאקסית דורטמונד בפנדלים, למרות שדייק בעצמו בבעיטה.

בשלב זה, הוא כבר השתייך לעתים לקבוצה הבוגרת. קרלו אנצ'לוטי סימפט את הנער, וכלל אותו לראשונה בסגל למשחק בונדסליגה עוד בספטמבר 2016. משעשע, אבל גצה ישב על הספסל באפיל 2017, כאשר באיירן הביסה את אאוגסבורג 0:6 באליאנץ ארנה. בשלב זה, מריו כבר היה בדורטמונד - הוא שב עם זנב בין הרגליים בנסיון להחזיר את הקריירה למסלול הנכון. זה לא הפריע לאח הצעיר להישאר במינכן ולפתח ציפיות - ולכן כל הטענות על נפוטיזם היו מגוחכות.

למעשה, רק לפני שנה האריך פליקס גצה את חוזהו עד 2019, ובעונה שעברה ישב שוב ארבע פעמים על הספסל של יופ היינקס. אלא שהוא לא זכה אפילו לדקת משחק אחת, ושיחק בעיקר בקבוצת המילואים בליגה הרביעית, שם הבקיע שלושה שערים. מריו ופביאן הגיעו לעתים לעודד אותו מהיציע ונתנו עצות מועילות, אבל התסכול גבר. בקיץ התקבלה ההחלטה לבטל את החוזה בבאיירן בהסכמה הדדית, ואוגסבורג זכתה בו חינם.

שחקן באיירן מינכן פליקס גצה. GettyImages
רוצה לנצל את ההזדמנות באוגסבורג. פליקס גצה/GettyImages

"יצירתי ורגוע עם הכדור"

מבחינת הנציגה הצנועה של בוואריה, מדובר בהברקה. המנהל הספורטיבי סטפן רויטר, כוכב בורוסיה דורטמונד לשעבר בעצמו, שיבח: "יש לפליקס השכלה מצוינת, ואנחנו מאמינים שיוכל לעשות צעד גדול קדימה אצלנו". השחקן עצמו טען: "תראו כמה צעירים מקבלים הזדמנויות באוגסבורג. חש כאן הזדמנות גדולה, ואני רוצה לנצל אותה. לשם כך הגעתי לכאן. בבאיירן היה קשה מאוד לפרוץ".

הבכורה הגיעה בתחילת החודש, כאשר גצה קיבל 15 דקות כמחליף בתיקו 1:1 ביתי מול מנשנגלדבאך, בקישור המרכזי. המנהל מנואל באום התלהב: "ראינו עד כמה פליקס יצירתי ורגוע עם הכדור ברגליו. הוא גם נלחם מצוין ללא כדור וקורא את המשחק נכון. זו בוודאי לא ההופעה האחרונה שלו בבונדסליגה. למשחק הזה תהיה המשכיות". ואכן, הדרך בה נזרק למים העמוקים באליאנץ ארנה להופעתו השניה מעידה על אמון גדול מצד הבוס. ופליקס לקח את הצ'אנס בענק. הוא היה נהדר בקישור הדפנסיבי, וגם הגיע לרחבה בעיתוי הנכון כדי לנצל את השגיאה של נוייר בכדור נייח. "ניסיתי לא לחגוג יותר מדי כי אני מכבד את באיירן וחייב לה המון, אבל קשה לא לחייך אחרי השער הראשון בקריירה", אמר הכשרון העולה.

בינתיים, הבעיות הרפואיות ממשיכות לרדוף את מריו גצה, אשר טרם קיבל אפילו דקת משחק במדי דורטמונד אצל המאמן החדש לוסיאן פאברה. בשלב זה, מסתמן כי פליקס יקבל דקות משחק רבות יותר העונה, וזו עשויה להיות הפריצה שלו. ועדיין מוקדם מאוד לפנטז על הפריצה הגדולה, והכל עוד יכול להשתמש, אבל הוא רק בן 20, ובמועדון הנכון יש לו כלים נכונים כדי לפרוח. מי יודע, אולי בגמר מונדיאל 2022 יתפוס האח הצעיר את הבמה המרכזית, ואז יחזור למינכן בהעברה שמנה. אולי הוא ייזכר כגצה המצטיין במשפחה. זו לא מחשבה מופרכת לחלוטין.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully