וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החבר של קראמר: סיידובה סומא הוא ההיפך מהפרופיל הרצוי עבור מכבי חיפה

14.9.2018 / 14:00

"הוא שחקן לא חכם. אנוכי. ההבנה הטקטית שלו אפסית. מהסוג שחייב לעשות הכל לבד. למאמנים תמיד היה קשה איתו". אחרי שהביאה את ההולנדי הבעייתי, לא ברור מדוע מכבי חיפה מהמרת על סיידובה סומא - שחקן שפוגע בשופטים, שחקנים ומסרב לרדת מהמגרש. פרופיל

עריכת וידאו: ניר חן

נכונותה של מכבי חיפה להחתים בהשאלה את סיידובה סומא היא ברכה עבור פרטיזן בלגרד. "כבר שלושה חודשים אחרי שנרכש בקיץ שעבר התחילו במועדון לנסות להיפטר ממנו, ללא הצלחה", מספר העיתונאי הסרבי ולאדימיר נובאקוביץ', ויש קונצנזוס לגבי הכשלון המהדהד של הקשר הגינאי בקבוצה. העיתונאי דיאן סטנקוביץ' מגדיר אותו בפשטות כ"שחקן של קרקס". אלכסנדר יוקשיץ' טוען: "הוא שחקן חלש מאוד, בזבוז כסף משווע". לא יהיה פשוט למצוא בסרביה מישהו שמוכן להגיד מילה טובה על פועלו של סומא בשנה האחרונה, ועזיבתו תתקבל בשביעות רצון עצומה.

התקוות היו אחרות לגמרי. "הציפיות מסומא היו אדירות. הוא הרכש היקר ביותר בתולדות פרטיזן - 1.65 מיליון יורו. נעשו נסיונות משמעותיים להביא אותו, והוא היה אמור לרשת את השחקן הכי טוב של התקופה האחרונה - לאונרדו שנמכר לסעודיה אחרי שהפציץ 26 שערים בעונה אחת וניצח משחקים לבדו. זו היתה גם המטרה של סומא, אבל הוא איכזב מאוד. אפשר לתת לו ליהנות מהספק כי פרטיזן כולה היתה במצב קשה ולא מנוהלת נכון, אבל הוא רכש כושל באופן יוצא דופן", מסביר נובאקוביץ'.

עוד בנושא
סיידובה סומא דחה קבלת חוב מפרטיזן בלגרד כדי להגיע למכבי חיפה
התקדמות משמעותית במו"מ בין הפועל באר שבע למכבי נתניה על דיא סבע
בואו לעקוב אחרי וואלה! ספורט באינסטגרם

סיידובה סומא עצבני במדי פרטיזן בלגרד. GettyImages
הפתיל קצר של סומא בפעולה/GettyImages

אוהד שרוף של ברצלונה ורונאלדיניו

מדוע כה התלהבו הסרבים מהגינאי והעניקו לו חוזה עתק במונחים מקומיים עם שכר של 45 אלף יורו לחודש? הם התרשמו בעיקר מהשורה הסטטיסטית במדי סלובן ברטיסלאבה בעונת 2016/17, כאשר סומא הוכתר למלך השערים עם 20 כיבושים ב-29 משחקים ממרכז המגרש. הנתון הזה משך תשומת לב אפילו של קבוצות בכירות הרבה יותר, ובורדו שקלה בשלב מסוים לבחון את הכוכב, אבל ויתרה במהרה על הרעיון, כי בדיקה מעמיקה קצת יותר מגלה תמונה בעייתית.

סומא מסוגל להקסים בקלות את מי שצופה בביצועיו הנבחרים ביוטיוב או נופל במקרה על המשחק בו המוזה נחה עליו. "הוא שחקן מהנה עם טכניקה ייחודית ומקורית", אומר העיתונאי הסלובקי מוימיר סטאשקו. תסתכלו, למשל, על השער לרשת סלובצקו במשחק ידידות לפני ארבע שנים - זהו תרגיל מושלם עם הטעיה אחת שגורמת לשלושה שחקני הגנה להיראות מגוחכים. סומא נמוך הקומה, כולה 161 סנטימטרים, יודע לעתים לפלס את דרכו בין יריבים חסונים בהרבה. הוא זריז, מהיר וקל רגליים. לא לחינם הוא מעריץ את רונאלדיניו ומנסה לחקות אותו, כיאה לאוהד שרוף של ברצלונה. הגינאי גם הצהיר לא פעם כי חלומו הגדול הוא לשחק בליגה הספרדית, אבל המציאות שונה, וזאת בלשון המעטה.

עוד באותו נושא

מחצית מכרטיסו של אריק סאבו נשאר אצל בית"ר ירושלים

לכתבה המלאה

לא מיצה את הפוטנציאל אפילו בדרום אפריקה

המציאות היא כי אפילו באיאקס קייפטאון, בה למד באקדמיה מאז גיל 14, לא ממש האמינו בו. כאשר חזו ביכולות הטכניות של הנער, הציפיות היו גבוהות, ובדרום אפריקה אפילו שקלו אפשרות לאזרח את ילד הפלא, אבל בבוגרים הוא בקושי קיבל הזדמנויות ונשלח להשאלות. למזלו, הבחין בו המאמן הסלובקי יוזף ווקושיץ', אשר עבד במדינה והמליץ עליו לסקאוטים במולדתו. ניטרה הצנועה החתימה את הגינאי בתחילת 2012, והמעבר לאירופה לא היה חלק. את הכותרות הגדולות הראשונות עשה סומא תוך פחות משנה כאשר הורחק במשחק טעון מאוד מול טרנאבה בנסיבות ביזאריות.

להגנתו אפשר לומר כי היה זה הכרטיס האדום השלישי של ניטרה בהתמודדות המדוברת, אך זהו תירוץ קלוש. סומא דרך על פניו של פטריק צ'רנוטה, היכה את מירוסלאב קרהאן, סירב לרדת מהמגרש ופגע גם בשופט עצמו. בנוסף, הוא ביצע תנועה חריגה לעבר קהל היריבה, עם הצבעה לתוך מכנסיו. ההתאחדות בחרה להגיב ביד קשה והישעתה את הגיניאי לחצי שנה. בשלב זה, ניצלה סלובאן את ההזדמנות והחתימה אותו במחיר מבצע של 150 אלף יורו ששימח מאוד את ניטרה.

כותרות שליליות על המגרש ומחוצה לו

הקשר הביע חרטה על התקרית החמורה והבטיח: "זה לא יחזור על עצמו". אז הבטיח - זה לא אומר שיש לו נכונות לקיים. שנה אחרי האירוע, בספטמבר 2013, שוב הורחק סומא במפגש מול טרנאבה. הוא נכנס כמחליף רק בדקה ה-82 כאשר סלובאן הובילה 1:3, אבל הספיק לקבל שני כרטיסים צהובים, בין היתר בשל עבירה גסה במיוחד. גם הפעם הוא סירב לעזוב את המגרש, שחקני טרנאבה התנפלו עליו על מנת להוציאו, והתפתחה קטטה. בהמשך הואשם סומא גם בפגיעה פיזית בסדרנים, גם אם הכחיש זאת נמרצות. "הייתי מטומטם לפני שנה כאשר חבטתי בשחקן ובשופט, אבל הפעם רק דחפתי שחקן כי הוא נגע בי. אם לא היו נוגעים בי, זה לא היה קורה", הוא הסביר, וסירב לקחת את האחריות. במקרה זה, הוא הושעה לחודש "בלבד".

שערוריות ליוו את הקדנציה של סומא בברטיסלאבה. בין היתר, הוא פירסם באינסטגרם תמונה הזויה כשהוא שוכב על המיטה עם פלג גופו העליון ערום, מכוסה בשטרות כסף - וספג על כך קנס. הכמיהה לכסף הובילה אותו להשאלה לאל קדיסיה מהליגה בכוויית בעונת 2015/16, וקשה לומר שבסלובקיה הצטערו על כך. האוהדים תמיד ראו בו שכיר חרב שמעדיף את טובתו האישית על פני טובת הקבוצה. כאשר זהר עם שובו בעונתו הגדולה בחייו, ניצלה סלובאן את הצ'אנס הגדול לעשות קופה. "זה הזמן הנכון מבחינת כולם לצאת לדרך חדשה", הצהיר אז הבעלים איבן קמוטריק. הוא ידע שלא יהיה עיתוי מוצלח יותר למכירה.

סיידובה סומא במדי אייאקס קייפטאון. GettyImages
במדי אייאקס קייפטאון. סיידובה סומא/GettyImages

"קבלת החלטות לקויה, מנטליות בעייתית"

כי סומא אמנם מסוגל לגרום הנאה לקהל ולהביא לקבוצתו נקודות בכל משחק נתון, והמאזן לפני שנה באמת היה נהדר, אבל תרומתו הכוללת היתה מוטלת בספק אפילו ברגעי השיא. "יש לו כדרור ובעיטה, אבל הוא לא יודע לשמור על ריכוז ואינו יציב. בגדול, הוא שחקן לא חכם. ההבנה הטקטית שלו אפסית. הוא אנוכי, מסוג השחקנים שחייבים לעשות הכל לבד. קבלת ההחלטות שלו לקויה. למאמנים תמיד היה קשה לעבוד איתו", אומר סטאשקו. "סומא לא עושה הגנה, והמנטליות שלו בעייתית. מבחינת הכשרון, הוא היה אחד השחקנים הבולטים בליגה, אבל את רוב הכותרות הוא עשה מהסיבות הלא נכונות", מוסיף העיתונאי הסלובקי לוקאש וראבליק.

התכונות האלה גרמו לפיאסקו בסרביה. באמצע העונה, בינואר, ניסה הגיניאי להסביר את הקשיים: "בסלובקיה הייתי מעל כולם, וקיבלתי חופש פעולה מוחלט. הייתי המנהיג. אני יודע שלא הכל עובר דרכי בפרטיזן, ורק צריך לצבור בטחון עצמי. אני מאמין שהכל יהיה בסדר, גם אם האוהדים סקפטיים. לא שכחתי איך משחקים כדורגל". השיפור לא הגיע, ותווית הפלופ הגדול לא הוסרה. עם שלושה שערי ליגה בלבד, סומא היה רחוק שנות אור מלאונרדו, והגישה האנוכית שלו עיצבנה את היציעים.

סיידובה סומא במדי סלובן ברטיסלבה. GettyImages
ימיו בברטיסלאבה היו רצופים שערוריות. סומא/GettyImages

החבר הנמוך לצוות עם קראמר

לאור היבטים אלה, לא פשוט להבין את השיקולים של הירוקים. הנסיון עם קלאוס וקאיו היה אמור לגרום לרתיעה מסוימת משחקנים עם רזומה משמעתי מוכתם, אך בפועל המגמה רק מתעצמת. בדמותו של מיכיל קראמר קיבלו בכרמל שחקן לא צפוי באופן קיצוני, וראינו עדות לכך כבר במחזור הראשון בליגת העל, אבל לפחות למאמן ולמנהל הספורטיבי יש שפה משותפת עם ההולנדי, תרתי משמע. עם סומא הסיפור עלול להיות חריג אף יותר, ויש תחושה כי בחיפה הוחלט ללכת על השילוב האולטימטיבי - עושה הבעיות הגבוה בליגה עם עושה הבעיות הנמוך בליגה. מבחינת בידור זה עשוי לעבוד, ויש סיכוי טוב לכך שהגיניאי יכבוש את השער היפה ביותר של העונה. את הקסם המיוחד ברגליים איש לא יקח ממנו. אלא שההשפעה הכוללת עלולה להיות שלילית מאוד. סומא הוא בדיוק ההיפך מהפרופיל הרצוי עבור קבוצה במשבר שמנסה להשתקם.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully