וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסר. תקדים? הסיבות לכך שעומרי כספי לא נמצא בסגל נבחרת ישראל

13.9.2018 / 14:00

שיבק: "לא הייתי עושה מזה חגיגה". קצורין: "מי שלא רוצה לבוא, שלא יבוא". בפעם השנייה בקריירה, ולראשונה זה עשור, עומרי כספי בחר שלא הצטרף לנבחרת, לטובת שימור קריירת ה-NBA שלו. האם יש בזה בעיה, מה הסיפור האמיתי כאן ומה קורה בשאר הנבחרות בהקשר הזה?

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

בחודש שעבר יצר עומרי כספי קשר עם ראשי נבחרת ישראל וביקש מהם להשתחרר מהחלון הנוכחי לקראת מוקדמות אליפות העולם. העובדות הן שלראשונה מאז יורובאסקט 2009, אז נבחר כספי בדראפט ה-NBA, הוא יכול היה להגיע לנבחרת, הן מבחינת לוח זמנים והן מבחינה רפואית, ובחר שלא לעשות כך. בניגוד לפעם שעברה, אז המאמן הלאומי צביקה שרף לא אהב את ההחלטה של כספי, הפעם המהלך עבר די בשקט, מסיבות שונות, אך בעיקר מתוקף המשימה הנוכחית של הנבחרת.

שחקניו של עודד קטש, שיעלו הערב (חמישי, 20:00, ערוץ 5) למשחק נגד נבחרת גאורגיה ביד אליהו, מחזיקים בסיכויים תאורטיים בלבד לעלות לאליפות העולם בקיץ הבא. בהנחה שלא יעשו זאת, ולא ישחקו בקיץ הבא ביפן, עומרי כספי יוכל לשחק בפעם הבאה במדים הלאומיים רק בקיץ 2021, אם וכאשר תעפיל הנבחרת בכחול לבן לאליפות אירופה הבאה (בהנחה שלא יסיים את קריירת ה-NBA קודם לכן). אז מה הוביל את שחקנה החדש של ממפיס לא להתייצב לצמד המשחקים נגד גאורגיה וגרמניה? בשורה התחתונה, הרצון להאריך את קריירת ה-NBA שלו.

עוד בנושא

20:00, ספ' 5: ישראל מול גאורגיה במוקדמות המונדובאסקט
מאמצים בנבחרת להכשיר את גל מקל ובר טימור
ניתוח ההזדמנות החדשה של עומרי כספי במדי ממפיס
בואו לעקוב אחרי עמוד האינסטגרם של וואלה! ספורט

נתחיל מהצד של כספי. אקורד הסיום של הפורוורד בן ה-30 לעונה שעברה היה צורם במיוחד. הוא נופה מהסגל של גולדן סטייט רגע לפני הפלייאוף, מצא את עצמו ללא קבוצה החל מחודש אפריל, בעיקר בשל פציעה שסחב מאמצע חודש מרץ, וראה מהצד כיצד הווריירס זוכים באליפות נוספת. לאחר מכן שב לישראל, ובעוד חלק מצומצם מאוד משחקני ה-NBA התייצבו לחלון הנבחרות בסוף יוני, מצבו הרפואי של כספי לא אפשר זאת. בימים אלה עוסק השחקן בהכנות לעונה, בתקווה להגיע אליה בצורה הטובה ביותר.

בנבחרת ישראל לא הופתעו במיוחד מההחלטה של הפורוורד. "לא מדובר פה בהכנות של חודשיים כמו לפני יורובאסקט", אומר אחד מאנשי הנבחרת, "סביר להניח שעומרי היה צריך לתת פה שבוע, גג שבוע וחצי, אבל הוא הבהיר שמה שעומד מול עיניו כרגע זה העונה בממפיס". אף אחד בנבחרת ישראל לא חשב לצאת למלחמה נגד כספי, אך לא רק נגדו. מאז מינויו של עודד קטש לתפקיד מאמן הנבחרת, גם אם שחקן כזה או אחר לא הופיע, לא הופעלו נגדו סנקציות, אלא רק העבירו את המסר כי מדובר במעשה שאותו לא רואים בעין יפה.

"כספי משרת את נבחרת ישראל מקדטים ועד בוגרים, ואם פעם בתקופה כזאת ארוכה הוא מבקש לא להגיע לנבחרת, לא הייתי עושה מזה חגיגה", אומר מאמן הנבחרת לשעבר אריק שיבק, שבעברו נאלץ להסתדר בלי כספי ביורובאסקט 2011 בשל פציעה. "גם השחקנים שעליהם אנחנו מדברים תמיד - פארקר ודיאו, אני מניח שפה ושם היו מבקשים לא להופיע לטורניר כזה או אחר במדי נבחרת צרפת".

גם מולי קצורין דוגל בקו דומה: "תמיד סברתי שמי שלא רוצה לבוא, שלא יבוא. בתקופה שאני אימנתי את נבחרת ישראל רציתי את דיוויד בלות'נטל והוא לא רצה לבוא, לא עשיתי מזה עניין. הסיפור הזה של הפטריוטיות קיבל צבעים אחרים בשנים האחרונות. זה לא רק מאפיין אותנו. יש שחקנים שבאים, רוצים לבוא, זו זכות לייצג את הנבחרת. הוא הגיע כל השנים, ואם הגיע השלב מהסיבות שלו שהוא לא רוצה לבוא, לא צריך. לייצג את הכדורסל הישראלי זו זכות, ולא צריך לכפות".

עוד באותו נושא

בנה ביתך: ההזדמנות החדשה של עומרי כספי אחרי הסיכום בממפיס

לכתבה המלאה
שחקן נבחרת ישראל עומרי כספי עם המאמן ארז אדלשטיין. ברני ארדוב
"לייצג את הכדורסל הישראלי זו זכות". כספי/ברני ארדוב

על סדר היום של הדיונים בכדורסל האירופי נמצא המאבק בין פיב"א ליורוליג, שבשיאו חלונות הנבחרות ואי הגעת שחקני היורוליג לנבחרות הלאומיות. ברקע נשכחה העובדה כי שחקני ה-NBA לא יכולים להתייצב לרוב החלונות, מלבד החלון הנוכחי והחלון הקודם, בו התייצבו חלק מועט מהשחקנים. "אני לא מבין את ההיגיון בזה. ללכת למוקדמות בלי שחקני NBA ובלי שחקני יורוליג זה די טפשי בעיניי", אמר כספי בראיון לוואלה! ספורט בקיץ שעבר, "יש זמן לנבחרת ויש זמן לקבוצות. אם אנחנו לא נוכל להגיע, זה יאכזב אותי ברמה האישית. אני נהנה לשחק בנבחרת, נהנה לבוא לאימונים, נהנה מהחברותא. אני מקווה שהדברים עוד ישתנו. הדעות חלוקות בין השחקנים, כי זה קשה לשחק בכל קיץ וחלק מהחבר'ה רוצים לנוח מדי פעם, אבל לי זה חבל. אני מאוד מאוכזב מזה".

למרות ששחקני ה-NBA יכולים להגיע, ברוב הנבחרות המצב נשאר כשהיה. נבחרת ספרד, שמיוצגת ב-NBA על ידי האחים גאסול, ריקי רוביו והאחים הרננגומס, לא תיוצג על ידי אף שחקן NBA. נבחרת צרפת, לה נציגים רבים בליגה הטובה בעולם, ביניהם אוון פורנייה, רודי גובר ועוד, תיוצג רק על ידי ניקולא באטום. בגרמניה דניס שרודר, שהתייצב גם בחלון הקודם, ישחק גם הפעם לצד מקסי קלבר מדאלאס, אך דניאל תייס ופול זיפסר לא יהיו בנבחרת. יוון תסתדר בלי יאניס אנטטוקמפו (אך עם טיילר דורסי), מונטנגרו ללא ניקולה ווצ'ביץ' ולטביה בלי קריסטפס פורזינגיס הפצוע.

מנגד, בנבחרות מסוימות יש התייצבות נאה. יוסוף נורקיץ' יעמוד לראשונה לרשות נבחרת בוסניה, שהחלון הנוכחי הוא הצ'אנס האמיתי שלה להישאר בתמונת הסיכויים לאליפות העולם, כמו גם בחירת הסיבוב הראשון של הניקס דזנאן מוסא. באוקראינה ירשום אלכס לן הופעת בכורה בניסיון להצעיד את חבריו לאליפות בסין, ובטורקיה ארסן איליאסובה יחבור לג'די עוסמאן ופורקאן קורקמאז. בקרואטיה נוכחות מלאה - בויאן בוגדנוביץ', דריו סאריץ ואנטה זיזיץ' מתייצבים, בעיקר בשל המצב הקשה של הנבחרת, נושא אליו נתייחס בהמשך.

אלא שנושא לוח הזמנים מעורר בלאגן גדול מאוד גם הפעם. בנבחרת סרביה מילוש תאודוסיץ', בובאן מריאנוביץ' וניקולה יוקיץ' שהיו בתוכניות הבריזו, והמאמן סשה ג'ורגביץ' הודה לג'נרל מנג'ר הסרבי של סקרמנטו קינגס ולאדי דיבאץ' שהפעיל לחצים על בוגדן בוגדנוביץ' ונמנייה בייליצה להופיע בנבחרת. סרביה מדורגת במקום השלישי בבית הישראלי, ניצחון אחד בלבד מעל הנבחרת של עודד קטש, וחוששת להסתבך בקרבות העלייה.

באיטליה, אי ההגעה הפכה למהומה של ממש. מאמן הנבחרת מאו סאקטי שיבח את ג'יג'י דאטומה וניקולו מלי שהתייצבו לאימונים, הצליף באלה שלא הגיעו, ביניהם מרקו בלינלי, וכינה אותם אנוכיים. בלינלי לא נשאר חייב: "הדברים שהוא אמר הפריעו לי. הוא היה צריך לבוא ולדבר איתי במקום להגיד שלא אכפת לי מהנבחרת. החלון הנוכחי קרוב מדי לפתיחת עונת ה-NBA, ו-80 אחוזים משחקני ה-NBA לא משתתפים בו. אני צריך להיות בכושר מקסימלי לפתיחת האימונים של הספרס, ובזה אני מתרכז".

מרקו בלינלי שחקן נבחרת איטליה. AP
ספג אש, והחזיר. בלינלי/AP

ויש גם את עניין התחרותיות. "החלום שלי תמיד היה להגיע לאולימפיאדה או לאליפות העולם, משהו בסדר גודל כזה", אמר כספי לוואלה! ספורט בקיץ שעבר, "זה לא בשמיים, זה עניין של מזל, הגרלה נוחה ועוד כמה דברים שנופלים בסיטואציה נכונה. זה יכול לקרות. אנחנו רואים נבחרות אחרות באירופה, שהן לאו דווקא מוכשרות יותר מאיתנו, והן מגיעות להישגים יפים, אז גם אנחנו מסוגלים".

כפי שכבר ציינו, בנבחרות מסוימות, כמו נבחרת קרואטיה ובוסניה, יש התייצבות גדולה של שחקנים, כולל כאלה שלא היו מגיעים בעבר. הסיכוי שנבחרת ישראל תמצא את עצמה בספטמבר 2019 באליפות העולם הוא נמוך מאוד. וכך, עד יורובאסקט 2021 לכל הפחות, ייתכן כי רוב מה שנזכור מעומרי כספי זה את חוסר ההצלחה של נבחרת ישראל ביורובאסקט בארץ. "לא הייתי מקשר בין היורובאסקט האחרון להגעה עכשיו", קובע שיבק, "הוא הולך לקבוצה חדשה, הסיכוי שנבחרת ישראל תעלה לאליפות העולם הוא כזה שהיווה שיקול. אם זה הסיכוי, אז הוא העדיף לבחור וללכת להתמקד בקבוצה החדשה שלו, לא הייתי שופט אותו על הדברים האלה. אני יודע כמה הוא משקיע ואוהב להיות בנבחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully