וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מארבע שנים לשלושה חודשים: כך צומק העונש על שימוש בסמים בכדורסל הישראלי

4.9.2018 / 15:00

בעולם לא ספרו אותם, בפיב"א התעלמו מההחלטות שלהם, ובמנהלת הליגה הפסיקו לשתף איתם פעולה. ב-WADA ישראל לא התכוונו להנמיך את אש העונשים, עד שהתיק של ריצ'רד האוול נלקח מידיהם והציל את טיישון תומאס על הדרך: "בסיטואציה שנוצרה, הידיים שלהם היו כבולות"

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

בימים הקרובים צפוי טיישון תומאס להתחיל להתאמן בירושלים, אך לא בשורות הפועל ירושלים. הפורוורד/סנטר קיבל ביום ראשון את ההודעה הסופית שעסקת הטיעון שהוא ונציגיו סידרו מול ראשי WADA ישראל אושרה, והוא יוכל לחזור לשחק בעוד חודשיים - אך בינתיים לא יוכל להתאמן באופן רשמי עם קבוצתו.

העובדה שתומאס ישחק במדי ירושלים היא לא הישג עבורו ועבור קבוצתו. הוא נתפס על שימוש בקנאביס בשלהי העונה שעברה, בעת ששיחק בהפועל חולון, וחתם בירושלים עוד לפני שנמסרה לו ההודעה על כך שנמצא אשם. עם תפיסתו בירושלים החלו בבדיקות ובשיחות מול WADA ישראל, ולא מיהרו לשחרר את השחקן, בניגוד למה שעשתה בני הרצליה בעונה שלפני כן עם אמאדי אנג'איי, שנתפס בשלב מתקדם של העונה, כך שהיה ברור שלא יוכל לחזור לשחק עד סיומה. מה שהוביל בסופו של דבר לעונש המקל, הוא היחס של קהילת הכדורסל הישראלית והעולמית לעונשים מרחיקי הלכת של WADA המקומית, שבסופו של דבר יישרה קו והנמיכה את הלהבות.

עוד בנושא:

עמוד האינסטגרם של וואלה! ספורט
ההשעיה המקלה של תומאס והאוול: תוצאה של עסקת טיעון
למרות ההרחקה לשלושה חודשים: טיישון תומאס ימשיך בהפועל ירושלים

שחקן הפועל ירושלים טיישון תומאס. אתר רשמי הפועל ירושלים, אתר רשמי
לא ממש הישג. טיישון תומאס/אתר רשמי, אתר רשמי הפועל ירושלים

בתחילת העונה שעברה החל פרופ' שאול שרייבר, העומד בראש WADA ישראל, לברר מדוע עונש ההרחקה לארבע שנים שניתן על ידי אנשיו לאנג'איי לא מכובד בליגה האיטלקית. הוא ניסה ליצור קשר עם ראשי הארגון העולמי, ראשי פיב"א וראשי הליגה האיטלקית, ולא קיבל תשובה. רק בחודשים האחרונים גילו כי העונש שניתן לאנג'איי על ידי פיב"א על עבירות הסמים עמד על ארבעה חודשים בלבד, והוא שיחק עם נבחרת סנגל באליפות אפריקה.

"כשביררנו מול פיב"א האם אנג'איי יכול לשחק אצלנו, קיבלנו תשובה חיובית", מספר לוואלה! ספורט אחד מראשי קבוצת אבלינו האיטלקית, שהחתימה את הסנגלי בתחילת העונה שעברה. "נאמר לנו מפורשות כי העונש לארבע שנים הוא אך ורק בישראל, ומחוץ לישראל הוא יכול לשחק כבר מחודש יולי".

ההתמרמרות של אנשי הכדורסל בישראל כלפי ההתנהלות של WADA החלה עוד חודשים לפני כן, כשהשימוע ליינסי גייטס, שנתפס על סמים במדי עירוני נהריה, התארך ובאיגוד הכדורסל נתנו לו אישור לחזור לשחק במפתיע. ב-WADA איימו על איגוד הכדורסל שהתקפל, וגייטס עזב לבסוף את ישראל מבלי להופיע לשימוע. כשהסיפור עם אנג'איי החל להתגלגל, במנהלת הליגה ובאיגוד הכדורסל החלו לבוא בטענות ל-WADA.

"במנהלת הליגה הזמינו עוד בדיקות סמים בעבר בתשלום מיוחד, ומה קרה כתוצאה מכך? שחקנים נתפסו, ועל זה אף אחד לא משלם חוץ מהקבוצה עצמה. השחקן חוזר לשחק בקלות באירופה או בסין, ורק הליגה שלנו נפגעת", סיפר לאחרונה אחד מיושבי הראש בליגה. במנהלת החליטו כתוצאה מכך להפסיק את הגברת הבדיקות, כך שמעתה ההחלטה האם לבצע בדיקות היא של WADA והעלות לא נופלת על הקבוצות. במקביל ניסו אנשי המנהלת לקבוע פגישות עם ראשי הארגון, אך נענו בשלילה, או כפי שהגדירו זאת: "לא בדיוק היה דיאלוג פתוח". גם באיגוד הכדורסל העידו השבוע כי ניסיונות שלהם ליצור שיחות עם ראשי WADA נתקלו בבעיות. "פעם אחת העורך דין בחו"ל, פעם אחת היו"ר לא זמין. הבנו שלא בדיוק רוצים לדבר איתנו".

המלחמה בין ראשי WADA לקבוצות עלתה מדרגה במהלך העונה האחרונה. במשחק הליגה בין מכבי ראשון לציון לעירוני נס ציונה הגיעו הבודקים ודרשו לערוך בדיקה לדקוואן קוק, שכלל לא התלבש. השחקן, ביחד עם הפיזיותרפיסט של הקבוצה שמחויב להיות עמו ומנכ"ל המועדון, נעדרו ממהלך המשחק כדי לעבור את הבדיקה, וזאת כשהבודקים מסרבים לאפשר לו לערוך את הבדיקה בסיום. במועדון זעמו, אך כאמור לא הייתה כתובת לפנות אליה בטענות.

גם במקרה של הפועל ירושלים לא היה שקט. אחרי שטרנס קינזי דרש שלא יעשו לשחקנים בדיקות סמים בשעה שהוכרז כי הליגה הסתיימה, הגיעו בודקים מיוחדים של WADA למשחק של הקבוצה כדי לערוך לו בדיקה. "היה ברור שב-WADA שמו את הכדורסלנים על המוקד", התלוננו במועדון. בכל אחד ממחזורי הפלייאוף בסיום העונה נבדקו שחקנים, כשלקבוצות היה חשש כבד כי שחקנים ייתפסו, בעקבות אותה שביתה, ואכן כך קרה להאוול ותומאס.

עוד באותו נושא

ההשעיה המקלה של תומאס והאוול: תוצאה של עסקת טיעון

לכתבה המלאה
אמדאי אנג'אי שחקן בני הרצליה. לירון מולדובן
מה שנכון לישראל לאו דווקא נכון לשאר העולם. אנג'איי/לירון מולדובן

המקרה המפורסם והצורם ביותר מבחינת WADA היה של סוני ווימס. השחקן לא הצליח למלא מבחנה ולמעשה נכשל בבדיקה שנערכה לו בתום אימון של מכבי תל אביב, כשהבודקים הגיעו מלכתחילה בעקבות מידע שסיפקה קבוצתו. הוא הושעה על ידי הסוכנות הישראלית לארבע שנים, אך בפועל המשיך לשחק באין מפריע - תחילה בליגה הסינית ואחר כך עם אנאדולו אפס ביורוליג ובליגה הטורקית הכפופה לפיב"א.

אחרי תפיסתם של האוול ותומאס, התחושה הכללית הייתה כי השחקנים יספגו עונשים כבדים, גם אם יהיו פחותים מארבע השנים שקיבלו ווימס, גייטס ואנג'איי. בד בבד החל מסע לחצים מטעם מנהלת הליגה ואיגוד הכדורסל לנסות ולקיים פגישה עם ראשי הארגון הישראלי, וגם בירושלים שמרו על קשר עם מקבלי ההחלטות. בתקשורת התעניינו בנעשה, וב-WADA החלו להילחץ. מה שטרף את הקלפים היה לקיחת התיק של האוול מידיהם.

בפיב"א התעניינו מאוד בתיק של האוול. הסיבה הייתה העובדה שמדובר בשחקן שקיבל אזרחות ומשחק במדי נבחרת לאומית בשעה שהוא נתפס. הם שלחו לו מכתב באמצע חודש אוגוסט והודיעו לו כי לאור העובדות שהם שומעים כי ייתכן שיחתום בקבוצה אחרת בתקופה הקרובה, עליו לדעת כי הם יהיו אלה שיענישו אותו, ולא הארגון הישראלי, ועליו להעביר התייחסות לנושא בתוך שבוע.

"בסיטואציה שנוצרה, הידיים של ראשי WADA היו די כבולות", מספר גורם שהיה מעורב בעסקת הטיעון שנרקמה, "מצד אחד הם יכלו להעניש את תומאס בצורה חמורה, ואם פיב"א הייתה נותנת עונש קל יותר להאוול, הם למעשה היו מוציאים את עצמם מגוחכים, ומוכיחים שוב לראשי הכדורסל בישראל כי הם לא רלוונטיים ובסך הכל פוגעים בכדורסל הישראלי". בשלב הזה הצדדים ניהלו מגעים משולבים - נציגיו של תומאס מול WADA ישראל, נציגיו של האוול מול פיב"א, כשב-WADA שומרים על קשר רציף עם התאחדות הכדורסל הבינלאומית שהובילה את הקו הסלחני יותר של שלושה חודשים. "פיב"א קבעה פה סטנדרט חדש, וכעת ל-WADA יהיה קשה להציע עונשים חמורים יותר על עבירות דומות".

במנהלת הליגה מעריכים כי ההשעיה לשלושה חודשים מתקבלת יותר על הדעת מהעונש החמור שהיה מוטל עד היום, אך ממשיכים במאמצים ליצור דיאלוג עם פרופ' שרייבר ולהפוך את הבדיקות למסודרות יותר. בינתיים יוכלו תומאס והאוול להתכונן בצורה חלקית לעונה הקרובה, כשהפארסה הנוכחית תיגמר באופן סופי בעוד קצת פחות מחודשיים.

שחקן נבחרת ישראל ריצ'רד האוול. ברני ארדוב
התיק שלו עורר עניין רב בפיב"א. האוול/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully