וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוף החול עם פרמזן: הדרך המופלאה של פארמה לשלוש עליות רצופות

21.5.2018 / 14:00

אחרי פשיטת הרגל לא נותרו לפארמה אפילו כיסאות, אבל היא גייסה את סמלי העבר הגדולים, והשתקמה בזכות הקפטן הנאמן אלסנדרו לוקארלי והאוהדים שלא נטשו אותה לרגע. כעת, עם משקיע סיני שמבטיח להחזיר אותה לגדולה, היא תצטרך להוכיח שלקחי העבר נלמדו היטב

one

עכשיו, כאשר פארמה השלימה שלוש עליות רצופות וחזרה לליגה הבכירה, ממש מפתה לכתוב שהיא עמדה במטרה שהציבה לעצמה כאשר הוקמה מחדש בעקבות פשיטת הרגל, אך זה לא יהיה נכון. אף קבוצה איטלקית לא טיפסה מעולם מהליגה הרביעית לראשונה תוך שלוש שנים, וגם שאיפותיה של פארמה היו צנועות הרבה יותר. המועדון התכונן להבראה איטית והדרגתית, כי המצב היה קטסטרופלי בלשון המעטה. שנים של ניהול שערורייתי, אשר שיאם בעונת 2014/15 במהלכה עברה פארמה משרלטן אחד לשני, הותירו אותה ללא כלום. הנושים לקחו הכל. "באוגוסט 2015, כאשר התחלנו את הפרוייקט מאפס, לא היו לנו אפילו כיסאות. ערכנו ישיבות בבתים", סיפר נביו סקאלה.

עוד בנושא

שלוש שנים אחרי פשיטת הרגל: פארמה חזרה לסריה A
לוקארלי חגג: "קיימתי את ההבטחה, אמרתי שנחזור"
יובנטוס נפרדת מג'יג'י בופון: "הסיפור שלך לעולם לא יסתיים"
אינטר עלתה לליגת האלופות אחרי 2:3 דרמטי על לאציו

שחקני פארמה. GettyImages
שוב בטופ. שחקני פארמה/GettyImages

"נצליח במסע ביחד"

סקאלה הוא, כמובן, אליל עבור אוהדי פארמה. הוא המאמן הטוב והחשוב בתולדות המועדון, אשר בנה אותו בתחילת שנות ה-90, ועל פועלו כדאי לקרוא כאן. כאשר השתלטה חבורת משקיעים מקומיים על שאריות המועדון שהורד לליגה הרביעית לידיה והקימה אותו מחדש, היא קיבלה החלטה בעלת משמעות אדירה - להחזיר את סקאלה ולמנות אותו לנשיא. יחד איתו שבו גם שני סמלים נוספים שהיו בסגל איטליה ב-1994. לורנצו מינוטי, הקפטן האגדי של פארמה הגדולה, אשר הבקיע שער מרהיב בגמר גביע המחזיקות ב-1993, מונה למנהל הטכני. לואיג'י אפולוני, חברו הג'ינג'י למרכז ההגנה שבילה 12 שנים במועדון כשחקן, נבחר למאמן. המסר לאוהדים היה חד וברור - העבר חוזר כדי להציל את העתיד. המוטו שנבחר לפרויקט קבע: "נצליח במסע ביחד". "ננהל את המועדון בצורה הנכונה, בשקיפות וביושר. זה יהיה עסק עם יסודות בריאים ויציב כלכלית. אנחנו לא מצפים לנסיקה מהירה, צריך לעשות הכל בהדרגה", הבטיח סקאלה.

זה היה מרגש מאוד, ויותר מ-10 אלף מנויים נמכרו למשחקים בליגה הרביעית - שיא כל הזמנים בפער ניכר. לא מפתיע שהספונסורים לא נטשו קבוצה עם פוטנציאל כזה בשעת צרה. לא היה קשה למשוך גם כשרונות ראויים במונחי ליגת החובבים. כל השחקנים שהיו שותפים לירידה הטראומטית עזבו, פרט לקפטן הוותיק אלסנדרו לוקארלי שהבטיח להישאר ולהחזיר את הקבוצה לגדולתה. הוא היה בפארמה עוד מ-2008, ראה בה בית, והאוהדים העריצו אותו. ביחד עם סקאלה, מינוטי ואפולוני, הוא היווה את השלד עליו נבנה הפרויקט. צעירים הקשיבו לו בפה פעור, והוא הנחה אותם על הדשא. באוגוסט עוד היו לפארמה חמישה שחקנים בלבד באימון הראשון, אבל הסגל החדש התלכד במהירות, ואת עונת 2015/16 היא סיימה עם 28 נצחונות ו-10 תוצאות תיקו ב-38 משחקים. אפס הפסדים, 82 שערי זכות, 17 שערי חובה - העליה לליגה השלישית הובטחה בקלילות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נביו סקאלה מאמן פארמה לשעבר. GettyImages
השלד עליו נבנה הפרויקט. נביו סקאלה/GettyImages

פיטורי הסמלים הכעיסו את האוהדים

משם, המשימה היתה קשה הרבה יותר. כעת היה לפארמה עסק עם יריבות מקצועניות, והקבוצה התקשתה לעתים למצוא את הרשת. בנובמבר 2016, על אף שהיא היתה במקום הרביעי, החליטה ההנהלה על צעד חריג. תבוסה ביתית 4:1 הביאה לפיטוריהם של מינוטי ואפולוני הפופולריים, על אף שסקאלה הקפיד להדגיש שמעמדם לא בסכנה. הנשיא, שלא אישר את המהלך והתנגד לו נחרצות, התפטר מיידית בעצמו. כך נותרה לפתע פארמה ללא האגדות, והאוהדים היו עצובים. שמועות נפוצו על מינויו האפשרי של כוכב עבר מדור קצת אחר, הרנאן קרספו הארגטינאי, התבררו כלא נכונות, והמאמן החדש היה אלמוני לחלוטין. לרוברטו ד'אברסה, אז בן 41, לא היה כל קשר קודם לפארמה, ונסיונו היחיד כמאמן הסתכם ב-וירטוס לנצ'אנו בליגה השניה. מיותר להגיד כי ביציעים שררה סקפטיות גדולה מאוד באשר לכישוריו ולהתאמתו.

נקודת הפתיחה של ד'אברסה היתה, אם כך, בעייתית במיוחד, אבל הוא הצליח לשכנע את כולם במהרה, ונצחון יוקרתי בדרבי על רג'אנה באחד המשחקים הראשונים בתפקיד סייע לו מאוד. הקבוצה דהרה בצמרת הגבוהה, ובשלב מסוים נתנה פייט נאה ל-ונציה של פיפו אינזאגי על העפלה אוטומטית, אך נאלצה להסתפק במקום השני שהוביל לסדרה ארוכה של משחקי פלייאוף. בשלב זה, כבר היה לה בעל בית חדש - איש העסקים הסיני הצעיר ג'יאנג ליז'אנג רכש 60 אחוזים ממניות פארמה.

רוברטו ד'אברסה מאמן פארמה. GettyImages
נקודת פתיחה בעייתית במיוחד. רוברטו ד'אברסה/GettyImages

קרספו הביא משקיע

פארמה היא לא קבוצת הספורט הראשונה של ליז'אנג - הוא גם הבעלים של גרנאדה הספרדית, ויש לו אפילו נתח במינסוטה טימברוולבס מה-NBA. לאיטליה הוא הגיע בזכות קרספו, ששידך בין הצדדים, ועל הדרך הפך לסגן הנשיא ולשגריר של המועדון. הארגנטיני המשיך להתגורר בפארמה אחרי שתלה את הנעליים בתום קדנציה שניה בפארמה ב-2012, ואפילו היתה לו התנסות קצרה כמאמן מודנה. כעת, אחרי שלא היה מעוניין לעמוד על הקווים של מועדונו האהוב, נמצאו לו תפקידים הולמים, ותרומתו המוראלית היתה גדולה. עם זאת, ההנהלה החדשה לא יצאה בהכרזות מופרכות. "פארמה תחזור להיות כוח דומיננטי בכדורגל האיטלקי", הבטיח הסיני, אך במקביל הציב יעד מציאותי לחזרה לליגה הבכירה - חמש שנים. הוא גם הבטיח לד'אברסה כי יישאר בתפקידו ללא קשר לתוצאות בפלייאוף.

הספקות היו דווקא לגבי לוקארלי. הקפטן, שהתקרב ליום הולדת 40, לא היה משוכנע שיש לו כוח להמשיך עונה נוספת בליגה השלישית ושקל פרישה. כאשר דרש מחבריו החדשים, אשר רובם הצטרפו לקבוצה במהלך 2016/17, להילחם עבור המועדון, הוא גם ביקש לתת את המקסימום למענו. "לא יודע אם תהיה לי עוד הזדמנות", אמר הסמל. והם נלחמו. הפלייאוף הארוך והמתיש הסתיים עם ניצחון על אלסנדריה בגמר. פארמה השלימה עליה שניה תוך שנתיים, ולוקארלי הודיע שהוא ממשיך.

אלסנדרו לוקארלי פארמה. GettyImages
לא היה משוכנע שיש לו כוח להמשיך. אלסנדרו לוקארלי/GettyImages

היעד: עליה תוך חמש שנים. הביצוע תוך שנה

ההצלחה הזו החדירה המון בטחון עצמי בליבו של המאמן. בעוד ראשי פארמה התנסחו בזהירות, הצהיר ד'אברסה: "הליגה השניה תהיה רק תחנת ביניים עבורנו". האופטימיות שלו נראתה מוגזמת אחרי שלושה נצחונות בלבד בתשעה המחזורים הראשונים. שחקנים רבים מדי הצטרפו לסגל, כולל רוברטו אינסינייה, אחיו הצעיר של לורנצו, שהגיע בהשאלה מנאפולי. היה צורך לשלב את כולם, אך הליגה האיטלקית השניה היתה ונשארה צמודה. במשך כל הסיבוב הראשון, נדמה היה כי כל הקבוצות נמצאות במאבק עליה ובסכנת ירידה בו זמנית. בצפיפות הזו, רצף תוצאות חיוביות עשוי להעניק יתרון משמעותי, והזינוק של פארמה הגיע בעיתוי האידיאלי, בחודשי האביב. לפתע, תוכנית חומש הושמה בצד. השחקנים הבינו שיש להם הזדמנות פז להשלים היסטוריה נדירה, והאוהדים יצאו מגדרם.

הדרך היתה קשה עד הרגע האחרון. הפסד דרמטי מאוד בצ'זנה לפני שבועיים דירדר את פארמה למקום השלישי, במרחק שתי נקודות מפרוזינונה, והאפשרות להסתפק בפלייאוף היתה ריאלית. במחזור הנעילה, היתה זקוקה פרוזינונה לשלוש נקודות ביתיות מול פוג'ה, אבל היריבה נתנה פייט מדהים, ואפילו שער עצמי אבסורדי לא הציל את המארחת. בדקה ה-89 החזיר המזל לא מעט חובות לפארמה, כאשר פוג'ה הישוותה ל-2:2 ואיפשרה לצהובים-כחולים לעקוף את פרוזינונה בזכות יתרון במפגשים הישירים. פארמה עצמה עשתה את העבודה עם 0:2 בספציה, כאשר חלוץ היריבה אלברטו ג'ילארדינו בעט פנדל לשמיים.

פרנסיסקו סייראלטה שחקן פארמה מול אלברטו ג'ילארדינו שחקן ספציה. GettyImages
אפילו המעגל הזה נסגר. ג'ילארידנו מול פארמה/GettyImages

האם הקפטן האגדי יפרוש?

כן, זה אותו ג'ילארדינו ששיחק בפארמה בתחילת העשור והציל אותה מירידה ב-2005. איכשהו, אפילו המעגל הזה נסגר, אבל הוא גם הזכיר את הקשר האבוד. האוהדים, שלא ידעו את נפשם מרוב אושר, היו מעדיפים לחוות את התקומה עם סקאלה, מינוטי ואפולוני, ולא עם המשקיע הסיני. כעת יצטרך ליז'אנג לעמוד במילתו ולנסות להחזיר את פארמה לימי הזוהר מוקדם מהמתוכנן, כאשר ברור לחלוטין כי הסגל הנוכחי לא ישרוד בליגה הבכירה, קל וחומר ללא המושאלים הרבים שיחזרו לקבוצותיהם.

ואולי הוא יצטרך גם למצוא קפטן חדש, כי לוקארלי, אוטוטו בן 41, עשוי לצאת לגמלאות עם אקורד סיום פנומנלי. "זה מדהים, עשינו את הבלתי אפשרי. בחלומות הפרועים ביותר לא העליתי בדעתי תסריט כזה. התחלנו את המסע הזה לפני שלוש שנים עם האוהדים הנפלאים שלנו, והיו לנו קשיים רבים, אבל תמיד מצאנו פתרונות. אף פעם לא נכנענו, ואני גאה להיות הקפטן של החבורה הזו. עכשיו אני יכול לפרוש בשקט, אבל עוד לא קיבלתי החלטה סופית. זה הזמן לחגוג", אמר הגיבור הגדול.

לוקארלי, שאפילו כבש ארבעה שערים מעמדת בלם, הישווה בדרכו לפסגה את שיא הופעות הליגה במדי פארמה, כשהוא עוקף בדרך את האגדות הגדולות מימי סקאלה - מינוטי, אפולוני ואנטוניו בנאריבו. מקומו בהיכל התהילה של פארמה מובטח בזכות הנאמנות, המנהיגות וההקרבה, והוא גם עשוי להצטרף עכשיו להנהלה על מנת להמשיך ולשמור על האיזון. לפארמה אסור לשכוח את לקחי העבר, אחרת האופוריה הנוכחית תהיה קצרה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully