וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי תל אביב: "לא כל הישראלים יסכימו לעבור לקבוצה המשנית"

29.4.2018 / 13:00

בעקבות תוכנית הפיצול, מכבי תל אביב תצטרך להכריע בנוגע למקומיים שחתומים לעונה הבאה. רק טיוס בטוח בסגל ליורוליג, דיברתולומאו עשוי לבקש שחרור אם יידרש לשחק בליגה. יניב גרין: "לא החוקים הם הבעיה של מכבי". ומה עם ההיבט המשפטי?

צילום ועריכה: קובי אליהו

זמן קצר לאחר שמכבי תל אביב הכריזה על "תוכנית הפיצול" לעונה הבאה, נודע כי המאמן שסומן כמועמד המוביל להוביל את קבוצת המשנה בליגת העל הוא בראד גרינברג. הערב (ראשון, 21:05) ינסה האמריקאי להצעיד את הלהיט של הליגה, מכבי אשדוד/באר טוביה, לניצחון תשיעי ברציפות - כשיארח את הצהובים, עדיין בגרסתם המלאה.

אחד האספקטים המרתקים ביותר בתוכנית הפיצול של מכבי תל אביב נוגע למעמדם של השחקנים הישראלים שחתומים על חוזה ביד אליהו לעונה הבאה. האם מכבי רשאית, מבחינה משפטית, להעביר אותם לקבוצה המשנית? מי בכלל צפוי "לשרוד" את המעבר ולהישאר ביורוליג? כיצד יגיבו שחקנים שחתמו מלכתחילה בקבוצה שמשחקת במפעל הבכיר באירופה, וכעת יתבקשו להופיע רק בליגה?

בחוזיהם של רוב השחקנים יש התייחסות מפורשת ליורוליג בסעיף המענקים, ועולה השאלה אם מבחינה משפטית מכבי רשאית "להעבירם" לקבוצה המשנית. עורך דין הבקיא בחוזים סבור כי אין בעיה חוקית: "מאז 'חוזה הדקות' של עומרי כספי באמצע העשור הקודם, אין לשחקנים סעיפים בחוזה שמחייבים לאפשר להם לשחק במסגרת מסוימת. נדיר מאוד שדבר כזה קורה. אם מכבי נבונים, הם לא יבטיחו כלום אלא פשוט יגידו לשחקנים: 'תשחקו בליגה, ואם תהיו מספיק טובים תשתתפו גם באירופה. הסגל ליורוליג מלא כרגע, ועליכם להילחם על מקומכם'".

- ואם שחקן, שחתם על חוזה במכבי אחת ויידרש לעבור למכבי המשנית, יבקש לעזוב?

"אם אין סעיף בחוזה שהוא מחויב לשחק ביורוליג, אין לו קייס משפטי להתיר את החוזה. לגבי המענקים ביורוליג ומקרה של זכייה בתארים, אין עם זה בעיה, כל עוד מכבי פשוט תשלם להם את המענקים".

במילים אחרות: אם הצהובים יגיעו להישג בזירה האירופית, לא מן הנמנע שהם יידרשו לשלם מענקים גם לחלק מהשחקנים בקבוצת הליגה.

אפקט תוכנית הפיצול מעסיק גם את סוכני השחקנים, שבודקים את ההיבטים המשפטיים של המהלך, והכדורסלנים עצמם יהיו רחוקים מלאהוב את הרעיון ש"ישונמכו" לקבוצת הליגה.

עוד בנושא

צפו בנחיתה של ג'רמי פארגו בישראל: "מרגיש טוב לחזור לסביבה מוכרת"
מכבי תל אביב מופתעת: "פתאום פייר ג'קסון מראה אקסטרה מוטיבציה"
פייק מכבי תל אביב: תגובה למופע הבכיינות של הצהובים נגד וואלה! ספורט

ג'ייק כהן עם אלכס טיוס שחקני מכבי תל אביב חוגגים. קובי אליהו
מי יסכים להישאר? ג'ייק כהן עם אלכס טיוס/קובי אליהו

זוהי תמונת המצב לגבי כל הישראלים בסגל הנוכחי:

* אלכס טיוס הוא היחיד שעל פי כל הסימנים, מעמדו בקבוצת היורוליג מובטח לעונה הבאה.

* במכבי מתלבטים היכן לשבץ את ג'ון דיברתולמאו, שחתום לשנתיים נוספות. נראה שהשחקן עצמו, אם יתבקש לשחק רק בליגה, לא ירצה להמשיך. גורם המעורה בנושא סבור כי "אין בעיה חוקית אם מכבי תבקש ממנו לשחק רק בליגה, אבל ג'ון מעוניין להתקדם ולא יסכים".

* ג'ייק כהן, שהעונה הבאה תהיה האחרונה בחוזהו, מיועד ככל הנראה לקבוצת הליגה. גם הוא, כך מעריכים, לא יהיה שבע רצון ממעמד שכזה.

* בשבועות האחרונים קיימה מכבי שיחות עם נציגיו של יובל זוסמן, שחתום עד 2021, וניסו להרגיעם בנוגע למעמדו. לא ברור עדיין מה טיב ה"הרגעה" הזאת: האם השחקן הצעיר, שנחשב לעתיד המועדון, ייכלל בסגל הבכיר? בסביבתו עוקבים וממתינים בשלב זה, ומסרבים להתבטא בנושא.

* לפני גיבוש תוכנית הפיצול, שקלו במכבי תל אביב לשחרר את כרם משעור, שנה לפני תום חוזהו, אבל כעת השתנו התוכניות - ומבחינת ראשי המועדון הוא מיועד להיות שחקן מוביל בקבוצת המשנה בליגה. בסביבתו של השחקן מדגישים כי הוא מאוכזב מאוד מהעונה האחרונה ומשוכנע שיכול היה להתקדם יותר, בליגה וגם ביורוליג. לא מן הנמנע שבקשה ממנו ללכת ל"מכבי ב'" תוביל לבקשת שחרור מצידו.

* דני אבדיה בן ה-17, שהצטרף לקבוצה הבוגרת כשחקן אימונים וחתום לחמש עונות נוספות, צפוי לשחק בעונה הבאה בליגה. בסביבתו רוצים שיקבל הזדמנות גם באירופה, אולם במכבי לא סבורים כי ייתקלו בבעיות אם יתבקש לשחק רק בישראל.

* איתי שגב, השריד היחיד מהעונה שעברה, יעזוב בתום העונה הנוכחית.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
שחקני מכבי תל אביב כרם משעור, יובל זוסמן. ברני ארדוב
מה יעלה בגורלם? כרם משעור עם יובל זוסמן/ברני ארדוב

הסערה שעוררה מכבי תל אביב גררה גל של תגובות מחוגים שונים בכדורסל הישראלי, אבל חלק גדול משחקני העבר של הקבוצה ביקש שלא להתבטא בעניין בשלב זה.

בניגוד לרובם, סנטר הקבוצה בעשור הקודם, יניב גרין, נשמע נחרץ: "בסופו של דבר, מכבי מנסה כל מיני דברים ופתרונות, אבל הבעיה שלה בזמן האחרון היא לא החוק הרוסי, או הזרים, או הישראלים שנמצאים או לא ברוטציה. הבעיה העיקרית היא שכל שנה היא מפרקת את הסגל ובונה מחדש. אני לא מכיר קבוצה גדולה ביורוליג שהצליחה להגיע ככה לתארים. קבוצות גדולות פועלות במדיניות של שימור שחקנים והמשכיות, וזו המדיניות שצריכה להיות גם במכבי.

"יהיה מעניין מאוד לראות אם הדבר הזה ייצא לפועל ואיך זה ייראה", מוסיף גרין, שמשמש כיום כמאמן במיזם "שחקן אמיתי". "אחת השאלות היא אם האוהדים יזדהו ויתמכו רק בקבוצת היורוליג, או שיתחברו גם לקבוצה השנייה, ובכלל, כמה קהל יגיע למשחקי הליגה. יש המון סימני שאלה. אני חושב שזה מהלך פורץ דרך ולא זוכר שהוא היה קיים בכדורסל. יש בו יתרונות כמו קידום השחקנים הישראלים, אבל נראה מה יהיה אורך הרוח של מכבי , במקרה שיהיו הפסדים בליגה. אם יתחילו להעביר זרים מהיורוליג לקבוצה הישראלית, אז הם לא עשו כלום. עוד חיסרון זה ששחקנים ישחקו משחק אחד בשבוע. זה לא יהיה קל בהתחלה, יהיו שחקנים חסרי ניסיון וקבוצות אחרות יופיעו כנראה עם יותר זרים. מכבי תהיה חייבת להיות סבלנית".

- מכבי בעצם אומרת שהישראלים לא מספיק טובים בשביל לשחק ביורוליג.

"השחקנים הישראלים הם הדבק, ואם אין מה שיחבר את הקבוצה זה קשה. צריך שהמקומיים יהיו דומיננטיים ומשמעותיים. אם הפיצול ייצא לפועל, צריך לראות אילו שחקנים ישראלים יסכימו להגיע למכבי ולשחק רק בארץ. כי שחקנים רוצים לשחק גם באירופה".

- בתור מי שהיה במכבי, אתה מאוכזב מהנסיגה במעמד השחקן הישראלי?

"ברור שאני מאוכזב, זו קודם כל הזדהות עם קבוצה. הרבה יותר קל לי כשחקן ישראלי להזדהות עם חברה שאני מכיר ומייצגים את מדינת ישראל ואת הדגל. כיף לראות ישראלים במכבי או בכל קבוצה ישראלית אחרת".

שחקן מכבי תל אביב, יניב גרין. קובי אליהו
"הרבה יותר קל לי כשחקן ישראלי להזדהות עם חברה שאני מכיר ומייצגים את מדינת ישראל ואת הדגל". יניב גרין/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully