וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלת 10 מיליון הדולר: סיבוב הפרידה של פנאתינייקוס מהיורוליג?

17.4.2018 / 10:19

המילים הקשות שספג משמעון מזרחי ("תכבד את פועלה של משפחתך"), הניסיונות של היריבות להרגיע, הגיבוי מהאוהדים והחשש מפני נטישה המונית. הקרב על הפיינל פור נפתח, ובמרכזו המערכה הבוערת בין דימיטריס ינאקופולוס לבין ריאל מדריד, השופטים, ברתומאו ושאר העולם

one

לפני כחודשיים וחצי שהיתי בחופשה באתונה, ולמחרת ניצחון הליגה של פנאתינייקוס על אולימפיאקוס בדרבי נפגשתי בפאב שכונתי עם אחד מאנשי המועדון הירוק. לפתע, מכשירו הסלולרי לא הפסיק לצלצל ולרטוט. הודעות, שיחות, ועוד הודעות, ועוד שיחות. באותם רגעים העלה נשיא פאו, דימיטריס ינאקופולוס, סרטון באינסטגרם ובו תיעד את עצמו, בהתרסה, נכנס עם מכוניתו למשרדי פיב"א בז'נבה.

מעטים הופתעו בשבוע שעבר כשינאקופולוס עזב את ישיבת בעלי קבוצות היורוליג, כינה את ג'ורדי ברתומאו "מאפיונר" והודיע - באמצעות חשבון האינסטגרם שלו, כמובן - שפנאתינייקוס חוזרת לפיב"א, "המקום בו הכדורסל תמיד היה צריך להיות", לדבריו. על פי הדיווחים מחדר הדיונים במדריד, מי שהוציא את ינאקופולוס מכליו היה דווקא יו"ר מכבי תל אביב, שמעון מזרחי. במהלך הישיבה ביקש היווני מעמיתיו לתמוך בו ולפעול לביטול ההרחקה שהטיל עליו בית הדין של היורוליג. הוא דרש להחליף את הוועד המנהל ולקיים בחירות פתוחות לתפקיד המנכ"ל, בו מחזיק ברתומאו מיום הקמת יול"ב, לפני 18 שנים.

ב"אל מונדו דפורטיבו" נכתב כי מזרחי הטיח בו ש"הדרך שלך שגויה. עליך לחזור בך מהדברים שאמרת נגד השופטים ונגד מנכ"ל הליגה. זו לא הדרך לשמור על הכדורסל האירופי. אני יודע מה בני המשפחה שלך תרמו לענף. אתה צריך לכבד אותם ואת פועלם".

עוד בנושא
יורוליג: מכה לריאל מדריד, פקונדו קמפאצו יחמיץ את הסדרה מול פנאתינייקוס
דיוויד בלאט: "כבוד גדול להיות מוזכר באותו משפט עם איבקוביץ'"
בלעדי: גלן רייס מתנצל בפני אוהדי הפועל חולון: "כואב לי שאכזבתי אתכם"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נגד כל העולם. ינאקופולוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

זהו, כמובן, לא הפיצוץ הראשון בין הצדדים, וספק אם הוא האחרון. לפני כחודשיים הורחק ינאקופולוס ממשחקי היורוליג למשך שנה וספג קנס כבד, ובתגובה הכריז על משאל אוהדים שבו ההמון יחליט האם להישאר במפעל או לעזוב לאלתר; המשאל בוטל עוד בשלביו הראשונים, ועונשו של הבעלים הומתק. לאחר מכן, כשנדמה היה שהלהבות הונמכו ואף כבו, הפיצה פאו חוברת בעובי 58 עמודים שבה פירטה את כל טעויות השיפוט נגדה.

בכלל, מאז נטל דימיטריס את המושכות לניהול המועדון ב-2012 במקומם של אביו פאבלוס ודודו תנאסיס, חיה פנאתינייקוס מסערה לסערה. הוא תועד מקלל את ואסיליס ספאנוליס מחוץ לדלת חדר ההלבשה של האורחים באואקה, אמר על ז'ליקו אוברדוביץ' ש"הוא נחשב בעיניי כאדם מת", יצא במופגן נגד השופטים ונגד מי לא. בראיון לוואלה! ספורט, בתחילת העונה שעברה, הודה ש"הטעות הכי גדולה שלי הייתה שלא החתמתי בזמנו את פיני גרשון (במקום ארגיריס פדולאקיס)", וכעבור ימים ספורים פדולאקיס הזועם התפטר.

לזכותו ייאמר שהוא עושה הכל כדי להשאיר את קבוצתו בצמרת. בחמש וחצי שנותיו כבעלים, על אף הימשכותה של "שושלת ספאנוליס" אצל היריבה השנואה אולימפיאקוס, זכו הירוקים בשלוש אליפויות ובחמישה גביעי יוון; ביום שאחרי ז'ליקו אוברדוביץ' (שעזב אחרי 13 עונות בעקבות חילופי השלטון בהנהלה) לא הצליחה הקבוצה לשוב לפיינל פור האירופי, אבל גם לא התרסקה ולא החמיצה הופעה ברבע הגמר; אחרי סדרת טעויות ופיטורי מאמנים היא מצאה את היציבות עם צ'אבי פסקואל על הקווים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ניק קלאתיס, שחקן פנאתינייקוס. ברני ארדוב
על פיו יישק דבר. ניק קלאתיס/ברני ארדוב

כעת, כשהאבק מההפצצה האחרונה מתפזר, מנסים הצדדים לפלס את דרכם החוצה מבין ההריסות. מאמן ז'לגיריס קובנה, שרונאס יאסיקביצ'יוס, שנחשב לסמל בפאו - זכר לארבע שנותיו באתונה, התבטא בנושא בסוף השבוע ואמר ש"אני לא יכול לדמיין את היורוליג בלי פנאתינייקוס". תמיכה בלתי צפויה הגיעה גם מכיוונו של נשיא צסק"א, אנדריי ואטוטין, שטילפן לינאקופולוס בניסיון להרגיעו ואמר לתקשורת הרוסית ש"אנחנו רוצים שפאו תישאר".

השאלה המתבקשת היא האם ינאקופולוס באמת החליט לעזוב, או שמדובר באקט נוסף של "תחזיקו אותי"? איש אינו מוכן להמר בכספו על הפעולה הבאה של נשיא פאו. ואכן, עוד לפני היצרים והאגו מדובר, מתברר, בלא מעט כסף: בהתאם להסכם עליו חתמה עם הנהלת הליגה, שתוקפו עד 2026, קבוצת הפאר היוונית תיאלץ לשלם קנס של עשרה מיליון יורו אם תפר את החוזה ותצא מהמפעל באופן חד צדדי.

הקהל היווני נקרע בין הרצון לראות את קבוצתו חוזרת לימיה הגדולים ושומרת על מקומה בין חמשת המועדונים החזקים באירופה, לבין התמיכה בבעלים שמשקיע כספים רבים כדי להנחית באתונה שחקנים ומאמנים מהרמה הגבוהה ביותר (ע"ע מייק ג'יימס, שחזר לקבוצה מה-NBA לפני כחודשיים). לפחות את הגרעין הקשה והקולני בשער 13 הצליח ינאקופולוס לגייס לצידו: רבים מיושבי היציעים באואקה מגיעים למשחקי הקבוצה ביורוליג כשהם חובשים מסיכות עם פרצופו, כדי להזכיר שהוא מורחק ולא מורשה להיות שם איתם.

שאלת התזמון היא אחת משאלות המפתח. מעבר לליגת האלופות של פיב"א, דווקא בתום העונה הנוכחית, עלול לגרור את פנאתינייקוס למדרון שממנו לא הצליחו מועדוני פאר להתאושש. רוב כוכבי הקבוצה - ובראשם ג'יימס, ניק קלאתיס, כריס סינגלטון, קיי.סי ריברס וניקוס פאפאס - מסיימים חוזה בקיץ, ולא מן הנמנע שיעזבו אם הקבוצה לא תשחק ביורוליג; קשה לראות גם את פסקואל נשאר בסיטואציה שכזו.

שחקן ריאל מדריד פקונדו קמפאסו מול שחקן פנאתינייקוס ניק קלאתיס. GettyImages
16 שחקנים, ורק שניים לא החמיצו הופעה. קמפאסו מול קלאתיס/GettyImages

לליגה עצמה יש אינטרס לשמור על אחד המועדונים העשירים, היציבים ומושכי הקהל, והמפתח נמצא במידה לא מבוטלת בידיו של ברתומאו. ביוון מעריכים שאם המנכ"ל ישכיל למחול על כבודו וינסה להרגיע את העניינים, ייתכן שפאו תרד מהעץ. בינתיים זה לא נראה כך. אתמול הודיעה היורוליג כי תפתח בחקירה ותעמיד לדין את בעל הבית היווני בשל פעולותיו האחרונות.

כך או כך, תחת האווירה הלוחמנית הזו ייפתח הערב (שלישי) שלב הפלייאוף ביורוליג, כשפנאתינייקוס תארח את ריאל מדריד. אף שעמלו במשך 30 מחזורים על המקום הרביעי, שמקנה את יתרון הביתיות, היוונים מגיעים כאנדרדוג מובהק. הם נחשבו כך לפחות עד אתמול, כשהתברר שרכזה הארגנטינאי של ריאל, פאקו קמפאסו - האיש שאמור להציק, לשרוט ולהגביל את קלאתיס וג'יימס, יחמיץ את הסדרה. אשמים להפסד האפשרי כבר יש: על שער העיתון "פראסיני", בבעלותו של ינאקופולוס, הוצבו אתמול תמונותיהם של ששת השופטים במשחקי השבוע (בראשות לואיג'י למוניקה) תחת הכותרת "פרובוקציה של היורוליג".

נאנדו דה קולו שחקן צסק"א מוסקבה מול סרגיי מוניה שחקן חימקי מוסקבה. GettyImages
0:12 לצסק"א על חימקי בפלייאוף. מוניה מול דה קולו/GettyImages

המספרים שמאחורי סדרות רבע הגמר:

פנאתינייקוס - ריאל מדריד

כדי לחזור לפיינל פור, לראשונה מאז עידן אוברדוביץ', תצטרך פאו לנפץ לא מעט תקרות זכוכית. בסוף השבוע ימלאו שלוש שנים לניצחון האחרון שלה במשחק במסגרת הפלייאוף ביורוליג, ונכון לעכשיו היא עומדת על שבעה הפסדים רצופים. חמש שנים עברו מאז ניצחה בחוץ בפעם האחרונה, ושש שנים חלפו מאז הופעתה האחרונה בין ארבע הגדולות.

ריאל, עם היעדרותו של קמפאסו, ממשיכה לסבול ממכת הפציעות הבלתי נתפסת שנחתה עליה: מלבד סרחיו יוי, שהצטרף באחרונה לאימוני הקבוצה, לבשו 16 שחקנים שונים את מדי הבלאנקוס ביורוליג; רק שניים מהם (ג'ייסי קרול ופאביאן קוזר) לא החמיצו שום משחק.

צסק"א מוסקבה - חימקי מוסקבה

המפגש הערב יהיה ה-100 במספר בין שתי הקבוצות, והמאזן מורה על 17:82 חד וברור לאדומים; העונה הן נפגשו חמש פעמים - חימקי ניצחה בטורניר ההכנה על שם אלכסנדר גומלסקי ז"ל, וצסק"א ניצחה בארבעת המשחקים הרשמיים; המאזן ביניהן ב-12 סדרות פלייאוף בעבר - 0:12 לצסק"א.

לו היורוליג הייתה מוכרעת בסדרות, לא מן הנמנע שצסק"א הייתה זוכה בהרבה יותר משלושה גביעים ב-12 השנים האחרונות. למעשה, מאז עונת 1999/2000 היא לא הפסידה בסדרה. חסרונו של קייל היינס הפצוע יעודד מעט את חימקי, אבל רק מעט. בכל זאת, ניקיטה קורבנוב וקורי היגינס הם היחידים שהצליחו להגביל העונה את מלך הסלים אלכסיי שבד למשחק נטול שלשות (0 מ-6 במחזור ה-14).

פנרבחצ'ה - באסקוניה

אוברדוביץ' מתייצב לסדרת הפלייאוף ה-20 שלו בגביע אירופה. מאזנו המדהים, 1:18, אינו מבטיח דבר. למה? כי את ההפסד הבודד הוא ספג ב-2006, דווקא בסדרה שבה אחז ביתרון הביתיות. המנצחת הייתה באסקוניה, יריבתו החל ממחר.

אבל כל זה רק פיקנטריה. אלופת אירופה איבדה העונה את שני שחקניה הטובים ביותר, בוגדן בוגדנוביץ' ואפיי יודו, והיא רק הולכת ומשתבחת. ויטוריה יכולה בעיקר להאשים את עצמה על כך שנקלעה לסיטואציה הזו: אחרי שהפכה לקבוצה שאיש לא רוצה לפגוש, וכבר נגעה במקום השישי, היא הפסידה במחזור הנעילה בבית לאנאדולו אפס מהמקום האחרון וכמעט חיסלה את סיכוייה להגיע לפיינל פור.

אולימפיאקוס - ז'לגיריס קובנה

כל מי שאוהב כדורסל, ואינו אוהד אולימפיאקוס, רוצה לראות את סיפור הסינדרלה המרגש של ז'לגיריס נמשך ומגיע גם לפיינל פור. כמו לוקומוטיב קובאן ב-2016, כמו פרטיזן בלגרד ב-2010 ובעיקר כמו ז'לגיריס עצמה שהוכתרה לאלופת אירופה ב-1999. באותה 1999 נרשמה גם הופעתם האחרונה של הליטאים בפלייאוף האירופי.

הסדרה הזו תלויה בראש ובראשונה באולימפיאקוס. היא אפורה מתמיד, מבוגרת ופציעה, אבל היא עדיין אולימפיאקוס, ואסור להמר נגדה. סינדרלות זה נחמד, אלא שכדי לעבור את היוונים צריך לנצח במשחק מכריע בהיכל השלום והאחווה. ובסדרות הפלייאוף הם ניצחו ב-11 מ-12 משחקי הבית האחרונים שלהם. ניקולה מילוטינוב בשיאו, ספאנוליס נראה שוב כמו ספאנוליס וג'אמל מקלין יכול לעשות את ההבדל. איש המפתח עשוי להיות יורגוס פרינטזיס, שלא שיחק כבר חודש ותשובות רבות ייגזרו מקצב ההתאוששות שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully