וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימור מחושב: על מינוי הפשרה של ניקו קובאץ' למאמן באיירן מינכן

15.4.2018 / 7:36

הוא שיחק בבאיירן ביחד עם אחיו שמשמש כעוזרו, למד מטובי המאמנים, הדריך את קרואטיה במונדיאל ועשה עבודה נהדרת עם הסגל הרב לאומי של פרנקפורט, אבל חוסר נסיונו של קובאץ' בקבוצות צמרת גורם לאוהדים סקפטיות. האם ישכיח בטווח הארוך את יופ היינקס?

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: התגובות בריאל, היריבה הבאה בליגת האלופות, להעפלה לחצי הגמר

כאשר פורסם מינויו של ניקו קובאץ' כמאמנה החדש של באיירן מינכן החל מהקיץ הקרוב, אוהדים רבים תהו - למה לעזאזל אי אפשר היה פשוט להשאיר את יופ היינקס? הוא הרי מושלם - הגיבור האולטימטיבי של עונת 2012/13 המושלמת שחזר מגמלאות כדי להצעיד את הקבוצה, אולי, לעונה מושלמת נוספת. העניין הוא שזו בדיוק הבעיה בפניה ניצב אולי הנס. נשיא המועדון הבווארי, ידידו הקרוב של היינקס, היה בטוח שיצליח לשכנע את המאמן הדגול להישאר לשנה נוספת לפחות. המאסטרו בן ה-72 הצהיר ללא הרף כי לא יסכים בשום אופן, ויחזור לפרישה בתום העונה, אבל הנס בכל זאת חי באשליות. לכן, כאשר הפנים סוף כל סוף כי לא ניתן יהיה להזיז את היינקס מעמדתו הנחרצת, כבר לא נותר זמן רב מדי על מנת למצוא את מחליפו. ליתר דיוק, תומאס טוכל כבר היה מגעים מתקדמים עם פריז סן ז'רמן.

יש לומר כי הנס לא התלהב במיוחד מטוכל מלכתחילה. אופיו של מאמן בורוסיה דורטמונד לשעבר לא פשוט בלשון המעטה, וזו היתה הסיבה לפיטוריו מספסל הצהובים-שחורים. אם הוא לא הסתדר עם האנס יואכים ואצקה, כיצד ישרוד בשלום את כמויות האגו בהנהלת באיירן? הסוגיה הזו לא נתנה מנוח להנס, בעוד קרל היינץ רומניגה דווקא תמך בטוכל. מנגד, הנשיא העדיף את האופציה האלגנטית של יוליאן נאגלסמן, ילד הפלא של הופנהיים, אוהד באיירן מילדותו ואדם נוח הרבה יותר. מנגד, רומניגה סבר כי גילו של נאגלסמן ממש לא מתאים לתפקיד באליאנץ ארנה, וגם היינקס חשב כך. "יוליאן צריך לצבור נסיון של מספר שנים נוספות לפני שיהיה מוכן לבאיירן", טען המאמן.

עוד בנושא

באיירן מינכן הודיעה רשמית: ניקו קובאץ' סיכם לשלוש שנים
אמש: באיירן הביסה 1:5 את גלדבאך, המבורג מתקרבת לירידה

מאמן באיירן מינכן, יופ היינקס. רויטרס
אם כבר, אז למה לא להשאיר אותו? היינקס/רויטרס

מועמד הפשרה של סליהמידז'יץ'

המועמד הטבעי ביותר היה דווקא ראלף האזנהוטל, שעושה עבודה אדירה בלייפציג. עברו כשחקן בקבוצת המילואים של באיירן עמד לזכותו, כי הרי הוא אפילו הספיק לחנך שם את פיליפ לאם ואת בסטיאן שוויינשטייגר. לו לאם היה ממונה למנהל הספורטיבי, כפי שבכירי המועדון רצו, ניתן היה להניח שהמהלך אכן ייצא לפועל. אלא שהקפטן לשעבר סירב בזמנו, ולכן הלכו הנס ורומניגה על תוכנית ב' - חסן סליהמידז'יץ'. כוכב העבר היה דומיננטי כאשר הינדס בשבועות האחרונים הצעת פשרה גם בנושא המאמן.

בעוד המשא ומתן עם לייפציג בנוגע להאזנהוטל היה עלול להיות מורכב, גרס סילהימידז'יץ' כי לקובאץ' יש סעיף שחרור טריוויאלי בחוזהו באיינטרכט פרנקפורט. קצת יותר מ-2 מיליון יורו - שלם וקח. הבוסני גם מיודד מאוד עם קובאץ' מימיהם המשותפים במועדון - קשר העבר שיחק במינכן בין 2001 ל-2003. הוא אף מביא איתו כעוזרו את אחיו רוברט שבילה קדנציה ארוכה יותר בבאיירן בין 2001 ל-2005. הנסיון הזה בהחלט עמד לזכותם, כי היכרות מוקדמת עם הפוליטיקה המורכבת מאחורי הקלעים רצויה מאוד במועדון הבווארי.

האופציות היו מצומצמות, כי הנס ורומניגה הגדירו דרישות ספציפיות מאוד לתפקיד. אחרי שמאסו במאמנים עם רקע שונה, במיוחד כחלק מהפקת לקחים מהקדנציה הבעייתית של קרלו אנצ'לוטי, הוחלט כי איש המקצוע החדש חייב לדבר גרמנית. העיתונים זרקו לאוויר שמות מגוונים, ואפילו מאמן פרייבורג הצבעוני והייחודי כריסטיאן שטרייך הוזכר, אך הפרופיל של מאמן באיירן חייב להיות סולידי יותר. קובאץ' עונה על ההגדרות האלה. אולי אין לו נסיון במפעלים האירופים, אבל הוא אימן את נבחרת קרואטיה במונדיאל בברזיל, ויש לו רזומה עשיר כשחקן צמרת. עוד כאשר כיכב על הדשא כקשר ששילב טכניקה משובחת ויצירתיות עם הספק עבודה ונכונות חסרת פשרות לביצוע משימות הגנתיות, הוא ראה את עצמו כמאמן לעתיד ולמד ממחנכיו.

ניקו קובאץ' עם המנהל המקצועי של באיירן מינכן חסן סליהמידז'יץ'. GettyImages
מינוי שכל כולו פשרה. קובאץ' עם סליהמידז'יץ'/GettyImages

למד מהיצפלד, דאום וטרפאטוני

והרי היה ממי ללמוד. בבאיירן עבד קובאץ' בהדרכתו של אוטמאר היצפלד, בלברקוזן הוא עבד עם כריסטוף דאום, בזלצבורג אליה הצטרף בשלהי הקריירה הוא זכה להכיר את ג'ובאני טרפאטוני. בנבחרת קרואטיה, במדיה הופיע 83 פעמים, הוא שיחק בין היתר עבור אוטו באריץ' הססגוני וסלאבן ביליץ' הכריזמטי. ואל תטעו - על אף שלבש את החולצה המשובצת, קובאץ' הוא יליד ברלין וגרמני לכל דבר. הוריו הם קרואטים שהיגרו מבוסניה, והוא העדיף לייצג את מולדתם כי לא ראה סיכוי להשתלב בנבחרת גרמניה, אבל האופי שלו ממש לא בלקני. בכל הזדמנות ובכל רעיון, הוא מדגיש את חשיבות "הסדר והמשמעת" בחייו. שתי המילים האלה הן המוטו העיקרי שלו, וזו אולי הסיבה בגללה לא היה נוח במיוחד עבור ההתאחדות הקרואטית המושחתת ונזרק מתפקידו כמאמן הלאומי בהזדמנות הראשונה, אבל לבאיירן זה מתאים בול.

גם הרקע הרב תרבותי בהחלט לא מזיק. השורשים הקרואטים-בוסנים הם אלה שתרמו לקשר ההדוק עם סליהמידז'יץ' בחדר ההלבשה, וכמאמן פרנקפורט השתלט קובאץ' על הסגל הרב לאומי ביותר בבונדסליגה, עם נציגים ל-18 מדינות שונות, כולל טאלב טואטחה הישראלי. בהרכב שולבו לא פעם שחקנים מ-11 לאומים, וקובאץ' מצא שפה משותפת עם כולם. "אלוהים נתן לנו פה על מנת שנתקשר אחד עם השני. אני מעודד את השחקנים לדבר איתי ולשאול שאלות. היחסים צריכים להיבנות על פתיחות, יושר והבנה הדדית. לא קשה להיות מנומסים, להגיד 'בוקר טוב', 'תודה' ו'בבקשה'. אין אדם שעושה הכל נכון. כולם טועים, וצריך לדעת לסלוח. מצד שני, אנשים גם צריכים להכיר בטעויותיהם ולבקש סליחה", הוא סיפר כאשר הסביר את הסיבות לנסיקתו בפרנקפורט.

ניקו קובאץ' עם מאמן באיירן מינכן אוטמאר היצפלד. GettyImages
זה הזמן ליישם את כל מה שלמד ממנו. קובאץ' עם היצפלד בתקופה המשותפת בבאיירן/GettyImages

היינקס מאמין בו

זו באמת הייתה הצלחה מסחררת. קובאץ' הוזעק לאיינטרכט כאשר היא היתה בסכנת ירידה מוחשית במרץ 2016, הציל אותה דרך פלייאוף הישרדות, ואז הצעיד את החבורה הצנועה לצמרת הגבוהה בעונה שעברה. הסיבוב השני אשתקד היה הרבה פחות מוצלח, אבל קובאץ' עשה את ההתאמות הנדרשות, והעונה נאבקת פרנקפורט בכל הכוח על הכרטיסים למפעלים האירופים. עד לא מכבר, היא אפילו חלמה על ליגת האלופות, וזה לא דבר של מה בכך בהתחשב הפערים התקציביים לעומת דורטמונד או שאלקה. האחים קובאץ' עשו זאת באמצעות טיפוח שחקנים מכל הסוגים, והוכיחו שהם יודעים להשתלט גם על כוכבים עם אגו מנופח - העונה אולף קווין פרינס בואטנג והפך לבורג משמעותי במערך.

קובאץ' אף הוכיח את עצמו כמאמן גמיש, אשר משנה מערכים והרכבים בהתאם ליריבות. פעם, כאשר אימן את קרואטיה, הוא שיחרר אמירה ביזארית: "טקטיקה היא לא בשבילי. אם יש לך לב, אתה לא זקוק לטקטיקה". רבים צוחקים עליו בשל כך גם היום, אך הנסיון מלמד כי הציטוט ממש לא משקף את עבודתו. נהפוך הוא - קובאץ' הדגיש לאורך הקדנציה בפרנקפורט את חשיבות הארגון על המגרש, ולא לחינם נתן היינקס את ברכתו למהלך גיוסו. "זה חייב לעבוד. ניקו עבד עם שחקנים שונים מלאומים שונים, יש לו גישה חדשנית, והוא הצליח מאוד עד עכשיו. היה ברור שהוא נועד לבאיירן", אמר המאמן הוותיק ששמח לפנות את הזירה ליורש צעיר בן 46.

העובדה כי הכניס סעיף שחרור בחוזהו גורסת כי קובאץ' חלם על הצעה מסוג זה, אך בכל זאת הופתע מהעיתוי. רק בתחילת השנה הוא דיבר על מחוייבותו לפרויקט ארוך הטווח בפרנקפורט. "נכון לעכשיו, לא היו פניות אלי", הוא אמר בראיון לקיקר, אבל באותה הזדמנות הרחיב על משנתו במגוון נושאים, כאילו מציג את עצמו בחלון הראווה. המילים "נכון לעכשיו" היו קריטיות. כאשר סליהמידז'יץ' יצר איתו קשר, אי אפשר היה לעמוד בפיתוי, גם אם במועדונו הנוכחי כעסו. פרדי בוביץ', המנהל הספורטיבי של פרנקפורט, זעם על באיירן כי פנתה למאמן מאחורי גב, והביע תרעומת גם על עיתוי ההכרזה לפני יומיים, בעיצומו של המאבק בצמרת והמשחק מול שאלקה בחצי גמר הגביע: "ההדלפה היתה מעשה של חוסר כבוד כלפינו, והיא מגיעה בתזמון אומלל".

ניקו קובאץ' מאמן איינטרכט פרנקפורט (שמאל) עם ברונו הובנר המנהל המקצועי של פרנקפורט. GettyImages
לאן נעלמה המחויבות? קובאץ' עם המנהל המקצועי של פרנקפורט ברונו הובנר/GettyImages

כבר מחמיא לרובן וריברי

להנס זה לא הזיז. הוא רגיל להתעלם מהביקורת כאשר באיירן פונה לשחקנים ברחבי הבונדסליגה. הפעם היא עשתה זאת למאמן, והנשיא הסביר את בחירתו: "התברר שגם מאמנים שזכו בליגת האלופות יכולים להיכשל. לכן עשינו את זה בדרך אחרת. לקחנו מאמן שטרם זכה בדבר, ואולי זו הדרך הנכונה". הוא רואה בקובאץ' בן בית, וסומך על האינטליגנציה שלו. אחרי הכל, מדובר על אדם שלמד לתואר במנהל עסקים בהיותו שחקן צעיר בהרטה ברלין והוכיח כושר הסתגלות גבוה.

האתגר שעומד בפניו עצום, אבל הוא כבר יודע לבחור את המילים הנכונות. באיירן האריכה בימים אלה את החוזים של שני שחקני האגף הוותיקים, והבוס החדש כבר מכין את הקרקע לעבודה איתם. "אוהב קיצונים טהורים. כשאני רואה את אריאן רובן ואת פרנק ריברי בפעולה, הלב שלי דופק חזק יותר", הוא הצהיר. מה יקרה כאשר יידרש לספסל אותם? זו כבר שאלה אחרת לגמרי.

בשורה התחתונה, לקחה באיירן סיכון ממנו העדיפה להימנע, וניתן לדבר על המינוי במונחים של ברירת מחדל, אך הוא עשוי להתברר כמוצלח. קובאץ' יקבל, לפחות בתחילת הדרך, גיבוי נרחב מכל חברי ההנהלה, וזה קריטי במועדון הידוע בכינויו פ.צ הוליווד. הרקע שלו מצוין, אך הוא יצטרך להתאים את שיטותיו למועדון בסדר גודל אחר לגמרי, ולהיזכר בשיעורים של היצפלד וטרפאטוני. אם ישכיל, ביחד עם אחיו, לזכות באמונם של הכוכבים, הוא יצעיד את באיירן לעבר העתיד. על היינקס הוא לא יוכל להתעלות, אך לפחות איש לא מצפה זאת ממנו לכך, וגם זה יסייע לו בתחילת הדרך.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

ניקו קובאץ' חוגג במדי באיירן מינכן. GettyImages
ישחזר את ההצלחה בבאיירן בתור שחקן?/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully