וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ ביחסים: תומאס טוכל צפוי לעזוב את דורטמונד בטונים צורמים

28.5.2017 / 14:00

אתמול זכה טוכל בתואר הראשון בחייו כאשר הניף את הגביע הגרמני, אך השבוע צפויה לצאת הודעה על סיום דרכו. הבלוג של יוכין עם הסיבות להחלטה שהושפעה מאוד מהתגובה לניסיון הרצח של השחקנים בדרכם לרבע גמר ליגת האלופות

האוטובוס של קבוצת בורוסיה דורטמונד בגרמניה לאחר הפיצוץ באוטובוס,  11 באפריל 2017. רויטרס
התקרית ששינתה הכל מקצה לקצה. האוטובוס של דורטמונד אחרי הפיצוץ/רויטרס

כאשר מסכמים את עונת 2016/17, חייבים להזכיר את הפיגוע באוטובוס של בורוסיה דורטמונד כאירוע המכונן ביותר. היה זה המקרה הראשון בו בוצע ניסיון רצח של עשרות כדורגלנים, כקבוצה, פשוטו כמשמעו. בנוסף, המניע היה מדהים בכל קנה מידה. לא מדובר בטרור איסלאמי, כפי שסברו תחילה, אלא בפשע על רקע כלכלי. אדם התכוון להרוויח כסף רב באמצעות הימור על ירידת מניה של בורוסיה, וסבר – בצדק לא מבוטל – שצפויה התרסקות פיננסית בעקבות הרג השחקנים. נדמה כי התסריט לקוח מסרט הוליוודי של במאי יצירתי במיוחד, אך זה קרה במציאות.

עוד בנושא:
כ-200 אלף אוהדי בורוסיה דורטמונד חוגגים את התואר

ואולם, באופן מצמרר, הפיצוצים לא זכו ליחס ראוי. תראו לעצמכם את ההד התקשורתי לו ליאו מסי היה נפצע בניסיון התנקשות באוטובוס של ברצלונה. מה היה קורה לו כריסטיאנו רונאלדו היה שובר את ידו אחרי שהאוטובוס של ריאל מדריד עף באוויר? במקרה הספציפי, זה היה "רק" מארק בארטרה. אופ"א דאגה אך ורק לקיומו של משחק רבע גמר ליגת האלופות מול מונאקו, וקבעה שעה חדשה לשריקת הפתיחה 23 שעות בלבד אחרי הפיגוע. למרבה המזל, לא היו הרוגים באירוע, וגם לא היו פציעות קשות. אלא שמסתמן כי העתיד של דורטמונד נפגע באופן משמעותי בכל זאת. אתמול חגגו הצהובים-שחורים את הזכייה בגביע, אבל השבוע צפויה – אם לא יתרחש מפנה חריג – הודעת הפרידה מהמאמן תומאס טוכל, שנה לפני תום חוזהו.

מארק בארטרה שחקן בורוסיה דורטמונד. GettyImages
מה היה קורה אם שחקן בכיר היה נפצע? בארטרה/GettyImages

ללא הפסדי בית במשך שנתיים

העזיבה של טוכל לא תתרחש בגלל התוצאות על המגרש. אחרי מכירתם של מאטס הומלס, הנריך מחיטריאן ואילקאי גונדואן בקיץ, לדורטמונד לא היו שאיפות לזכות באליפות עם הסגל המתחדש, והיו"ר האנס יואכים ואצקה דיבר בגלוי על המטרה לסיים במקום השלישי ולהעפיל לליגת האלופות. מטרה זו הושגה, ובנוסף הניף טוכל את הגביע שהיה התואר הראשון בו זכה במהלך הקריירה. אחרי שלושה הפסדים בגמר, זה היה חידוש מרענן, ודורטמונד ראויה מאוד להישג. אחרי הכל, היא זו שהדיחה את באיירן מינכן בחצי הגמר, עם 2:3 מהפנט באליאנץ ארנה, שבועות ספורים אחרי הפיגוע שהרס לה את השאיפות בליגת האלופות.

מבחינה מקצועית נטו, העבודה של טוכל זוכה להערכה גדולה. הוא ביצע עבודת שיקום פנטסטית בעונת 2015/16 והטביע את חותמו באופן מיידי אחרי העזיבה הטראומתית של יורגן קלופ. הוא זכה לשבחים מהשחקנים המובילים הוותיקים, ביניהם פייר אמריק אובמיאנג ומרקו רויס, אשר נהנו מאוד לשחק במערך החדש. אחרי המהפכה בסגל לפני שנה, הוא הצליח לשלב את הכוכבים הצעירים, ובראשם עוסמאן דמבלה, רפאל גריירו וכריסטיאן פולישיץ'. הוא סיים שתי עונות ללא הפסד ביתי בבונדסליגה – אפילו לא אחד. אלא שיחסיו עם ההנהלה מעולם לא התנהלו בהרמוניה שאפיינה את עידן קלופ, והמתיחות הגיעה לשיאה בעקבות הפיגוע.

טוכל, שהיה באוטובוס ברגעים המחרידים, בחר להגן על השחקנים. הוא ביקר באופן חריף את הגישה הקרה של אופ"א שדרשה לקיים את המשחק ללא התחשבות בחניכיו, אך על הדרך הביע בפומבי חוסר שביעות רצון מתפקודו של ואצקה בסוגיה. לטענתו של המאמן, בורוסיה לא הייתה צריכה להסכים לקיום המשחק, בעוד ואצקה הצהיר כי לא נותרה לו ברירה אחרת. וכך, גלש המשבר לתקשורת. כאשר נשאל היו"ר אם נפגע מהביקורת של טוכל, הוא השיב בחיוב. זה היה הקש ששבר את גב הגמל, כי החיכוכים הורגשו גם קודם לכן.

עוד באותו נושא

זה שוב קורה לו: חשש לקרע בברך למרקו רויס, עלול להיעדר חצי שנה

לכתבה המלאה
מאמן דורטמונד תומאס טוכל. AP
לא חשש לבקר את היו"ר. טוכל/AP

הסקאוט שעישן יותר מדי

אחד האנשים החשובים ביותר במועדון הוא הסקאוט הראשי סוון מיסלינטאט. הוא עובד בבורוסיה מאז 2009, אחראי לאיתור מציאות רבות, ביניהן העסקה המופלאה של שינג'י קגאווה מסרזו אוסאקה תמורת 350 אלף יורו, ונחשב לעילוי בתחומו. יחסיו של מיסלינטאט עם קלופ היו קרובים לשלמות, אך עם מחליפו הם עלו במהרה על שרטון. זה התחיל עם הניסיון של טוכל למנוע מהסקאוט לעשן במתחם האימונים. לקלופ ההרגל מעולם לא הפריע, ומיסלינטאט בחר להתעלם מההנחיות החדשות. העובדה כי הוא כפוף ישירות ל-וצאקה והמנהל הספורטיבי מיכאל צורק גרמה לו לזלזל במאמן, והכל הידרדר במהרה. דורטמונד ביצעה רכישות טובות בקיץ שעבר, אבל לא הצליחה להביא את אוליבר טורס, הקשר הספרדי בו חשק טוכל. מאז, הפסיק המאמן לדבר עם מיסלינטאט, ולפי דיווחים מסוימים השניים אף מסרבים להימצא באותו חדר בו זמנית.

ואצקה וצורק תמיד נתנו גיבוי לסקאוט, ולכן קל יותר להבין מדוע שחרר טוכל אמירות בוטות למדי אודות המכירה של שלושת הכוכבים, בניגוד להבטחה שקיבל מהיו"ר. "זה לא נורמלי", אמר המאמן וניסה להנמיך את הציפיות. הפרק הבא הגיע בינואר, כאשר אלכסנדר איסק, ילד הפלא השבדי בן ה-17, הוחתם במהלך בזק משטוקהולם מתחת לאפה של ריאל מדריד. זה היה הישג עצום לבורוסיה, אך בתקשורת פורסם לפתע כי טוכל כלל לא ידע על המהלך והתבשר על כך רק ברגע האחרון. מי הדליף זאת? לא ידוע, אבל המאמן דאג לאשר את הדיווח כאשר נשאל עליו. גם זה התקבל בביקורת לא סמויה על ההנהלה, ובשורה התחתונה לא קיבל איסק אפילו דקת משחק בליגה. למעשה, הוא אפילו נכלל בסגל רק פעמיים.

אחרי פיצוץ האוטובוס, הקרע בין ואצקה לטוכל היה חשוף לעיני כל, והכפפות הוסרו. פרדי רוקנהאוס, עיתונאי בכיר בסודויטשה ציינונג, הנחשב למקורב להנהלת בורוסיה, פרסם בתחילת מאי מאמר ארוך על הבעיות באישיותו של טוכל ועל הדרך בה פגע בשחקניו. הוא הסתיים בציטוט מגורם בכיר בהנהלה, שסיפר בעילום שם: "במיינץ הזהירו אותנו מפני טוכל, אבל לא הקשבנו. הכל היה בסדר במשך שנה וחצי, ואז הכל הלך בדיוק כפי שאמרו לנו במיינץ". בקבוצתו הראשונה בבונדסליגה עבד טוכל במשך חמש שנים, והותיר אחריו מורשת מפוארת, אך היו שהתלוננו על שתלטנותו. כעת ניסו בדורטמונד לרמוז כי תכונות אופי אלה הופכות את העבודה עם טוכל לבלתי נסבלת.

סקאוט דורטמונד סוון מיסלינטאט עם מתיאס זאמר. GettyImages
יחסים גרועים עם הסקאוט. סוון מיסלינטאט, במרכז/GettyImages

בוכה עם קגאווה, מחפש אתגר חדש

ואצקה נשאל פעמים רבות על העתיד, והקפיד לומר כי הכל יוכרע רק אחרי תום העונה. "נחכה עד אחרי גמר הגביע, ואז נשב ונדבר. לא יהיה נכון לדבר על הכיוון לפני כן. אנחנו עושים את הדברים בצורה מסודרת", קבע היו"ר. טוכל סירב להתייחס ישירות לנושא, גם כאשר עזיבתו הוצגה בתקשורת כעובדה מוגמרת בשבועות האחרונים. הוא בחר להתמקד דווקא בגבורת השחקנים אחרי הפיגוע. קגאווה כתב לפני מספר ימים בבלוג על תחושותיו הקשות מהמקרה. "הייתי מפוחד, ואני עדיין מפוחד. קשה לי לעלות לאוטובוס, וקשה לי לנסוע למשחקים", הודה היפני, והמאמן אמר: "אני לא יכול לקרוא את המילים האלה מבלי לבכות".

אתמול (שבת), אחרי שריקת הסיום, קפצו שחקנים רבים על טוכל וחגגו איתו את הזכייה המרגשת. חלקם יצטערו מאוד להיפרד ממנו. חלקם אולי ישמחו, לאור הפרסומים הרבים – אף הם בעילום שם – על הבעיות בתקשורת עם המאמן ועל השינויים התכופים מדי מבחינה טקטית שבלבלו לכאורה את חניכיו. עיתונאי המסקר את בורוסיה אמר לי השבוע: "זו הייתה עונה קשה. טוכל טוב באימון, אבל זו לא התכונה היחידה הנדרשת ממאמן". אין לו ספק כי ואצקה וצורק לא ישנו את דעתם, וחוזהו של טוכל יבוטל בהסכמה הדדית. ההודעה הרשמית עשויה להתפרסם ביום רביעי, והמועמדים להחליפו כבר רואיינו – ביניהם לוסיאן פאברה השווייצרי שעשה עבודה אדירה בניס אחרי תקופה פנטסטית במנשנגלדבאך.

לא צריך לרחם על טוכל, שימצא לעצמו במהרה אתגר חדש. ייתכן שגם דורטמונד לא תצטער בדיעבד על ההחלטה, אם וכאשר תפגע בול עם הבחירה של יורשו. ובכל זאת, אי אפשר להתעלם מתחושת ההחמצה. יש הרגשה כי שני הצדדים יכלו להתנהל נכון יותר ולמצוא שפה משותפת, כי מבחינות רבות טוכל התאים לדורטמונד כמו כפפה ליד. מאז הפיצוץ באוטובוס זה כבר היה בלתי אפשרי, ומאכזב במיוחד כי הרוצח הפוטנציאלי הוא שהרס סופית את הרומן המבטיח הזה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

מאמן דורטמונד תומאס טוכל. רויטרס
מה יקרה עכשיו? טוכל/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully