וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אותה גברת, בינתיים: על הבעיות של פרד רוטן במכבי חיפה

14.4.2018 / 6:30

הרבה שיחות אישיות, הרבה שעות במתחם, הרבה חופש מהמנהל המקצועי, וגם לא מעט שפיות ביחס ללחץ הקבוע בקבוצה, ועדיין: לא רואים שינוי. אז למה באמת רוטן עדיין לא הביא בשורה חיובית למכבי חיפה? זה רק בגלל השיטה? הבלוג של יצחקי

צילום ועריכה: קובי אליהו
"היינו בטוחים שהוא מאמן הולנדי מעולה שמצטיין בטקטיקה ויתרום רבות לשחקנים, אבל זה לא עבד מהרגע הראשון"

כשפרד רוטן נכנס למסיבות העיתונאים של מכבי חיפה, הוא נוהג ללחוץ את ידם של העיתונאים לפני שלב השאלות. הוא שואל לשלומם, לעיתים זורק לחלל האוויר בדיחה כדי להוריד את רמת המתח, ומתיישב על הכסא כשהוא סבור שמשהו בדיסטנס בין המאמן לעיתונאים נשבר.

אחרי בעיות התקשורת שעבר בגרמניה, אפשר להבין מדוע רוטן נוהג כך. הוא לא הסתדר עם חלק מהעיתונאים הגרמנים ועם או בלי קשר לכך, ביקש בכמה מקרים לערוך את מסיבות העיתונאים בהולנדית. לקראת סוף מרץ 2010 העביר ביקורת על ההנהלה בגלל הפיטורים של המנהל הספורטיבי אנדראס מולר, שחקן העבר שגם הביא אותו למועדון. הבוס קלמנס טוניס טען ש"מולר ורוטן היו כמו תאומים סיאמיים". ארבעה ימים אחרי הידיעות על הביקורת מצד המאמן, הוא פוטר.

העיתונאי הגרמני יורג זבנייק סיפר לאחרונה לוואלה! ספורט כי "היינו בטוחים שהוא מאמן הולנדי מעולה שמצטיין בטקטיקה ויתרום רבות לשחקנים, אבל זה לא עבד מהרגע הראשון, והייתה בעיית תקשורת גדולה עם השחקנים ועם העיתונאים. לא היה לו ביטחון עצמי, והוא היה משוכנע שכולם מדברים עליו מאחורי גבו. הוא גם לא ידע גרמנית טוב מספיק על מנת שיבינו אותו".

עוד בנושא

הדוחות מאמתים: תקציב מכבי חיפה חצה את רף 100 מיליון השקלים בינואר
אנתוני וארן מגיב על הסרטון: "רצו לגמור לי את הקריירה"
הפועל ת"א יכולה לעלות ביום שני: קטמון ונצרת עילית נפרדו ב-1:1

מאמן מכבי חיפה פרד רוטן. קובי אליהו
בעיות תקשורת. פרד רוטן/קובי אליהו
"ברגע שהוא הגיע, אלאך הבהיר שהוא המאמן ויש לתת לו את הכבוד. הוא מתייעץ המון עם מאמני הכושר, הוא 'קונטרול פריק'"

ככל שהעמקנו בעברו של רוטן, כך מצאנו יותר ויותר קווים מקבילים בין עברו לבין ההווה בקבוצתו הנוכחית. כמו במכבי חיפה, אחת הביקורות בתחילת עידן רוטן הייתה ההתעקשות על שיטת המשחק. ההולנדי הגיע עם שיטת המשחק המסורתית מהבית (4-3-3), שלא התאימה לחומר השחקנים בשאלקה ולכישלון עם שחקני הרכש שהביא מהולנד (ג'פרסון פרפאן ואורלנדו אנחלאר). במכבי חיפה, הבחירה הראשונה והאחרונה של רוטן הייתה אטיין ריינן, שלא משחק בקביעות. ההתעקשות של רוטן עברה ככל שהזמן חלף. לפני המשחקים האחרונים הוא תרגל שתי שיטות באימונים, מעבר מ-4:3:3 ל-4:4:2 תוך כדי משחק, ולהפך כמובן.

רוטן מקבל סמכויות רחבות מאוד בחיפה. אלאך לא קובע לו את ההרכב, לא מנחיל שיטת משחק ורוטן מקבל יד חופשית גם בבחירת הסגל. זה אמנם לא עוזר עד עכשיו, אבל במכבי חיפה מספרים שלאלאך אין כוונה להתערב גם אם התוצאות לא יגיעו בקרוב. המנהל הטכני הוא זה שמוביל את תכנית הרכש לעונה הבאה, בהתייעצות עם המאמן כמובן, אבל שאר הסמכויות המקצועיות נתונות לרוטן.

"אפשר לומר שהמאמן מוביל את הדרך, את השיטה, את הסגנון. בסופו של דבר, כל האחריות היא שלו", מסבירים במועדון. "ברגע שהוא הגיע, אלאך הבהיר שהוא המאמן ויש לתת לו את הכבוד. הוא מתייעץ המון עם מאמני הכושר, הוא 'קונטרול פריק' בכל הנוגע לנתוני ה-GPS. אפשר לומר שהוא יודע לעבוד בצוות, וזאת נקודה שראויה לציון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מו אלאך מנהל טכני מכבי חיפה. יוסי ציפקיס
אין לו כוונה להתערב. מו אלאך/יוסי ציפקיס
תרצו או לא, העוזרים של רוטן הופכים בסופו של דבר למאמנים מהשורה הראשונה. אחד לקח אליפות עם פיינורד ואחד אחר, אריק טן האח שנחשב לקרוב מאוד אליו אחרי שעבד לצדו בטוונטה ואיינדהובן, מאמן היום את אייאקס

העוזרים של רוטן זה משהו ששווה להתעכב עליו. במכבי חיפה מספרים שהמאמן נותן להם סמכויות. במשחקים ניתן לראות כיצד הוא חוזר לספסל ומקים מדי פעם את איתי מרדכי ורוב מאס כדי שיעבירו את ההוראות לשחקנים. בכל המועדונים בהם עבד, רוטן ידוע כמי שקידם שחקנים רבים, אבל לא שמים לב שקידם גם את עוזריו. בתקופתו בפיינורד, למשל, טענו שהוא "רואה סכנה מאחורי כל עץ". הוא התנהל בחשדנות והתעקש לעשות הכול בעצמו גם באימונים, על חשבון מי שהיו העוזרים שלו: שני סמלים של המועדון - ג'ובאני ואן ברונקהורסט וז'אן פול ואן חאסטל. אם בתקופת רונאלד קומאן הם אפילו העבירו אימונים, אצל רוטן נדרשו לשמוע ולראות. הוא לא סמך עליהם והעדיף להעניק סמכויות נרחבות לעוזר שהגיע עמו, פטריק חרברארס.

"קונטרול פריק ללא שליטה", הגדירו אותו אז. ואן ברונקהורסט החליף אותו ולקח אליפות בעונה שעברה, כשוואן חאסטל שימש כעוזרו. רוטן הקפיד להחמיא לג'יו על הצלחתו לאחר מכן. תרצו או לא, העוזרים של רוטן הופכים בסופו של דבר למאמנים מהשורה הראשונה. אחד לקח אליפות עם פיינורד ואחד אחר, אריק טן האח שנחשב לקרוב מאוד אליו אחרי שעבד לצדו בטוונטה ואיינדהובן, מאמן היום את אייאקס.

מאמן מכבי חיפה פרד רוטן עם עוזרו רוב מאס, איתי מרדכי. אדריאן הרבשטיין
רוטן מקדם את עוזריו. מרדכי ומאס לצידו/אדריאן הרבשטיין
"הוא מבין שבמכבי חיפה צריך להביא תוצאות ומהר. מצד שני, אני לא חושב שזה היה שונה במועדונים אחרים בהם הוא אימן"

רוטן אוהב לעשות שיחות אישיות ולאחרונה הוא מרבה לעשות זאת עם השחקנים. גל אלברמן, שלומי אזולאי, עומר דמארי וחלק מהזרים הם השחקנים שבילו במשרד של הבוס לאחרונה. בחיפה מספרים ש"את אזולאי ודמארי הוא החזיר כשהיו קצת למטה. דמארי סבל מפציעה, לאלברמן הוא נתן לא פעם הרגשה שהוא רוצה לתת לו להוביל".

כששואלים שחקנים על מה הוא אוהב להתעכב, הם מספרים ש"רוטן נחשב ליסודי מאוד בקטע הגופני, האישי והמנטלי. הוא מתעכב על כל פרט, עוצר מדי פעם את האימון ואוהב להסביר גם מחוץ לאימון מה הוא מבקש". רוטן עורך לא מעט שיחות אישיות עם אלאך. אנשים שנמצאים במתחם טוענים כי השניים נוהגים להיפגש לפחות ארבע פעמים בשבוע בחדרו של המאמן. רוב השיחות שנערכות בארבע עיניים בדרך כלל הן קצרות, ולא נוגעות לעניינים טקטיים, אלא לעבודה השוטפת, ולאחרונה גם לעונה הבאה. בחיפה יש מי שמספר שנקודת התורפה של רוטן היא הלחץ שנותר סביבו לתוצאות. "הוא מבין שבמכבי חיפה צריך להביא תוצאות ומהר. מצד שני, אני לא חושב שזה היה שונה במועדונים אחרים בהם הוא אימן", סיפר אחד האנשים הקרובים אליו.

הדירה של רוטן ממוקמת ממש מול האיצטדיון בחיפה, בשכונת נאות פרס. בניגוד לקודמיו לתפקיד, הוא מעדיף לגור בדירה ולא בבית פרטי ומתעקש להישאר בסביבת האיצטדיון כדי "להרגיש את האווירה מסביב". כמה בנינים לידו, גרים חלק מהזרים של מכבי חיפה, אותם הוא פוגש לעיתים בדרך לאימון. את היום הוא מתחיל מוקדם בבוקר. הוא מתייצב בשמונה בבוקר בכפר גלים, מרחק קצר מהבית, ומתחיל להכין את האימון שמתחיל בעשר וחצי. האימון נגמר ב-12 בצהריים, אבל אז הוא נשאר לארוחת צהריים עם הצוות ויושב סמוך לשולחן של השחקנים. היום שלו מסתיים בשעה שלוש לפחות. אם מכבי חיפה עורכת שני אימונים, רוטן עוזב את המתחם בשעה שש בערב. "הוא עובד כאן המון שעות", מעיד אחד העובדים. "זה די מזכיר את מה שקרה כאן בתקופת רוני לוי".

שחקן מכבי חיפה, גל אלברמן. טל לוי
מקבל מרוטן את המפתחות. גל אלברמן/טל לוי
"כשהוא בא למכבי חיפה, הוא בא קודם כל ללמוד. הוא התייעץ עם המון אנשים, ערך שיחות אישיות. הכין את הקרקע. כולם ראו את הדמות של האיש הנחמד, אבל התמונה שונה לגמרי"

השחקנים, אם למישהו יש ספק, מאוד מחבבים אותו. למען האמת, קשה למצוא סיבות לשנוא אותו. הפעם הראשונה שבה רוטן זעם על השחקנים שלו, הייתה השבוע. האסיפה הקשה שערך לשחקנים אחרי ההפסד לאשדוד, הם מספרים, הייתה מוזרה במונחים של רוטן. הם לא רגילים שהוא צועק עליהם ומעיר להם וההולנדי פרק תסכול של תקופה ארוכה.

"כשהוא בא למכבי חיפה, הוא בא קודם כל ללמוד. הוא התייעץ עם המון אנשים, ערך שיחות אישיות. הכין את הקרקע. כולם ראו את הדמות של האיש הנחמד, אבל התמונה שונה לגמרי. בשבועות האחרונים הוא שינה שיטה, ערך יותר אסיפות עם השחקנים ואפילו הרים את הקול", סיפר אחד מעובדי המועדון. "עכשיו, כשהוא מבין את המערכת, הכל תלוי בו. הוא צריך להביא תוצאות. הפסד לאשקלון לא יתקבל בהבנה".

בניגוד לחדר ההלבשה שדי מאוחד סביבו בחדר ההלבשה, לא כך היו הדברים כשאימן בדובאי, הדברים היו רחוקים מלהיראות כך. רוד בוימנס, החלוץ ההולנדי שהביא רוטן לאל שבאב, תיאר את מה שהתרחש במועדון וטען נעשה לרוטן עוול: "יש לך חולדות ונחשים בכל מועדון, אבל כאן זה הרבה יותר גרוע. היו אנשים על הספסל שאפילו לא שמחו בשער שלנו, רק כי רצו לראות את פרד עוזב", הוא סיפר. "הפיטורים שלו היו טרגדיה שלא צפיתי אותה. הוא עשה עבודה טובה, אחר כך הם הודו בעצמם שטעו כשפיטרו אותו".

פרד רוטן מאמן מכבי חיפה. לילך וייס, מערכת וואלה!
התקווה האחרונה. פרד רוטן/מערכת וואלה!, לילך וייס

עד עכשיו רוטן לא עומד בציפיות שבגללן אלאך בחר בו וגם חלק משחקני חיפה לא רואים שינוי, בצורה בה הקבוצה משחקת, ביחס לקדנציית רוב מאס או גיא לוזון ובשיחות שערכו עם השחקנים עולה כי הם בעיקר ממתינים שהעונה תיגמר. יחד עם זאת, התקופה המקצועית שעברה מכבי חיפה בתקופתו, מסבירים בסביבתו של רוטן, אינה מראה ליכולותיו כמאמן. "כשפרד הגיע למכבי חיפה, הדבר הראשון שהוא אמר זה 'אני רוצה להשאיר את הקבוצה בליגה'", סיפר אותו מקורב. "הוא ידע בדיוק מה המצב שלה. נכון שהתוצאות עד עכשיו לא טובות, אבל צריך להבין מה התפיסה שלו לגבי הנושא הזה. כל עוד הפער מהקו האדום נשמר, הוא עמד במשימה שלו לעונה הזאת בלבד. הוא יודע למה מצפים ממנו בעונה הבאה ויודע לקחת אחריות על סגל שהוא בנה ובחר. אנשים ששואלים מדוע הקבוצה לא מחברת שני ניצחונות ברציפות בתקופה שלו, כדי שיסתכלו קצת לאחור".

ומה עם העתיד? בניגוד למועדון בדובאי, בטוונטה אליה הוזכר לאחרונה כמועמד מעריצים אותו. האוהדים החלו בקמפיין להחזרתו עוד בתחילת העונה, שחקני עבר תומכים ומוכנים לחזור אם יגיע. הנושא הזה עלה לכותרות וירד במהירות בשבועות האחרונים. במכבי חיפה תהו על הידיעות בתקשורת ההולנדית ורוטן הבהיר בשיחה עם ההנהלה שההצעה אינה רלוונטית מבחינתו. טוונטה בדרך לליגה השניה, וגם אם תרצה אותו הוא לא מוכן למעבר. במכבי חיפה מבהירים שרוטן יישאר בעונה הבאה. תעיד על כך פגישה שערך עם אלאך בנוגע לשחקני רכש לעונה הבאה.

"אלאך בא והבהיר לשחר שהוא רוצה את רוטן בעונה הבאה. הוא לא היה עושה את זה בלי לתאם איתו, כך שנכון לעכשיו ברור שאין לו כל תכנית לעזוב", אמר גורם בחיפה. על פי הדברים האלה, ניתן להבין כי לפחות מבחינת חיפה מעמדו לא נמצא כעת על הפרק. ומה יקרה אם יקבל הצעה ממועדון גדול בקיץ? "הוא לא צריך שום סעיף כדי לעזוב. מאמן שרוצה ללכת יכול להתפטר גם בלי סעיף בחוזה", אמרו בחיפה. "עד עכשיו, לא שמענו שהוא רוצה לעזוב". במכבי חיפה תולים המון תקוות בסיום העונה של רוטן. פיטורי מאמן נוסף, הם אומרים, יעמיד את שחר בפני דילמה חדשה: האם להשקיע שוב בצוות זר או לשנות שוב את המדיניות שלו.

"בוא נסכם זאת כך: צריך לקוות שזה יצליח", סיכם אחד העובדים במועדון. "רוטן הוא התקווה האחרונה שלנו. אם הוא יעזוב לפני סיום החוזה, ולא משנה מאיזו סיבה, אני לא בטוח שמאמן זר אחר הוא הפתרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully