וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניימאר גורלו? עוסמאן דמבלה עדיין מחפש את דרכו בברצלונה

14.3.2018 / 14:30

הוא הוצג כמחליף של ניימאר וסוחב שק ציפיות בשווי 145 מיליון יורו, אבל בינתיים בילה יותר על מיטת הטיפולים. האם הבישול בשבת ישנה את גורל העונה הראשונה של עוסמאן דמבלה בברצלונה? על המבורגרים, עלוקות וכישרון בן 20 שעומד בפני המבחן האולטימטיבי

one

בווידאו: הבישול של עוסמאן דמבלה ב-0:2 של ברצלונה על מלאגה

פיליפה קוטיניו היה האיש שכבש את השער, עם עקב נפלא לרשת מלאגה, אבל שחקני ברצלונה וביניהם גם המבקיע הברזילאי רצו לעברו של עוסמאן דמבלה והעניקו לו חיבוק חם. גם כדי להריע לו על המהלך המבריק, אך בעיקר כדי להראות לכולם שהוא אחד משלהם והם רוצים אותו איתם.

הרגע הזה, בדקה ה-28 של משחק הקצוות בלה רוסאלדה בשבת האחרונה, היה המשמעותי ביותר עבור דמבלה בשמונת החודשים שלו בברצלונה. הוא הגיע מיד אחרי מכירתו של ניימאר, כשחקן הרכש היקר בתולדות ברצלונה (עד שקוטיניו הוריד ממנו את העול) ומי שיועד להיכנס לנעליו הגדולות של הסופרסטאר הברזילאי, אך בילה עד כה יותר על מיטת הטיפולים מאשר על כר הדשא. הפציעה גרמה לנזק מנטלי והצטרפה לקשיי הסתגלות של מי שכל ידיעתו בספרדית הסתכמה בפרקים ספורים של "נרקוס".

עכשיו הוא מנסה לשנות את גורלו.

עוד בנושא:

ברצלונה מול צ'לסי בגומלין שמינית גמר ליגת האלופות (21:45, ערוץ 13)
מסי פנה להנהלת ברצלונה: טפלו באוהדים ששורקים בוז לאנדרה גומש
בצרפת טוענים: נסגרה עסקת העברתו של אנטואן גריזמן מאתלטיקו מדריד לברצלונה

עוסמאן דמבלה (משמאל) עם פיליפה קוטיניו שחקני ברצלונה. GettyImages
רגע המפנה? עוסמאן דמבלה עם פיליפה קוטיניו אחרי הבישול בשבת/GettyImages

90 משחקים בסך הכול יש לדמבלה בקריירת המועדונים שלו. הוא פרץ כמטאור בראן הצרפתית, הקבוצה אליה הצטרף בגיל 13 ואחרי עונה אחת ו-12 שערי ליגה נמכר לבורוסיה דורטמונד תמורת 15 מיליון יורו. אחרי עוד עונה, בה זכה עם קבוצתו בגביע הגרמני וסיפק 10 שערים ו-22 בישולים בכל המסגרות, הגיעה קפיצת ענק לברצלונה. דמבלה בן ה-20 עבר לאימפריה מקטלוניה לקראת סגירת חלון ההעברות באוגוסט, תמורת 105 מיליון יורו ו-40 מיליון יורו נוספים בהתאם לכמה סעיפים עתידיים.

זה קרה רק אחרי קיץ מתיש, במהלכו החרים אימונים של דורטמונד, נעלם והודעה מהמועדון, עד שנמכר. הסיפור הזה הזכיר את החרמת האימונים שלו בראן, שם נקט בצעד הדרסטי הזה בעצת סוכניו ולאחר שקבוצת נעוריו דחתה הצעה בסך שלושה מיליון יורו מבנפיקה. אז האיומים סייעו לו לקבל את מבוקשו עם חוזה מקצועני ראשון, וגם בקיץ הזה הטריק עבד היטב והוא עלה על המסלול הצפוי לברצלונה. מדוע צפוי? כי אנשי המועדון הקטלאני הגישו עליו הצעה ראשונה במרץ 2016 והיו איתו בקשר מאז. כולם ידעו שדורטמונד זו רק תחנה בדרך. אף אחד לא האמין שהוא יעצור בתחנה הזו רק לשנה אחת.

גם דמבלה עצמו היה מופתע. "דיברתי בחודש יוני עם סמו (אומטיטי) ועדיין לא היה כלום", סיפר השחקן בן ה-20 בראיון בתחילת העונה. "הוא אמר לי: 'אתה חייב לבוא בקיץ'. עניתי לו: 'על מה אתה מדבר?'. הם תמיד שמרו איתי על קשר, אנשי ברצלונה, המנהל הספורטיבי. קיבלתי מהם מסרים עוד כשהייתי בראן, אבל זה היה לעתיד. רק אחרי כמה זמן התקשרו אליי מברצלונה ואמרו: 'עכשיו אנחנו רוצים אותך'. הייתה פגישה עם דורטמונד שסירבה תחילה, אבל אחר כך זה קרה. ברצלונה עשתה הכול כדי שאני אגיע".

אז דמבלה הוצג ב-28 באוגוסט והתעקש שלא בא כדי להחליף את ניימאר, אבל כוונת ברצלונה הייתה ברורה. רכישתו הייתה למעשה חבל ההצלה של נשיא המועדון ז'וספ מריה ברתומאו, עליו הופעלו אז לחצים כבדים להתפטר בגלל כישלונו בהשארת ניימאר ובהחתמת שחקני רכש חלופיים. כדי לשמור על התפקיד ולצנן את כעס האוהדים, ברצלונה תרמה את חלקה להטרפת שוק השחקנים בשני החלונות האחרונים. דמבלה היה רק כלי. יותר מ-20 אלף איש הגיעו לטקס הצגתו, אבל לאחר מכן בקושי ראו אותו. הכלי נשבר מהר מאוד.

עוסמאן דמבלה ברצלונה. רויטרס
גם תווית "המחליף של ניימאר" וגם שק של 145 מיליון יורו. עוסמאן דמבלה מוצג בברצלונה/רויטרס

כבר במשחקו הראשון בהרכב, נגד חטאפה במחזור הרביעי, דמבלה נפצע בשריר הירך האחורי ונאלץ לצאת בדקה ה-29. זו לא הייתה פציעה פשוטה. היעדר הכנה ראויה בקיץ שלווה בחוסר ודאות, וכן הלחץ הגדול בעקבות המעבר, ככל הנראה השפיעו גם על גופו של שחקן הכנף הצרפתי. "אולי זה היה חטא נעורים מצדו לא להגיד שהוא מרגיש לא בנוח עם המקום בו הוא נמצא", צוטט בעיתון "אל מונדו דפורטיבו" ד"ר סקארי אוראבה, הרופא שניתח את דמבלה בברצלונה. "יכול מאוד להיות שללחץ שהוא נחשף אליו אחרי המעבר מבורוסיה דורטמונד לברצלונה, הייתה השפעה על הפציעה הזו".

כשחזר למגרשים בתחילת ינואר, אחרי כשלושה וחצי חודשי היעדרות, ברצלונה כבר הסתגלה לשיטה אחרת ורצה עם הרכב בלתי מנוצח. חסרונו של דמבלה לא הורגש, ומבחינתו מפלס הלחץ רק עלה. מצד אחד רצה להרוויח מחדש את מקומו בהרכב, אבל מצד שני חשש מאוד מפציעה חוזרת וכתוצאה מכך התאמן ושיחק בצורה פחות אינטנסיבית. החשש הזה רק גבר אחרי פציעת שריר נוספת בינואר שהשביתה אותו לעוד חודש.

ההיעדרות האחרונה יצרה גל שמועות בנוגע לאורח חייו של דמבלה. ב"קאדנה סר" דווח כי בברצלונה כועסים על הכישרון הצעיר, לו חיבה גדולה לג'אנק פוד, משחקי וידאו ובילויים ליליים. בן 20 טיפוסי. על פי אחד הדיווחים, ברצלונה הצמידה לצרפתי שלה שף פרטי, אך הוא ניתק איתו מגע תוך זמן קצר והביא מומחה משלו שדאג לו לדיאטה מיוחדת. ומה חזק בתפריט? המבורגרים, כמובן. המאמן ארנסטו ואלוורדה מיהר להכחיש את הפרסומים, וכשנשאל על כך במסיבת העיתונאים, השיב: "השאלה הזו מפתיעה אותי, השחקנים שלנו הם הכי מקצוענים בעולם. אנחנו מרוצים מדמבלה והוא יעזור לנו מאוד בהמשך".

פרט לענייני התזונה, בברצלונה כעסו על כך שלמדו מהתקשורת על טיפולי אוסטאופתיה שעבר דמבלה וסלדו גם מהפמליה שלו. כמו לא מעט שחקנים צרפתים שחלקם נכוו מהעניין במהלך הקריירה (קארים בנזמה, סמיר נאסרי) גם את הרכש של בארסה מלווים כמה חברי ילדות ("עלוקות", קוראים להם בצרפת) שמחזיקים למיליונר שלהם את היד על בסיס יומיומי, ואליהם ניתן להוסיף את הדוד שמשמש כסוכן ואת האמא הדומיננטית. כדי לחבר אותו קצת יותר לקבוצה, מעבר לקשר עם בני ארצו אומטיטי ולוקא דין, ברצלונה הצמידה לדמבלה את ג'רארד פיקה כמעין "סנדק" ודרשה ממנו להישאר יותר במתחם האימונים של הקבוצה.

"הוא מבוהל בברצלונה כרגע", קבע שחקן העבר חריסטו סטויצ'קוב. "הוא ילד נחמד, בן 20, מיליונר בעיר מלאת פיתויים. הוא צריך לקחת דוגמה מאומטיטי שחי כמו נזיר. אני אוהב את הילד הזה, הוא ילמד בדרך הקשה". הביקורות הנוקבות הגיעו אחרי היכולת החלשה בסופרקופה הקטלאני נגד אספניול והחימום המזלזל נגד אתלטיקו מדריד, ובמקביל החלו פרסומים על מעבר אפשרי לארסנל, שם מחכה החבר הטוב פייר אמריק אובמיאנג. בצרפת הביעו דאגה לקראת המונדיאל וטענו כי היה טוב יותר לו היה נשאר לעונה נוספת בדורטמונד, אבל דווקא בברצלונה הרגיעו. "דמבלה לא חתם לשנה אלא לחמש שנים", צוטט על ידי "לאקיפ" גורם במועדון. "עונת ההתאקלמות נלקחה בחשבון, הציפייה היא שיגיע לשיאו במהלך העונה השנייה".

שחקן ברצלונה, צ'אבי. GettyImages
"ברצלונה היא המבחן האולטימטיבי עבור כדורגלן". צ'אבי/GettyImages

המשחק במלאגה נתן לברצלונה תקווה שאולי תוכל לקבל תרומה ראויה מדמבלה עוד העונה. בהיעדרו של ליאונל מסי, בארסה חזרה לשחק 4-3-3 והצרפתי הוצב בעמדה המתאימה לו, בכנף ימין. "בשיטה הזו הוא יכול לנצל את היכולות שלו בצורה הטובה ביותר", הסביר ז'וליאן סטפן, מאמנו לשעבר באקדמיה של ראן. "ב-4-4-3 יש מי שיחפה עליו על הקו וזה מקל עליו מעט מבחינת המחויבות ההגנתית". ב-85 הדקות במלאגה, לראשונה מאז הפציעה, דמבלה נראה פחות מפוחד בתנועה שלו וסיפק את ההופעה הטובה ביותר שלו מאז המעבר. הוא עדיין חושש משינויי מהירות ולא משחק בצורה חופשית לגמרי, אבל בשבת כבר לקח את המגנים שלו לטיולים, סחרר אותם וכאמור גם סיפק בישול לקוטיניו, שהודה על "מסירה מושלמת של שחקן גדול".

גם ואלוורדה, שהבהיר לא פעם כי על דמבלה ללמוד לשחק טוב יותר גם ב-4-4-2 ולפנות שטח למגנים, החמיא בסיום: "זה היה עוד צעד קדימה מבחינתו. מה שיפה אצל דמבלה זה הוא תמיד מנסה. הוא שחקן שצריך זמן, הוא צעיר ועבר פציעות, יש עליו הרבה לחץ". איבן ראקיטיץ' היה נחרץ מכולם: "אנחנו השחקנים ממש לא היינו צריכים משחק כזה כדי לגלות אותו או להבין לאיזו רמה הוא שייך. הוא מהיר מאוד ושחקן אקספלוסיבי, ופציעה כמו שהוא עבר משפיעה על כך. זה פגע בו. תנו לו זמן, ברצינות".

ברצלונה אמנם בלתי מנוצחת בליגה, נראית בדרך הבטוחה לאליפות, העפילה לגמר גביע המלך וגם פייבוריטית להשלים הערב (רביעי, 21:45, ערוץ 13) עלייה לרבע גמר ליגת האלופות על חשבון צ'לסי. ובכל זאת, היא עדיין לא הצליחה להלהיב באמת העונה. לדעת רבים, כדי שזה יקרה, היא צריכה על המגרש את דמבלה יחד עם מסי ולואיס סוארס. הוא אמנם עוד לוקה בקבלת ההחלטות ועדיין לא התעצב פיזית, אבל על הכישרון שלו אין מחלוקת והמהירות המסחררת תהפוך את ברצלונה למגוונת יותר.

הבישול נגד מלאגה היה בסך הכול הרביעי של דמבלה העונה ב-11 הופעות בכל המסגרות. לשער הראשון במדי ברצלונה הוא עדיין ממתין. בליגת האלופות שיחק רק 71 דקות נגד יובנטוס - המשחק הגדול היחיד בו שותף. נגד אתלטיקו נותר כאמור על הספסל וכך גם במשחק הראשון מול צ'לסי. הוא עדיין לא הרוויח את הזכות להיות בהרכב מול אריות היבשת. אולי עכשיו, אחרי שעבר את המבחן המנטלי הראשון שלו. "נאמרו הרבה דברים חסרי רגישות בנוגע לעוסמאן", טען גורם בסביבתו בכתבה ב"לאקיפ", "אבל הוא נשאר ממוקד בעבודה ולא נכנס לפאניקה. זו הייתה הפציעה הרצינית הראשונה שלו בקריירה וזה חלק מתהליך הלמידה שלו".

כי זה קודם כל עניין מנטלי, בטח עבור ילד בן 20 שלפני שנתיים וחצי עוד שיחק בקבוצת המילואים של ראן. וכמו שהיטיב להסביר צ'אבי בראיון למגזין "סו פוט" הצרפתי: "ברצלונה היא המבחן האולטימטיבי עבור כדורגלן. לא כל אחד יכול לשחק במועדון הזה. מדוע? כי אתה צריך לעשות פי שלושה יותר מבכל מועדון אחר. לדמבלה יש הרבה כישרון, הוא צריך זמן. הוא צריך ללמוד לחשוב מהר יותר. זה עניין מנטלי. הוא צריך להגיד לעצמו: אני שחקן ברצלונה, צריך להיות חזק מנטלית. יש שחקנים בינוניים שהיו בברצלונה 15 שנה כי הם היה להם את החוזק המנטלי, ויש שחקנים מצוינים שלא החזיקו מעמד כי הלחץ אכל אותם".

שחקן ברצלונה ליאונל מסי מוחלף על ידי עוסמאן דמבלה. רויטרס
אולי ברצלונה תתחיל להלהיב כשהם ישתפו פעולה? עוסמאן דמבלה עם ליאונל מסי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully