וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילד מותר: ההזדמנות הגדולה של קיליאן אמבפה בהיעדרו של ניימאר

6.3.2018 / 12:30

הפריבילגיות המיוחדות, הביקורות הראשונות והיחסים המורכבים עם ניימאר. אחרי שניסה לחקות את הכוכב הפצוע, קיליאן אמבפה צריך לעבור לקדמת הבמה כדי להציל את פריס סן ז'רמן מהדחה מוקדמת. פרויקט של מיליארדים על גבו של ילד בן 19

ספורט 1

בווידאו: תקציר ניצחונה של פריס סן ז'רמן על מארסיי בגביע הצרפתי

שני צבי נינג'ה פרצו לפתע לכר הדשא ברואזון פארק. אדינסון קבאני בדיוק הקפיץ פנימה את השלישי של פריס סן ז'רמן מול ראן ב-16 בדצמבר, ובמהלך החגיגות הצטרפו לשחקנים גם שני אוהדים בתחפושת. בזמן שדני אלבס הגיב בספונטניות עם תנועה של שליפת חרב, יתר החברים הביטו על הנעשה בהלם וניימאר ביקש שיתרחקו ממנו. רק קיליאן אמבפה חייך חיוך גדול וחיבק את אחד משני האוהדים הסוררים. הרי החברים בפ.ס.ז' הדביקו לו את הכינוי "דונטלו" כשהצטרף אליהם, כי ראו דמיון בינו לבין צב הנינג'ה הסגול. מבחינתו היה זה בכלל איחוד משפחות.

אמבפה סיפק באותו משחק שער ושני בישולים לניימאר, אבל גם את הרגע המלבב הזה. בתוך חבורת המיליונרים הזו שקובצה יחד כדי להגשים את החלום הקטארי ולהביא את הגביע עם האוזניים הגדולות לשאנז אליזה, הוא היחיד שיכול להרשות לעצמו מדי פעם גם להתנהג כילד. כי הוא עדיין כזה. אמנם כבר אלוף צרפת, שחקן נבחרת ומקום שביעי במרוץ לכדור הזהב ב-2017 בעונתו הראשונה בקבוצה בוגרת, אבל בקושי בן 19.

הוא הוסיף לזהות של הקבוצה כיליד פריס והכניס משב נעורים לחדר ההלבשה, אך במרבית שלבי העונה נותר בצלו של ניימאר. הערב (שלישי, 21:45, ערוץ 13) מול ריאל מדריד, לה סירב בקיץ, יש לו הזדמנות לספק הצהרת כוונות במגרש של הגדולים.

עוד בנושא:
פ.ס.ז' מחכה לריאל, אמרי: "זה משחק העונה שלנו" (21:45, ערוץ 13)
פריס סן ז'רמן מתרגלת לחיים בלי ניימאר ודורשת כבוד מהשופטים
אופ"א הכריזה על שינויים בליגת האלופות: שעות שונות, דרך חדשה

קיליאן אמבפה שחקן פריס סן ז'רמן באימון. רויטרס
הזדמנות להתייצב בקדמת הבמה לראשונה העונה. קיליאן אמבפה באימון לקראת המשחק/רויטרס

משחק הבכורה בפריס סן ז'רמן עדיין רודף את אמבפה. הוא השלים את המעבר ממש לקראת סיום חלון ההעברות בקיץ, בעסקה מתוחכמת בה פ.ס.ז' עקפה את חוקי הפייר פליי הפיננסי עם השאלה לעונה אחת ורכישה בסיומה תמורת 180 מיליון יורו. החלוץ הצעיר השתכנע לעזוב את מונאקו אחרי עונת אליפות פנטסטית והעדיף את הקבוצה המייצגת את עירו גם על פני ריאל מדריד שלחצה עליו. במשחק הראשון כבר הציג את כישוריו עם שער, בישול וסחיטת כרטיס אדום מבנואה אסו-אקוטו, שמאז לא נותן לו מנוח.

המגן הקמרוני כנראה כל כך הושפל באותו ערב בספטמבר על ידי אמבפה, שמאז הוא מקפיד לעקוץ אותו בכל הזדמנות. כאשר החלוץ בן ה-19 סעד בשבוע שעבר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם נשיא ליבריה ג'ורג' וואה (בעצמו כוכב פ.ס.ז' בעבר ואביו של טימותי המשתייך לסגל הקבוצה כיום) והביע את רצונו לכבד את השורשים האפריקאים שלו כבן לאב קמרוני ואם אלג'יראית ולקדם את הכדורגל ביבשת השחורה, אסו-אקוטו כינה אותו "קוף" והאשים אותו בצביעות כשצייץ בטוויטר: "השחקנים האירופים האלה ממוצא אפריקאי, שאומרים שאפריקה בלבם והם רוצים לעזור, בלה בלה בלה... ואז בוחרים לייצג נבחרת אירופית. אתם מצחיקים אותי. העיקר שזה נראה טוב כשיש לך מטרה טובה".

זה היה תיקול משמעותי ראשון איתו נאלץ להתמודד אמבפה מחוץ למגרש, וגם אותו צלח בחן. הכוכב הצעיר ענה באותה צורה בדיוק והזכיר לאסו-אקוטו את אירועי המונדיאל הקודם של קמרון, אז נגח בחברו בנג'מין מוקאנגו: "השחקנים האירופים האלה ממוצא אפריקאי, שאומרים שאפריקה בלבם והם רוצים לעזור לספורט האפריקאי, בלה בלה בלה... בזמן שהם רבים עם חבר לנבחרת ב-2014. אתם מצחיקים אותי. אבל אלה הערכים שלכם".

אסו-אקוטו יעשה מאמצים בימים הקרובים כדי להיות כשיר למפגש החוזר בשבת ואולי לסגור חשבון על המגרש, אבל לאמבפה יש עניינים קצת יותר בוערים.

קיליאן אמבפה (במרכז) לצד דידייה דרוגבה באירוע בשאנז אליזה. רויטרס
הביע כוונות טובות וספג אש מכיוון בלתי צפוי. קיליאן אמבפה באירוע בשאנז אליזה לצד דידייה דרוגבה/רויטרס

ההופעה בסנטיאגו ברנבאו לא הייתה שעתו היפה של אמבפה. ברגעים רבים, הוא אפילו היה השחקן החלש על המגרש. קבלת ההחלטות שלו, שהייתה כמעט מושלמת בעונה הקודמת במונאקו, קלקלה כמה התקפות של פ.ס.ז' וניסיון הראבונה הכושל שהפך ויראלי סיכם היטב את המשחק. אמבפה הגיע יחד עם ניימאר כדי להביא את ליגת האלופות, לא כדי לכבוש מול דיז'ון וקון, ובמפגש הראשון עם ריאל הוא פישל כמו יתר חבריו. אלא שבניגוד לברזילאי, לו יש הזדמנות לתקן.

הרי זה אמור היה להיות המשחק הכי גדול בקריירת המועדונים של ניימאר. ערב בו יוביל את פ.ס.ז' לקאמבק מול אלופת אירופה ויוכיח שהוא ראוי לכדור הזהב לא פחות מכריסטיאנו רונאלדו או ליאונל מסי. לשם כך עבר מברצלונה לפריס. אבל הוא שוב יהיה בחוץ, כמו בחצי הגמר של המונדיאל הביתי שהסתיים בקטסטרופה מבחינת נבחרת ברזיל. ואם יש משהו שיהיה לו קשה לשאת, זה לראות את הילד שהגיע כדי לקרב אותו לכדור הזהב, קופץ לפתע לקדמת הבמה בשלב מוקדם מהמתוכנן.

על פי דיווחים שמקורם בספרד, ניימאר ציפה להיררכיה ברורה יותר ודי חושש מכך שאמבפה יאפיל עליו. הוא הגיע לצרפת כדי להיות מסי של פ.ס.ז' ומבחינתו הכישרון הצעיר קורא עליו תיגר. הוא מרוויח שכר גבוה (1.5 מיליון יורו לחודש, שני רק לניימאר וקבאני) וזוכה לפריבילגיות דומות לאלו של הברזילאי בנוגע לחסויות, הסכמי שיווק ואפילו בהתנהלות היומיומית. גם הצהרות מצד אנשים מסביבתו של אמבפה, דוגמת זו של ז'אן פרנסואה סונר שהיה המנהל הספורטיבי של קבוצת בונדי בה גדל השחקן, לפיה "תוך שנתיים הוא יהיה הרבה יותר טוב מניימאר", לא נותנות שקט לברזילאי. לכן גם פנה לכמה מאנשי המועדון, כך על פי אותם דיווחים, בבקשה שיפעלו לטרייד בו חברו הטוב פיליפה קוטיניו יצטרף לפ.ס.ז' ואמבפה יעבור לברצלונה.

האם יש אמת בדבר או שמדובר במלחמה פסיכולוגית של התקשורת במדריד לקראת שמינית הגמר? החברים בפ.ס.ז' דווקא מספרים על קרבה בין השניים ממש מהרגע בו הכירו, ובתקשורת הצרפתית הביעו דאגה שונה לגמרי. לטענת כמה פרשנים ושחקני עבר, אמבפה התאהב העונה יותר מדי בכדרורים והתחכמויות, ובעצם מנסה לחקות את ניימאר. "אני דואג לאמבפה עכשיו", אמר חביב ביי, שחקן מארסיי לשעבר. "הוא מבצע את התרגילים של ניימאר, הוא איבד מהספונטניות. ניימאר זה ניימאר, תהיה אתה".

קיליאן אמבפה (מימין) עם ניימאר שחקני פריס סן ז'רמן. רויטרס
אחד מחקה, השני חושש. קיליאן אמבפה עם ניימאר/רויטרס

ניסיונות החיקוי הללו מוכיחים שאמבפה עדיין מחפש את עצמו בפריס סן ז'רמן. אחרי המחזורים הראשונים הודה המאמן אונאי אמרי שהוא עדיין לא בטוח מהי העמדה האידיאלית עבור החלוץ החדש שלו. "אנחנו בוחנים את העניין", אמר המאמן. "הוא יכול לשחק בכל עמדות ההתקפה, אבל עדיין צריך ללמוד את המיקום שלו במצבי התגוננות". בלית ברירה, לאור העובדה שאמרי נאמן ל-4-3-3 ועמדות החוד (קבאני) והכנף השמאלית (ניימאר) נעולות, אמבפה הוצב בצד ימין. גם עם היכולת לא מספיק עקבית והוא פחות אפקטיבי, המספרים בסופו של דבר ישנם. עם 16 שערים ו-14 בישולים ב-34 משחקים בכל המסגרות, קשה לבקש יותר.

בליגת האלופות יש לו ארבעה שערים, אם כי ההופעה הטובה ביותר שלו הייתה ב-0:3 הביתי על באיירן מינכן, שם הסתפק בבישול ומעורבות בשער נוסף. "הוא בדיוק מה שהיה חסר לנו", החמיא אז מרקו וראטי. "לפעמים אתה לא יכול לעקוב אחרי מה שהוא עושה כי הוא כל כך מהיר". גם בלם העבר מרסל דסאיי הצטרף: "אמבפה הוא חלוץ העתיד. אם הייתי צריך לשמור עליו, הייתי תמיד שומר מרחק של שני מטרים כי הוא כל כך מהיר. הוא כמו תיירי הנרי. אבל הוא צריך לשתף פעולה טוב יותר עם קבאני ולא להחזיק בכדור יותר מדי כמו שהוא עושה. אני רואה שהוא משתפר בהדרגה. הוא נושם כדורגל, הוא רעב".

מאז אותו משחק גדול נגד באיירן, הספיק אמבפה להפוך לשחקן הראשון אי פעם שכובש 10 שערים בליגת האלופות עוד לפני גיל 19. זו כמות שלכריסטיאנו רונאלדו למשל לא הייתה עד גיל 23. הוא היה מעורב בשבעה שערים העונה בליגת האלופות, אך לצד זה גם היה חתום על החמצות רבות שלא היו מנת חלקו בעונה שעברה. במפגש הליגה עם האקסית, למשל, כמעט חירב לקבוצתו את המשחק עם סדרת החטאות בלתי מוסברת. "אולי חשב שהוא עדיין שחקן מונאקו", עקץ אז החבר טיאגו סילבה.

ואלר ז'רמן, מי ששיתף עם אמבפה פעולה במונאקו בעונה הקודמת ועבר בקיץ למארסיי, ניסה להסביר את התחושה כי קיימת ירידה באפקטיביות. "הוא היה צריך להתרגל לחדר הלבשה שונה שמכיל הרבה כוכבים וגם לסגנון אחר", אמר ז'רמן. "בעונה שעברה הוא שיחק בדרך כלל בחוד ולפעמים בשמאל, אבל אף פעם לא בצד ימין כמו שהוא מוצב בפ.ס.ז'. אני חושב שהוא עושה עבודה טובה מאוד ומחכה לרגע הגדול שלו".

הרגע הזה יהיה הערב?

קיליאן אמבפה פריס סן ז'רמן. רויטרס
בפריס מצפים לפחות כדרורים ויותר שערים. קיליאן אמבפה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully