וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פטיש בראש: פטריס אברה חוזר לפרמיירליג במדי ווסטהאם

8.2.2018 / 14:30

הוא לא שיחק מאז בעט באוהד מארסיי, אבל כעת מחדש המגן בן ה-36 את שיתוף הפעולה עם דייויד מויס. האם זו תהיה הברקה כמו די קאניו, או שמדובר בתרגיל יח"צ כדי להשתיק שערורייה גזענית?

אימג'בנק GettyImages

בשבוע שעבר הלך לעולמו פול אולקוק, שופט בכיר בבסוף שנות ה-90', וכל כלי התקשורת שפרסמו דיווחים על כך - כולל המכובדים ביותר כמו גרדיאן - הדגישו בכותרות את האירוע בגללו התפרסם יותר מכל: "מת השופט שנדחף על ידי פאולו די קאניו". יש כך משהו צורם, כי במקום לציין את פועלו של האיש, בורחים כולם לידיעות צהובות. הרי אולקוק היה מעורב בפרשה כקורבן בלבד, והיא לא מאפיינת אותו. היא לא יכולה להגדיר את סיכום חייו, אך זה בדיוק מה שקרה. מאידך, הדבר מזכיר את הזעזוע ששרר באנגליה כאשר החלוץ האיטלקי הסורר הפיל לדשא את השופט ש"העז" להרחיק אותו. די קאניו ספג השעיה מ-11 משחקים, אבל שפילד וונסדיי לא רצתה עוד להשתמש בשירותיו. אז היא מכרה אותו לווסטהאם.

אתמול שוב נזכרו בממלכה במעללי די קאניו כאשר הפטישים החתימו בצעד מפתיע את פטריס אברה. בינואר 1999 סברו בלונדון כי ווסטהאם עושה טעות גדולה בהימור על כוכב בעל עבר התנהגותי מזעזע, ועוד בגיל 30, אבל די קאניו הפך לסיפור הצלחה מסחרר באפטון פארק ונכנס להיסטוריה כאחד הגדולים בהיסטוריה המודרנית של המועדון. והנה לכם, גם הפעם מגיע לקבוצה שחקן ותיק אשר הפעולה האחרונה שלו על המגרש גרמה לשערורייה גדולה - אברה בעט בתחילת נובמבר בראשו של אוהד מארסיי כאשר התחמם (תרתי משמע) לקראת משחק הליגה האירופית מול גימראש. אופ"א השעתה אותו מהמפעל עד סוף העונה, מארסיי החליטה לפטר אותו, והמגן בילה את החודשים האחרונים כשהוא שומר על הכושר לבדו.

עוד בנושא:

טוטנהאם ניצחה את ניופורט 0:2 בגביע האנגלי
איינטרכט פרנקפורט ושאלקה העפילו לחצי גמר הגביע הגרמני
סביליה ניצחה את לגאנס ועלתה לגמר הגביע הספרדי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בסגנון אריק קאנטונה. אברה בועט באוהד/מערכת וואלה, צילום מסך

חיקה במודע את קאנטונה?

אברה ממש לא מעוניין בהשוואות לדי קאניו, כמובן. מה לו ולאדם שלא הסתיר מעולם דעות פשיסטיות, עם הצדעות במועל יד לעבר אוהדי לאציו? קפטן נבחרת צרפת לשעבר נלחם במשך כל הקריירה בגזענות, והפרשה המפורסמת והשנויה במחלוקת עם לואיס סוארס היא רק חלק קטן בפאזל. הוא יעדיף הקבלה לבן ארצו אריק קאנטונה, ואולי זו אפילו מחשבה שעברה בראשו לפני שתקף בבעיטת קונג פו את הפרחח שהקניט אותו. כי הרי זה כבוד לא קטן עבור כוכב מנצ'סטר יונייטד לשעבר להיות מוזכר בנשימה אחת עם אליל השדים האדומים שפגע פיזית בבריון ביציע של קריסטל פאלאס, ואז סירב להתנצל ופצח בנאום המופלא על שחפים וספינות דגים. גם אברה לא התנצל. מארסיי גינתה את מעשהו בהודעה רשמית והגדירה אותו כ"לא הולם", אבל הוא קיבל את העונש ללא חרטה. מבחינות רבות, זה אפילו היה פתרון אופטימלי מבחינתו, כי הוא היה פנוי לאתגר חדש בהעברה חופשית.

עם זאת, לא קל למצוא קבוצה בגיל 36, כאשר הכושר הגופני שלך מוטל בספק גדול, גם אם יש לך רזומה מרשים. אברה אמנם פתח את הקדנציה במארסיי היטב אחרי ששוחרר מיובנטוס בינואר 2017, אבל דעך בתחילת העונה הנוכחית ולא קיבל הזדמנויות רבות מהמאמן רודי גרסיה. הוא אדם ססגוני ומרתק, מנהיג מלידה עם נוכחות עצומה בחדר ההלבשה, בעל חוש הומור נפלא, אבל יש גם צד שני למטבע. אברה עקשן, לא מיישר קו עם הנהלים, ועושה הכל בדרך שלו. על חלקו בפיאסקו החברתי במחנה הנבחרת במהלך מונדיאל 2010 אפשר לכתוב ספרים, והאופי הזה בא לידי ביטוי גם בדברים הקטנים. ב-2014, למשל, פרסם העיתון מנצ'סטר איבנינג ניוז סקופ לפיו הפר המגן הוראה מפורשת של המנג'ר דייויד מויס וזלל סנדוויץ' בשדה התעופה לפני הטיסה של מנצ'סטר יונייטד למשחק ליגת האלופות. "למה אסור לי לאכול?", הוא שאל את הסקוטי, הקשיב להסבר, ואז התעלם ממנו בהפגנתיות.

עוד באותו נושא

חוזר לאנגליה: פטריס אברה חתם בווסטהאם עד סיום העונה

לכתבה המלאה
דייויד מויס עם פטריס אברה בשנת 2013. GettyImages
שיתפו פעולה באופן מוצלח במנצ'סטר יונייטד. מויס ואברה/GettyImages

השער שכמעט הציל את מויס ב-2014

אז למה החליט מויס לחדש את שיתוף הפעולה כעת? בין היתר כי הוא זוכר לטובה את היכולת של אברה מהעונה המשותפת באולד טראפורד, ואת העובדה כי הצרפתי כבש את השער האחרון בקדנציה שלו כמאמן השדים האדומים. ועוד איזה שער זה היה! יונייטד הגיעה למינכן למשחק הגומלין מול באיירן ברבע גמר ליגת האלופות אחרי 1:1 במפגש הביתי, ואברה הפציץ לחיבורים בדקה ה-57. בשלב זה, נדמה היה כי הסנסציה מוחשית, ומויס עשוי לשנות ב-180 מעלות את המומנטום. מיד לאחר מכן, הבקיעו הבווארים שלישיה, והסקוטי פוטר בתום המשחק הבא, ההפסד לאקסית אברטון בליגה. בדיעבד, התברר שזה היה גם השער האחרון של אברה בקבוצתו האהובה, אבל במנצ'סטר שומרים לו האוהדים פינה חמה מאוד בלב עד היום.

כי אברה הצליח, עם המון נחישות, התלהבות ומסירות, להפוך לחלק אינטגרלי מהמועדון. גבות הורמו כאשר אלכס פרגוסון החתים אותו בינואר 2006, והמשחקים הראשונים לא היו מרשימים, אבל הצרפתי הוכיח את עצמו בכל המישורים. הוא לא רק הצטיין על הדשא, אלא גם למד את ההיסטוריה של המועדון. "קראתי וראיתי סרטים על אסון מינכן, תינוקות באזבי, בובי צ'רלטון, ג'ורג' בסט, דניס לאו. פגשתי אנשים דגולים, ורציתי לדעת הכל אודותיהם. כי כשאתה לוחץ יד לבובי צ'רלטון, אפשר לחוש את האגדה. כל השחקנים הצעירים חייבים להכיר את המורשת כדי לכבד את החולצה ואת הסמל. אני תמיד חושב על זה כשאני עולה למגרש, כי זו זכות גדולה לייצג את המועדון הזה", הוא סיפר פעם. לא יהיה מוגזם לומר כי אוהדי יונייטד נרגשים הרבה יותר משובו ל בהשוואה לאוהדי ווסטהאם. חבל שהפטישים כבר ביקרו באולד טראפורד במחזור הראשון.

גם שחקן חופשי, גם אפריקני? הכי טוב שיש

במזרח לונדון, יש חששות גדולים לגבי העסקה, ומעריכים שהשיקולים לא קשורים למויס. גם כך ווסטהאם נראית קצת כמו קבוצת פליטי מנצ'סטר, עם ג'ו הארט, פאבלו סבאלטה וצ'יצ'ריטו. לאור ריבוי השחקנים הוותיקים בסגל, הבטיח בדצמבר היו"ר השערורייתי דייויד סאליבן: "נביא שחקנים צעירים בחלון ההעברות", כי החתמתו של ז'וזה פונטה בן ה-33 מסאות'המפטון לפני שנה תמורת 8 מיליון ליש"ט נראתה קצת תמוהה. אז צעירים לא הגיעו, ובמקומם הונחת אברה, כלומר המועדון לא ממש מצליח ליישם מדיניות עליה הוא מצהיר, וזה מרגיש כמו אילוץ משתי סיבות מרכזיות.

ראשית, האיש שבעט באוהד צפוי להחליף בהרכב את ארתור מסואקו שהושעה משישה משחקים בגין יריקה לעברו של שחקן יריב בהפסד לוויגן מהליגה השלישית בגביע האנגלי. המגן הצרפתי הותיר חור גדול, וצרפתי אחר ימלא אותו, כי הוא היחיד שאפשר לצרף כשחקן חופשי אחרי סגירת חלון ההעברות. שנית, הצעד הזה עשוי לדעת ההנהלה לסייע תדמיתית למועדון שספג מהלומה קשה לאור התבטאויות גזעניות של המנהל הממונה על הרכש.

בתחילת החודש התבטא טוני הנרי כי ווסטהאם "לא מעוניינת להחתים שחקנים אפריקנים כי הם עושים בעיות". הנרי פוטר מיידית, ומויס הצהיר: "דבריו שגויים. כמעט החתמנו שני אפריקנים לפני סגירת החלון, אבל העסקאות נפלו ברגע האחרון". איסלם סלימני האלג'יראי עבר מלסטר בהשאלה לניוקאסל, בעוד איברהים אמאדו הקמרוני נותר בליל. במצב שנוצר, לא היה מזיק לפטישים מישהו אפריקני על מנת להעביר מסר חד משמעי, והעובדה כי אברה נולד בסנגל בהחלט מועילה. הכתם שהותיר הנרי הוסר.

תשומת הלב התקשורתית מובטחת לו. אברה פעיל מאוד ברשתות החברתיות, ואף פעם לא משעמם כשהוא בסביבה. אפילו האשטאג כבר מוכן: #forevrablowingbubbles. אלא שווסטהאם זקוקה גם, ובעיקר, לתרומה מקצועית משמעותית שלו בנסיונה לשרוד בליגה, והוא יצטרך להוכיח שאינו שחקן עבר שקיבל חוזה שמן לטווח קצר, אלא כדורגלן אמיתי שעדיין מתאים לככב על בסיס שבועי והפרויקט הזה עשוי לצאת לדרך כבר בדרבי הקטן מול ווטפורד בשבת. ההנאה מובטחת.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully