וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין רונאלדו לרונאלדו, בין סילבה לסילבה: רוני לופס פורץ לתודעה במונאקו

5.2.2018 / 16:10

הוא קיבל את הכינוי על שם רונאלדו הברזילאי, אך חולם לשחק לצד כריסטיאנו בנבחרת. הוא צמח באקדמיה של מנצ'סטר סיטי, אבל הועזב ומחליף כיום את ברנרדו סילבה במונאקו. תכירו את רוני לופס, כוכב פורטוגלי צעיר ומבריק חדש לאוסף

one

לפני ארבע שנים קיבל נער פורטוגלי במנצ'סטר מתנה מיוחדת מכריסטיאנו רונאלדו - חולצה של ריאל מדריד החתומה על ידו. כך רצה הכוכב הגדול לעודד את בן ארצו שניסה ללכת בדרכו, גם אם המסלולים היו קצת שונים. רונאלדו עבר בזמנו מספורטינג ליסבון למנצ'סטר יונייטד, רוני לופס עזב את בנפיקה לטובת מנצ'סטר סיטי. אולי הוא חשב לתומו שהכינוי קשור לשמו, אך זה ממש לא נכון. לופס מעריץ, כמובן, את קפטן נבחרתו, אולם בילדותו היה רונאלדו הברזילאי לאלילו. הוא הגיע לכל האימונים בקבוצתו הקטנה עם החולצה הצהובה של הפנומן. רוב האנשים לא ידעו איך קוראים לו באמת, אז קראו לו רונאלדו. בשלב מסוים, החליט המאמן שזה ארוך מדי וקיצר את הכינוי לרוני.

וכך הוא גדל, בין רונאלדו אחד לרונאלדו אחר. למעשה, רוני לופס עדיין יכול להעדיף את החולצה הצהובה ולחלום על זימון לסלסאו. הוא נולד בברזיל, אביו ברזילאי, והמשפחה היגרה לאירופה רק כאשר היה בן ארבע. אלא שהוא מרגיש פורטוגלי לכל דבר, עבר את כל הנבחרות הצעירות של פורטוגל, ועדיין שומר בליבו תקווה לנסוע למונדיאל במדים האדומים-ירוקים. פריחתו בליגה הצרפתית גרמה למאמן הלאומי פרננדו סנטוס לזמן אותו לסגל ולהעניק לו הופעת בכורה בנובמבר - במשחק ידידות, כך שהכל עדיין הפיך. כאשר דרך על הדשא בלייריה למשך תשע דקות קצרות, הוא שיתף פעולה עם חברו הקרוב ברנרדו סילבה, ממנו ירש את משבצת הכוכב היצירתי באגף של מונאקו, ואיתו ייאבק על הכרטיס לרוסיה. וזה סמלי מסיבות מגוונות, בין היתר כי בגיל 17 ושבוע עשה לופס היסטוריה כאשר החליף סילבה אחר לגמרי.

עוד בנושא

מונאקו נחלצה מפיגור 2:0 לניצחון 2:3 על ליון ב-10 שחקנים
דרבי עצבני בברצלונה: פיקה כינה את אוהדי אספניול "חארות"
קלופ רתח: "אם אומר מה שאני חושב אספוג קנס שטרם נראה"

רוני לופס. AP
עדיין יכול להעדיף את נבחרת ברזיל. רוני לופס במדי הנבחרת הצעירה של פורטוגל/AP

המבקיע הצעיר בתולדות מנצ'סטר סיטי

היה זה ב-5 בינואר 2013, במפגש בין מנצ'סטר סיטי לווטפורד בגביע האנגלי. התוצאה עמדה על 0:2 בדקה ה-87, הניצחון היה בכיס, ורוברטו מנצ'יני שלח למגרש את הנער המוכשר מהאקדמיה במקומו של דויד סילבה. לופס היה נרגש להיות על הדשא עם האגדות הגדולות - הקפטן וינסנט קומפני שתמך בו ועזר לו רבות בחדר ההלבשה, קרלוס טבס, ג'יימס מילנר, פאבלו סבאלטה... בזמן פציעות, האירוע הפך למשמח אפילו יותר. שוער ווטפורד הדף לא טוב את הבעיטה של מריו באלוטלי, הפורטוגלי הגיע ראשון לריבאונד, והפך לכובש הצעיר ביותר בתולדות המועדון. העיתונאים התנפלו עליו אחרי שריקת הסיום, והוא בקושי הצליח לבטא את רגשותיו באנגלית קצת משובשת.

כי הרי הוא הגיע למנצ'סטר ב-2011 מבלי להבין כמעט מילה. אפילו בבית הספר אנגלית היתה המקצוע הבעייתי ביותר מבחינתו, ובדיעבד סיפר כי ההתאקלמות בעיר הגשומה היתה קשה במיוחד עבורו כי "זה הרגיש כאילו כולם מדברים סינית". עם זאת, הוא מעולם לא הצטער על המעבר. בבנפיקה העריכו מאוד את הפוטנציאל שלו, אבל לופס ידע היטב שהסיכוי לקבל הזדמנות בקבוצה הבוגרת יהיה בסופו של יום קטן. הוא ראה אינספור שחקנים מעולים דועכים בקבוצות המילואים, מבלי לקבל צ'אנס, בעוד המועדון רוכש זרים בסיטונות. זו היתה גם התחושה של ברנרדו סילבה, המבוגר ממנו בשנה. השניים התגוררו ביחד, ניהלו שיחות רבות, והסכימו שמעבר אל מחוץ לפורטוגל יהווה תמיד אופציה מועדפת. סילבה יובש בבנפיקה עד גיל 20 לפני שברח - אתם מוזמנים לקרוא את סיפורו כאן. ללופס האיר המזל פנים מוקדם הרבה יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
רוני לופס. GettyImages
ההתאקלמות היתה קשה במיוחד. רוני לופס במנצ'סטר סיטי/GettyImages

"מזכיר את חאמס רודריגס"

אבל האם המזל באמת היה כה גדול? הפורטוגלי נחשב לעילוי נדיר באקדמיה של סיטי, ולא לחינם הזמין אותו מנצ'יני להתאמן עם הסגל הראשון עוד כאשר היה בן 16. באופן מוצהר, יש למועדון שאיפה לטפח שחקני בית ולקדם אותם ככל הניתן. בפועל, זה ממש לא עובד כך. אחד המשחקים הגדולים של לופס היה כאשר הבקיע ב-2013 שלושער ב-0:6 המוחץ על באיירן מינכן בשלב הבתים בליגת האלופות לקבוצות עד גיל 19. סיטי הגיעה באותה עונה לרבע הגמר והודחה באופן אירוני דווקא על ידי בנפיקה של גונסאלו גדש. מבט על ההרכב שהעלה אז המאמן פטריק ויירה מגלה כי אין אפילו שחקן אחד שהתברג לבסוף בקבוצה הבוגרת. ג'ייסון דנאייר הבלגי משחק בימים אלה בגלאטסראי, סקו פופאנה המצוין מככב באודינזה, על כל היתר סביר שכלל לא שמעתם. ואפילו על היהלום הנוצץ ביותר ויתר המועדון בקלות בלתי נסבלת.

כוכב העבר דייויד פלאט, עוזרו של מאנצ'יני, הצהיר בזמנו: "צפוי ללופס עתיד גדול". מנואל פלגריני, שהחליף את האיטלקי בקיץ 2013, אהב אף הוא את הפורטוגלי, העניק לו מספר משחקים בהרכב במפעלי הגביע. תשמעו את התשואות שהעניק הקהל לנער אחרי הצגה גדולה ב-0:5 על וויגן. ב-0:3 על ווסטהאם בחצי גמר גביע הליגה הוא בישל לאלברו נגרדו ונבחר לשחקן המצטיין. בעונת 2014/15 הוא הושאל לליל על מנת לצבור נסיון, סיפק עונה מעולה, והמאמן רנה ז'יראר טען: "הוא מוסר בחסד, ויש לו רגל שמאל מופלאה. הוא צעיר, שאפתן וטכני באופן יוצא דופן. אם צריך לערוך השוואה, הייתי אומר שסגנונו דומה לחאמס רודריגס". ואז באה הקבוצה שמכירה את חאמס טוב מכולן והחתימה אותו.

ברנרדו סילבה שחקן מנצ'סטר סיטי מוכשל על ידי ניק פופ שוער ברנלי. רויטרס
בזבוז של 38 מיליון יורו משקף את הפערים ביניהם? ברנרדו סילבה/רויטרס

ויתור על שחקני האקדמיה עולה ביוקר

וזו, על קצה המזלג, הבעיה המרכזית של מנצ'סטר סיטי. חוזהו של לופס היה אמור להסתיים בקיץ 2016, ולמועדון ממש לא היה אופק מקצועי להציע לו על מנת להאריכו. כל העמדות בסגל נתפסו על ידי כוכבי על, ובוגר אקדמיה כמוהו ידע שהוא חייב ללכת למקום אחר על מנת לשחק באופן קבוע. אז התכולים עשו עליו רווח צנוע ומכרו אותו למונאקו תמורת 12 מיליון יורו. שנתיים מאוחר יותר, הם חזרו על מנת להחתים את ברנרדו סילבה תמורת 50 מיליון יורו. חייבים לתהות - האם יש כאן הגיון כלשהו, עסקי או מקצועי? האם בזבוז 38 מיליון יורו משקף את הפערים ברמת המשחק בין השניים, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון כי לופס הוא בוגר האקדמיה שמכיר את הקבוצה מבפנים? אם תשאלו את מאמן מונאקו לאונרדו ז'ארדים ותצליחו להוציא ממנו תשובה כנה, סביר שהוא יענה בשלילה, כי יכולתו של לופס איפשרה לאוהדים להתגעגע לסילבה קצת פחות.

הפורטוגלי היה צריך להמתין להזדמנות אחרי שהוחתם בנסיכות ב-2015. הוא שוב לליל בין ינואר 2016 עד הקיץ האחרון, והתקדמותו אף הופרעה על ידי סדרת פציעות, אך למונאקו מעולם לא היה ספק לגבי הפוטנציאל שלו. אחרי שידיד הנפש עזב לסיטי, זה היה הזמן שלו, והם באמת דומים. שניהם שמאליים, שניהם מעדיפים לתפקד כפליימייקרים אך משובצים בדרך כלל באגף, שניהם יצירתיים ומהנים מאוד לצפיה, ויש להם גם מבנה גוף דומה. ז'ארדים היה גאה לקדם את סילבה, וכעת משחזר את ההצלחה עם עמיתו. "ברנרדו פחות צפוי כאשר הכדור ברגליו, רוני מהיר יותר עם סגנון מתפרץ יותר", ניסה המאמן לאבחן את ההבדלים בנובמבר, אחרי הזימון הראשון של חניכו לנבחרת. "תשומת הלב מגיעה לו, ואני שמח שהוא קיבל אותה. הוא עובד קשה למען כך", אמר ז'ארדים.

רוני לופס במדי מונאקו. רויטרס
השער הדרמטי לא ייעלם מעיניו של סנטוס. רוני לופס חוגג אתמול/רויטרס

ביתרון על ברנרדו סילבה בקרב על המונדיאל?

בחודשים שחלפו מאז, הכל רק הלך והשתפר מבחינת לופס. מונאקו התקשתה בתחילת העונה אחרי מכירה סיטונאית של כוכבים, ואף הודחה בשלב הבתים בליגת האלופות עם מאזן מביך, אבל ההשקעה של ז'ארדים עושה את שלה, והיא לא הפסידה מאז נובמבר. הפורטוגלי הפך לאחד המנהיגים של הסגל החדש, לומד לשחק מדי פעם בצד שמאל, ואתמול הבקיע את שערו הרביעי העונה. היה זה הכיבוש החשוב מכולם, בדקה ה-89 במשחק הגדול מול ליון, בו חזרה מונאקו מפיגור 2:0 וניצחה 2:3 בעשרה שחקנים. הביצוע המלוטש הזה לא ייעלם מעיניו של סנטוס, וישפר את מניותיו של לופס בקרב על הכרטיס לגביע העולם, אשר מבטיח להיות קשה במיוחד.

וברנרדו סילבה? אחד השחקנים הטובים ביותר בליגה הצרפתית אשתקד עשיר כיום הרבה יותר, ויוכתר כמעט בוודאות לאלוף אנגליה, אבל מספר דקות המשחק שלו נמוך משמעותית, והוא בעיקר צופה בדויד סילבה מהספסל. אז מה עדיף מבחינת הקריירה - מונאקו או מנצ'סטר סיטי? תשובה חד משמעית לא תמצאו. כיום, רוני לופס לא מצטער על כך שעזב את אנגליה, ובגיל 22 הוא עשוי להיות בתחילת קריירה אדירה. מאידך, האם יוותר על הצעה של פפ גווארדיולה, אם וכאשר תגיע? בקצב הנוכחי, התכולים יצטרכו לשלם הרבה כסף על מנת להחזיר את הבן הגולה הביתה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully