וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאראס, בנוקאאוט: ז'לגיריס שוב חשפה את חולשת ספאחיה ומכבי תל אביב

2.2.2018 / 9:00

בשני המשחקים של מכבי תל אביב מול ז'לגיריס, גם בזה שהסתיים בניצחון, היה ברור שהליטאים הם קבוצת הכדורסל הטובה יותר - ובעיקר שמאמנם טוב יותר מספאחיה. למרות העונה הסבירה של מכבי, אמש התבררו המגבלות - הן של שחקניה, והן של האיש על הקווים

צילום: אתר מכבי תל אביב, עריכת וידאו: יוסי אלטר

ז'לגיריס קובנה היא הפרט הלא אמין בסיפור שמכבי תל אביב מנסה לכתוב העונה. נו, אתם כבר מכירים אותו: הקבוצה שנבנתה מאפס, שמלאה בשחקנים לא מנוסים באירופה, ומשום מקום מצליחה להשתלב במאבק על הטופ 8, כולל ניצחונות מרשימים על אריות אירופה - כאלה שמשכיחים כמה ערבים טיפה פחות מוצלחים. רק שיש הבדל בין תבוסה בפיראוס או הפסד במוסקבה לבין הנוקאאוט שחטפו מכבי ונבן ספאחיה, לא בטוח שבסדר הזה, אמש בקובנה.

כי ז'לגיריס לא אמורה להיות טובה יותר ממכבי. הסגל שלה לא יקר יותר, הזרים שלה לא הרבה פחות אלמוניים, המאמן שלה לא יותר מנוסה, אין לה מסורת מפוארת יותר. רק שבשני המשחקים בין הקבוצות, גם בזה בתל אביב שהסתיים בניצחון צהוב בזכות יום קליעה נדיר, התברר שהליטאים הם קבוצת הכדורסל הטובה יותר, ובעיקר המאומנת יותר. זו הנקודה הכואבת ביותר מבחינת ספאחיה: מכבי ניצחה במילאנו כי הוא מאמן יותר טוב מסימונה פיאניג'יאני, אבל חטפה בראש אמש כי שרונאס יאסיקביצ'יוס מאמן כדורסל טוב יותר ממנו. צעיר יותר, קפריזי יותר, עם התנהגות אוברדוביצ'ית על הקווים - אבל גם עם חדות וחוכמה שמזכירים את הגאון הסרבי.

עוד בנושא

מכבי תל אביב הובסה 99:84 על ידי ז'לגיריס בחוץ
ספאחיה: "קשה לשחק כדורסל כשהיריבה קולעת ככה"
מכבי תל אביב מסתבכת: "זה היה משחק משמעותי"
אמש: צסק"א ניצחה את ריאל, אולימפיאקוס הביסה

נבן ספאחיה מאמן מכבי תל אביב. GettyImages
כשעומד מולו מאמן רציני, הוא קורס. ספאחיה/GettyImages

על אף שמתבקש להרחיב על ההגנה, נתחיל ברשותכם דווקא בהתקפה: ברור לחלוטין ששאראס מבין את הכדורסל ההתקפי, את הפואנטות שלו, את הדרך שבה יש לבנות תרגיל, טוב יותר מיריבו הקרואטי. רכז העבר לא המציא שום דבר, אבל בכל פוזשן של קבוצתו אפשר להבין בבירור מה המטרה של המהלך, ושרק אם הוא ייכשל יעברו לאופציות הבאות, שגם הן ברורות ומסודרות. פייר ג'קסון שומר על טופאן? בפוזשן הראשון יהיה פוסט אפ של הצרפתי הגבוה יותר; מילאקניס עולה על הפרקט? ברור לגמרי שבדקות האלו ז'אלגיריס עובדת כדי לסדר לו זריקות מחוץ לקשת; ועל אף שזה היה המהלך החביב על שאראס כשחקן, ז'לגיריס עושה מהלכי פיק אנד רול פחות מרוב הקבוצות מאירופה, ומבססת חלק גדול ממשחקה על חסימות לקליעה ומסירה פנימה לשחקנים שמתמקמים באותיות.

מכבי נתקלה בקשיים כמעט מול כל אספקט של המשחק הליטאי, אבל כדאי להתעכב דווקא על תרגיל אחד - פיק אנד רול בווינג (חצי פינה), בין פאנגוס או מיצ'יץ' לבין יאנקונאס. בשנות ה-90 זה היה אולי המהלך הפופולרי ביותר בכדורסל, בזכות ג'ון סטוקטון וקארל מאלון, אבל מאז ההגנות מצאו לו פיתרונות והמיקום עבר בדרך כלל לאזור אחר במגרש - היי פיק אנד רול באמצע. את שאראס זה לא ממש מעניין, והוא מנצל את הקליעה הנפלאה של יאנקונאס מחצי מרחק כדי לבודד אותו אחרי שהוא חוסם ומתגלגל לזריקה נוחה מהפינה, כחמישה מטרים מהסל. כאן נכנסת לתמונה ההגנה של ספאחיה. בעצם, לא ממש נכנסת: במחצית הראשונה, לא ניכרה כל הכנה או תוכנית כדי לעצור את הפורוורד הליטאי, והוא פשוט חסם, השתחרר וקלע בנוחות. במחצית השנייה מכבי נזכרה להגיב, אז יאנקונאס החכם פשוט מסר את הכדור בנוחות לצד החלש וחבריו קלעו משם. אולי לספאחיה שוב לא היה זמן לאימונים, כפי שהתלונן בשבועות האחרונים. או במילים אחרות: נו, באמת.

ההתקפה של מכבי, לעומת זאת, הרבה פחות מאורגנת והפואנטות הרבה פחות ברורות. חלק ניכר מהתרגילים מסתיים במהלכי אחד על אחד של ג'קסון או קול, ולא תמיד ארבעת השחקנים האחרים יודעים לאן לנוע. כשלתרגיל יש מטרה ברורה - נניח, פוסט אפ של תומאס - מאמנים טובים כמו שאראס יודעים להתכונן אליו ולמנוע את המסירה פנימה. פעם אחר פעם הפורוורד של מכבי הורחק מהסל ונותר מתוסכל, בלי הכדור. זה ההבדל בין קבוצה מאומנת באמת לכזו שמאומנת קצת פחות: היכולת לדעת מה אתה רוצה לעשות בהתקפה ומנגד הידע איך לנטרל את מטרות היריבה בהגנה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
קווין פאנגוס שחקן ז'לגיריס קובנה מול פייר ג'קסון שחקן מכבי תל אביב. GettyImages
כן, אנחנו בטוחים שעוד קצת אימונים יפתרו את הבעיה. ג'קסון מנסה לשמור את פאנגוס/GettyImages

ניסינו לדחות את הקץ, אבל אין מנוס מלעסוק בהגנה העצובה של מכבי תל אביב. בואו נשכח מהקשקוש של "לז'לגיריס היה יום קליעה מעולה". ז'לגיריס היא קבוצה עם קלעים מצוינים, עם שני רכזים פנטסטיים וסופר אינטליגנטיים, פאנגוס (11 אסיסטים) ומיצ'יץ' (6 אסיסטים), שהתמודדות מולה דורשת הכנה מדוקדקת, תיאום מושלם ורמת ביצוע גבוהה. מכבי פשוט לא נמצאת שם, בכל אספקט אפשרי. ברבע השני למשל, הצליח מילאניס לתפור שלוש שלשות ברציפות מתרגילים מתוכננים, אחד אחרי הוצאת כדור מקו הבסיס, כשבשניים מהמקרים שחקני מכבי לא ידעו מי אמור לשמור עליו. לטעויות כאלו אין מקום ואין סליחה בשלב הזה של העונה.

ספאחיה ניסה לשלוף סוג של אזורית מץ' אפ אחרי לחץ על כל המגרש, אבל במקום שז'לגיריס תתבלבל, מי שהתבלבלו הם שחקניו, שנראה היה שלא מבינים בעצמם מה הם שומרים. התוצאה הייתה בדרך כלל שלשה חופשית. אבל אלו לא רק השלשות: הירידה להגנה לא מסודרת, הסגירה לריבאונד שערורייתית (בייחוד של בולדן, שאולי הכתבות על השתלבותו הצפויה בפילדלפיה עלו לראשו) ובמחצית השנייה, כשמכבי כבר הייתה בפאניקה מהשלשות - גם הרחבה הייתה פרוצה לליי אפים קלים.

הנקודה המטרידה כאן היא היעדר קו השיפור. כמו לאורך העונה כולה, מכבי תלויה בכישרון ובחדות של שחקנים בודדים - ובנחיתות של המאמן בצד השני. כשספאחיה פוגש פראיירים, הוא יודע לכייס אותם, וזה לא טריוויאלי. כשהוא נתקל במאמנים חכמים ממנו, ידו על התחתונה. נכון, הסגל של ז'לגיריס עם אייקיו כדורסל גבוה יותר מזה של מכבי, אבל מאמן צריך להתאים את התכניות המקצועיות שלו לשחקניו ולנסות לקדם אותם ככל שהעונה מתקדמת. לפחות בצד ההגנתי, זה פשוט לא קורה. אם הוא לא יגיע, הסיפור שמכבי מנסה לכתוב עלול להסתיים בלי מקום ברבע הגמר.

מאמן ז'לגיריס קובנה שרונאס יאסיקביצ'יוס. GettyImages
חד יותר, מוכשר יותר, טוב יותר. שאראס חוגג אמש/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully