וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הייתי במשחק של מכבי חיפה ואמרתי: עם ג'ינס אני רץ יותר מהם"

24.1.2018 / 10:30

"עצוב לראות מה נהיה מהכדורגל שלנו", "יש בשורה מבאר שבע, כדורגל שנזכור לשנים?", "מי יאמן את הנבחרת בעוד כמה שנים, טביב?". לכבוד משחק הגביע ביניהן, הפגשנו את גלאם, שלח והלל, מגיבורי מכבי תל אביב ומכבי חיפה, לשיחה על אז והיום. כמו ששם צחקנו, לא בכינו שנים

צילום וידאו: יוסי ציפקיס, קובי אליהו, עריכת וידאו: מתן חדד

זה הפך להיות קרב קצוות. מכבי תל אביב מגיעה מהמקום הראשון, מכבי חיפה מנסה לשרוד ואוהדיה החלו לשיר לה השבוע 'מכבי חיפה לא תרד'. אלא שמשחקי הגביע בין מכבי חיפה למכבי תל אביב היו פעם הדובדבן של הכדורגל הישראלי. יותר מעשרים שנה חלפו מאז שהגביע נדד כמעט תמידית בין שני המועדונים. אמצע שנות התשעים זימן חמישה מפגשים ישירים בשלבים המכריעים וכמעט תמיד זו שניצחה את האחרת, גם לקחה לבסוף את גביע המדינה. מ-1992 עד 1996 שולפי הביצים בהגרלות דאגו למפגשי על בין הירוקים הזוהרים יותר לבין מכבי תל אביב התכליתית והממושמעת. לקראת מפגש הגביע בשמינית הגמר הפגשנו בתחילת השבוע את אמיר שלח ויעקב הלל מהצד הצהוב עם משה גלאם מהצד של מכבי חיפה לשיחה פתוחה על הכל. על העבר הנפלא, ההווה המגמגם (בעיקר של מכבי חיפה) ועל העתיד של הכדורגל הישראלי.

בית הנבחרות בשפיים הסכים לארח. נבחרת הנשים התכוננה במגרש סמוך למשחק הבינארצי שלה. גלאם הגיע ראשון. הוא מנווט את חייו כרגע מחוץ לכתלי הכדורגל. יעקב הלל שרד את הפקקים של יום ראשון בבוקר מהבית בבאר יעקב. הוא חזר לעבוד בעיר הולדתו לוד כמנהל מקצועי במחלקת הנוער ותובנות על הענף לא חסרות לו. רק שלח איחר בקטנה. היה בטוח שנפגשים בבית ההארחה של שפיים. "חשבת שמתחילים עם ארוחת בוקר", הפטיר לעברו גלאם כשהוא הצטרף אליהם למגרש הסינטטי. "פעם היינו משחקים כאן על מגרש האימונים, אבל איפה המתקן הזה שיש היום כאן ואיפה אותו מגרש", נזכר שלח בימים היפים כשהיה הבלם של שלמה שרף בנבחרת ישראל.

עוד בנושא

מכבי חיפה: דמארי לא בסגל למכבי תל אביב. קהת ומאבוקה בפנים, אזולאי על הספסל
מכבי פתח תקוה במכתב למכבי תל אביב: דורשים חצי מיליון יורו על קאניוק
ראיקוביץ': "מכבי תדרוש עליי לפחות 5 מיליון יורו, לא קל למצוא קבוצה ככה"

יעקב הלל, משה גלאם, אמיר שלח. יוסי ציפקיס
פגישת מחזור. הלל, גלאם ושלח/יוסי ציפקיס
שלח: "מפגשים בין מכבי תל אביב למכבי חיפה בשנות התשעים היו גמר גביע גם אם המשחק היה בשמינית הגמר. עברת את חיפה, לקחת את הגביע. היום זה התחלף למפגשים בין מכבי תל אביב לבאר שבע. אני לא מזלזל במכבי חיפה אבל אין להם שום יתרון במגרש הביתי"

מה זה היה בשבילכם אז הכנה למשחק בין מכבי חיפה למכבי תל אביב?

גלאם: "תמיד היו מתח ומוטיבציה. שבועיים לפני מפגש מול מכבי תל אביב כבר התחילו דיבורים. היינו גם נפגשים אז הרבה למחנות אימונים של הנבחרת. תמיד היה לי את הכבוד לשחקנים של מכבי תל אביב, בעיקר אלה ששיחקו אתי בנבחרת. אבל כשעלינו לדשא כל אחד רצה להוכיח שהקבוצה שלו טובה יותר. זה היה כדורגל אחר".

זה היה יותר מדרבי.

שלח: "מפגשים בין מכבי תל אביב למכבי חיפה בשנות התשעים היו גמר גביע גם אם המשחק היה בשמינית הגמר. עברת את חיפה, לקחת את הגביע. היום זה התחלף למפגשים בין מכבי תל אביב לבאר שבע. אני לא מזלזל במכבי חיפה אבל אין להם שום יתרון במגרש הביתי. מכבי תל אביב פייבוריטית גם במשחקים בחיפה".

גלאם: "עצוב היה לראות בעונה שעברה את מכבי חיפה חוגגת העפלה לפלייאוף העליון. זה קרע לי את הלב כמו החגיגות השנה כשהם עברו את הפועל תל אביב בגביע".

בשנות התשעים, מכבי חיפה זה היה הכשרון ומכבי תל אביב זה היה הטקטיקה והמשמעת. מי שחיפש את הכדורגל האטרקטיבי רצה אז שמכבי חיפה תיקח.

שלח: "יכול להיות שבמשך שנתיים מכבי חיפה היתה עדיפה ושיחקה כדורגל יותר אטרקטיבי אבל בחייך, ב-1996 כשלקחנו דאבל עם דרור קשטן, לא ראינו כבר אף אחד. היינו חזקים, היינו מנוסים והתמודדנו היטב עם סוללת הכוכבים של מכבי חיפה".

גלאם: "בשנים ההן מי שלא אהד את מכבי תל אביב, שנא אותה. גדלתי בנתניה וכל בן אדם שני אהב שם את מכבי חיפה. מאוחר יותר הגעתי למכבי תל אביב וגיליתי איזה מועדון ענק זה".

עם כל הכשרון שלכם, מכבי תל אביב לקחה אז יותר תארים.

גלאם: "אם היינו נשארים עם אותו סגל של האליפות של 94' ועם שפיגל כמאמן חמש שנים, לא היינו מפסידים אליפות אחת. אבל אחרי 94' ראובן עזב וברקוביץ' כבר רצה לצאת לאירופה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שחקן מכבי תל אביב אמיר שלח מול מכבי חיפה. אתר רשמי מכבי חיפה, אתר רשמי
היו הימים. אמיר שלח הצהוב מנסה לעצור את ברקוביץ' ומכבי חיפה/אתר רשמי, אתר רשמי מכבי חיפה
שלח: "מכבי חיפה של 93/4 הייתה אולי הכי נוצצת. אבל הכי גדולה? ממש לא בטוח. הם היו יפים. קבוצה מדהימה, אבל קבוצה מודדים בתארים. ואנחנו לקחנו יותר תארים".

מכבי חיפה של 93/4 הקבוצה הגדולה בכל הזמנים?

שלח: "אולי הכי נוצצת. אבל הכי גדולה? ממש לא בטוח. על הראש שלהם באותה עונה לקחנו גביע עם ניצחון בקרית אליעזר ובשתי העונות שלאחר מכן אנחנו לקחנו אליפויות. הם היו יפים. קבוצה מדהימה, אבל קבוצה מודדים בתארים. ואנחנו לקחנו יותר תארים".

גלאם: "ראית פעם משחק עונה שקבוצה אחת מנצחת 0:5? עם כדורגל מדהים".

שלח: "בעטתם שש פעמים לשער וכבשתם חמישה. כל הכבוד".

הלל: "אני אספר כאן משהו שלא הרבה יודעים. יכולתי להיות עם מכבי חיפה באותה עונה גדולה. הרי לקחתי אליפות ב-92' עם מכבי תל אביב ואז יצאתי לבית"ר ירושלים ולקחתי אליפות, ובקיץ 93' יעקב אסקטלן הסוכן שלי ניהל שיחות עם מכבי חיפה שרצתה אותי, אבל רציתי לחזור למכבי תל אביב".

עם כל השנאה והיריבות, הייתם חברים בגלל הנבחרת. שלח וברקוביץ' היו החברים הכי טובים מחוץ למגרש.

שלח: "כמה שהייתי מגעיל במגרש, ברגע שהייתי עושה צעד אחד מחוץ לדשא הייתי הופך לבחור נחמד. היינו חברים בגלל הנבחרת".

גלאם: "לפני ששיחקתי מגן שמאלי במכבי חיפה, הייתי חלוץ במכבי נתניה ושלח שמר עלי. אתה יודע איזה צביטות הוא היה נותן לי? הייתי אומר לו: 'אמיר', מה קרה לך?'. אז הוא היה אומר: 'משה, אין מה לעשות'".

שלח: "אני מכחיש. נכון ששיחקתי מלוכלך קצת, אבל עד שחלוץ לא היה דורך לי על הרגל, הוא לא היה מקבל צביטות".

הלל: "שיחקנו יחד עונה אחת, אני ואבי כהן הירושלמי, שני מגנים במכבי תל אביב. הוא כבש 17 שערים ואני שניים. אמרתי: 'תראו איזו קבוצה. שני המגנים הבקיעו יחד 19 שערים'".

שלח: "אבי כהן זה המגן שנתפס בהכי הרבה נבדלים בהיסטוריה".

הלל: "אברם גרנט בא פעם לאבי כהן ואמר לו לרדוף אחרי רביבו. אבי הסתכל עליו ואמר לו: 'אני ארדוף אחרי חיים רביבו? הוא צריך לרדוף אחריי'".

עצוב לראות מה שקרה למכבי חיפה בשנים האחרונות?

גלאם: "עצוב לראות מה שקרה לכדורגל שלנו".

משה גלאם, יעקב הלל, אמיר שלח. מערכת וואלה!
"היינו חברים בגלל הנבחרת"/מערכת וואלה!
הלל: "בחייכם, אתם זוכרים מה זה היה לאמן את בית"ר ירושלים? מי יכול היה לאמן את בית"ר ירושלים? המושג הזה של מאמן כבר לא משמעותי"

עד כדי כך?

גלאם: "מכבי חיפה זה הקיצון אבל בשאר הקבוצות יותר טוב? אין כדורגל. הכל טקטיקה".

הלל: "אין יצירתיות. המאמנים מלמדים רק הגנה. ואין לך כבר את השחקנים עם היכולת האישית. כולם מחפשים את השחקנים שעובדים קשה ומעיפים כדורים".

שלח: "איזה מאמנים בכדורגל הישראלי יכולים ללמד משהו? כשדודו אוואט עמד בשער, שאלתי מה יקרה ביום שבו הוא יפרוש והנה עד היום לא מוצאים שוער קבוע לנבחרת ישראל. ואני שואל, מי יאמן את הנבחרת בעתיד? איזה מאמן יוכל לאמן בעוד חמש שנים את נבחרת ישראל? יש רן בן שמעון ויוסי אבוקסיס ואחרי זה כמעט כלום".

הלל: "בחייכם, אתם זוכרים מה זה היה לאמן את בית"ר ירושלים? מי יכול היה לאמן את בית"ר ירושלים? המושג הזה של מאמן כבר לא משמעותי".

אתם לא מעריכים את ברק בכר?

שלח: "פיקששתי. ברק בכר מאמן טוב. אבל הוא יעזוב את באר שבע בשביל הנבחרת?".

הלל: "אני מאמין שאם הנבחרת קוראת לך, אתה צריך לעזוב הכל ולבוא".

גלאם: "ברק בכר קיבל כל מה שהוא רצה בבאר שבע ולקח תארים. סבבה. אבל אתה רואה איזו בשורה משם? אתה רואה כדורגל שיזכרו עוד הרבה שנים?".

נתנו הצגות בטרנר.

גלאם: "טרנר זה הדבר הכי טוב שקרה להם. עם כל הסגל הנוצץ הם לא היו לוקחים אליפויות בווסרמיל".

הלל: "הפועל באר שבע עברה תהליך ממושך עד שקצרה את הפירות עם אלונה ברקת בראש. אתה לא רואה את זה בבית"ר ירושלים או מכבי חיפה. גם מכבי תל אביב נמצאת בדרך נכונה ולכן היא תמיד בסביבת האליפות".

שלח: "חסר לי כדורגל. תארים כן, אבל אין משחקים אטרקטיביים. אין שחקנים שבשבילם שווה לקנות כרטיס".

משה גלאם. יוסי ציפקיס
"מכבי חיפה איבדה את הזהות". משה גלאם/יוסי ציפקיס
גלאם: "ורמוט צריך להיות כמו ערן לוי. אני מבטיח לך שאם ורמוט היה נופל אצל דראפיץ', הוא היה כוכב עכשיו. ברגע שאתה אומר לו לרוץ ולרדוף אחרי שחקנים, אתה מאבד אותו בשני הכיוונים"

אם הייתם מנהלים מקצועית את מכבי חיפה, מה הייתם עושים אחרת?

גלאם: "קודם כל מתבססים על שחקני בית. אבל מכבי חיפה איבדה את הזהות שלה. הלכו ושיחררו את דקל קינן. הוא פחות טוב מרמי גרשון או דוס סנטוס? גרמו ליענקל'ה לאבד את הדרך. רוב הכדורגל היום זה קומבינות. קשרים ולא כישורים".

הלל: "יענקל'ה אדם מאוד חכם אבל הוא עשה הרבה טעויות בגלל אילוצים. הוא צריך לתת זמן למנהל המקצועי שהוא הביא. לתת לו שנתיים לעבוד בשקט".

גלאם: "הם צריכים להצהיר שהם הולכים לתהליך ארוך גם אם הם מודים מראש שהם לא יתמודדו על תארים. הייתי במספר משחקי בית שלהם. הבטתי בשחקנים ואמרתי אני עם ג'ינס רץ היום יותר מהם. איך אפשר להפסיד שם במשחק בית?".

אולי יש שם לחץ גדול.

הלל: "אמרת דבר גדול. יש שם כל הזמן שחקנים שמביאים והם לא מתאימים. שחקנים שלא עמדו בלחץ כזה".
ורמוט לא עמד בלחצים?

הלל: "ורמוט זה שחקן שצריך לבוא ולהגיד לו: 'קח. תנהל לי את העניינים. אני מאחוריך'. מה אתה מודד אותו לפי משחק אחד אם הוא רץ או לא".

גלאם: "ורמוט צריך להיות כמו ערן לוי. אני מבטיח לך שאם ורמוט היה נופל אצל דראפיץ', הוא היה כוכב עכשיו. ברגע שאתה אומר לו לרוץ ולרדוף אחרי שחקנים, אתה מאבד אותו בשני הכיוונים. הוא לא שחקן הגנה בלב ובנשמה וברגע שהראש שלו איך להתגונן, אז הוא לא חופשי ליצור".

שלח: "אחת הבעיות של הכדורגל שלנו היום הוא שאין מגנים".

גלאם: "היחיד שיוצא זה דסה".

שלח: "בשנות התשעים היו עשרה מגנים ששרפו את הקו. כל הכדורגל היה שונה. המאמנים חושבים היום קודם על הגנה".

גלאם: "על מי יש להם לשמור? תסתכל על החלוצים ושחקני הכנף בליגה. זו רמה שצריך להגיד למגן להישאר מאחור ולשמור?".

טל בנין מהדור שלכם חזר למעגל המאמנים. הוא יצליח?

הלל: "טל צריך לתקן את הטעויות שהוא עשה בקדנציה הקודמת שלו כמאמן. הוא צריך להתאים את עצמו לסכנין".

גלאם: "אני מאמין שיכבדו אותו בסכנין בגלל זה שהוא היה שחקן גדול".

יעקב הלל, משה גלאם, אמיר שלח. יוסי ציפקיס
"עושים לבניון עוול". אמיר שלח/יוסי ציפקיס
הלל: "עבדתי בהפועל תל אביב כסקאוט כשאלי טביב ודרור קשטן היו יחד. הייתי בחו"ל ונודע לי שדרור פוטר. דיברתי עם טביב בלילה ושאלתי מה קרה אז טביב אמר לי שהוא בסך הכל רצה לדבר עם דרור ודרור סירב. אתה מבין? רק לדבר בטלפון"

הלל: "אני לא אומר שטל צריך להיות גמיש ולקבל מרות. אני מתכוון לזה שהוא צריך לדעת לחבק אחרי הסטירות".

שלח: "השחקנים היום עדינים. אנחנו גדלנו על שלמה שרף. שחקנים היום היו יוצאים מאימון של שלמה בוכים או מתקשרים לסוכן ואומרים לו: 'שלמה צעק עלי, תדבר אתו'".

הלל: "אתם לא התאמנתם אצל דוביד".

שלח: "הדור ההוא לא יכול היה לאמן היום. הם לא היו מוכנים לקבל את התכתיבים של בעלי הקבוצות. אתה מביא מאמן, תן לו את המפתחות".

הלל: "עבדתי בהפועל תל אביב כסקאוט כשאלי טביב ודרור קשטן היו יחד. הייתי בחו"ל ונודע לי שדרור פוטר. דיברתי עם טביב בלילה ושאלתי מה קרה אז טביב אמר לי שהוא בסך הכל רצה לדבר עם דרור ודרור סירב. אתה מבין? רק לדבר בטלפון. דרור אמר לו: 'אתה לא יכול. אין סיכוי'. אמרתי לאלי: 'ידעת שזה דרור לטוב ולרע. תגמור את העונה ותביא מישהו אחר'. אבל הוא פיטר אותו והביא את ניצן שירזי".

שלח: "אם בני בן זקן ייקח דאבל ויום למחרת לא יקשיב לטביב, הוא יפטר אותו. ואני שואל מי יאמן את הנבחרת עוד חמש שנים? אלי טביב? בעלים אחר? זה עצוב".

בואו נחזור למפגשי העבר הגדולים בין מכבי תל אביב למכבי חיפה. מה הזכרון הכי חזק שלכם?

שלח: "כולם זוכרים את ה-0:5. אני זוכר את הימים שאחרי זה כשהיינו צריכים לבוא עוד פעמיים לחיפה בליגה ובגביע. התאכסנו בזכרון יעקב וכולם היו לחוצים. עמנואל אופיר זכרונו לברכה שאל מה נעשה. אמרתי: 'שכל אחד יעשה את העבודה שלו ויהיה בסדר'. ובסוף באמת עברנו אותם בגביע בקרית אליעזר".

גלאם: "ניצלתם את זה שהורחקתי ביחד עם מאיר מליקה. ברגע שיצאתי ידעתי שאנחנו בבעיה".

הלל: "אני זוכר את החזרה לתל אביב אחרי החמישייה ההיא. היה בדיוק הרצח שביצע ברוך גולדשטיין במערת המכפלה. לא מספיק שהפסדנו חטפנו צרור אבנים בכביש החוף ליד ג'יסר א זרקא כנראה בגלל הרצח. זה היה מפחיד. ממש טראומתי".

שלח: "אני זוכר את ה- 1:3 שניצחנו בחיפה אחרי שהם הובילו. מכבי חיפה בנו יציע מעץ מאחורי השער המזרחי כדי שעוד אנשים יוכלו לראות אותי".

תגידו, איך אתם רואים את מה שקורה עם בניון בבית"ר ירושלים?

שלח: "עושים ליוסי עוול. זה ממש לא מקצועי. אני לא מכיר שום מאמן שלא ירצה את יוסי במגרש לפחות לחצי שעה. עם הגאווה שלו, הוא ישאר ויחכה לצ'אנסים. יוסי לא מתבזה. מי שעושה לו את הדברים האלה מבזה את עצמו".

גלאם: "תעודת עניות למועדון כמו בית"ר ירושלים מה שקורה עם יוסי".

הלל: "לי באופן אישי כואב לראות את התמונות האלה. זו בושה וחרפה".

האזינו לפרק החדש של 'הפודיום': קואץ' שכטר, ג'ורדי מקום 1, עסקת ממן-ורמוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully