וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדואט האחרון: בנו אודריך מצטרף לז'לגיריס קובנה וסוגר מעגל

28.12.2017 / 14:30

האחד גרם לשני לעזוב את מכבי תל אביב בתחושה קשה של החמצה. השני סיכל לאחר מעבר לקבוצה הטובה ב-NBA. ועכשיו, שנים אחרי הפעם האחרונה בה נאבקו על אותה משבצת, דרכיהם של בנו אודריך ושאראס מצטלבות שוב, הפעם על תקן שחקן ומאמן. יהונתן אליהו על הקלוז'ר המפתיע

צילום: אבי כהן

הם שיחקו באותה עמדה. בסגנון משחקם אפשר היה למצוא לא מעט קווי דמיון. בעבר הם אפילו התחרו על אותם ג'ובים. ואם שואלים את שאראס, נקודות ההשקה בינו לבין בנו אודריך שרירות וקיימות גם כיום, כשכל אחד מהם נמצא בפוזיציה אחרת לחלוטין. "השיער של שנינו מאפיר, שנינו איטיים כמו צב, ושנינו רקדנים גרועים. מאוד גרועים", אמר אמש מאמן ז'לגיריס בהומור אופייני כשהתבקש להשוות בינו לבין הרכז החדש שלו אותו.

הערב (חמישי, 20:00) מול אולימפיאקוס אודריך עוד לא יעמוד לרשותו של שאראס, ואולי חבל שכך - בכל זאת, מול הקבוצה היוונית רשם הסלובני שיאי קריירה ביורוליג בנקודות (29), ריבאונדים (8) ודקות (41). אבל כשינחת בקובנה ביום שישי הקרוב ויתייצב לאימון הראשון תחת מאמנו החדש, תחל סגירת מעגל בעלת נינוחות נוסטלגיים.

עוד בנושא

20:00: ז'לגיריס, עדיין ללא בנו אודריך, מארחת את אולימפיאקוס
21:05, ערוץ 10: מכבי תל אביב מול מלאגה ללא דשון תומאס הפצוע
אמש ביורוקאפ: מותחן העונה בין וילרבאן לגראן קנאריה של גל מקל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מימין: בנו אודריך בעונה שעברה בדטרויט. משמאל: שאראס על הקווים/מערכת וואלה!, צילום מסך

דרכיהם של השניים בתור שחקנים הרי הצטלבו, כאמור, פעמים רבות. זה החל באולימפיה לובליאנה - המועדון בו השניים פרצו לתודעה לראשונה, ונמשך במכבי תל אביב, שהותירה אצל כל אחד מהם רושם אחר. אודריך הגיע לישראל בשנת 2002, כשהיה בן 20 בלבד, על תקן יורשו של אריאל מקדונלד והתעתד להפוך לרכז הגדול הבא של הצהובים. דיוויד בלאט, שהימר עליו, הבטיח גדולות ונצורות וערב פתיחת העונה הצהיר: "הגיל לא יהווה פקטור. בנו מנהיג מלידה ויוביל את מכבי בשנים הבאות".

מכאן, השתלשלות העניינים ידועה ומוכרת. כמו שחקנים צעירים רבים וטובים שעברו בהיכל לפניו וגם אחריו, גם אודריך לא עמד ברף הכמעט הבלתי אפשרי שהוצב לו. ככל שהעונה התקדמה וגרף השיפור של הסלובני חסר הניסיון לא הראה עלייה מספקת, גברו הקולות בהיכל לספסלו ולהעניק חלק ניכר מדקות המשחק שלו למחליפו הצבר ליאור ליובין.

כשהסתיימה העונה המפרכת ללא הישגים קבוצתיים מספקים ומבלי שהסלובני הותיר חותם אישי משמעותי, היה ברור שלמרות החוזה שהיה תקף לשנתיים נוספות, הוא לא יישאר, בטח לא כשמדובר בעונה קריטית למועדון שבה כבר לא נותר פנאי לניסוי וטעייה. במקומו הונחת בהיכל רכז מלהיב וסורר באותה מידה, שרונאס יאסיקבצ'יוס שמו, שאף יוצג על ידי אותו סוכן כמו אודריך. הסלובני הוגלה לעונת שיקום בסראטוב הרחוקה, אליה גויס על ידי מי ששימש עוזר מאמן לובליאנה בשעתו, נבן ספאחיה - אולם מוסר תשלומים ירוד גרם לו לעזוב בשלב מוקדם. אצל שאראס, לעומת זאת, החל תור הזהב, והאגדה סביב מי שהפך לימים לאחד הווינרים הגדולים בתולדות הכדורסל האירופי, החלה להירקם.

פאסט פורוורד לקיץ 2004, והגלגל מסתובב לו: סן אנטוניו, סמל ומופת לליברליות כלפי אירופיים ב-NBA, מחפשת רכז מחליף ומתלבטת בין שני מועמדים - שניהם, ניחשתם נכון, עם עבר במכבי תל אביב. שאראס הוא המוכח והמוכר מבין השניים, אבל אודריך, שמועמד לדראפט, מלא בפוטנציאל. בסופו של דבר נופל הפור דווקא על הסלובני, גם משיקולי נוחות כלכליים, אבל גם ואולי בעיקר בגלל השמועות על מזגו החם מדי של הליטאי. אודריך נלקח במפתיע בבחירה ה-28 בסיבוב הראשון של הדראפט, וגורלו משתנה באחת.

לימים, אחרי שתי אליפויות עם הספרס בתור שחקן רוטציה משמעותי, יודה אודריך שהקצוות הפתוחים שהשאיר מאחור אי שם בלבנט עדיין בראשו. "אוהדי מכבי תל אביב לא תומכים כמו האוהדים בסן אנטוניו", יסביר-יעקוץ בראיון לכלי התקשורת האמריקאים. "הקהל הישראלי חושב שאתה חייב להיות מדהים בכל משחק. לא היה לי ניסיון מחוץ לסלובניה כשהגעתי למכבי, אבל בהתחשב בזה שהייתי רק בן 20 ושיחקתי תפקיד כל כך מרכזי בקבוצה כזו גדולה, אני חושב עשיתי עבודה לא רעה בכלל. האוהדים בתל אביב שהבינו כדורסל אהבו אותי, אבל רובם...."

ובזמן ששאראס יהפוך לשאראס של המדינה ויימשח למלך, הוא שהפך לקליבר בליגה הטובה בעולם יפטיר בביטחון: "מצטער, אבל אין לי שום כוונה לחזור למכבי. לעולם".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסלול דומה, גורל שונה. אודריך ושאראס במכבי תל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

אודריך לא חזה את העתיד במדויק. לאחרונה, אחרי שהפך שחקן חופשי וכל קבוצות ה-NBA איבדו בו עניין, הוא כבר היה מרוכך יותר והשתעשע במחשבה שיחזור בכל זאת למכבי. אחרי הכל, את הקבוצה מאמן המקורב נבן ספאחיה (שכאמור, אימן אותו בלובליאנה וסראטוב) והצוות מורכב משני מכרים נוספים ששיחקו איתו בקדנציה הקודמת בישראל, ניקולה וויצ'יץ' וטל בורשטיין (עם וויצ'יץ' הוא מיודד במיוחד). במסגרת המאמצים למצוא קבוצה ברמה הנדרשת הוא אף הציע עצמו לדיוויד בלאט, אך מאמן דרושפאקה סירב בנימוס. מסתבר שגם באירופה אין ביקוש גדול במיוחד לרכזים בני 35, מרשים ככל שיהיה הרזומה שלהם (והרזומה של אודריך - על 13 עונותיו, שתי אליפויותיו, 8.4 נקודותיו ו-3.4 אסיסטיו לאורך הקריירה ב-NBA - הוא חתיכת רזומה).

לז'לגיריס של שאראס, שאת רוב הסגל שלה מעטרים צעירים פוחזים, ישיש כמותו אמור להתאים כמו כפפה ליד. כך או כך, אין ספק שמדובר בשם גדול ונוצץ בהרבה מהגארד די בוסט אותו החליף. אבל אל תתבלבלו: למרות ההיכרות המוקדמת והקרבה בגיל (שאראס מבוגר מאודריך בשש שנים בלבד), מאמן ז'לגיריס מבהיר מפורשות שתפקידו של הרכז החדש יהיה שולי יחסית. קווין פאנגוס, הגארד הבכיר ויד ימינו של שאראס על הפרקט, יישאר דומיננטי בדיוק באותה מידה.

"הוא יתחיל אצלי בספסל", הצהיר שאראס, ספק אם משיקולים מקצועיים או בתור נקמה על המעבר-שלא-קרה-לספרס, שיכול היה להזניק את קריירת ה-NBA שלו בצורה חלקה יותר ולשנות את הקריירה מקצה לקצה. "הסברתי לו את הסיטואציה ואמרתי לו מה אני חושב. לפני שהוא הופך לשחקן משמעותי אצלי, אני צריך לוודא שהוא בכושר משחק. הבנתי שבחצי השנה האחרונה, התקופה שבה הוא לא משחק בצורה סדירה, הוא הקפיד על אימונים אישיים. כנראה שהוא בכושר לא רע, אבל אימונים אישיים תמיד שונים מאוד מחמש-על-חמש. בכל מקרה, עוד לפני היכולת שיפגין על הפרקט, התרומה המקצועית העיקרית שלו תהיה בחדר ההלבשה. הוא אדם חכם שעבר הרבה בקריירה ואני משוכנע שהניסיון שלו יעזור לשחקנים הצעירים שלנו".

אחרי שהחליף שש קבוצות בשש השנים האחרונות, אודריך מחפש קרקע יציבה. השאלה אם ימצא את מבוקשתו דווקא בז'לגיריס תישאר פתוחה בזמן הקרוב, בעיקר על רקע הטענות שכבר מושמעות בליטא בנוגע לגילו, כושרו והדקות שיגזול מצעירים מקומיים. לצערו של אודריך, ב-2003 הוא היה באותו סרט בדיוק. "אנחנו תמיד שמים דגש על דקות משחק לשחקנים הצעירים שלנו, אבל במקרה הזה לא רצינו לקחת סיכונים והחלטנו להחתים שחקן מוכח ומוכר", הסביר שאראס, לא לפני שסייג והבהיר ש"מצד שני, זה לא שהייתה לנו יותר מדי ברירה. מאגר השחקנים הפנויים דליל מאוד, ואודריך היה בין היחידים שענו לדרישות שלנו".

שחקן ז'לגיריס קובנה קווין פנגוס. GettyImages
עדיין הרכז הבכיר. קווין פאנגוס/GettyImages

הנתונים היבשים מרמזים שאודריך עדיין מסוגל לתרום, בוודאי בקבוצה כמו ז'לגיריס, שאיכות הליגה המקומית בה היא משתתפת מאפשרת מנוחה והתאוששות בין משחקי היורוליג. בעונה שעברה, לצורך העניין, הוא שיחק 39 משחקים בעונה הרגילה במדי דטרויט והעמיד מספרים סבירים (8.4 נקודות למשחק ו-3.4 אסיסטים). מצד שני, גם הסיבות להיפלטותו מהליגה הטובה בעולם אחרי 13 שנים מוצלחות ברורות: עם השנים איבד אודריך מהמהירות והאתלטיות, ונותר בעיקר עם כלי נשק אחד ויחיד - קליעה מחצי מרחק.

עוד מוקדם קבוע האם זה מספיק כדי להביא את ז'לגיריס למחוז חפצה - רבע הגמר וצפונה - אבל בכל מקרה, בהתחשב בתנאי השוק, זהו הימור מושכל ומרתק. אם הוא לא יצלח, יוכל אודריך להצטייד לפחות בטיפ או שניים משאראס לקראת המטרה הבאה אחרי הפרישה: להפוך למאמן בכיר. "אני נמשך לתחום הזה ומשוכנע שיש לי את מה שנדרש כדי להצטיין בו", אמר אודריך בשנה שעברה.

כנראה שהכל מתנקז לסוף הידוע מראש - שאראס ובנו אודריך ראש בראש, שוב, הפעם על הקווים ביורוליג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully