וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תיזהרו מהשוואות: מוחמד סלאח שובר שיאים בליברפול והופך לכוכב על

22.12.2017 / 14:30

אף שחקן ליברפול לא כבש ככה לפני חג המולד מאז איאן ראש ב-1986. בתחילת הקריירה, נחשב סלאח למחמיצן וסבל מחוסר ביטחון מול הרשת, אבל העונה הראשונה בליברפול עולה על כל הציפיות, ושחקן השנה באפריקה שרוצה להיות המצרי הגדול בכל הזמנים, בהחלט מצדיק את ההשוואות למסי

ג'ורג' אלן מת משחפת ב-1899, והוא בן 24 בלבד. אפילו רוב אוהדי ליברפול לא מכירים את שמו, אבל ב-1895 הוא כבש 20 שערים ב-19 המשחקים בתחילת הקדנציה שלו במועדון, ולכן הוא רלוונטי לשיחתנו כיום - הוא היחיד שמדורג לפני מוחמד סלאח. הכוכב המצרי הפציץ 20 שערים ב-26 ההופעות הראשונות במדי האדומים בעונתו הראשונה בקבוצה, וצריך להרחיק עד המאה ה-19 כדי להיזכר בשחקן שהגיע למאזן מהר יותר. למעשה, אפילו ההשוואה הזו לא ממש הגיונית, ולא רק כי הכדורגל היה שונה בתכלית אז. כי הרי אלן הפציץ את שעריו כאשר ליברפול שיחקה בליגה השניה (וסיימה בפסגה בזכות הפרש שערים עדיף בהשוואה למנצ'סטר סיטי). בליגה הבכירה, סלאח הוא שיאן כל הזמנים.

אתם יכולים לטעון שקצת מגוחך להגביל את הראייה ההיסטורית לעונות בכורה בלבד. בסדר. אז שחקן ליברפול הקודם שהשכיל להבקיע 20 שערים לפני חג המולד היה איאן ראש ב-1986. רובי פאולר, מייקל אואן, פרננדו טורס ולואיס סוארס לא עשו זאת מעולם. איך שלא תסתכלו על זה, סלאח מהווה תופעה מיוחדת במינה באנפילד. עם 14 שערים ב-18 משחקים, הוא מוביל את דירוג הכובשים בפרמייר-ליג לפני הארי קיין. יש לו גם שישה שערים בליגת האלופות.

עם כל משחק שחולף, נדמה שהוא נכנס להילוך גבוה יותר ומנסה דברים נועזים יותר. הביצוע בדרבי נגד אברטון היה עוצר נשימה, בסגנון שלא היה מבייש את ליאו מסי. ואכן, הכינוי "מסי המצרי" כבר לא ממש תלוש מהמציאות. בזריזותו, בשפת גופו ובקטלניותו, סלאח מזכיר את הפרעוש בתחילת דרכו. "יש לו תכונות של מסי. הוא שמאלי, משחק מימין, ומביך את ההגנות עם מהירות וטכניקה", כתב סיימון יוז באינדפנדנט.

עוד בנושא

קלופ עקץ: "בארסנל לא דרשו מאוקסלייד צ'מברליין לכבוש שערים"
שיכור ולא מיין: סיפור ההצלחה של לי ג'ונסון בבריסטול סיטי
מריו באלוטלי: "אני רוצה לחזור למועדון גדול ולזכות בתארים"

שחקן ליברפול מוחמד סלאח. AP
"מביך את ההגנות". מוחמד סלאח/AP

"הוא יודע שהוא הולך להבקיע"

הדחף לבצע מהלכים מרהיבים נובע בעיקר מהתחושה הפנימית. ראש, אחת האגדות החשובות בתולדות ליברפול, זוכר את התחושה הזאת. "היו תקופות בהן עליתי למגרש וידעתי שאבקיע. זה מה שקורה עכשיו לסלאח. הוא יודע שהוא הולך להבקיע, והבטחון העצמי שלו בשמיים. זה שינוי מנטלי גדול מאוד עבור שחקן", אמר הוולשי. יורגן קלופ מנסה לשמר את המומנטום הזה, מבלי לגרום לחניכו לאבד את הקשר עם המציאות. "אנחנו רק באמצע הדרך, ואני רוצה שיתמיד בכושר הנוכחי עד לסיום העונה. מוחמד יודע עד כמה אני מעריך ואוהב אותו, ובשלב זה קל לו למצוא את הרשת, אבל חשוב שתהיה המשכיות", קבע המנג'ר הגרמני.

הקלות הזו מדהימה בכל קנה מידה, במיוחד כאשר מכירים את ההיסטוריה של הקיצוני בן ה-25. הוא כבר לא נער, אבל מעולם לא הגיע קודם למאזנים מסוג זה. כאשר כיכב בבאזל, והוגדר כבר אז בחוגים מסוימים במולדתו כ"מסי המצרי", הוא מצא את הרשת 10 פעמים בעונתו הראשונה, ועוד 10 פעמים עד ינואר ב-2013/14 לפני שהוחתם על ידי צ'לסי, בה יובש על ידי ז'וזה מוריניו. המעבר לליגה האיטלקית החדיר בו חיים חדשים, אבל גם בארץ המגף איש לא ציפה ממנו להיות הסקורר המוביל. בפיורנטינה הוא תרם תשעה שערים תוך חצי שנה. ברומא הצטיין עם 15 כיבושים בכל המסגרות ב-2015/16 ועם שיא אישי של 19 שערים אשתקד. ואת השיא האישי הזה הוא שבר באנפילד כבר עכשיו, לפני שהגענו לסוף דצמבר.

השדרוג הזה עוצר נשימה, וגם חבריו החדשים נפעמים. "ראג'ה נאינגולן, ששיחק עם מוחמד ברומא, אמר לי שמדובר בשחקן נהדר. ובכל זאת, לא העליתי בדעתי שיבקיע כל כך הרבה שערים מעמדתו באגף", אמר השוער הבלגי סימון מיניולה. "אפשר לראות שכולם מפחדים ממנו עכשיו. ראיתי את המשחקים שלו לפני שחתם בליברפול, ובכל זאת לא הבנתי עד כמה הוא טוב", טוען הקשר הגרמני אמרה ג'אן.

מוחמד סלאח שחקן רומא. GettyImages
אפילו החברים מרומא מופתעים. סלאח במדי הג'לארוסי/GettyImages

דרוגבה המליץ לגלות סבלנות

האם סלאח עצמו הבין את הפוטנציאל? לאורך שנים, הוא היה מתוסכל מאוד מהיעדר היכולת לסיים מהלכים אישיים מול השער. עוד בימיו באקדמיה של קבוצת הקבלנים הערבים במולדתו, הוא היה מתוסכל מכך שלא ניצל את ההזדמנויות. סעיד אל שישני, שאימן אותו בנוער, סיפר: "היה משחק אחד בו מוחמד שיחק כמגן שמאלי, ובכל זאת החמיץ חמש הזדמנויות לבדו מול השוער. הוא רץ מהר, כידרר ועבר שחקנים, אבל אז לא נשאר לו כוח לדייק מול השער. מצאתי אותו ממרר בבכי אחרי שריקת הסיום. מאז העברתי אותו לעמדת הקיצוני הימני, כדי שלא יצטרך לבזבז כל כך הרבה אנרגיה לפני שיגיע לרחבה".

השערים הגיעו, אבל אחוז ניצול ההזדמנויות הנמוך המשיך להטריד מאוד את המצרי. הוא החמיץ ללא סוף בבאזל, וכאשר נחת בסטמפורד ברידג' ניסה לקבל עצות מהכוכבים הגדולים על מנת להשתפר ולתקן את המעוות. דידייה דרוגבה סיפר לא מכבר: "מוחמד היה שולח לי הודעות, וכתב שאין לו מושג מדוע הוא לא מסוגל להבקיע. הוא דיבר על זה כל הזמן. אמרתי לו שזה עניין של זמן, כי הוא צריך לצבור את הבטחון העצמי". והסבלנות השתלמה בהדרגה. "ראיתי כיצד הוא משתבח עם השנים. אפשר לראות בחגיגות שלו שהוא יודע בדיוק מה הוא עושה. עכשיו הוא לא באטרף אחרי השערים, אלא רק מוציא את הלשון ואומר 'כן, זה אני'. הוא הופך למנהיג, ורואים את זה הן בליברפול והן בנבחרת", אומר דרוגבה.

שחקן באזל מוחמד סלאח עם שחקן מכבי תל אביב שרן ייני. ברני ארדוב
החמיץ ללא סוף בבאזל. מוחמד סלאח מול מכבי תל אביב בבלומפילד/ברני ארדוב

גיבור לאומי בעלייה ההיסטורית למונדיאל

להצלחה במדים הלאומיים אכן יש תרומה עצומה לבטחונו העצמי של סלאח. מגיל צעיר הוא הוגדר כעילוי ברחבי מצרים, ולכן הציפיות ממנו היו גדולות במיוחד. העובדה כי עמד בהן, והצעיד את הפרעונים לגביע העולם לראשונה מאז 1990, תוך שהוא מבקיע חמישה שערים בחמישה משחקים במוקדמות, מילאה אותו אושר. העול הגדול ירד מכתפיו, והוא מרגיש משוחרר מתמיד. הוא חש שהכל הולך לו, ולכן גם ההצהרות זהירות קצת פחות. המצרים מכירים את סלאח כבחור צנוע, שלא שוכח את השורשים - אחרי הכל, הוא מקפיד לבקר בקביעות בעיירת הולדתו נגריג, ואפילו הזמין את כל תושביה לחתונה שלו. ואולם, כאשר קיבל את פרס השחקן המצטיין באפריקה לשנת 2017 מטעם BBC, הוא הצהיר: " אני רוצה להיות השחקן המצרי הגדול בכל הזמנים".

האתגר בהחלט אפשרי. כבר עכשיו מדורג סלאח במקום החמישי בטבלת הכובשים של הנבחרת בכל הזמנים. חוסם חסן האגדי, עם 70 שערים ב-169 הופעות, הוא כיום גדול שחקני מצרים בכל הזמנים. גם למוחמד אבוטריקה התחבולן, עם 38 שערים ב-100 הופעות מעמדת קשר, אשר זכה פעמיים באליפות אפריקה, יהיו מצביעים לא מעטים. העניין הוא ששניהם לא ממש רלוונטיים באירופה. אבוטריקה מעולם לא שיחק מחוץ למצרים, חסן בילה קדנציות קצרצרות בפאוק סלוניקי ובנוישטאל השווייצרית בתחילת שנות ה-90'. השחקן המצרי המצליח ביותר באירופה הוא אחמד חסן, שכיכב בשורה של קבוצות טורקיות ובאנדרלכט. הוא גם שיאן ההופעות הבינלאומיות בעולם, עם 184 כאלה בין 1995 ל-2012. אז אולי הוא צריך להיות גדול המצרים בכל הזמנים כרגע, אבל זה רף אפשרי בהחלט.

מוחמד סלאח נבחרת מצרים. רויטרס
בדרך הבטוחה להפוך לשחקן הצפון אפריקני המצליח ביותר בהיסטוריה. סלאח במדי מצרים/רויטרס

יותר גדול מרבאח מאג'ר?

יש שיטענו כי סלאח כבר חצה אותו, כי מצרים מעולם לא שיחקו בקבוצות בסדר גודל של רומא וליברפול. בעצם, הכוכב הצעיר בדרך הבטוחה להפוך לשחקן הצפון אפריקני המצליח ביותר בהיסטוריה. נכון לעכשיו, המקום בפסגה תפוס על ידי רבאח מאג'ר האלג'יראי, כוכב פורטו שהבקיע שער מדהים בעקב בגמר גביע האלופות מול באיירן מינכן ב-1987. בקצב הנוכחי, "מסי המצרי" יחלוף על פניו תודעתית ללא בעיות. אם הכל ילך כשור, הוא אפילו יכול להיות אחד האפריקנים הטובים בהיסטוריה. הזמן לצידו.

חשוב לסייג את התחזיות האופטימיות, אבל כדאי גם לשים לב להתפתחויות ולראות אותן בפרספקטיבה הנכונה. קלופ היה סקפטי לגבי סיכויי ההצלחה של סלאח בפרמייר-ליג, וכיום הוא מודה לסקאוטים ששיכנעו אותו להמר עליו ולהפוך אותו לשחקן היקר בתולדות המועדון. כשהכוכב נוסק לגבהים, 42 מיליון יורו נראים כמו מחיר מציאה, וזה לא חייב להיעצר כאן. ייתכן שאנחנו עדים לפריחתו של אחד השחקנים הטובים בעולם, ולליברפול יהיה קל הרבה יותר למכור את פיליפה קוטיניו לברצלונה אם סלאח יתפוס את משבצת הכוכב הגדול של הקבוצה.

ארסנל כבר יודעת שהיא חייבת לחשוש. כאשר האדומים פירקו את התותחנים 0:4 באוגוסט, המצרי הצטיין עם שער ובישול, ועכשיו הוא מסוכן שבעתיים. האם נהיה עדים להצגה גדולה אפילו יותר במשחק המרתק הערב?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully